مسجد سلطان احمد استانبول (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید )

مسجد-سلطان-احمد-در-استانبول

مسجد سلطان احمد استانبول که به زبان ترکی Sultan Ahmet Camii گفته می‌شود یکی از زیباترین و بزرگترین مسجد‌های شهر استانبول می‌باشد. این مسجد با نام مسجد آبی هم شناخته شده و دستور ساخت آن را سلطان احمد اول صادر کرده است. مسجد سلطان احمد از نظر معماری جذابیت‌های زیادی دارد و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. اگر به شهر استانبول سفر کردید حتماً از این مسجد زیبا دیدن کنید زیرا مسجد آبی یکی از نماد‌های شهر استانبول می‌باشد. در ادامه مطلب می‌خواهیم بدانیم مسجد سلطان احمد استانبول کجاست، چه پیشینه تاریخی دارد و شرایط بازدید از آن چیست.

 

گنبدهای مسجد سلطان احمد از داخل

 

معرفی مسجد سلطان احمد استانبول

 

همان‌ طور که در بخش ابتدایی هم اشاره کردیم، سلطان احمد یکم دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. پس از درگذشت سلطان احمد، او در محوطه باز این مسجد به خاک سپرده شد و مردم مسجد را به یاد سلطان نامگذاری کردند. در سال ۱۶۰۹ یعنی زمانی که سلطان احمد تنها ۱۹ سال سن داشت به محمد آقا صدفکار (معمار) دستور داد تا مسجدی بزرگ‌تر و زیبا‌تر از مسجد ایاصوفیه استانبول بسازد. کار ساخت مسجد از سال ۱۶۰۹ آغاز شد و تا ۱۶۱۹ به طول انجامید. یک سال پس از پایان ساخت مسجد، سلطان احمد درگذشت.

ساخت مسجد دردسر‌ها و حواشی زیادی برای معمار و حکومت عثمانی ایجاد کرد. برای مثال معمار قول داده بود مسجدی بسازد که ارتفاع و اندازه گنبدهای آن از مسجد ایاصوفیه بیشتر باشد که چنین اتفاقی نیفتاد. سلطان از موضوع بسیار خشمگین شد که خشم او برای معمار تبعاتی به همراه داشت. علاوه بر این، معمار ۶ مناره برای مسجد آبی ساخت. شاید بدانید که تمام مساجد در دوران عثمانی ۲ یا ۴ مناره داشتند و ۶ مناره باعث رسوایی برای حکومت عثمانی بود. مسلمانان در قلمرو عثمانی از این موضوع شکایت داشتند چرا که تنها مسجد الحرام در مکه دارای ۶ مناره بود. سلطان احمد برای خواباندن این قائله، معمار خود را به مکه فرستاد تا یک مناره دیگر برای مسجد بسازد تا تعداد مناره‌های آن ۷ عدد شود.

 

گنبد و گلدسته مسجد سلطان احمد

 

معماری مسجد سلطان احمد استانبول

 

معماری مسجد سلطان احمد از سبک معماری عثمانی پیروی کرده است. یک گنبد اصلی در مرکز وجود دارد و ۸ گنبد فرعی به صورت آبشاری در کنار آن قرار گرفته‌اند. علاوه بر طرح زیبا، گنبدهای فرعی به نوعی تکیه گاه گنبد اصلی محسوب می‌شوند. گنبد اصلی دارای ۲۸ پنجره و گنبد‌های فرعی هر کدام دارای ۱۴ پنجره می‌باشند. به طور کلی ۲۶۰ پنجره بر دیواره‌ها و گنبدهای مسجد وجود دارند تا در ساعات روز، مسجد کاملاً روشن باشد. اگر به عکسهای مسجد سلطان احمد استانبول توجه کنید، می‌توانید کاشی‌های آبی که برای تزیینات داخلی به کار رفته‌اند مشاهده نمایید. به همین دلیل است که نام مسجد آبی برای آن انتخاب شده است.

 

نمای داخلی مسجد سلطان احمد استانبول

 

بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول

 

برای رفتن به مسجد سلطان احمد همچون بسیاری از دیگر جاهای دیدنی استانبول بایستی به منطقه فاتح و محله سلطان احمد بروید. ورودی غربی مسجد برای افراد غیر مسلمان در نظر گرفته شده تا حرمت این مکان حفظ شود. خانم‌ها بایستی با حجاب وارد شوند. در هنگام اقامه نماز، بازدید از مسجد سلطان احمد استانبول ممنوع است. در ضمن بازدید رایگان بوده و نیازی به تهیه بلیط ندارد.

 

آدرس مسجد سلطان احمد استانبول

استانبول، منطقه فاتح، محله سلطان احمد، خیابان ات میدانی

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد سلطان احمد استانبول که به زبان ترکی Sultan Ahmet Camii گفته می‌شود یکی از زیباترین و بزرگترین مسجد‌های شهر استانبول می‌باشد. این مسجد با نام مسجد آبی هم شناخته شده و دستور ساخت آن را سلطان احمد اول صادر کرده است. مسجد سلطان احمد از نظر معماری جذابیت‌های زیادی دارد و در نوع خود بی‌نظیر می‌باشد. اگر به شهر استانبول سفر کردید حتماً از این مسجد زیبا دیدن کنید زیرا مسجد آبی یکی از نماد‌های شهر استانبول می‌باشد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
گنبد و گلدسته مسجد سلطان احمد
  • گنبد و گلدسته مسجد سلطان احمد
  • نمای داخلی مسجد سلطان احمد استانبول
  • گنبدهای مسجد سلطان احمد از داخل
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط