حمام ترکی در استانبول (معرفی کامل به همراه لیست حمام ها با آدرس)

حمام ترکی در استانبول

حمام ترکی در استانبول یکی از تفریحات لوکس است که بسیار از گردشگران به آن علاقه نشان می‌دهند. در گذشته حمام‌های عمومی استانبول جزو جدانشدنی از زندگی مردم و مخصوصا مسلمانان بود اما در حال حاضر بیشتر شبیه به محیطی برای ریلکس کردن و آرامش شده‌ است. شاید شما هم تصاویری از حمام ترکی در استانبول و دیگر شهر‌های ترکیه دیده باشید. اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک به استانبول سفر کنید این مطلب را درباره حمام‌های ترکی بخوانید و اطلاعات کاملی بدست بیاورید. در این مطلب راجع به تاریخچه حمام ترکی، اجزای آن، حمام‌های معروف استانبول و… صحبت خواهیم کرد. همچنین هزینه ورودی و خدمات این حمام‌ها را نیز بررسی می‌کنیم. در نهایت می‌توانید بر اساس بودجه خود یکی از حمام‌ها را انتخاب کنید.

 

حمام ترکی در استانبول

 

تاریخچه حمام ترکی در استانبول

 

در حال حاضر ۳۰۰ حمام تاریخی در میان جاهای دیدنی استانبول وجود دارند که تنها ۵۵ حمام فعال هستند. تقریبا تمام این حمام‌ها در دوران حکومت عثمانی‌ها ساخته شده‌اند ولی واقعیت این است که پیشینه حمام‌های ترکی به پیش از حکومت عثمانی باز می‌گردد. در ترکیه قدیم یا همان منطقه آناتولی، رومیان زندگی می‌کردند، رومیان حمام‌های زیادی در شهرهای پر جمعیت خود می‌ساختند. پس از انقراض رومیان و امپراطوری بیزانس نیز این عادت وجود داشت. سرانجام ترک‌های عثمانی بر منطقه آناتولی سلطه پیدا کردند و قلمرو عثمانی را بوجود آوردند. عثمانی‌ها هم به ساخت حمام‌های عمومی علاقه نشان دادند با این تفاوت که سعی می‌کردند اصول اسلامی را در ساخت این حمام‌ها رعایت کنند.

 

عناصر حمام ترکی استانبول

حمام ترکی گالاتا سرا (توضیحات پس از این)

 

به طور کلی مسلمانان برای نظافت به آب جاری و پاک علاقه داشتند، برای همین در معماری حمام‌های رومی کمی تغییر داده شد تا حمام‌ها مطابق با مذهب اکثر مردم قلمرو عثمانی باشد. در حمام‌ها فواره‌ و چشمه‌ آب جاری وجود داشت که با لوله‌کشی در جاهای مختلف حمام ساخته شده بود. حمام و نظافت به اندازه‌ای برای مردم منطقه اهمیت داشت که پادشاهان و درباریان عثمانی برای اهداف خداپسندانه در کنار ساخت مساجد، حمام‌های بسیاری نیز می‌ساختند.

حمام‌های عمومی در آغاز قرن بیستم اهمیت خود را در استانبول از دست دادند. بسیاری از این حمام‌های تاریخی در جریان جنگ استقلال ترکیه به زندان و یا انبار تبدیل شدند. سرانجام در دهه ۹۰ میلادی که دولت ترکیه تمرکز خود را بر توسعه صنعت توریسم قرار داد، حمام‌های تاریخی مرمت شده و دوباره شروع به کار کردند. این حمام‌ها در زمان‌های دور علاوه بر اینکه محیطی برای نظافت بودند، مکانی برای گفتگو به حساب می‌آمدند، هنوز هم در برخی حمام‌های استانبول می‌توانید این خصوصیات را مشاهده کنید.

 

حمام های ترکی استانبول

حمام ترکی آغا (توضیحات پس از این)

 

اجزای حمام ترکی در استانبول

 

درست است که دیگر در هر خانه‌ای حمام وجود دارد ولی استفاده از حمام‌های سنتی در استانبول همچنان مرسوم است. البته توریست‌ها به این تجربه علاقه بیشتری نشان می‌دهند. کارکنان حمام ترکی در استانبول تمام سعی خود را می‌کنند تا آداب و رسوم حمام ترکی به دقت رعایت شوند. در این حمام‌ها باید پارچه‌ای چهارخانه مانند لنگ بپوشید. نام این پارچه در زبان ترکی پشتمال (Pestamal) است. افرادی که کارهایی مانند ماساژ، کیسه کشیدن و … را انجام می‌دهند دلاک یا Tellak نام دارند. وسایل دیگری که در حمام ترکی به کار می‌آیند تاس حمام (Hamam Tasi) و کیسه حمام (Kese) می‌باشند. تاس حمام در‌ واقع یک‌ کاسه کوچک فلزی است که آن را از آب پر می‌کنند و خود را می‌شویند. کیسه حمام هم دقیقا مانند حمام ایرانی برای تمیز کردن بدن استفاده می‌شود.

حمام‌های ترکی در استانبول معمولا دارای بخش‌های زیر می‌باشند:

اتاق گرم (Sicaklik)

اتاق سرد (Sogukluk)

اتاق داغ (در برخی حمام‌ها وجود دارد.)

 

حمام ترکی سلیمانیه استانبول

حمام سلیمانیه (توضیحات پس از این)

 

مراحل نظافت در حمام ترکی

 

وقتی وارد حمام ترکی می‌شوید در محلی مانند رختکن اختصاصی لباس‌های خود را با لنگ تعویض می‌کنید. سپس دلاک‌ها شما را به اتاق گرم هدایت می‌کنند. معمولا در این اتاق‌ها کنار حوضچه‌های آب گرم می‌نشنید تا دمای بدن شما به دمای محیط حمام عادت کند. اگر حمام دارای اتاق داغ باشد به آن هدایت می‌شوید. سپس بر روی سکویی از جنس سنگ مرمر دراز می‌کشید. این سنگ بسیار گرم است بنابراین بهتر است ابتدا یک حوله روی سکو پهن کنید. وقتی بدنتان به این گرما عادت کرد، دلاک برای ماساژ دادن شما می‌آید. در مرحله بعدی، با ماده‌ای شبیه به سفیداب آغشته می‌شوید و دلاک شما را با کیسه حمام به نوعی اسکراب می‌کند. پس از آن با کف صابون حسابی شسته می‌شوید.

بعد از این مراحل باید به اتاق سرد بروید. این اتاق دمای کمتری دارد ولی باعث آزار نمی شود. به این ترتیب برای بیرون رفتن از محیط حمام آماده می‌شوید و می‌توانید در رختکن اختصاصی لباس‌های خود را بپوشید. در اتاق سرد نوشیدنی‌های سرد و گرم مختلفی نیز وجود دارند.

 

حمام ترکی ایاصوفیه استانبول

حمام ایاصوفیه خرم سلطان (توضیحات پس از این)

حمام‌های ترکی در استانبول

 

حال که درباره تاریخچه، بخش‌ها و مراحل حمام ترکی اشاره کردیم می‌خواهیم تعدادی از مشهور‌ترین حمام‌های ترکی استانبول را نام ببریم. تمام این حمام‌های تاریخی در زمان حکومت عثمانی ساخته شده‌اند. علاوه بر معرفی حمام‌ها، هزینه ورودی و خدمات آن‌ها را نیز به اطلاع شما می‌رسانیم. لازم به ذکر است که برخی نرخ‌ها به یورو و برخی به لیر قید شده‌اند.

 

حمام ایاصوفیه خرم سلطان

 

حمام ترکی ایاصوفیه خرم سلطان استانبول

 

حمام ایاصوفیه در استانبول با نام Ayasofya Hurrem Sultan Hamami شناخته می‌شود. این حمام در سال ۱۵۵۶ میلادی به دستور خرم سلطان همسر سلطان سلیمان ساخته شد. این حمام در زمان خود یکی از بهترین حمام‌های استانبول بود که توسط معمار معروف سینان آغا طراحی شده بود. این حمام در دوران پیشرفت ترکیه به یک ساختمان متروکه تبدیل شد. سپس از آن به عنوان یک زندان استفاده کردند. دوباره حمام تبدیل به یک بنای متروک شد تا اینکه در سال ۲۰۰۸ ساختمان آن را مرمت کردند و از تکنولوژی جدید برای راه اندازی آن بهره بردند.

در حال حاضر حمام خرم سلطان یکی از گران‌ترین و زیباترین حمام‌های سنتی در استانبول است. در این حمام می‌توانید خدمات مختلفی مانند ماساژ دریافت کنید. همچنین در حمام یک رستوران لوکس هم وجود دارد.

هزینه خدمات حمام خرم سلطان

ورودی حمام: ۶۰ یورو

ماساژ: ۱۶۰ یورو

رستوران: ۶۰ یورو

آدرس حمام ایاصوفیه خرم سلطان

استانبول، منطقه فاتح، میدان ایاصوفیه، محله جانکورتاران

 

حمام چمبرلی تاش

 

حمام ترکی چمبرلی تاش استانبول

 

نام حمام چمبرلی تاش در زبان ترکی به شکل Camberlitas Hamami تلفظ می‌شود. این حمام در سال ۱۵۸۴ به دستور نوربانو سلطان که همسر سلطان سلیم بود ساخته شد. در گذشته این حمام دارای دو ورودی مجزا برای مردان و زنان بود. ورودی مردان در خیابان وزیرهان و ورودی زنان در خیابان دیوان یولو قرار داشت. در حال حاضر این حمام تنها یک ورودی دارد که در خیابان وزیر هان است ولی پس از راهرو بخش زنانه و مردانه جدا می‌شود. از آنجایی که سطح خیابان اصلی در گذر سال‌ها افزایش پیدا کرده است برای وارد شدن به حمام باید چند پله به زیرزمین بروید.

آدرس حمام چمبرلی تاش

استانبول، میدان چمبرلی تاش، خیابان دیوان یولو یا خیابان وزیرهان

 

حمام جاغا اوغلو

 

حمام ترکی جاقا اوغلواستانبول

 

برای تلفظ صحیح نام این حمام باید بدانیم که واج غ در زبان ترکی تقریبا تلفظ نمی‌شود و به صورت Cagaloglu Hamami در نقشه استانبول مشاهده می‌گردد. این حمام در نزدیکی آب انبار تاریخی باسیلیکا قرار دارد. حمام جاغا اوغلو یکی از آخرین حمام‌هایی بود که در دوران سلطنت عثمانی‌ها در استانبول ساخته شد. به طور دقیق‌تر این حمام در سال ۱۷۴۱ بنا شده و معماری داخلی آن بسیار چشمگیر است. همچنین حمام جاغا اوغلو یکی از گران‌ترین حمام‌های استانبول به حساب می‌آید.

هزینه خدمات حمام جاغا اوغلو

ورودی حمام: ۲۹۰ لیر

ماساژ، خدمات پوستی، نوشیدنی: ۸۲۰ لیر

آدرس حمام جاغا اوغلو

استانبول، خیابان یرباتان

 

حمام سلیمانیه

 

حمام ترکی سلیمانیه استانبول

 

حمام سلیمانیه یا Suleymaniye Hamami به دستور سلطان سلیمان در سال ۱۵۵۷ میلادی ساخته شد. این حمام در‌ واقع جزو مسجد جامع سلیمانیه می باشد. معمولاًدر مساجد جامع، مدرسه، آشپزخانه و حمام وجود داشت تا نمازگزاران به شکل آسانتری این خدمات را دریافت کنند. این حمام نیز توسط سینان آغا طراحی شد. در سال ۱۹۲۴ میلادی ساختمان را مرمت کردند و در حال حاضر استفاده از آن برای عموم آزاد است. در این حمام، اتاق‌هایی برای زوج‌ها هم وجود دارد.

هزینه خدمات حمام سلیمانیه

ورودی حمام: ۴۰ لیر

ماساژ و نوشیدنی: ۲۳۵ لیر

آدرس حمام سلیمانیه

استانبول، خیابان معمار سنان

 

حمام گالاتا سرا

 

حمام ترکی گالاتا سرای استانبول

 

یک حمام ترکی در استانبول در محله گالاتا سرای قرار دارد که با نام Galata Saray Hamami شناخته می شود. این حمام در انتهای خیابان استقلال و در نزدیکی برج گالاتا قرار گرفته است. دستور ساخت حمام گالاتا سرا توسط سلطان بایزید دوم صادر شد. معمولا تور‌های گردشگری این حمام را برای گروهی از گردشگران رزرو می‌کنند.

هزینه حمام گالاتا سرا برای گروه ۱۵ نفره

۴۴۰۰ لیر

آدرس حمام گالاتا سرا

استانبول، منطقه بی اوغلو، خیابان تورناجیباشی

 

حمام کیلیک علی پاشا

 

حمام ترکی کلیک علی استانبول

 

حمام کیلیک علی پاشا یا Kilik Ali Pasha Hamami یکی از بزرگترین حمام‌هایی است که در زمان حکومت عثمانی‌ها در استانبول ساخته شد. می‌توان گفت بهترین حمام ترکی در استانبول و در نزدیکی میدان تکسیم این حمام می باشد. معماری حمام کیلیک علی پاشا بسیار منحصر بفرد و زیبا است.

هزینه خدمات حمام کیلیک علی پاشا

مجموعه کامل: ۲۲۰ لیر

آدرس حمام کیلیک علی پاشا

استانبول، منطقه کاراکوی، محله توفان، جنب مسجد کیلیک پاشا

 

حمام ترکی آغا

 

حمام ترکی آغا استانبول

 

حمام ترکی آغا به دستور هفتمین سلطان عثمانی ساخته شد و یکی از زیباترین حمام‌های سنتی استانبول می‌باشد. بر اساس شواهد تاریخی می‌توان گفت تعدادی از شاهزادگان عثمانی در توسعه این حمام نقش داشتند. به همین دلیل معماری داخل حمام آغا بسیار چشمگیر است و مساحت زیادی دارد. البته هزینه ورودی و خدمات آن هم بالا است.

هزینه خدمات حمام ترکی آغا

هزینه این حمام از ۱۰۰ تا ۱۸۰ لیر متغیر است.

آدرس حمام آغا

استانبول، منطقه فاتح، خیابان وزیر هان

 

حمام سوفلار

اگر علاقه دارید که یک بار حمام ترکی در استانبول را امتحان کنید ولی هزینه آن برای شما بالا است، پیشنهاد ما حمام سوفلار می باشد. این حمام از نظر معماری بسیار ساده است و در آن از زرق و برق خبری نیست. هزینه حمام سوفلار نسبت به دیگر حمام‌های ترکی، پایین است. در سال ۱۵۱۴ حمام سوفلار به دستور سلطان بایزید دوم ساخته شد.

هزینه خدمات حمام سوفلار

ورودی حمام: ۳۰ لیر

هزینه کیسه و ماساژ: ۱۵ لیر

آدرس حمام سوفلار

استانبول، منطقه فاتح، خیابان سوفلار

 

حمام بیلربی

یک حمام ترکی در استانبول که قیمت اقتصادی دارد، حمام بیلربی می‌باشد. این حمام را سلطان عبدالحمید اول ساخت تا یاد مادرش را زنده نگاه دارد. این حمام کوچک است و ساعات جداگانه‌ای برای خانم‌ها و آقایان در نظر گرفته شده است. حمام بیلربی، ارزانترین حمام ترکی در استانبول می‌باشد اما ساختمان آن متعلق به قرن ۱۸ بوده و معماری زیبایی دارد.

آدرس حمام بیلربی

استانبول، محله اسکودار، خیابان بیلربی

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

حمام ترکی در استانبول یکی از تفریحات لوکس است که بسیار از گردشگران به آن علاقه نشان می‌دهند. در گذشته حمام‌های عمومی استانبول جزو جدانشدنی از زندگی مردم و مخصوصا مسلمانان بود اما در حال حاضر بیشتر شبیه به محیطی برای ریلکس کردن و آرامش شده‌ است. شاید شما هم تصاویری از حمام ترکی در استانبول و دیگر شهر‌های ترکیه دیده باشید. اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک به استانبول سفر کنید این مطلب را درباره حمام‌های ترکی بخوانید و اطلاعات کاملی بدست بیاورید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
حمام ترکی سلیمانیه استانبول
  • حمام ترکی سلیمانیه استانبول
  • عناصر حمام ترکی استانبول
  • حمام ترکی ایاصوفیه استانبول
  • حمام ترکی ایاصوفیه خرم سلطان استانبول
  • حمام ترکی چمبرلی تاش استانبول
  • حمام ترکی آغا استانبول
  • حمام ترکی سلیمانیه استانبول
  • حمام های ترکی استانبول
  • حمام ترکی کلیک علی استانبول
  • حمام ترکی جاقا اوغلواستانبول
  • حمام ترکی گالاتا سرای استانبول
  • حمام ترکی در استانبول
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد