قبرستان پینه شلوار در دوره های مختلف تاریخی

قبرستان پینه شلوار

قبرستان پینه شلوار قدیمی‌ترین گورستان اطراف تبریز است. این قبرستان در دامنه کوه قرار گرفته و به دلیل قدمت و اشکال عجیب سنگ قبر‌هایش شهرت دارد. قبرستان پینه شلوار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. با لهجه محلی نام روستا پینه شالوار می‌باشد. بر اساس شواهد تاریخی می‌توان گفت قدمت این گورستان به پیش از اسلام باز می‌گردد. اگر برای بازدید از منطقه ائل گلی تبریز رفتید تنها ۴ کیلومتر دیگر طی کنید تا به پینه شالوار برسید. نام جدیدی که برای این روستا انتخاب شده شاد آباد مشایخ است.

 

گورستان پینه شلوار تبریز

 

گورستان پینه شلوار در جنوب شرقی تبریز است و با شهر ۴ کیلومتر فاصله دارد. این گورستان در شرق روستای شاد آباد مشایخ می‌باشد. وقتی در کوهپایه بایستید و به گورستان نگاه کنید نمایی شبیه به ریزش سنگ‌های کوه مشاهده خواهید کرد. در‌ واقع سنگ قبر‌ها بدون هیچ نظمی در دامنه قرار گرفته‌اند. همچنان مردم روستای پینه شالوار، درگذشتگان خود را در این گورستان به خاک می‌سپارند. البته متولیان گورستان تنها به ساکنان روستا اجازه خاکسپاری می‌دهند.

اگر تصاویر قبرستان پینه شلوار تبریز را مشاهده کرده باشید دیده‌اید که سنگ‌ قبرها دارای اشکال مختلفی هستند. همین موضوع ثابت می‌کند گورستان به دوره‌های تاریخ مختلفی تعلق دارد. می‌توان گور‌ها را به سه دسته تقسیم کرد:

دسته اول که قدیمی‌ترین گور‌های پینه شلوار می‌باشند دارای سنگ قبر‌هایی از جنس خارا هستند. سنگ قبر‌ها دقیقا مانند گورستان خالد نبی، تفاوت گور‌های زنانه و مردانه را مشخص کرده‌اند. متأسفانه تقریباً تمام این سنگ قبر‌ها تخریب یا سرقت شده‌اند. بر خلاف گورستان خالد نبی، در پینه شلوار حتی یک سنگ ایستاده مشاهده نخواهید کرد و همین موضوع نشان می‌دهد که تخریب این سنگ‌ها تعمدی است. از آنجایی که گورستان در نزدیکی کوهستان سهند قرار دارد، منبع خوبی از سنگهای خارا در دسترس ساکنین بوده تا بتوانند سنگ قبر‌ها را بسازند. سنگ خارا بسیار مقاوم است و عوامل طبیعی مانند برف و باران نمی‌توانند حتی در گذر هزاران سال آن را تخریب کنند.

دسته دوم سنگ قبر‌هایی می‌باشند که به سنگ قبر‌های گورستان ننه مریم تبریز شباهت دارند. این نکته نشان می‌دهد در دوره‌ای ساکنین روستا، ارامنه مهاجر بوده‌اند. دسته سوم هم سنگ‌های جدید‌تری هستند که قدمت آن‌ها به ۲ یا ۳ قرن پیش می‌رسد. حکاکی‌هایی که بر روی سنگ قبر‌های دسته سوم وجود دارند به زبان عربی و خط کوفی می‌باشد.

 

بازدید از قبرستان پینه شلوار

 

برای بازدید از قبرستان پینه شلوار کافی است بعد از منطقه ائل گلی حدود ۴ کیلومتر به سمت جنوب شرقی حرکت کنید. اگر با خودروی شخصی به تبریز نرفته‌اید می‌توانید با تاکسی‌های دربست به روستای شاد آباد مشایخ دسترسی پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم در ساعات روز به بازدید از قبرستان بپردازید زیرا در هنگام شب در این منطقه نور وجود ندارد. قبرستان و روستای پینه شلوار در دامنه کوه قرار دارند بنابراین هوای منطقه همیشه خنک است. بهترین زمان برای بازدید از این مکان فصل بهار و تابستان است.

برای بازدید از جاهای دیدنی تبریز فصل‌های دیگر را هم می‌توانید انتخاب کنید ولی حتماً لباس گرم و مناسب همراه داشته باشید.

 

آدرس قبرستان پینه شلوار

آذربایجان شرقی، ۴ کیلومتری جنوب شرقی تبریز، روستای شاد آباد مشایخ

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

قبرستان پینه شلوار قدیمی‌ترین گورستان اطراف تبریز است. این قبرستان در دامنه کوه قرار گرفته و به دلیل قدمت و اشکال عجیب سنگ قبر‌هایش شهرت دارد. قبرستان پینه شلوار در نزدیکی روستایی به همین نام قرار گرفته است. با لهجه محلی نام روستا پینه شالوار می‌باشد. بر اساس شواهد تاریخی می‌توان گفت قدمت این گورستان به پیش از اسلام باز می‌گردد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد