آدرس : شیراز، خیابان 9 دی، روبه‌روی حرم شاه‌چراغ، ابتدای گذر تاریخی هفت‌پیچ

نمایش همه امکانات

دیدنی‌های نزدیک
مسجد وکیل حمام وکیل خانه تاریخی سردار پارسایی حرم شاهچراغ باغ ایلخانی

خانه صالحی شیراز (معرفی، بازدید و جاهای دیدنی نزدیک)

خانه صالحی شیراز

خانه صالحی بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار است و در شهر شیراز قرار دارد. مانند سایر خانه‌های تاریخی شیراز، معماری زیبا و اصیل ایرانی در این بنا قابل مشاهده است. از سال‌ها پیش خانه صالحی، محل موزه لباس‌های سنتی منطقه فارس بوده و اشیای کم‌نظیری را به معرض عموم می‌گذارد. ساختمان خانه صالحی شیراز در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید.

 

اگر قصد دارید در آینده‌ای نزدیک به شیراز سفر کنید، خانه صالحی را نیز در لیست بازدید‌های خود قرار دهید. مطلبی کوتاه برای معرفی دقیق‌تر این بنای تاریخی حاضر کرده‌ایم که در ادامه ارائه می‌گردد. امیدواریم خانه صالحی شیراز بیش از پیش معرف حضور گردشگران داخلی و خارجی باشد.

 

خانه صالحی شیراز

 

معرفی خانه صالحی شیراز

 

خانه صالحی در شیراز، محله سنگ سیاه، ضلع جنوبی مسجد شهدا و ابتدای کوچه هفت پیچ قرار دارد. این خانه در دوران قاجار ساخته شده و سبک معماری قاجاری در آن نمایان است. وقتی وارد خانه می‌شوید از طریق دالان کوتاهی به حیاط اصلی می‌رسید. در مرکز حیاط، حوض بزرگی وجود دارد و اطراف آن چند اتاق ساخته شده است. اتاق‌ها به شکل سه دری و پنج دری با درهای چوبی و شیشه‌های ساده قابل مشاهده هستند. برای تزیین دیواره خارجی اتاق‌ها، از انواع طرحهای ایرانی با کاشیکاری هفت رنگ استفاده کرده‌اند.

 

موضوع تزیینات کاشیکاری در خانه صالحی شامل گل‌ها و درختان، چهره پادشاهان هخامنشی، ساسانی، زندیان، صفویان و قاجاریان است. داخل اتاق‌ها می‌توانید از تماشای تزیینات گچ کاری و گره چینی لذت ببرید. حیاط خانه با گلدان‌های شمعدانی تزیین شده‌اند تا حس واقعی خانه ایرانی را در بازدیدکنندگان به وجود بیاورند. شک نداشته باشید که خانه صالحی جزو جاهای دیدنی شیراز است که قطعا ارزش بازدید دارد.

موزه لباس‌های سنتی در خانه صالحی

 

بخشی از ساختمان خانه صالحی شیراز به نمایشگاه دائمی لباس‌های سنتی ایرانی و مخصوصا منطقه فارس اختصاص دارد. لباس زنان و مردان قشقایی، لباس‌های سنتی شیراز قدیم و... در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. برخی از البسه نیز به آیین‌های خاص مانند روز عید، روز عروسی، روزهای عزاداری مذهبی و... تعلق داشته که با دقت و ظرافت طراحی و دوخته شده‌اند.

جاهای دیدنی نزدیک خانه صالحی شیراز

 

خانه تاریخی صالحی رو به روی بارگاه مطهر شاهچراغ قرار دارد. بنابراین می‌توانید زیارت شاهچراغ و بازدید از خانه صالحی را در یک روز انجام دهید. سایر جاهای دیدنی در نزدیکی خانه صالحی شیراز عبارتند از:

 

- خانه سعادت

- موزه هنر مشکین فام

- خانه تاریخی منطقی نژاد (موزه موسیقی)

- خانه تاریخی سردار پارسایی

- باغ ایلخانی

- خانه توکلی

-خاتم سرای شیراز

-و…

 

فاصله تمام اماکنی که نام بردیم با خانه صالحی شیراز اندک است. با پیاده‌روی کوتاه می‌توانید به هر یک از آن‌ها دسترسی پیدا کنید. برای سفر آسانتر و بازدید از جاهای دیدنی بیشتر، تور شیراز را خریداری نمایید.

بازدید از خانه صالحی شیراز

 

همان‌ طور که گفتیم نمایشگاه دائمی لباس‌های سنتی و آیینی استان فارس در خانه صالحی قرار دارد. بسیاری از لباس‌ها و اشیای موجود در این موزه گرانبها بوده و در جای مخصوصی نگهداری می‌شوند. امکان بازدید گروه‌های پرجمعیت به طور همزمان وجود ندارد. به همین دلیل برای بازدید از خانه صالحی شیراز باید با سازمان میراث فرهنگی شیراز، هماهنگی انجام دهید و مجوز بگیرید. ورودی خانه صالحی شیراز رایگان است. برای سفر به شیراز یا اطلاع از انواع تور داخلی و خارجی با گروه پشتیبانی تورگردان تماس بگیرید.

 

آدرس خانه صالحی شیراز

 

شیراز، خیابان 9 دی، روبه‌روی حرم شاهچراغ، ابتدای گذر تاریخی هفت پیچ.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خانه صالحی بنایی تاریخی متعلق به دوران قاجار است و در شهر شیراز قرار دارد. مانند سایر خانه‌های تاریخی شیراز، معماری زیبا و اصیل ایرانی در این بنا قابل مشاهده است. از سال‌ها پیش خانه صالحی، محل موزه لباس‌های سنتی منطقه فارس بوده و اشیای کم‌نظیری را به معرض عموم می‌گذارد. ساختمان خانه صالحی شیراز در سال ۱۳۵۴ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید.

انتشار :  29 فروردین 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
خانه صالحی شیراز
  • خانه صالحی شیراز
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد