غذاهای کیش : غذاهای محلی، غذاهای دریایی، فست فودها

غذاهای محلی کیش-تورگردان2

غذاهای کیش سالانه افراد مختلفی را با سلایق مختلف در سفر به این جزیره کوچک اغوا می کند. چه افراد سنت گرا و چه گردشگران مدرن، همه در مروارید خلیج فارس، راهی برای سرگرم شدن، تفریح و گذراندن تعطیلات پیدا می کنند. از جمله تفاوت های گردشگران کیش، تفاوت در ذائقه غذایی آن هاست. عده ای تمایل دارند که به رستوران های معروف و همیشگی بروند و همان غذاهای آشنا و محبوب همیشگی شان را میل کنند ولی دیگرانی هم هستند که سلیقه و ذائقه ای متفاوت دارند. تور غذا امروزه برای بسیاری از افراد به تفریح تبدیل شده است.

با شکل گیری موضوع فود تور، با گردشگرانی مواجه می شویم که ترجیح می دهند در هر منطقه ای غذاهایی جدید را بچشند و تجربه غذایی متفاوتی را پشت سر بگذارند. مقاله امروز به جای معرفی مهمترین رستوران های کیش با غذاهای معمول و رستورانی، برای آن دسته افرادی که به گردشگری غذا در کیش علاقه دارند، تهیه شده است. با معرفی غذاهای محلی کیش این افراد می توانند برنامه غذایی خود را در طول سفر کیش بچینند و اُنس بیشتری با بومیان جزیره بگیرند.

با تورگردان همراه باشید.

 

غذای محلی کیش

 

غذاهای محلی کیش

غذاهای محلی و دسر ها و نوشیدنی های هر منطقه بخش مهمی از فرهنگ آن شهر را تشکیل می دهد. فرهنگ غذایی جزیره کیش هم تا حد زیادی وابسته به دیگر مناطق ساحلی و جنوبی کشور است. بنابراین به احتمال زیاد نام بسیاری از غذاهایی که در این بخش معرفی می کنیم در شهرهای عرب نشین ایران و خارج یا شهرهایی مثل قشم، بندر عباس، اهواز و چابهار شنیده باشید. کیش امروزه به شهری مدرن تبدیل شده و جمعیت بومی آن روز به روز در حال کم شدن است ولی خوشبختانه همان بومیان محدود فرهنگ اصیل خود را به خوبی حفظ کرده اند. در میان این افراد فرهنگ غذایی آن ها را هم می توان به خوبی ردیابی کرد.

غذاهای محلی کیش عموما طبع گرم دارند و در طعم و مزه آن ها شیرینی غالب است. ماهی، نقش مهمی در بسیاری از این غذاها دارد و عطر و طعم آن ها به دلیل مصرف زیاد ادویه ی مخصوص عربی کاملا متفاوت و دلچسب است. برای افرادی که در کنار ساحل زندگی می کنند و بیشتر ساعات روز را در آب هستند، این نوع رژیم غذایی کمک زیادی به کشیدنِ رطوبت اضافی بدن و جلوگیری از بیماری های روماتیسمی و درد مفاصل می کند. بد نیست گردشگران کیش نیز با این نوع رژیم غذایِ بومی آشنا باشند تا در مدت اقامت در کیش و استفاده از تفریحات آبی، با مشکلاتی مثل درد و ضعف عضلات روبرو نشوند.

 

غذاهای محلی کیش

 

سمک مشوی از غذاهای کیش

سمک یعنی ماهی. خب! طبیعی است که مهمترین غذای محلی کیش مثل دیگر شهرهای ساحلی، ماهی باشد. دریا، غذای این مردم را برایشان با امواج تحفه می آورده و یا آن ها را برای پیدا کردن غذایشان به درون خود می خوانده است. ماهی جنوب در میان همه گردشگرانی که تور کیش را تجربه می کنند سرآمد است. هم ماهی، ماهیِ دیگری است و هم طبخ آن مهارت متفاوتی می طلبد. سمک مشوی نوعی ماهی سرخ شده و مخصوص در جزیره کیش است که آن را در بعضی رستوران ها هم می توانید سفارش دهید.

 

سمک مشوی کیش

 

یکی از معروف ترین غذاهای کیش؛ مرگوگ یا مرقوق

مرگوگ نوعی خورشت است که اهالی کیش آن را با مهارت تمام طبخ می کنند. این خورشت پر ادویه و تند و تیز طبع گرمی دارد و انرژی لازم برای یک روز تمام را به انسان می دهد. برای تهیه مرگوگ، پیش از هر چیز، آرد سنگک را از الک رد می کنند و آن را با آب مخلوط کرده، خمیری درست می کنند. از سوی دیگر پیاز و سیر ریز شده را با گوشت تفت می دهند و آن را با ادویه های جنوبی و نمک و فلفل مزه دار می کنند. این گوشت را با هویج و بادمجان و سیب زمینی در آب ریخته، می گذارند پخته شود. هنگامی که این مواد و اصطلاحا سس آماده شد، آن را درون خمیری که قبلا آماده کرده اند، می گذارند. اگر به رستوران های سنتی و محلی از میان جاهای دیدنی کیش بروید می توانید در منوی غذایی آن، مرگوگ را هم ببینید.

 

مرگوگ در کیش

 

غذای مجلسی برنج مجبوس در کیش

برنج مجبوس نوعی پلو و غذای مجلسی در کیش است که در مراسم و مناسبت ها با آن از میهمانان پذیرایی می کنند. مجبوس با ادویه‌ مخصوص عربی آماده می شود و در آن می توان از گوشت، مرغ یا ماهی استفاده کرد. این غذای پر طرفدار در بیشتر رستوران های محلی کیش یافت می شود و دستور پخت چندان سختی هم ندارد. چند تکه گوشت، ماهی یا مرغ را در قابلمه ریخته، با ادویه های مخصوصی  مثل میخک، فلفل سیاه، هل، دارچین و ادویه‌های محلی مزه دار می‌ کنند. در مرحله بعد گوجه‌ های ریز شده را رنده کرده، روی گوشت یا مرغ می ‌ریزند. این غذا پس از آماده شدن با پلو نوش جان می شود.

 

برنج مجبوس

 

برنج شکری یا محمر

محمر جزیره کیش نوعی برنج شیرین شده با شکر و عسل است که با ماهی سرو می‌ شود  معمولا برای تزئین و شیرین تر شدن برنج هنگام سرو غذا از کشمش، هویج رنده شده و چیزهایی از این دست هم استفاده می کنند.

 

محمر در کیش

 

مضروبه ؛ غذایی پر طرفدار در کیش

مضروبه از غذاهای لذیذ و دلچسب جزیره کیش است که باز هم از ماهی درست می‌ شود. همانطور که مشاهده می کنید تور غذا در کیش تا حد زیادی وابسته به ماهی است و این ماهی ها هم انواع و اقسام مختلفی دارند. مضروبه ترکیبی از ماهی، سبزیجات مخصوص و سیر است و در آن ادویه هایی مثل فلفل و زنجبیل فراوان به کار می رود. مضروبه در ماهیتابه سرخ می شود و عطر و طعم به خصوص و وسوسه انگیزی دارد.

 

مضروبه در کیش

 

هریسه در رستوران های کیش

هریسه (porridge)نوعی حلیم ویژه و به خصوص در بین محلی های کیش است که از محبوبیت زیادی برخوردار است. بعضی ها هریسه را حلیم عربی می نامند. برای تهیه آن گندم و بلغور، مرغ یا گوشت گوساله به کار می رود ولی برای اعیانی تر شدن و لذیذتر شدن، آن را با گوشت قرمز درست می کنند. ادویه مخصوص هریسه هل و دارچین فراوان است. این ادویه های گرم؛ هریسه را بسیار انرژی زا و گرم می کند و به همین دلیل مناسب اهالی خطه جنوب است. مواد دیگر برای هریسه پزی، آب، آرد، شکر و آبِ میوه است. همانطور که ملاحظه می کنید این غذا نیز مثل بیشتر غذاهای کیش طعم شیرینی دارد.

 

هریسه در کیش

 

اگر تمایل داشتید اینگونه غذاها، به خصوص غذاهایی مثل مضروبه، مرگوگ یا مجبوس لحم را در کیش نوش جان کنید در رستوران های معمولی کیش به نتیجه ‌ای نخواهید رسید. برای خوردن این غذاها باید به سراغ مناطق بومی نشین کیش بروید یا اینکه رستوران های سنتی و محلی کیش را پیدا کنید. در رستوران هایی مثل رستوران عمو اکبر یا رستوران برکت، چندین نوع ماهی و غذاهایی مثل قلیه ماهی یافت می شود ولی از بقیه غذاهای خبری نیست.

 

برای رزرو تور لحظه آخری کیش می توانید از طریق سایت تورگردان منوی تور اقدام کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

از جمله تفاوت های گردشگران کیش، تفاوت در ذائقه غذایی آن هاست. عده ای تمایل دارند که به رستوران های معروف و همیشگی بروند و همان غذاهای آشنا و محبوب همیشگی شان را میل کنند ولی دیگرانی هم هستند که سلیقه و ذائقه ای متفاوت دارند. مقاله امروز به جای معرفی مهمترین رستوران های کیش با غذاهای معمول و رستورانی، برای آن دسته افرادی که به گردشگری غذا در تور کیش علاقه دارند، تهیه شده است.

انتشار :  26 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
برنج مجبوس
  • برنج مجبوس
  • محمر در کیش
  • مضروبه در کیش
  • مرگوگ در کیش
  • غذای محلی کیش
  • هریسه در کیش
  • غذاهای محلی کیش
  • سمک مشوی کیش
  • غذاهای محلی کیش-تورگردان2
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد