جاهای دیدنی لرستان از مخمل کوه تا لاله های واژگون

جاهای دیدنی لرستان

جاهای دیدنی لرستان جزو خاص ترین و منحصربه فردترین دیدنی های ایران محسوب می شوند. لرستان اقلیمی زیبا و خوش آب و هوا با مناظر طبیعی ناب و تاریخی پر ماجراست. این استان به داشتنن آبشارهای زیبا و سحرانگیز که به خصوص در فصل بهار و اوایل تابستان با ازدحام گردشگران مواجه می شوند به خود می بالد. از سوی دیگر دره های شگفت انگیز و طبیعتی بی بدیل از قبیل تنگه ها، غارها و دریاچه های زیبا شناخته می شود. استان لرستان جزو زیباترین استان های کشور است و ناب ترین جاذبه های گردشگری را برای طبیعت گردی از آن خود کرده است. در ادامه به معرفی معروف ترین جاهای دیدنی لرستان می پردازیم. با تورگردان همراه باشید.

 

دره شیرز

ستون سنگی در دل دره شگفت انگیز شیرز

 

دریاچه ها و آبشارهای لرستان : 

آبشار بیشه و قطار شگفت انگیزش

آبشار گریت (تاف هفت چشمه)

آبشار نوژیان بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو

آبشار شوی ؛ بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه

آبشار سفید الیگودرز ؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار وارک ؛ همسایه خوزستان، اصفهان و چهار محال 

سد خان آباد

 

غارها ، دره ها و کوه های معروف لرستان :

دشت ها و دره شیرز؛ شگفتی خیره کننده در دل زاگرس

دشت لاله های واژگون

مخمل کوه ؛ از ارتفاعات مهم زاگرس شرقی

 

بناهای تاریخی استان لرستان :

قلعه فلک الافلاک ؛ نماد تمدن خرم آباد

خانه تاریخی ابو

 

 

آبشارهای هفتگانه لرستان + دریاچه ها  و رودخانه ها

 

جاهای دیدنی لرستان مشتمل بر 50 آبشار کوچک و بزرگ و 7 آبشار مشهور و خیره کننده است. در ادامه به معرفی آبشارهای هفتگانه این استان می پردازیم.

 

آبشارهای لرستان

 

آبشار بیشه

آبشار بیشه ازمعروف جاهای دیدنی لرستان و از زیباترین آبشارهای کشورمان است که در میان جنگلی کوهستانی و درختان رنگارنگ بلوط  و موسیقی زیبایی از طبیعت خلق کرده است. آبشاری زیبا که در روستایی به همین نام در شهر سپید دشت، بخش پایی و شهرستان خرم آباد جای می گیرد. ارتفاع آبشار 48 متر است و بعد از پایین آمدن با گذر از محدوده آبشار ممنوع است.

 

آبشار بیشه لرستان

 

همه گونه امکانات گردشگری و رفاهی برای افرادی که تمایل داشته باشند از این آبشار بازدید کنند یا مدتی آنجا بمانند فراهم است. می توان در آنجا پیک نیک زد، ساعت ها از منظره آبشار لذت برد، عکاسی کرد، اسب سواری کرد . سری هم به روستای بیشه زد و از آنجا دیدن نمود.

از راه های جذاب برای رفتن به سمت آبشار، قطار بیشه است. پیمودن این مسیر با قطار می تواند به تجربه زیباترین مسیر در طول عمر انسان تبدیل شود. این قطار از شهر دورود به سمت آبشار بیشه حرکت می کند. این قطار در این مسیر از میان جنگل های بلوط و زاگرس زیبا برخلاف مسیر جریان رودخانه سزار حرکت می کند.

برای رفتن به آبشار بیشه توصیه می شود لباس مناسب مثل بادگیر یا بارانی ضد آب بپوشید تا در کنار اب با محدودیت مواجه نشوید. بردن زیر انداز در کنار آبشار ممنوعیت ندارد  و حتی می توان چادر زده و شب را آنجا خوابید.

 

قطار بیشه

قطار بیشه

 

فصل سفر به آبشار بیشه

در فصل بهار و تابستان به دلیل برخورداری از اب و هوای مطبوع و طبیعت سرسبز بیشه مسافران زیادی به بیشه مراجعه می کنند ولی با نصف شدن تابستان کم کم گرمای هوا در دل طبیعت بیشه آزاردهنده می شود. علاقمندان به پاییز گردی نیز در فصل پاییز برای تماشای طبیعت رنگارنگ و خیره کننده آبشار بیشه به آنجا مراجعه می کنند. آبشار در این فصل در مه فرو می رود و سوژه خوبی برای عکاسی می شود.

 

پاییز در آبشار بیشه

 

مسیر دسترسی آبشار بیشه

برای رفتن به آبشار بیشه باید از طریق شهر خرم آباد یا شهر دورود اقدام کنید. فاصله آبشار تا خرم آباد 65 کیلومتر و تا شهر دورود 65 کیلومتر است. به علاوه از شهر دورود برای آبشار بیشه نیز ایستگاه راه آهن دارد. فاصله ایستگاه راه آهن بیشه تا آبشار با پای پیاده نیز چندان زیاد نیست. اگر بخواهید این مسیر را با ماشین شخصی بپیمایید باید راه طولانی تر و سخت تری را پشت سر بگذارید.

 

مسیر آبشار بیشه

مسیر دسترسی به آبشار بیشه

 

آبشار گریت

از دیگر آبشارهای شهر سپیددشت و بخش پایی خرم آباد آبشار گریت است که لرها به آن تاف هفت چشمه می گویند. آبشار گریت در شمال شرقی خرم آباد قرار می گیرد و 30 کیلومتر تا ایستگاه راه آهن سپید دشت فاصله دارد. روستایی که این آبشار در آن قرار گرفته ترس، گریت یا سرکانه عباس آباد نام دارد و به همین مناسبت آبشار را ابشار سرکانه نیز می نامند. رودخانه ای به نام ترس نیز از آنجا می گذرد که به رودخانه سزار می ریزد و در طول مسیر این آبشار را به وجود می آورد. ارتفاع آبشار 15 متر است و عرض آن به 17 متر می رسد. اطراف این ابشار نیز همچون آبشار بیشه پر از درختان بلوط و زالزالک وحشی است.

گردشگران معمولا بی دغدغه پای این آبشار آب بازی می کنند و از خنکای آب در گرمای هوا لذت می برند.

 

ابشار گریت لرستان

 

فصل سفر و بازدید از آبشار گریت

طبیعتا مثل سایر جاهای دیدنی لرستان آبشار گریت نیز در بهار و اوایل تابستان حال و هوای بهتری دارد.عده ای می گویند آب و هوای آبشار در این دو فصل، بهشتی می شود. هوا مطبوع تر است و طبیعت سرسبزتر و خیره کننده تر. تابستان حجم آب ابشار کم تر می شود ولی طبیعت سرسبزتر از بهار خواهد بود. زمستان ها آبشار یخ می زند و آب و هوا سرد و طاقت فرسا می شود.

 

آبشار گریت لرستان

 

مسیر دسترسی به آبشار گریت

از روستای گریت تا ابشار گریت یک ساعت پیاده روی معمولی فاصله است. در طول مسیر پوشش های گیاهی مختص منطقه زاگرس به چشم می خورد. دو مسیر ماشین رو از روستا تا آبشار وجود دارد که فاصله را کوتاه تر می کند. اولی جاده آسفالته خرم آباد به سپید دشت و دومی محور خرم آباد به بروجرد است.   

 

آبشار نوژیان

نوژیان به معنی آب زنده است. شاید علت چنین نامگذاری این باشد که بلندترین آبشار در میان جاهای دیدنی لرستان تا به حال رنگ خشکسالی به خود ندیده است. در ۳۸ کیلومتری جنوب شرقی خرم ‌آباد و بین دو کوه تاف و هشتاد پهلو قرار گرفته و در سال 1387 به ثبت ملی رسیده است. آبشار از چشمه های کوهستانی تغذیه می کند و بعد از ریزشی به ارتفاع 95 متر، به رودخانه ای کوچک می ریزد. آنگاه به سمت نواحی پایین دست می رود و دست آخر وارد رودخانه سزار می شود. از آنجا نیز به همراه رودخانه سزار به رودخانه دز و کارون می ریزد.

 

آبشار نوژیان لرستان

 

مسیر دسترسی به آبشار نوژان مثل سایر آبشارهای نزدیک خرم آباد بسیار زیباست و طبق معمول باید از دل طبیعت سحرانگیز کوهستانی زاگرس و انبوه درخت های بلوط گذر کرد. در نزدیکی آبشار می توان اتراق کرد و برنامه پیک نیک را به راه انداخت. منتها از قسمت پارک کردن ماشین ها تا خود آبشار باید وسایل را به دست گرفت و پیاده رفت پس بارتان را زیاد سنگین نکنید. عده ای به کوهنوردی در اطرف آبشار یا کوهستان اطراف مشغول می شوند. عده ای جنگل نوردی می کنند و به جمع کردن گیاهان دارویی مشغول می شوند. در این میان اگر گیاهان دارویی را بشناسید پوشش گیاهی منطقه نیز بسیار متنوع و مثال زدنی است. عرض آبشار معمولا به 5 متر می رسد و حجم آب در فصل بهار به بیشترین حد خود می رسد.

 

آبشار نوژیان لرستان

 

فصل سفر به آبشار نوژیان

ابتدای فصل بهار به دلیل پر آب شدن آبشار منطقه نوژیان دیدنی تر می شود. در فصل تابستان آب کمتر می شود ولی همانطور که پیش تر ذکر کردیم، خشک نمی شود. پاییز می توان از رنگارنگی پوشش گیاهی لذت برد و زمستان نیز از ابشار یخ زده و مناظر زمستانی بهره برد.

مسیر دسترسی آبشار نوژیان

آبشار نوژیان در 38 کیلومتری جنوب شرق خرم آباد واقع شده است. باید برای رفتن به سمت آبشار از پلیس راه خرم آباد بروجرد رد شد و خود را به کمربندی خرم آباد رساند. بعد از راندن 14 کیلومتر به سمت جنوب به یک سه راهی می رسید و همانجا تابلوی آبشار نوژیان را خواهید دید. به سمت تابلوی راهنما بروید و 38 کیلومتر دیگر تا آبشار برانید.  

برای رفتن به آبشار نوژیان می توان از قطار نیز استفاده کرد. با پیاده شدن در ایستگاه دهستان با دو ساعت پیاده روی به رودخانه سرخا و کوه تاف می رسید و آنگاه ابشار پیش رویتان نمایان می شود.  

 

آبشار شوی ؛ بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه

آبشار شوی یا تله زنگ از زیباترین آبشارها در میان جاهای دیدنی لرستان و بزرگترین آبشار طبیعی خاورمیانه است که در جنوب شهرستان دورود بین کوه های سر تنگ شوی و نزدیکی روستای شوی در 10 کیلومتری ایستگاه راه آهن قرار گرفته است. آبشار زیبای شوی از میان یک غار بیرون می ریزد و از گردنه ای بلند سرریز می شود. ارتفاع آبشار شوی که در زبان محلی به آن طاف شوی می گویند، به 100 متر می رسد و عرض آن هم 40 متر است. از همین ابعاد می توان عظمت آبشار را به سادگی دریافت. اطراف آبشار شوی درختان زیاد به خصوص جنگل های بلوط وجود دارد چرا که تله زنگ در میان رشته کوه زاگرس نهان شده است. به همین مناسبت از نظر پوشش گیاهی و جانوری نیز از تنوع زیادی برخوردار است.

آبشار شوی به استان خوزستان نیز بسیار نزدیک است و در نهایت به دریاچه سد دز و کارون در استان خوزستان می ریزد. در نزدیکی آبشار شوی آبشار کوچک دیگری وجود دارد که به آبشار شوی دوم معروف است.

 

آبشار شوی لرستان

 

فصل سفر

بهترین فصل رفتن به منطقه و بازدید از آبشار شوی یا تله زنگ فصل بهار است. در فصل بهار گردشگران زیاد برای برخورداری از آب و هوای منطقه و تماشای زیبایی های آبشار شوی به آنجا می روند.

 

آبشار شوی لرستان

 

مسیر دسترسی به آبشار شوی

مسیر اول برای رفتن به شوی، منطقه سردشت دزفول از داخل استان خوزستان است. فاصله دزفول تا سردشت 130 کیلومتر است. بعد از آن نیز دو ساعت پیاده روی در پیش دارید. مسیر دوم از طریق ایستگاه راه آهن تله زنگ است که باید با پیاده روی به آبشار شوی دست یافت. در این مسیر جاذبه های دیگری همچون امامزاده احمد و آبشارهای متعدد دیدن کرد. دسترسی به آبشار کار راحتی است و گردشگران غیر حرفه ای نمی توانند به راحتی به آنجا بروند. همین موضوع باعث شده آبشار شوی همچون گذشته بکر و دست نخورده باقی بماند.

 

آبشار سفید الیگودرز ؛ عروس آبشارهای ایران

آبشار آب سفید یا آبشار سفید الیگودرز به عروس آبشارهای ایران شناخته می شود. علت این نامگذاری زیبایی آبشار و همچنین سفیدی رنگ آن است. آب های جاری شده  این منطقه از ارتفاع به رنگ سفید یک دست دیده می شود و این سفیدی به جذابیت و جلوه کلی منطقه افزوده است. آبشار از میان تونلی طبیعی در دیواره کوه به پایین می ریزد و 70 متر را در بر می گیرد. فصل های پر باران ابشار به اندازه 15 متر نیز عریض می شود. طبیعت سنگی و سرسبزی های اطراف آبشار و مسیر رسیدن به آن این تابلوی طبیعت را تکمیل کرده وزیبایی های آن را بیشتر کرده است. 

 

آبشار آب سفید لرستان

 

 آبشار سفید الیگودرز که در شرق استان لرستان قرار گرفته در دامنه غربی رشته کوه اشترانکوه و در کنار کوه قالی کوه خودنمایی می کند. گردشگران معمولی در کنار رودخانه ای که آبشار در آن می ریزد و در کل مسیر جریان دارد اتراق می کنند و از پیک نیک در فضایی زیبا لذت می برند. علاقمندان به کوهنوردی از ارتفاعات آبشار و کوه های اطرافش که شباهت به کوه های دره شیزر دارد صعود می کنند. علاقمندان به پدیده های گیاهی و جانوری نیز فرصت خوبی برای نظاره و جمع کردن گونه های خاص پیدا می کنند.

آب سفید از نظر معدنی نیز اهمیت دارد و از سالم ترین آب های معدنی محسوب می شود. خاص ترین درخت منطقه سرو کوهی است و لاله های واژگون نیز در آنجا به چشم می خورد.

 

آبشار سفید لرستان

 

فصل سفر به آبشار آب سفید

بهترین زمان بازدید از آبشار آب سفید میانه بهار تا اوایل تابستان است. در فصل بهار طبیعت اطراف آبشار زیباتر می شود و لاله های واژگون نیز به صورت پراکنده در مسیر به چشم می خورند. هوا تا اواسط تابستان در این منطقه مطبوع و قابل قبول است ولی با شروع پاییز و زمستان سرمای هوا برای گردشگران عادی غیر قابل تحمل می شود ولی تماشای منظره ابشار یخ زده نیز خالی از لطف نیست.

مسیر دسترسی به آبشار آب سفید

برای رفتن به آبشار سفیدآب باید باید از شهر الیگودرز ئپوارد جاده آسفالت آبشار سفید شوید. جاده کوهستانی و زیبا حدود 2 ساعت تا خود آبشار طول خواهد کشید ولی زیبایی های ارتفاعات مسیر به اندازه کافی شما را سرگرم می کند. بعد از رسیدن به منطقه باید ماشین ها را پارک کرد و حدودا 15 دقیقه برای رسیدن به آبشار پیاده روی کرد. برای بردن وسایل باید الاغ اجاره کنید.

 

آبشار وارک ؛ همسایه خوزستان، اصفهان و چهار محال و بختیاری

آبشار وارک در نزدیکی آبشار نوژیان و در جانب غربی گردنه نوژیان است. این منطقه در جنوب شرق خرم آباد قرار گرفته و تا شهر 60 کیلومتر فاصله دارد. در عین حال با استان های خوزستان، اصفهان و چهار محال و بختیاری همسایه است.

آب از چشمه از در دل یک صخره می جوشد و از ارتفاعی حدود 15 متر سرازیر می شود؛ پس از آن آبشار دومی را به وجود می آورد. حجم و پهنای قسمت اول حداکثر به  12 متر و حجم قسمت دو به عرض 5.56 متر می رسد.

 

آبشار وارک لرستان

 

در منطقه وارک اقامتگاه بومگردی و امکانات رفاهی برای گردشگران فراهم است. مسیر دسترسی به این آبشارها جاده ای کوهستانی و بسیار زیباست که با پوشش گیاهی متنوع گردشگران را شگفت زده می کند. درختان بلوط و جنگل های انبوه چشم اندازی بدیع را پیش روی گردشگران قرار می دهد.

 

آبشار وارک لرستان

 

مسیر دسترسی به آبشار وارک

از روستای وارک تا آبشار یک ساعت پیاده روی است. برای رفتن به آنجا از سه راهی پلیس راه خرم آباد، بروجرد 40 کیلومتر راه در پیش است. مسیر دسترسی به آبشار وارک در بعضی قسمت ها خاکی است و به همین علت، ماشین های آفرود بهتر می توانند آن را بپیمایند. در عین حال رفتن تا انتهای آبشار با ماشین امکان پذیر نیست. باید ماشین ها را کمی قبل از روستای سنگتراشان پارک کنید. از اینجا چیزی در حدود 1 ساعت پیاده روی تا آبشار در پیش دارید.

 

سد خان آباد

سد پر آب خان آباد از مناظر تماشایی الیگودرز است که در منطقه بربرود غربی الیگودرز و در مسیر آبشار سفید آب قرار گرفته است. رنگ سبزآبی آن آرامش عجیبی به بینندگان می دهد. این سد دریاچه ای بسیار زیبا و خوش رنگ را به وجود آورده و با آبشار 51 کیلومتر فاصله دارد. حجم مخزن سد خان آباد به صورت معمول و نرمال ۱۷.۹ میلیون مترمکعب و تنظیم سالانه آن ۱۸.۳ میلیون مترمکعب است . در حال حاضر بیشتر از ۲ هزار هکتار از زمین ‌های کشاورزی اراضی خان آباد و شهرک ابوذر از آب سد خان آباد استفاده می‌ کنند. بنابراین علاوه بر زیبایی از نظر کاربردی نیز برای اهالی منطقه حیاتی است. سد خان آباد ۲۷۰ متر طول تاج دارد وعرض تاج آن ۸ متر است.

سد خان آباد

 

آبشار چکان

 

آبشار برنجه شول آباد

 

دریاچه گهر

 

دریاچه کیو

 

دره های شگفت انگیز استان لرستان

 

دشت ها و دره شیرز؛ شگفتی خیره کننده در دل زاگرس

دره شیرز در شهرستان کوهدشت و محل تلاقی سه استان کرمانشاه، ایلام و لرستان در حاشیه رود سیمره قرار گرفته است. این دره شگفت انگیز 5 کیلومتر طول دارد و رودخانه ای از میان آن می گذرد. دیواره های دره 150 تا 200 متر ارتفاع دارد و دره ای محصور را شکل داده است. چشمه های متعدد، آبشاری به نام شیرز و پدیده های طبیعی در دل این دره شکل گرفته است. فرسایش کوه ها سبب شده که دیواره های دره شکل خاصی به خود بگیرد و محیطی شگفت انگیز را به وجود آورد. در میان این فضا، ستونی به نام مناره سنگی وجود دارد که در اثر باد و پدیده های طبیعی همچون زلزله به وجود آمده است. ارتفاع این منار از کف صخره تا راس قله اش 80 متر است. در رودخانه پایین دست امکان ماهیگیری برای علاقمندان به این رشته تفریحی و صنعتی فراهم است.

 

دره شیرز لرستان

 

دره شیرز علاوه بر جاذبه های طبیعی و اقلیمی به دلیل برخورداری از محوطه های تاریخی مشتمل بر غارهای مسکونی از دوران غارنشینی اهمیت پیدا کرده است. در انتهای دره غاری به نام غار پل خدا وجود دارد که دسترسی به آن بسیار سخت و طاقت فرساست. رودخانه ای در میانش جریان دارد و ارتفاع آن چندان زیاد نیست. این رودخانه در انتهای مسیرش به رودخانه سیمره، شاخه اصلی رود کرخه، می ریزد. 

رفتن به دره شیرز کار هر کسی نیست. به عبارت دیگر گردشگری و ورود گردشگران غیر حرفه ای می تواند به طبیعت منطقه آسیب بزند.

 

دره شیرز لرستان

 

بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر برای رفتن به دره شیزر، از جاهای دیدنی لرستان، طبیعتا فصل های بهار و تابستان است که اوضاع جوی منطقه مساعدتر است. در همین ایام از سال نیز آب رودخانه چنان سرد است که زمستان را در میان گرمای تابستان به ارمغان می آورد.

مسیر دسترسی به دره شیزر

برای رفتن به دره شیزر می توان از طریق کوهدشت استان لرستان اقدام کرد. بعد از عبور از خرم آباد و رسیدن به کوهدشت طی 86 کیلومتر باید 50 کیلومتر دیگر نیز تا تنگه شیزر طی کرد. بعد از آن دیگر باید پای پیاده به راه افتاد.

 

دشت لاله های واژگون ؛ دالانی از زیبایی در الیگودرز

لاله جزو زیباترین گل های تزئینی در کل جهان است. برای دیدن لاله های واژگون الیگودرز باید تا 35 کیلومتری جنوب شرقی مرکز شهر الیگودرز رفت. دشتی که از شرق اشترانکوه شروع شده تا شمال قالیکوه ادامه می یابد 35 کیلومتر را در جنوب شرق مرکز الیگودرز در بر می گیرد. دشت لاله های واژگون دالانی 2900 هکتار را پوشش می دهد و بزرگترین محل رویش لاله در کل جهان است. انواع لاله ها از جمله لاله های کمیاب در این دشت روییده اند ولی لاله های واژگون بیشترین حجم دشت را به خود اختصا داده اند. به همین مناسب این دشت به نام آن ها شناخته می شود. لاله وآژگون در دو رنگ سرخ و زرد شناخته شده است. در این دشت لاله های واژگون زرد رنگ که کمیاب تر است نیز به وفور یافت می شود.

 

دشت لاله های واژگون الیگودرز

 

لاله های واژگون بر خلاف سایر لاله ها که ساقه های آن ها صاف به سمت بالا رفته است به ایین خمیده و اصطلاحا در حال واژگون شدن اند. به این گل، گل اشک نیز گفته می شود و علت آن قطارت شبنمی است که معمولا لابلای گلبرگ هاییش شکل می گیرد. گردشگران از این فرصت استفاده می کنند. ماشین هایشان را کنار این دشت پارک می کنند و با گرفتن عکس های سلفی و تصاویر هنری این جلوه زیبای طبیعت را به یادگار ثبت می کنند. دشت لاله های واژگون تنها گوشه ای از زیبایی های دامنه های زاگرس محسوب می شوند. لاله های واژگون به ثبت ملی رسیده اند.

در شهرستان الیگودرز به غیر از این دشت در 10 نقطه دیگر نیز با رویش لاله های واژگون مواجه می شویم ولی دشت دالانی از همه بزرگ تر و شناخته شده تر است. در میان جاهای دیدنی لرستان دشت لاله واژگون دیگری به نام رزستان در دامنه کوهی به نام پریز در شهر دورود قرار دارد. برای رفتن به این دشت باید از روستای اسپر که آنجا نیز زیبایی های خاص خودش را دارد عبور نمود.

 

دشت لاله های واژگون الیگودرز

 

فصل سفر به الیگودرز و دیدن لاله ها

فصل دیدار از لاله های واژگون بهار طبیعت است که برف های زمستانی آب شده و سبزی و سرخی دشت جای سفید دشت را می گیرد. اواخر فرودین و هفته اول اردیبهشت بهترین زمان برای بازدید از دشت لاله های واژگون است.

مسیر دسترسی به دشت لاله های واژگون الیگودرز

برای رفتن به دشت لاله های واژگون الیگودرز باید از مسیر جاده شول آباد به راه افتاد و بعد از عبور از روستای چشمه پر و خلیل آباد دشت رنگی شده با لاله ها را دید.

 

مخمل کوه ؛ از ارتفاعات مهم زاگرس شرقی

مخمل کوه، ارتفاعی 1900 متری در شمال شرق خرم آبد و جزو جاهای دیدنی لرستان است. بافت رسوبی کوه باعث شده بیشتر بخش های آن پوشیده از گلسنگ باشد. گلسنگ ها در فصل باران سبز می شود و درخشش زیبا به شکل مخمل به کوه می دهد. بخش هایی از کوه که آفتاب کمتری می خورد سرسبز تر است. این ترکیب رسوبی شکلی چند رنگ و درخشان به مخمل کوه داده است. در فصل پاییز و زمستان گلسنگ های سبز رنگ به قهوه ای و سیاه بدل می شوند و جلوه ای دیگر به طبیعت می دهند. کوه مخملین خرم آباد در دوره سنوزوئیک زمین شناسی شکل گرفته است. این کوه یکی از ارتفاعات مهم زاگرس شرقی است.

مخمل کوه به پارکی جنگلی و منطقه ای گردشگری به وسعت 500 هکتار تبدیل شده است. در آنجا آلاچیق ها، کباب پزها و امکانات متنوعی برای اتراق کردن مردم و پیک نیک فراهم شده است. در این منطقه درختان بلوط به شکل پراکنده چشم نوازی می کنند. این درختان عمر دراز و شکوهی مثال زدنی دارند.

مخمل کوه بخشی از دره تاریخی خاید آلوست. در زمان ورود رضاخان به لرستان این کوه صحنه جنگ و درگیری خونین بین طرفین شد. تنگ شبیخون در میانه سه کوه کمر سیاه، مخمل کوه و سفید کوه یادآور همان روزهاست. آب و هوای تنگ شبیخون نسبت به مناطق اطراف بسیار سردتر است.   

فصل سفر به مخمل کوه

اگر علاقمند به دیدن و لذت بردن از منظره آبشارها و دشت ها و تنگه های سرسبز منطقه را دارید، به طور طبیعی بایست در بهار تا اوایل تابستان به این مناطق بروید. مخمل کوه نیز از این قاعده مستثنی نیست. در فصل بهار و تابستان مخمل کوه سبز رنگ و درخشان است ولی در پاییز و زمستان به رنگ سیاه و قهوه ای در می آید و با بارش برف به کل سفید رنگ می شود.

مسیر دسترسی

تنها با کمتر از یک ساعت ماشین سواری از شهر خرم آباد به دامنه مخمل کوه می رسید. فقط کافی است پس از رسیدن به میدان ۲۲ بهمن تا انتهای بلوار ولیعصر برانید. در مسیر الشتر باید 15 کیلومتر طی کرد تا به مخمل کوه رسید.

 

بام لرستان

 

دره خزینه

 

دره نی گاه

 

دره کهمان

 

تنگ هلت

 

تپه چغا

 

غار کلما کره

 

تونل برفی ازنا

 

بناهای تاریخی استان لرستان

 

قلعه فلک الافلاک ؛ نماد تمدن خرم آباد

قلعه فلک الافلاک، دژ شاپورخواست یا قلعه دوازده برجی قلعه ای تاریخی در میانه شهر خرم آباد است. قلعه فلک الافلاک بر روی تپه ای مشرف بر کل شهر قرار گرفته و همچون نگین انگشتری خرم آباد است. در همان منطقه رودخانه ای نیز از گذشته جریان داشته است. قلعه قلک الافلاک بنایی باستانی متعلق به دوره ساسانی (پیش از ورود اسلام به ایران) است. ساسانیان شهری به نام شاپورخواست با محوریت این قلعه احداث کردند و بعد از قرن ها در سده 7 هجری شهر خرم اباد بر روی آن احداث شد. این قلعه در دوره های تاریخ مختلف توسط خاندان های حاکم استفاده می شده است. در دوه پهلوی در اختیار ارتش بود و همان دوره به وزارت فرهنگ  هنر واگذار شد. سال 54 به موزه تبدیل شد. هم اکنون نیز موزه های باستان شناسی، مردمشناسی، مرکز تولید آثار فرهنگی و کارگاه مرمت آثار باستانی در آنجا قرار دارد. چایخانه ای نیز در انجا برای پذیرایی از گردشگران وجود دارد. 

 

قلعه فلک الافلاک

 

از عناصر موجود در قلعه فلک الافلاک می توان به حمام قدیمی که تا اواخر قاجار استفاده می شده؛ حیاط شمالی-جنوبی با چهار برج در چهار طرفش؛ حیاط شرقی-غربی با چهار برج دیگر؛ برج سلجوقی؛ پنجره های بیرونی؛ چاه قلعه به عمق 40 متر و... می توان اشاره کرد.

از جاذبه های نزدیک به قلعه فلک الافلاک دره تاریخی خرم آباد، غارهای دره گرم، سنگ نبسپشته ها، مناره آجری، آسیاب گبری، گرداب سنگی، پل شاپوری و... است. همگی این آثار از نظر تاریخی ارتباطی با قلعه داشته اند.

 

قلعه فلک الافلاک

 

آدرس قلعه فلک الافلاک

استان لرستان، شهر خرم آباد، خیابان امام خمینی، دوازده برجی

 

خانه تاریخی ابو

جاهای دیدنی لرستان نیز مثل سایر استان های کشور مشتمل بر خانه های تاریخی زیبا متعلق به دوره قاجار است که به خوبی حفظ شده و یادآور سبک زندگی سده گذشته ایران است. در این استان بیشتر از 600 خانه تاریخی به ثبت ملی رسیده اند. خانه تاریخی ابو متعلق به شخصی به نام میرزا محسن قاضی بوده که همانطور که از نامش پیداست، به شغل قضاوت مشغول بوده است. این بنا در محله درب طاهر در مرکز لرستان یعنی شهر خرم آباد قرار گرفته و از نزدیک ترین جاذبه ها به آن، قلعه فلک الافلاک است.

 

خانه تاریخی ابو

 

خانه آخوند ابو از دو قسمت شمالی و جنوبی تشکیل شده است. مثل همه خانه های قاجاری دارای حیاطی بزرگ، ایوان، پنجره های چوبی زیب، نمای آجری و حوضی در میان خانه است. بخش مسکونی باز هم به شکل زمستان نشین و تابستان نشین ساخته شده است. دو طبقه است و دارای بخش شاه نشین و معمولی است. بنا در کل آجری به نظر می رسد ولی از سنگ، چوب و ملاط نیز در ساخت عناصر مختلف آن بهره گرفته شده است.  بنا در نمای بیرونی و فضای داخلی با قطاربندی، گل انداز و خفته تزئین شده است.

خانه ابو که تا چند قت پیش مسکونی بوده هم اکنون به عنوان خانه صنایع دستی خرم آباد در معرض دید عموم قرار گرفته است. جشن های نوروزی، همایش ها، نمایشگاه های فصلی و غیره در این خانه برگزرا می شود و گردشگران با رفتن به آنجا حال و هوایی تاریخی و سنتی را تجربه می کنند.

فصل بازدید از خانه تاریخی ابو

همه ایام سال به خصوص فصل بهار و تابستان به مناسبت تعطیلات و جشنواره های نوروزی و تابستانی.

آدرس خانه تاریخی ابو

لرستان، خرم آباد، خیابان در بوطاهر، خیابان امام، دروازه برجی، روبروی قلعه فلک الافلاک

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی لرستان جزو خاص ترین و منحصربه فردترین دیدنی های ایران محسوب می شوند. لرستان اقلیمی زیبا و خوش آب و هوا با مناظر طبیعی ناب و تاریخی پر ماجراست. این استان به داشتنن آبشارهای زیبا و سحرانگیز به خود می بالد. از سوی دیگر دره های شگفت انگیز و طبیعتی بی بدیل از قبیل تنگه ها، غارها و دریاچه های زیبا شناخته می شود. در ادامه به معرفی معروف ترین جاهای دیدنی لرستان می پردازیم. با تورگردان همراه باشید.

انتشار :  19 تیر 1399 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
آبشار وارک لرستان
  • آبشار وارک لرستان
  • مسیر آبشار بیشه
  • آبشار گریت لرستان
  • آبشار آب سفید لرستان
  • قلعه فلک الافلاک
  • آبشار بیشه لرستان
  • دره شیرز لرستان
  • دره شیرز لرستان
  • دشت لاله های واژگون الیگودرز
  • قطار بیشه
  • سد خان آباد
  • دشت لاله های واژگون الیگودرز
  • آبشارهای لرستان
  • آبشار نوژیان لرستان
  • آبشار وارک لرستان
  • آبشار سفید لرستان
  • آبشار شوی لرستان
  • قلعه فلک الافلاک
  • خانه تاریخی ابو
  • ابشار گریت لرستان
  • آبشار نوژیان لرستان
  • پاییز در آبشار بیشه
  • دره شیرز
  • آبشار شوی لرستان
  • جاهای دیدنی لرستان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد