خیابان استقلال استانبول ( معرفی جاذبه ها و دیدنی ها)

خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال استانبول محبوب‌ترین و توریستی‌ترین خیابان شهر است. بسیاری از گردشگران این خیابان را با شانزه لیزه برای پاریس مقایسه می‌کنند. جاذبه‌های گردشگری فراوانی در این بخش از استانبول وجود دارند که شامل بناهای تاریخی، گالری‌های هنری، کافه‌ها، رستوران‌ها، مراکز خرید و… می‌باشند. اگر قصد سفر به استانبول را دارید حتما یک روز را به گشت و گذار در خیابان استقلال اختصاص دهید تا استانبول واقعی را بشناسید. در ادامه این مطلب به طور مفصل به معرفی خیابان استقلال استانبول می‌پردازیم. امیدواریم این مطالب برای سفر آینده شما مفید واقع شوند.

 

پیاده روی در خیابان استقلال استانبول

 

معرفی خیابان استقلال استانبول

 

خیابان استقلال یا به زبان ترکی Istiklal Cadesi از میدان تکسیم آغاز شده و در منطقه گالاتا پایان می‌یابد. این خیابان در بخش اروپایی بی اوغلو قرار دارد و همیشه بیدار است. در تمام فصل‌ها و ۲۴ ساعت شبانه‌روز زندگی در خیابان استقلال جریان دارد. بیشترین ساختمان‌های این خیابان متعلق به قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی هستند و معماری هماهنگ و یکدستی دارند. تعداد زیادی کافه، رستوران، بوتیک، موزه و گالری هنری خیابان استقلال را به مشهور‌ترین خیابان استانبول تبدیل کرده‌اند. تمام این جاذبه‌های گردشگری را تصور کنید حالا موسیقی زنده و خیابانی را هم به آن بیفزایید. در کنار تمام فضای زنده و رنگارنگ تعدادی زیادی گربه اهلی در خیابان رفت و آمد دارند و بدون کوچکترین مزاحمتی به زندگی خود ادامه می‌دهند. اگر به گربه‌ها علاقه داشته باشید خیابان استقلال شهر استانبول یک بهشت است.

 

غذا در خیابان استقلال استانبول

 

تاریخچه خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال یک خیابان تاریخی است که پیشینه پربار و طولانی دارد. بر اساس شواهد تاریخی می‌توان گفت در دوران حکومت عثمانی‌ها این خیابان ساخته شد و خیابان بزرگ نام داشت. بسیاری از افراد متمول در آن زمان خیابان بزرگ را برای اقامت و کسب و کار خود انتخاب کرده بودند. پس از آن بسیاری از نویسندگان و روشنفکران به این خیابان جذب شدند که هم‌زمان با ورود فرانسوی‌ها بود. چند خیابان فرعی در خیابان استقلال وجود دارند که معماری ساختمان‌های آن کاملا فرانسوی است. در این زمان نام خیابان بزرگ به خیابان پرا تغییر کرد.

سرانجام تحولات و انقلاب‌هایی در منطقه رخ داد که در نتیجه آن حکومت عثمانی از میان رفت و جمهوری ترکیه بوجود آمد. پس از جنگ استقلال ترکیه، نام استقلال برای این خیابان انتخاب شد. این واقعه در سال ۱۹۲۴ میلادی رخ داد. تا سال ۱۹۷۰ میلادی وضعیت خیابان استقلال بسیار اسفبار بود. بخش‌های زیادی به دستفروشان دوره‌گرد، پاتوق‌های افراد معتاد، جیب‌بر‌ها و … تعلق داشت. همچنین ساختمان‌ها بیش از حد مستعمل و ویرانه بودند. در دهه ۹۰ میلادی شورای محلی این منطقه تصمیم گرفت تغییرات زیادی ایجاد کند.

دهه ۹۰ میلادی همان زمانی بود که دولت ترکیه بر روی صنعت گردشگری سرمایه‌گذاری می‌کرد. به این ترتیب بود که خیابان استقلال سر و سامان گرفت و به خیابان زیبای امروزی تبدیل شد.

 

حمل و نقل در خیابان استقلال استانبول

 

ویژگی‌های خیابان استقلال استانبول

خیابان استقلال از میدان تکسیم آغاز شده و در ایستگاه متروی تونل (Tunel) تمام می‌شود. طول خیابان حدود ۱/۴ کیلومتر است که سنگفرش شده و وسایل نقلیه در آن عبور نمی‌کنند. یک تراموا قرمز رنگ در مسیری از میدان تکسیم تا ایستگاه تونل، وجود دارد که بیشتر جنبه نوستالژیک و توریستی داشته و فضا را زیباتر کرده است. از دیگر ویژگی‌های خیابان استقلال استانبول می‌توانیم به نورپردازی جذاب آن اشاره کنیم. این چراغ‌ها و ریسه‌ها در تمام شب‌های سال روشن هستند و باعث می‌شود حتی در نیمه شب، خیابان استقلال زنده و بیدار به نظر برسد.

صدای موسیقی خیابانی از گوشه و کنار این گذر شنیده می‌شوند. موسیقی‌ توسط نوازندگان حرفه‌ای خیابانی نواخته شده و در همه سبک‌ها می‌باشند. نوازندگانی که از کشور‌های بسیار دورتر مانند آمریکا به استانبول آمده‌اند، با لباس‌های مخصوص خودشان، مشغول نواختن هستند. همان‌ طور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم گربه‌های زیادی در شهر استانبول زندگی مسالمت آمیزی در کنار مردم دارند. در خیابان استقلال نیز گربه‌های زیادی می‌بینید که جایگاه مخصوصی پیدا کرده و در حال استراحت هستند. این گربه‌های بامزه از دست گردشگران و فروشندگان غذا می‌گیرند و رفتار دوستانه‌ای دارند. اگر به این موضوع علاقه دارید می‌توانید مستند KEDI را تماشا کنید تا با زندگی گربه‌های استانبول و نکات جالب آن آشنا شوید.

بدیهی است که رستوران‌ها، کافه‌ها و مراکز خرید در خیابان استقلال بازار گرمی دارند. این مراکز در دسته بندی‌های مختلف ارزان، اقتصادی و لوکس در دسترس شما می‌باشند که می‌توانید با توجه به بودجه خود آن‌ها را امتحان کنید یا اجناسی بخرید.

 

رستوران در خیابان استقلال استانبول

 

اماکن تاریخی در خیابان استقلال استانبول

از آنجایی که بی اوغلو یک منطقه قدیمی است اماکن تاریخی متعددی در آن وجود دارند. تعدادی از اماکن تاریخی موجود در خیابان استقلال را در ادامه نام می‌بریم.

 

برج گالاتای استانبول

برج گالاتا از معروف ترین جاهای دیدنی استانبول در انتهای خیابان استقلال قرار دارد. قدمت این برج به دوران امپراطوری رومیان می‌رسد. این برج حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و از فراز بالاترین طبقه آن می‌توانید منظره زیبایی از شهر و دریا مشاهده کنید. همچنین در بالاترین طبقه یک رستوران سنتی ترکی هم وجود دارد.

 

ایستگاه مترو تونل

ایستگاه مترو تونل (Tunel) در محله گالاتا یا همان کاراکوی قرار گرفته و در انتهای خیابان استقلال می‌باشد. این ایستگاه مترو دومین ایستگاه قدیمی مترو در جهان است. فعالیت ایستگاه تونل در سال ۱۸۷۵ میلادی آغاز شد.

 

قدیمی‌ترین دبیرستان ترکیه

قدیمی‌ترین دبیرستان ترکیه در خیابان استقلال است. این دبیرستان به نام Ozel Almani Lisesi یک دبیرستان آلمانی بود که در نزدیکی ایستگاه مترو تونل ساخته شد.

 

معماری ساختمان‌های خیابان استقلال

تنوع سبک‌های معماری در خیابان استقلال استانبول متنوع است. می‌توانید سبک‌های نئو کلاسیک، نئو گوتیک، احیای رنسانس، هنر نو و معماری ملی ترکیه را در این خیابان مشاهده کنید. یک خیابان فرعی هم در خیابان استقلال وجود دارد که تمام ساختمان‌های آن به سبک معماری کلاسیک فرانسه می‌باشد.

 

خیابان استقلال استانبول در شب

 

تنوع فرهنگی و مذهبی خیابان استقلال

در خیابان استقلال می‌توانید ساختمان‌های مذهبی مختلفی مانند کلیسا، کنیسه، خانگاه و … را مشاهده کنید. پیروان ادیان مختلف در استانبول در کنار یکدیگر با مسالمت زندگی می‌کنند. البته از یاد نبریم که کلیسای گریگوری ارامنه در ترکیه چندان نیستند زیرا در جریان نسل کشی ارامنه در دوران حکومت عثمانی بسیاری از کلیساهای ارامنه از بین رفتند. در آن زمان مسیحیان کاتولیک که مهاجرانی از ونیز بودند به صورت آزادانه‌تری در استانبول زندگی می‌کردند. در حال حاضر کلیسای کاتولیک سنت آنتونی، کلیسای گریگوری ارامنه، کلیسای رومی، کلیسای ارتدکس یونانی، کلیسای یادبود کریمه، کنیسه یهودیان، خانقاه درویشان و … در خیابان استقلال وجود دارند.

 

مراکز خرید خیابان استقلال

مراکز خرید در خیابان استقلال مهم‌ترین جز این خیابان هستند. انواع فروشگاه‌های پوشاک، آنتیک، بدلیجات، صنایع دستی و … در این خیابان وجود دارند. می‌توانید نمایندگی برخی برندهای مشهور را در خیابان استقلال بیابید. اگر می‌توانید هنگام خرید تخفیف بگیرید زیرا این کار در فروشگاه‌های استقلال معمول است. در خیابان استقلال فست فودهای زنجیره‌ای مانند برگر کینگ، مک دونالد، ساب وی و … هم در دسترس هستند.

 

هنر در خیابان استقلال

هنر‌های مختلفی در فضای خیابانی این بخش از استانبول دیده می‌شوند. معمول ترین هنر، موسیقی‌های خیابانی می‌باشند. پس از آن می‌توانید گرافیتی‌های زیبایی را بر دیوارهای خیابان استانبول نقش بسته‌اند مشاهده کنید. علاوه بر این‌ها گالری‌های هنری مشهوری مانند گالری گایا، سالت بی اوغلو، زیلبرمان، پرا، نو (Nev)، اوکتم و آیکوت، آرتر و … نیز در خیابان استقلال قرار دارند که از آثار نقاشی ارزشمندی نگهداری می‌کنند.

 

در آخر

برای شناخت استانبول باید حتما چند ساعت را در خیابان استقلال بگذرانید تا از نزدیک با اتمسفر و فرهنگ استانبول آشنا شوید. امیدواریم سفر آینده شما به استانبول تجربه جذابی باشد.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خیابان استقلال استانبول یا به زبان ترکی Istiklal Cadesi از میدان تکسیم آغاز شده و در منطقه گالاتا پایان می‌یابد. این خیابان در بخش اروپایی بی اوغلو قرار دارد و همیشه بیدار است. در تمام فصل‌ها و ۲۴ ساعت شبانه‌روز زندگی در خیابان استقلال جریان دارد. بیشترین ساختمان‌های این خیابان متعلق به قرن ۱۹ و ۲۰ میلادی هستند و معماری هماهنگ و یکدستی دارند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
رستوران در خیابان استقلال استانبول
  • رستوران در خیابان استقلال استانبول
  • حمل و نقل در خیابان استقلال استانبول
  • خیابان استقلال استانبول در شب
  • پیاده روی در خیابان استقلال استانبول
  • غذا در خیابان استقلال استانبول
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد