شهر سیده آنتالیا منطقه ای کوچک اما توریستی

سیده آنتالیا

شهر سیده آنتالیا یکی از زیباترین شهر‌های کشور ترکیه می‌باشد. سیده در ۱۵ کیلومتری شرق شهر آنتالیا قرار دارد. این شهر علاوه بر ساحل و طبیعت شگفت انگیز، مکان‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. قدمت شهر سیده به دوران امپراطوری رومیان می‌رسد و به همین دلیل در بخش‌های مختلف آن می‌توانید آثار باستانی قابل توجهی را مشاهده کنید. از آنجایی که شهر سیده آنتالیا در منطقه مدیترانه جزو جاذبه‌های گردشگری می‌باشد تصمیم گرفتیم در یک مطلب درباره آن صحبت کنیم. اگر قصد سفر به آنتالیا دارید این مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات کاملی به شما ارائه دهیم.

 

نمای هوایی شهر سیده آنتالیا

 

شهر سیده در آنتالیا

 

اجازه بدهید در این بخش به معرفی شهر سیده آنتالیا بپردازیم. سیده (Side) در زبان ترکی به معنای انار است. احتمالا در گذشته‌های دور درختان انار در این شهر رشد کرده بودند. سیده چند ساحل زیبا دارد که گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. سواحل سیده دارای شن‌های نرم و طلایی رنگ هستند که در کنار آبی زلال دریا، منظره‌ شگفت انگیزی بوجود می‌آورند. علاوه بر سواحل زیبا در سیده هتل‌های لاکچری، مراکز خرید بزرگ، موزه، آکواریوم و مکان‌های تاریخی زیادی وجود دارند. شهر سیده در استان آنتالیا تنها ۴ هزار نفر جمعیت دارد اما در فصل تابستان با حضور توریست‌های داخلی و خارجی جمعیت آن به بیش از ۱۰ هزار نفر می‌رسد.

شاید شما برای سفر به ترکیه شهرهایی مانند استانبول، آنتالیا، کوش آداسی و … را انتخاب کنید اما مطمئن باشید سیده هم گزینه جذابی است. اگر به بناهای تاریخی علاقه داشته باشید می‌توانید ساعاتی از روز را در سیده به بازدید از معبد آتنا، آمفی تئاتر و … اختصاص دهید. در ادامه همراه دوستان یا خانواده از سواحل زیبای سیده لذت ببرید.

 

آثار باستانی شهر سیده آنتالیا

 

جاهای دیدنی سیده آنتالیا

 

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که جاهای دیدنی سیده شامل سواحل زیبا، جاذبه‌های طبیعی و مکان‌های تاریخی می‌باشند. حال می‌خواهیم در این بخش به معرفی این جاذبه‌ها بپردازیم و درباره هر کدام توضیحات مختصری ارائه دهیم.

 

معبد آپولو و معبد آتنا در سیده

قدمت تمدن بشری در شهر سیده آنتالیا به بیش از ۲ هزار سال می‌رسد. اوج شکوه شهر سیده به قرن ۶ و ۷ قبل از میلاد باز می‌گردد یعنی زمانی که یونانیان در این منطقه، بندر بزرگی ساختند. پس از آن‌ها رومیان شهر سیده را تحت حکومت خود اعلام کردند. در قرن ۷ میلادی، بندر سیده به گل نشست در نتیجه کشتی‌ها نمی‌توانستند در این بندر پهلو بگیرند. پس از این اتفاق سیده کم کم از رونق افتاد. یادگارهایی که از دوران حکومت یونانیان و رومیان در شهر سیده آنتالیا باقی‌ مانده است، معبد آپولو و معبد آتنا می‌باشند. این دو معبد دارای ستون‌های بلندی می‌باشند که به سبک یونانی و رومی ساخته شده‌اند. درست است که بقایای معبد آپولو و معبد آتنا بسیار مختصر هستند ولی منظره این سازه‌های تاریخی در برابر دریای مدیترانه فوق‌العاده است.

اگر به شهر سیده آنتالیا سفر کردید حتما سری به معبد آپولو و معبد آتنا بزنید. این مکان‌های تاریخی برای عکاسی سوژه‌های جذابی دارند و تصاویر به یاد ماندنی برای شما خلق خواهند شد.

 

هتل های شهر سیده آنتالیا

 

آمفی تئاتر سیده

بزرگترین آمفی تئاتر تمدن پامفیلیا در شهر سیده ساخته شده است. این آمفی تئاتر گنجایش ۱۵ هزار تماشاگر را داشت. در حال حاضر بسیاری از قوس‌های آمفی تئاتر ویران شده‌اند اما تماشای این مکان تاریخی همچنان لذت بخش است. اگر در سفر به سیده قصد داشتید از آمفی تئاتر دیدن کنید، کفش مناسب بپوشید زیرا پیاده روی بین سنگلاخ‌ها و بقایای تاریخی کمی مشکل است.

 

استیت آگورا سیده

استیت آگورا یک بنای تاریخی متعلق به دوران حکومت رومیان می‌باشد. قدمت این بنا به قرن ۵ یا ۶ پس از میلاد باز می‌گردد. استیت آگورا شامل یک ساختمان دو طبقه است که بر اساس شواهد می‌توان گفت یک کتابخانه باستانی می‌باشد. بسیاری از بخش‌های این بنا ویران شده اما همچنان ستون‌های سنگی و زیبای آن پا بر جا باقی مانده‌اند. در ضلع شرقی استیت آگورا، بقایای ساختمان قصر اسقف اعظم قابل مشاهده است. قصر اسقف متعلق به دوران حکومت بیزانس می‌باشد. فضای اطراف استیت آگورا هم پوشیده از سنگ و صخره است بنابراین برای بازدید از این مکان تاریخی حتما کفش مناسب بپوشید.

 

شهر سلوکیا سیده

شهر سلوکیا یک شهر باستانی در ۱۵ کیلومتری شهر سیده آنتالیا است. این شهر باستانی توسط درختان کاج احاطه شده و بازدید از آن تجربه جالبی می‌باشد. وقتی به بازدید از شهر سلوکیا می‌روید تجربه‌ای مانند سفر به تاریخ خواهید داشت. سکوت جنگل و درختان انبوه کاج این شهر زیبا را در بر گرفته‌اند. باستان شناسان شواهد قطعی برای تخمین زدن قدمت سلوکیا در دست ندارند. با همه این اوصاف با مطالعه سبک معماری شهر سلوکیا می‌توان نتیجه گرفت این شهر متعلق به دوران حکومت امپراطوری بیزانس است.

 

آبشار ماناوگات سیده

می‌دانید که استان آنتالیا جاذبه‌های طبیعی زیادی دارد. یکی از جاهای دیدنی آنتالیا آبشار ماناوگات است. این آبشار در فاصله ۱۳ کیلومتری شهر سیده قرار گرفته و گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند. آبشار ماناوگات در میان جنگل انبوهی است و مانند یک تابلوی نقاشی رویایی به نظر می‌رسد. می‌توانید به همراه خانواده یا دوستان به ماناوگات بروید و در محیط اطراف آن پیک نیک برپا کنید. آبشار ماناوگات بسیار منحصر بفرد و شگفت انگیز است بنابراین در سفر به آنتالیا حتما سری به این منطقه بزنید.

 

ساحل شرقی سیده

مهم‌ترین جاذبه گردشگری شهر سیده آنتالیا سواحل زیبای آن است. اکثر گردشگران اروپایی در تابستان به سیده سفر می‌کنند تا از سواحل آفتابی آن لذت ببرند. ساحل شرقی سیده طرفداران زیادی دارد. در فصل تابستان این ساحل مملو از توریست‌هایی است که مشغول شنا هستند یا چتر‌ها و تخت‌های ساحلی را برپا کرده‌اند. در ساحل شرقی سیده کافه و رستوران‌های زیادی وجود دارند که غذای سنتی ترکی سرو می‌کنند. بارها و کافی‌شاپ‌ها حتی در نیمه شب هم مشغول به کار هستند.

 

موزه سیده

موزه باستانی سیده آثار ارزشمند بسیاری در خود جای داده است. آثار برجسته این موزه متعلق به دوران امپراطوری رومیان می‌باشد. لازم به ذکر است که ساختمان موزه بر بقایای یک ساختمان باستانی ساخته شده و تماشای این بنا خالی از لطف نیست. در موزه می‌توانید آثاری از جنس سنگ مرمر مشاهده کنید که با گذر هزاران سال زیبایی خود را حفظ کرده‌اند.

 

در آخر

شهر سیده آنتالیا جذابیت‌ههای فراوانی دارد اما شاید این شهر برای گردشگران ایرانی چندان شناخته شده نباشد. ما پیشنهاد می‌کنیم در سفر بعدی خود به کشور ترکیه، به سیده آنتالیا بروید، از سواحل زیبا لذت ببرید و در کنار آن، بناهای تاریخی منحصر بفرد را بازدید کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شهر سیده آنتالیا یکی از زیباترین شهر‌های کشور ترکیه می‌باشد. سیده در ۱۵ کیلومتری شرق شهر آنتالیا قرار دارد. این شهر علاوه بر ساحل و طبیعت شگفت انگیز، مکان‌های تاریخی زیادی را در خود جای داده است. از آنجایی که شهر سیده آنتالیا در منطقه مدیترانه جزو جاذبه‌های گردشگری می‌باشد تصمیم گرفتیم در یک مطلب درباره آن صحبت کنیم. اگر قصد سفر به آنتالیا دارید این مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات کاملی به شما ارائه دهیم.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
هتل های شهر سیده آنتالیا
  • هتل های شهر سیده آنتالیا
  • آثار باستانی شهر سیده آنتالیا
  • نمای هوایی شهر سیده آنتالیا
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد