کاخ شهرداری تبریز (معرفی کامل به همراه آدرس و ساعت بازدید)

تبریز

کاخ شهرداری تبریز از جمله بناهای تاریخی شهر تبریز است. این بنا از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ در محل  گورستان متروک کوی نوبر ساخته شد. بر ساخت این کاخ، معماران آلمانی نظارت داشتند. همچنین کاخ شهرداری زمانی ساخته شد که شهردار تبریز شخصی به نام حاج ارفع الملک جلیلی بود. بر اساس اسناد رسمی و ملی می‌توان گفت برای ساخت این بنا، مبلغ ۲ میلیون و پانصد هزار ریال هزینه کردند. از کاخ شهرداری به عنوان دفتر اصلی شهرداری و تالار اصلی شهر استفاده می‌شد. در سال ۱۳۷۷ کاخ شهرداری تبریز به عنوان یکی از میراث ملی ایران ثبت گردید.

 

داخل کاخ شهرداری تبریز

 

کاخ موزه شهرداری تبریز

 

در بخش ابتدایی گفتیم که کاخ شهرداری در سال ۱۳۱۸ به عنوان ساختمان اصلی شهرداری یا بلدیه افتتاح گشت. در سال ۱۳۸۶ به مناسبت صدمین سال افتتاح شهرداری تبریز، کاخ شهرداری تبدیل به اولین موزه شهرداری ایران شد. این ساختمان اولین ساختمانی بود که به عنوان بلدیه و انجمن شهر در ایران فعالیت می‌کرد. در حال حاضر بازدید از کاخ موزه شهرداری تبریز برای عموم آزاد است. همچنین شورای اسلامی شهر تبریز، جلسات رسمی خود را در آمفی تئاتر این ساختمان برگزار می‌کند. شهردار کلان‌شهر تبریز نیز برخی ملاقات‌های دیپلمات و رسمی خود را در این مکان انجام می‌دهد.

کاخ موزه شهرداری تبریز در حال حاضر، در مرکزی‌ترین منطقه شهر تبریز قرار دارد که همان میدان ساعت می‌باشد.

 

کاخ شهرداری تبریز

 

معماری کاخ شهرداری تبریز

نقشه کاخ شهرداری تبریز توسط مهندسان و معماران آلمانی طراحی شد. کاخ شهرداری تبریز از نمای بالا طرحی شبیه به یک عقاب در حال پرواز دارد. بسیاری از ساختمان‌های کشور آلمان تا پیش از جنگ جهانی دوم با این طرح ساخته می‌شدند. مساحت بنا حدود ۹۶۰۰ متر مربع است و ۶۵۰۰ متر مربع زیر بنا دارد. یک برج ساعت ۳۰ متری در نمای کاخ وجود دارد که هر ۱۵ دقیقه یکبار، زنگ آن نواخته می‌شود.

کاخ شهرداری یکی از جاهای دیدنی تبریز می‌باشد و به ساختمان‌های نمادین شهر تبدیل شده است. این ساختمان سه طبقه از ابتدا به منظور استفاده شهرداری بنا نهاده شد هر چند از نظر هنری اثری زیبا بود و در حال حاضر هم جزو میراث ملی به حساب می‌آید.

 

معماری کاخ شهرداری تبریز

 

اشیای کاخ موزه شهرداری تبریز

در کاخ موزه شهرداری تبریز اشیای ارزشمندی نگهداری می‌شوند که مشاهده آن‌ها خالی از لطف نیست. اگر به اشیای آنتیک و یا قدیمی علاقه دارید حتماً از تالار‌های موزه دیدن کنید. برای مثال یکی از تالار‌ها به دوربین‌های قدیمی اختصاص دارد. همچنین تالار دفاع مقدس، تالار فرش، تالار خط و خوشنویسی، تالار هنر‌های معاصر در مجموعه موزه قرار گرفته‌اند. توجه داشته باشید که هر کدام از این اشیاء به نوعی به کاخ شهرداری تبریز تعلق دارند مثلا ممکن است در سال‌های دور در این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته باشند. برخی از آثار هنری موزه نیز اثری از کارمندان شهرداری تبریز هستند.

در محوطه موزه می‌توانید خودروهای قدیمی، اولین تاکسی‌های تبریز و اولین ماشین آتش نشانی شهر تبریز را مشاهده کنید.

 

ساعت  کاخ شهرداری تبریز

 

بازدید از کاخ موزه شهرداری تبریز

بازدید از کاخ برای عموم آزاد است.

 

ساعات بازدید

۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر

 

قیمت بلیط

اتباع ایرانی: ۵ هزار تومان

اتباع خارجی: ۴۰ هزار تومان

 

آدرس کاخ شهرداری تبریز

تبریز، میدان ساعت

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کاخ شهرداری تبریز از جمله بناهای تاریخی شهر تبریز است. این بنا از سال ۱۳۱۴ تا ۱۳۱۸ در محل گورستان متروک کوی نوبر ساخته شد. بر ساخت این کاخ، معماران آلمانی نظارت داشتند. همچنین کاخ شهرداری زمانی ساخته شد که شهردار تبریز شخصی به نام حاج ارفع الملک جلیلی بود. بر اساس اسناد رسمی و ملی می‌توان گفت برای ساخت این بنا، مبلغ ۲ میلیون و پانصد هزار ریال هزینه کردند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
کاخ شهرداری تبریز
  • کاخ شهرداری تبریز
  • داخل کاخ شهرداری تبریز
  • معماری کاخ شهرداری تبریز
  • ساعت  کاخ شهرداری تبریز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد