دره شور قشم (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

دره شور قشم

دره شور قشم یکی از جاهای دیدنی جزیره است. این دره در ضلع جنوبی جزیره و در نزدیکی غار نمکدان قرار دارد. مردم محلی این مکان را با نام تنگ مکینه یا هوباد می‌شناسند. به دلیل زحمات بی‌شائبه‌ مهندس بیژن دره شوری برای شناسایی و تحقیقات در این منطقه، نام دره شور به طور رسمی برای آن انتخاب شده است. دره شور قشم یکی از ۲۵ ژئو سایت جزیره قشم است. جزیره قشم در سال ۱۳۹۷ از طرف سازمان جهانی یونسکو در لیست ژئوپارک‌های جهانی ثبت شد. هر کدام از ژئو سایتها، خصوصیات منحصر بفردی دارند که نشان‌دهنده گوناگونی حیات و دوره‌های مختلف زمین شناسی می‌باشند.

 

دره شور قشم

 

معرفی دره شور قشم

 

دره شور در جنوب جزیره و در نزدیکی روستای سلخ قرار دارد. مساحت دره به حدود ۱۲ کیلومتر مربع می‌رسد. قدیمی‌ترین لایه‌های رسوبی جزیره قشم به نام آهک گوری در این دره کشف شده‌اند. دره شور در مرکز تاقدیس سلخ قرار دارد و به همین دلیل یکی از منابع سرشار گازی است. ویژگی‌هایی که باعث شده دره شور جزو جاهای دیدنی قشم محسوب شود، زیبایی بی‌نظیر صخره‌های آن می‌باشد. تپه ماهور‌های مارنی و آهکی به همراه آبراهه‌های زیبا که بر روی دامنه دیده می‌شوند، چشم انداز شگفت انگیزی بوجود آورده‌اند. سکوت دائمی و صدای پیچیدن باد در دیواره‌های دره شور، یک تجربه ویژه برای بازدیدکنندگان است.

چندین چشمه سولفور در دره شور وجود دارند که باعث بوجود آمدن نقش و نگار حیرت‌انگیزی بر دیواره‌ها شده است. بسیاری از بومیان جزیره، برای خواص درمانی چشمه های سولفور راهی دره شور می‌شوند. همچنین بلندترین قله جزیره قشم با ارتفاع ۴۰۰ متر در این دره قرار گرفته است. در دره شور هیچ پوشش گیاهی مشاهده نمی‌شود.

 

دره شور در قشم

 

بازدید از دره شور قشم

بهترین زمان برای بازدید از دره شور قشم، فصل پاییز و زمستان است. در دیگر فصل‌ها گرما و رطوبت شدید هوا، پیاده روی را برای شما دشوار خواهند کرد. غروب خورشید در دره شور، چشم انداز بسیار زیبایی دارد.

 

آدرس دره شور قشم

جزیره قشم، روستای سلخ

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دره شور قشم یکی از جاهای دیدنی جزیره است. این دره در ضلع جنوبی جزیره و در نزدیکی غار نمکدان قرار دارد. مردم محلی این مکان را با نام تنگ مکینه یا هوباد می‌شناسند. به دلیل زحمات بی‌شائبه‌ مهندس بیژن دره شوری برای شناسایی و تحقیقات در این منطقه، نام دره شور به طور رسمی برای آن انتخاب شده است

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
دره شور در قشم
  • دره شور در قشم
  • دره شور قشم
اشتراک گذاری
مقالات مرتبط
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد