عید فطر کجا بریم تهران؟ 10 مکان عالی برای عید فطر 1403

عید فطر کجا بریم تهران؟

برای تعطیلات عید فطر، شهرهای نزدیک به تهران، مناسب‌ترین موقعیت را برای گشت‌وگذار دارند. لیست جاهای دیدنی برای تعطیلات عید فطر در تهران که آب‌وهوای خوبی دارند و می‌توانند میزبان ایده‌آلی برای جشن پایان ماه رمضان باشد، در ادامه به تفکیک معرفی کرده‌ایم. بعد از دیدن این فهرست، اگر فکر می‌کنید که جای دیدنی برای عید فطر معرفی نشده، در بخش نظرات تورگردان بنویسید.

فهرست مطالب

کردان برای سفر روی دور آرامش

تعطیلات عید فطر کجا بریم؟ کردان

شهر کردان در 25 کیلومتری کرج، جان می‌دهد برای سفر با خودروی شخصی در ایام تعطیلات عید فطر امسال! از نگاه مسافران سال‌های گذشته، رفتن به کردان برای هر تعطیلاتی، مزه دیگری دارد که در کمتر جایی می‌توان شبیهش را پیدا کرد. 
آب‌وهوای کردان در فصل بهار، خنک است و بنا به تجربه، بهتر است به میزان کافی لباس گرم، همراهتان باشد. شب‌های کردان از دریچه ویلاهایش دیدنی است. هر مسافری که در فصل بهار به کردان می‌آید، آتش در حیاط روشن می‌کند و با سرو غذاهای کبابی، نهایت لذتش را می‌برد. 
روخانه کردان از نقاط زنده اینجا بوده که گردشگران با حضورشان، نبض تپنده آن را تقویت کرده‌اند. دهکده تفریحی کردان که با نام مجموعه ورزشی ایثار هم شناخته می‌شود، جولانگاهی برای حضور پرشور ورزشکاران است و امکانات رفاهی و تفریحی متفاوتی دارد. ویلا، مجموعه آبی، پیست دوچرخه سواری، سالن‌های تیراندازی، بیلیارد، زمین فوتبال، باغ وحش و هر آنچه که برای پشت سر گذراندن یک روز پرهیجان انتظارش را دارید، در مجموعه ورزشی کردان فراهم است. در کنار این‌ها، پاراگلایدر، صخره‌نوردی، اسب سواری و کوهنوردی، کردان را به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای تعطیلات برای جوانان تبدیل کرده است.
 

شهر کاشان برای سفر به گذشته‌ها

شهر کاشان از جاهای دیدنی اطراف تهران برای عید فطر امسال

از جاهای دیدنی اطراف تهران برای عید فطر امسال می‌توانیم به کاشان اشاره کنیم. این مقصد برای خیلی‌ها پرخاطره است. اکنون که قرار است یک ماه قبل از شروع مراسم گلاب‌گیری به کاشان بیایید، باز هم جاذبه‌های زیادی در انتظارتان خواهند بود. بیشتر جاذبه‌های دیدنی کاشان شامل جاذبه‌های تاریخی می‌شود؛ چون شهر کاشان از قدمت بالایی برخوردار بوده و قدم زدن در کوچه‌هایش همانند ورق زدن برگه‌های کتاب تاریخ است. 
خانه عباسیان در خیابان علوی، باغ فین در خیابان امیرکبیر، مسجد و مدرسه آقابزرگ در خیابان فاضل نراقی، مدرسه سلطانیه در بازار تاریخی، حمام سلطان امیراحمد در خیابان علوی و خانه تاریخی طباطبایی‌ها، چندجا از دیدنی‌های برجسته کاشان هستند که گذراندن اوقات خوش در آن‌ها تضمین شده است.

قزوین؛ سفر به شهر دروازه‌ها

عید فطر کجا بریم؟ شهر قزوین

صفت نیکوی "دروازه بهشت" نامی زیبنده برای قزوین است. چه تعطیلاتی بهتر از عید فطر برای سفر به قزوین؟ این شهر دلفریب با طراحی منحصربه‌فرد و بناهای باستانی‌اش، مقصدی دل‌انگیز به حساب می‌آید. اینجا که بیایید، فرصت‌های نابی برای تماشای جاذبه‌های مبهوت‌کننده‌ دارید. اولین نقطه دیدنی، قلعه الموت است که یادگاری از دوران فرماندهی اسماعیلیه است. بعد از آن، مجموعه باغ صفوی قزوین با کلکسیون‌های گران‌بهایی از دوره‌های مختلف، جذابیت‌های تعطیلاتتان را چندبرابر می‌کند. بازار تاریخی، مسجدالنبی، سرای سعدالسلطنه، کاخ موزه چهل‌ستون، دریاچه اُوان، موزه مردم‌شناسی و آب‌انبار حاج کاظم از جمله جاذبه‌های تماشایی این شهر پرخاطره هستند که بخش‌هایی از معماری ناب و سنتی ایرانی را به بازدیدکنندگان هدیه می‌دهند.
 

دماوند؛ جایی که آرامش‌تان را تقویت می‌کند

عید فطر کجا بریم بگردیم؟ دماوند

74 کیلومتر در راستای خط شرقی تهران، دماوند است. این نقطه دیدنی، آب‌وهوای معتدلی دارد و پناهگاه خوبی به جهت دوری از استرس‌ برای تهرانی‌هاست. اکنون که عید فطر با نیمه دوم فروردین مصادف شده، دیدنی‌های دنجی را باید تجربه کرد که واقعا ارزشش را دارد. دریاچه‌های «تار» و «هویر» با 500 فاصله نسبت به هم، آبی‌ترین بوم را در مقابل چشمان‌تان به تصویر می‌کشند. دشت لار که با اسم تنگه لار هم شناخته می‌شود، مهد گل‌های شقایق است و طبیعتی دست‌نخورده دارد. آبشار برف تنگه لار در همین نزدیکی‌ها، جایی باصفاست که اکثر جوانان، آن را برای اتراق انتخاب می‌کنند. بعد از دشت لار، نقاطی تفریحی مانند چشمه سیاه سنگ، منطقه چشمه اعلا، غار رودافشان، دشت مُشا، برج شیخ شِبِلی و حمام تاریخی محله درویش، نبضِ تپنده دماوند به شمار می‌آیند که با حضور مسافرها و گردشگران جانی دوباره گرفته‌اند.
 

قم؛ سفری برای پالایش روح و روان

قم، بهترین مقصد برای مسافرت در عید فطر امسال

بسیاری از خانواده‌ها، عید فطر را در صحن و سرای حضرت معصومه (س) سپری می‌‌کنند. خوبی رفتن به قم این است که در این سفر معنوی، دست خالی به شهرتان بازنمی‌گردد. سوهان از خوش‌مزه‌ترین سوغاتی‌های ایران با تنوع طعم و مزه‌ای که دارد، مورد پسند هر سلیقه‌ای است. 
گشت‌وگذار در قم، بعد از سر زدن به جاهای معنوی، شامل رفتن به جاذبه‌های طبیعی هم می‌شود. دریاچه نمک، دریاچه حوض سلطان، منطقه کهم، سد کبار، غار وشنو، پلنگ دره و کوه خضرنبی از تفرجگاه‌های سرسبز و رایگان این شهر به شمار می‌آیند.

طالقان؛ جایی که دشت و چشمه‌های فصلی با هم گره خورده

طالقان از جاهای دیدنی اطراف تهران برای تعطیلات عید فطر

در طی سال‌های گذشته اثبات شده که طالقان جزو جاهای همیشه موردپسند مسافرها و گردشگران برای هر تعطیلی مانند عید نوروز و عید فطر است. این منطقه، پتانسیل‌های بسیاری دارد. آب‌وهوای خوب، سرسبزی و آبادانی را در نقطه به نقطه شهر زیبا و دیدنی طالقان می‌توانید ببینید؛ خصوصا الان که در نیمه اول بهار هستیم و شکوفه‌ها در اینجا خانه دارند. به دلیل قرار گرفتن طالقان در مناطق کوهستانی استان البرز، مقصدی خنک برای طبیعت‌گردی در اطراف تهران شناخته می‌شود. آن طور که آثار تاریخی طالقان نشان می‌دهد، قدمت این منطقه زیبا به 4500 سال پیش برمی‌گردد. 
سرسبزی لطیف و نسیم خنک بهاری طالقان را می‌توانید با سر زدن به روستاهای زیر ببینید و لمس کنید. لیست برخی از روستا‌ها را در بخش زیر آورده‌ایم تا قبل از رفتن به آن‌ها آشنایی داشته باشید:

  • آرتون
  • آردکان
  • آرموت
  • ائین کلایه
  • ابصادر
  • اسکان
  • اسفاران
  • انگه 
  • اهوراک
  • ایستا
  • تکیه جوستان

اگر زمان کافی ندارید تا به این روستاها سر بزنید، آبشارهای فصلی و دائمی متعدی در منطقه طالقان هستند که طبیعت بی‌نظیری در اطراف آن‌ها ایجاد شده و حس تفریحات‌تان را چندبرابر می‌کند:

  • آبشار نرنو در روستای جزینان
  • آبشار وارکش در روستای خچیره
  • آبشار فصلی میلین در روستای مهران
  • آبشار خرس‌چر در جنوب قله خرس چر ناریان
  • آبشار سفیدآب در غرب قله شاه البرز
  • آبشار آسکان

در مسیر رسیدن به جاذبه‌های طبیعی طالقان از خرید سوغاتی‌های این شهر غافل نشوید. ریواس و قارچ کوهی، مرسوم‌ترین سوغاتی شهر طالقان برای گشت‌وگذار در فصل بهار هستند.

فشم، پاتوقی برای تفریحات متنوع

فشم؛ شهر ییلاقی تهران برای گذراندن جشن عید فطر

شهرهای ییلاقی تهران برای گذراندن جشن عید فطر، همیشه مورد توجه مسافران و گردشگران بوده است. قشم یکی از همین شهرهای ییلاقی است و به دلیل قرار گرفتن در نزدیکی کوه‌های البرز، زیبایی فراموش‌نشدنی را در ذهن به یادگار می‌گذارد. به فشم که بیایید، به واسطه حاصلخیزی خاک و رونق داشتن رطوبت، جاذبه‌ای طبیعی و خارق‌العاده روبروی چشم‌هایتان خواهید داشت.
علاوه‌بر تهرانی‌ها، توریست‌هایی که برای تفریح به ایران می‌آیند، فشم را انتخاب می‌کنند تا جاذبه‌های گردشگری آن را زیر پوست دست‌شان لمس کنند. با توجه به ایکه فشم وسعت نسبتا کمی دارد، اما شامل جاذبه‌های طبیعی و تفریحی بی‌نظیری است. جاذبه‌های طبیعی فشم که این‌بار می‌توانید در برنامه‌تان داشته باشید، عبارتند از:
 

  • آبشار لارمحله 
  • آبشار لالان یا لالون
  • آبشار یخی آبنیک
  • رودخانه فشم
  • باغ‌های میوه
  • دشت جانستون
  • کوه‌های فشم
  • دره آهنگرک
  • غار اسبول

کن سولقان؛ نقطه‌ای خوش‌آب‌وهوا با جذابیت‌های خیره‌کننده

کن سولقان از جاهای دیدنی اطراف تهران برای عید فطر

در شمال غربی تهران، روستایی به کن سولقان قرار دارد. در گذشته، کن سولقان جزو جاهای دیدنی اطراف تهران به شمار می‌رفت، اما امروزه به‌عنوان بخشی از منطقه پنج تهران است. این جای خوش آب‌وهوا به دره‌های زیبا و چشم‌نوازش معروف است. عده‌ای از مسافران، آن را با نام کن سولوقون هم می‌شناسند. 
براساس گویش‌ تهرانی‌ها و مردمان بومی اینجا، کن به معنای گودال و چاله است. منظور از سولقان هم دهستان است. قدمت این روستا در نزدیکی تهران، 1400 ساله است و برای رفتن به آن، دو راه دارید. در مسیر اول، از طریق اتوبان همت وارد بزرگراه آبشاناسان شوید و بعد هم با انتخاب بلوار کوهسار، مسیرتان را ادامه دهید. از شروع این بلوار تا روستای سولقان، 25 کیلومتر فاصله است. 
مسیر دوم را باید از رودخانه فرحزاد شروع کنید که تا تپه سلام، 15 کیلومتر فاصله دارد. در حال حاضر، این جاده آسفالت نیست و همان راه اول، مسیر بدون خطری را دارد. 
بعد از رسیدن به سولقان، سوال مهم این است که چه جاذبه‌هایی از آن را ببینیم. جذابیت سولقان به رودخانه کن، دره دوچناران، غارهای بیوک آقا و آبشار سنگان برمی‌گردد.

فیروزکوه؛ لذت بهشتی برای طبیعت‌گردان

تهران عید فطر کجا بریم؟ فیروزکوه

همانطور که فیروزکوه، پیشنهاد همیشگی برای هر تعطیلاتی است، برای عید فطر تهران، باز هم پیشنهاد می‌شود. از نظر موقعیت مکانی، فیروزکوه در شمال شرقی تهران است. در مسیر رفتن به مازندران می‌توانید جاده فیروزکوه را ببینید و برای سفری چندساعته، روی هوای ناب این منطقه حساب باز کنید.
فیروزکوه در میان تفرجگاه‌های مناسب برای عید فطر جزو شناخته‌شده‌ترین گزینه‌هاست؛ چون قدیمی‌ترین جای طبیعی ایرانی‌هاست که از دیرباز، ناف آن را با گردش و تفریح بریده‌اند. شلوغی و ترافیک مسیر رسیدن به فیروزکوه در عید فطر 1403 نسبت به تابستان پیش رو، کمتر است و به همین دلیل، راحت‌تر می‌توان روی مکان‌های دیدنی آن حساب باز کرد. لیست دیدنی‌های سرسبز فیروزکوه برای گذراندن ایام به‌یادماندنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • تنگه واشی در 20 کیلومتری فیروزکوه
  • روستای سله بن در 100 کیلومتری جاده فیروزکوه
  • دریاچه آهنک در 35 کیلومتری شهرستان فیروزکوه
  • چشمه آب معدنی خمده برای شنا کردن خانم‌ها و آقایان در بخش‌هایی مجزا
  • غار بورنیک در ارتفاعات (طولانی‌ترین غار تهران و چهارمین غار طولانی ایران)
  • سیمین دشت (جایی باصفا و بکر با کوچه‌باغ‌هایی آرام و زیبا)
  • روستای هرانده در 19 کیلومتری جنوب فیروزکوه
  • تنگه میشینه مرگ در روستای لزور و نزدیک به فیروز کوه

ردپایی از دیدنی‌های تاریخی را می‌توانید در شهر فیروزکوه رصد کنید و با تماشای مکان‌های تاریخی در نزدیک اینجا، تجربه‌های جدیدتری داشته باشید:

  • قلعه لاجورد با ارتفاع 2478 متر 
  • برج سنگی دیده بانی مزداران در 20 کیلومتری فیروزکوه
  • حمام روستای مهاباد

لواسان؛ نزدیک‌ترین منطقه ییلاقی به تهران

لواسان؛ مناسب‌ترین جای تفریحی برای عید فطر امسال

مناسب‌ترین جای تفریحی برای عید فطر امسال که چشم‌اندازی ایده‌آل دارد، لواسان است. این چشم‌انداز به دلیل موقعیت مکانی است که این نقطه دارد. اگر نقشه پایتخت ایران را ببینیم، لواسان نزدیک‌ترین منطقه ییلاقی به تهران است. فاصله تهران تا لواسان 11 کیلومتر در امتداد شمال شرقی است. از طریق اتوبان بابایی تهران، این فاصله تا لواسان 7 کیلومتر است.
جاهای دیدنی لواسان شامل باغ ویلاهای بزرگ اجاره‌ای، هوای بدون دود و اماکن تاریخی است. زیبایی‌های برجسته‌ لواسان، خاص است و هر چقدر هم که وقت داشته باشید، زمان برای بازدید و گردش در آن منطقه کم است. اگر کمی دقت و ریزبینی خرج کنیم، جاهای طبیعی لواسان برای عشق‌وحال را می‌توانیم به صورت زیر فهرست کنیم:

  • روستای افجه در 5 کیلومتری شمال لواسان
  • روستای سینک در پایین‌دست رودخانه افجه
  • روستای لالون (یکی از روستاهای شرقی فشم)
  • روستای امامه برای پیاده‌روی و ریلکسینگ
  • روستای ناران (از محله‌های قدیمی و اصلی لواسان)

علاوه‌براین‌ها، جاذبه‌های طبیعی لواسان که مانند جاذبه‌ای بهشتی، بکر و دست‌نخورده‌اند، در لیست زیر آورده‌ایم:

  • گردنه قوچک برای استراحت و لذت از منظره‌های دیدنی
  • تپه حصارک (تلی بزرگ از آثار تاریخی)
  • پارک جنگلی تلو (جایی برای جوجه سیخ کردن، نشستن و استراحت)
  • منطقه حفاظت‌شده ورجین (منطقه‌ای بسیار دیدنی با پوشش عموما کوهستانی)
  • کوه مهرچال برای کوه‌نوردی
  • دشت هویج در مسیر تهران-افجه
  • پارک ملی لار (نزدیک‌ترین نقطه تماشا در بام ایران)
  • آبشار برگ جهان (مرتفع‌ترین آبشار منطقه لواسان)
  • آبشار کندعلیا (نزدیک‌ترین گزینه برای آبشارنوردی لذت‌بخش به تهرانی‌ها)
  • رودخانه جاجرود از رودهای اصلی رشته کوه‌های البرز مرکزی
  • سد لتیان (سدی قدیمی در جنوب شهر لواسان)
  • غار موزه وزیری
  • غار خمیده 
  • غار هملون

برای تجربه کردن شرایطی متفاوت‌تر، جاذبه‌های تاریخی لواسان، حرف‌هایی تازه دارند که برای اهلش، همواره جذاب‌اند. لیست جاذبه‌های تاریخی لواسان که گزینه‌های خوبی هستند و هر طور که شده، برای رفتن به آن‌ها باید کمر همت را بست، در بخش زیر آمده‌ است:

  • حمام سبو کوچک
  • حمام راحت‌آباد
  • قلعه باستانی باغ دره
  • کاروان‌سرای چشمه دو برار

خلاصه که که لواسان جزو نعمت‌هایی است که باید هوایش را داشت. پس اگر کمپ برگزار می‌کنید، به این طبیعت پاک، لطمه‌ای وارد نشود و در جهت احیای آن باشد. 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برای تعطیلات عید فطر کجا بریم؟ شهری مانند قم و موقعیت‌های سرسبز اطراف تهران، بهترین نقاط برای سپری کردن جشن پایان رمضان هستند. از مکان‌های دیدنی اطراف تهران برای خوش‌گذرانی و دیدن بکرترین منظره‌ها می‌توانیم به لواسان، فیروزکوه، کن سولقان، طالقان و فشم اشاره کنیم.

انتشار :  15 فروردین 1403 به روزرسانی :  15 فروردین 1403 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
عید فطر کجا بریم؟ شهر قزوین
  • عید فطر کجا بریم؟ شهر قزوین
  • تهران عید فطر کجا بریم؟ فیروزکوه
  • قم، بهترین مقصد برای مسافرت در عید فطر امسال
  • عید فطر کجا بریم بگردیم؟ دماوند
  • شهر کاشان از جاهای دیدنی اطراف تهران برای عید فطر امسال
  • لواسان؛ مناسب‌ترین جای تفریحی برای عید فطر امسال
  • کن سولقان از جاهای دیدنی اطراف تهران برای عید فطر
  • فشم؛ شهر ییلاقی تهران برای گذراندن جشن عید فطر
  • طالقان از جاهای دیدنی اطراف تهران برای تعطیلات عید فطر
  • تعطیلات عید فطر کجا بریم؟ کردان
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد