جزایر ناز در قشم (معرفی، تصاویر، آدرس و نقشه)

جزایر-ناز-در-قشم

جزایر ناز در قشم از جمله جا‌های دیدنی قشم می‌باشند که می‌توانند هر گردشگر با هر سلیقه‌ای را به خود جذب کنند. جزیره قشم از نظر پدیده‌های طبیعی شگفت انگیزی که در خود جای داده است جزو مقاصد گردشگری بسیار مهم برای دوستداران طبیعت می‌باشد. موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه باعث شده در طی میلیون‌ها سال پدیده‌های زمین‌شناسی و زیست شناسی جذابی در آن بوجود بیایند. جزایر ناز در‌ واقع دو جزیره صخره‌ای و مسطح می‌باشند که بزرگترین آن‌ها تنها ۳ هکتار مساحت دارد.

وقتی زمان جزر خلیج فارس می‌رسد، جزایر ناز به هم و به ساحل قشم متصل می‌شوند. در این هنگام می‌توانید با خودرو یا پای پیاده حدود ۱ کیلومتر در آبهای خلیج فارس حرکت کنید.

 

معرفی جزایر ناز در قشم

 

واضح است که جزایر ناز جزو صفحه اصلی جزیره قشم می‌باشند زیرا در هنگام جزر دریا کاملاً بهم متصل می‌شوند. جزایر ناز در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر قشم و در سواحل شرقی این جزیره قرار گرفته‌اند. مردم محلی از نام دو کرده برای این دو جزیره استفاده می‌کنند اما بر روی نقشه‌های رسمی، نام جزایر ناز به کار می‌رود. این جزایر کاملاً مسطح هستند و سواحل شنی ندارند بلکه با صخره‌هایی به ارتفاع ۵ تا ۱۰ محاصره شده‌اند.

طبیعت و شرایط خاص جزایر ناز باعث شده تا اکوسیستم مناسبی برای جانوران مختلف ایجاد شود. در لا به لای صخره‌های ساحلی، در قسمتی که آب آرام است می‌توانید انواع خرچنگ‌ها، طوطیا، حلزون دریایی، اسب دریایی و… را مشاهده کنید. میلیون‌های سال زمان لازم بوده تا جزایر ناز در کنار جزیره قشم تبدیل به خشکی شوند و از آب بیرون بیایند. همچنین پس از سال‌های طولانی، طبیعت این نقطه به ثبات رسیده و توانسته محل حیات جانوران مختلف باشد.

با توجه به تمام مواردی که نام بردیم واضح است که طبیعت جزایر ناز بسیار شکننده بوده و با کوچکترین تغییرات و مداخلات انسانی دچار آسیب می‌گردد.

 

ساکنان جزایر ناز قشم

 

جزایر ناز در قشم هیچ سکنه ثابتی ندارند. ماهیگیران محلی از این جزایر به عنوان استراحتگاه موقت استفاده می‌کردند و تعدادی سایبان و انبار برای خود ساخته‌اند. چند سال پیش که هنوز قشم به یکی از قطب‌های گردشگری ایران تبدیل نشده بود، مسافرانی که به جاهای دیدنی قشم سر می زدند، در سواحل می‌ماندند و دورادور از منظره زیبای جزایر ناز لذت می‌بردند. حال با همکاری اهالی بومی و سازمان گردشگری، امکانات مختلفی برای هدایت مسافران به جزایر ناز بوجود آمده که در صورت عدم توجه ممکن است به ضرر طبیعت جزایر باشد.

تصاویر جزایر ناز در قشم را مشاهده کرده و درباره جذابیت آن قضاوت کنید. به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد این جزیره، گردشگران زیادی که به قشم سفر می‌کنند برای تفریح، جزایر ناز را در لیست خود قرار می‌دهند. همان‌ طور که در بخش ابتدایی مطلب هم اشاره کردیم، جزایر قشم می‌توانند هر گردشگری را با هر سلیقه‌ای به خود جذب کنند.

 

تفریحات در جزایر ناز قشم

 

تفریحات مختلفی در ساحل جزایر ناز و آبهای اطراف آن وجود دارند. اگر اهل تفریحات آرامش‌بخش هستید می‌توانید برای ورود به جزیره در هنگام جزر، به جای استفاده از خودرو با پای پیاده مسیر را طی کنید. سطح آب تا مچ پا می‌رسد و پیاده روی در این مسیر کوتاه می‌تواند بسیار لذت بخش باشد. در جزایر ناز می‌توانید اسب سواری و شترسواری کنید. همچنین تفریحات آبی مانند قایق سواری، جت اسکی و… نیز در این جزایر وجود دارند. بسیاری از افراد از باد‌های سطح خلیج فارس برای گلایدر سواری نیز بهره می‌برند که تفریح بسیار هیجان انگیزی می‌باشد.

جزایر ناز قشم یکی از عجایب طبیعی منطقه هستند که در لیست ژئوپارک قشم قرار گرفته‌اند. اگر برای بازدید از این جزایر رفتید حتماً از آرامش و طبیعت زیبای آن لذت ببرید. عکاسی در جزایر قشم نیز لطف خود را دارد. برخورد امواج به ساحل صخره‌ای جزایر ناز تصاویر منحصر بفردی ایجاد می‌کنند. می‌توانید زمانی را برای مشاهده پرندگان و موجودات دیگری که در سواحل صخره‌ای زندگی می‌کنند اختصاص دهید.

 

توصیه های محیط زیستی درخصوص جزایر ناز

در بخش‌های قبلی به این نکته اشاره کردیم که طبیعت جزایر ناز بسیار شکننده است و باید در حفظ و نگهداری آن بیشتر دقت کنیم. در سفر به این جزایر به نکات زیر دقت کنید:

  • از زمانی که امکان عبور و مرور خودرو‌ها به جزایر ناز بوجود آمده، بدیهی است آلودگی‌های مختلفی با وسایل نقلیه به خلیج فارس و جزایر ناز وارد می‌شوند. امیدواریم هر چه سریعتر به این موضوع رسیدگی شود. تا آن زمان شما به عنوان دوستداران طبیعت، می‌توانید با پای پیاده به طرف جزایر ناز حرکت کنید تا به محیط زیست آن صدمه نزنید.
  • در حفظ نظم طبیعت کوشا باشید و به هیچ وجه در جزیره یا مسیر دسترسی به آن زباله نریزید.
  • از دستکاری محیط زندگی جانداران ریز و درشتی که در ساحل مشاهده می‌کنید، بپرهیزید.
  • برای اینکه بتوانید به جزیره بروید از وب سایت گردشگری قشم کمک بگیرید تا زمان دقیقی از جزر و مد خلیج فارس داشته باشید. همچنین نرم‌افزار‌های مختلفی بر روی گوشی همراه نصب می‌گردند که زمان جزر و مد آب را در منطقه مورد نظر شما نشان می‌دهند.
  • بهتر است در ساعت اولیه جزر به جزایر ناز بروید و قبل از مد باز گردید. زیرا هر جزر و مد ۶ ساعت به طول می‌انجامد. اگر در زمان مد در جزایر ناز باشید مجبورید صبر کنید تا دوباره جزر شود تا بتوانید به قشم باز گردید.

 

امکانات رفاهی در جزایر ناز

از آنجایی که جزایر ناز خالی از سکنه هستند هیچ اقامتگاهی در این جزایر وجود ندارد. اما امکانات ابتدایی مانند پارکینگ، سرویس بهداشتی، سطل زباله و … تعبیه شده‌اند.

در جزیره می‌توانید از دستفروش‌ها، صنایع دستی بخرید همچنین چند غرفه غذا‌های محلی نیز در جزایر ناز موجود هستند که امتحان کردن این غذا‌ها تجربه جالبی است.

 

دسترسی به جزایر ناز در قشم

جزایر ناز در فاصله ۲۲ کیلومتری شهر قشم قرار گرفته‌اند. برای دسترسی به این جزایر باید از جاده جنوبی استفاده کنید پس از غار‌های خربس و ساحل طلایی، نرسیده به شهر سوزا، پارکینگ جزایر ناز قابل مشاهده است.

 

فصل سفر به جزایر ناز

آب و هوای منطقه گرم و مرطوب است بنابراین توصیه می‌کنیم در فاصله‌ای بین اواخر پاییز تا اوایل بهار به قشم سفر کنید. هیچ محدودیت زمانی برای بازدی از جزایر ناز نیست اما برای دسترسی به آن باید در جریان برنامه جزر و مد باشید. همچنین ساعات روز را انتخاب کنید تا بتوانید از تماشای مناظر آن لذت ببرید.

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جزایر ناز در قشم از جمله جا‌های دیدنی قشم می‌باشند که می‌توانند هر گردشگر با هر سلیقه‌ای را به خود جذب کنند. جزیره قشم از نظر پدیده‌های طبیعی شگفت انگیزی که در خود جای داده است جزو مقاصد گردشگری بسیار مهم برای دوستداران طبیعت می‌باشد. موقعیت جغرافیایی خاص این منطقه باعث شده در طی میلیون‌ها سال پدیده‌های زمین‌شناسی و زیست شناسی جذابی در آن بوجود بیایند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  2 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/732/جزایر-ناز-در-قشم
  • جزایر-ناز-در-قشم
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد