آدرس : استانبول، امینونو، مسجد رستم پاشا
زمان بازدید : هر روز از ساعت ۱۰ صبح تا ۶ عصر

نمایش همه امکانات

دیدنی‌های نزدیک
مسجد جدید بازار مصری‌ها کافی‌شاپ مهمت افندی کاخ توپکاپی
بلیط ورودی
ندارد

مسجد رستم پاشا (معرفی، جاذبه‌ها و نحوه دسترسی)

مسجد رستم پاشا

مسجد رستم پاشا (Rüstem Paşa Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است و به دوران حکومت سلطان سلیمان تعلق دارد. این مسجد به دستور رستم پاشا (صدر اعظم عثمانیان) بنا شد. نمای بیرونی مسجد رستم پاشا ویژگی چشمگیری ندارد اما معماری داخلی آن بسیار منحصر به فرد است. زمانی که سلطان سلیمان نماز جمعه را واجب اعلام کرد، مسجدهای بسیاری در استانبول ساخته شدند که مسجد رستم پاشا هم جزو آن‌ها بود. این مسجد امروزه فعال نیست و تنها برای بازدید گردشگران دایر است.

 

در این مطلب سایت تورگردان، متن کوتاهی را برای معرفی مسجد رستم پاشا اختصاص داده‌ایم. اگر قصد دارید به زودی عازم استانبول شوید، بازدید از مسجد رستم پاشا را نیز در لیست برنامه‌های خود قرار دهید. مطمئن باشید معماری و فضای داخلی مسجد شما را شگفت زده خواهد کرد.

 

مسجد رستم پاشا استانبول

دسترسی به مسجد رستم پاشا

 

مسجد رستم پاشا در منطقه فاتح، محله امنیونو و خیابان Hasırcılar (حصیرچیلر) قرار دارد. راحت‌ترین راه دسترسی به مسجد رستم پاشا استفاده از مترو است. در مبدأ خود، ایستگاه Vezneciler را جستجو کنید و با قطار مربوطه به مقصد برسید. خارج از ایستگاه تنها ۶-۷ دقیقه پیاده تا مسجد رستم پاشا فاصله خواهید داشت. برای سفر به استانبول زیبا و اطلاع از انواع تور ترکیه با گروه پشتیبانی تورگردان تماس بگیرید.

 

بازدید از مسجد رستم پاشا

 

همه روزه، از ساعت ۹ صبح تا ۵ عصر
(مسجد به صورت متناوب بازسازی می‌گردد، برای اطلاع از برنامه بازدید به وب‌سایت‌های گردشگری استانبول مراجعه کنید)

 

آدرس مسجد رستم پاشا: استانبول، منطقه فاتح، محله امینونو، خیابان Hasırcılar (حصیرچیلر)

 

 

تاریخچه مسجد رستم پاشا

 

از آنجایی که مسجد در محله مشهور امینونو واقع شده، مقصد جذابی برای توریست‌ها محسوب می‌گردد. اجازه بدهید برای بررسی تاریخچه مسجد رستم پاشا درباره بانی آن اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم. احتمالا می‌دانید که سلطان سلیمان قانونی قدرتمندترین پادشاه عثمانی بود. سلیمان و همسرش خرم فرزندی به نام مهرماه سلطان داشتند. رستم پاشا با این دختر ازدواج کرد و صاحب نفوذ بسیاری در دربار شد. او به کمک خرم دسیسه‌های زیادی چیدند تا توانستند ولیعهد را کنار بزنند. در‌ واقع به خاطر توطئه‌های پاشا و خرم، سلطان سلیمان شاهزاده مصطفی را اعدام کرد.

 

پس از اعدام شاهزاده، خرم به پاس خدمات رستم پاشا او را به جایگاه مهمی رساند. رستم پاشا صدر اعظم دولت شد و جزو مهم‌ترین سران حکومتی به حساب می آمد. او زمینی را برای ساخت مسجد وقف کرد تا نامش برای قرن‌ها پا بر جا بماند. وظیفه طراحی و نظارت مسجد رستم پاشا به عهده معمار دربار یعنی سینان بود. نتیجه کار یک شاهکار معماری بود که امروزه به نگین محله امینونو تبدیل شده است. عملیات ساخت مسجد در سال ۱۵۶۲ میلادی به پایان رسید. معماری جذاب و جزییاتی که در نمای داخلی مسجد رستم پاشا به کار رفته‌اند، این مکان زیبا را در مجموعه جاهای دیدنی استانبول قرار می‌دهد.

جاهای دیدنی نزدیک مسجد رستم پاشا

 

در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که معماری مسجد رستم پاشا بسیار زیبا و منحصر به فرد است. با این حساب بازدید از این مکان تاریخی به گردشگران در استانبول پیشنهاد می‌گردد. جاهای دیدنی نزدیک مسجد رستم پاشا نیز جذابیت زیادی دارند. برای مثال بازار ادویه در نزدیکی این مکان قرار گرفته است. در استانبول این بازار را به نام Mısır Çarşısı  (میصیر چارشیسی) می‌شناسند که جزو قدیمی‌ترین بازار‌های شهر است. بازاری بزرگ و سرپوشیده که در آن انواع ادویه و دارو‌های گیاهی به فروش می‌رسد. در خیابانی که مسجد رستم پاشا قرار دارد، مغازه‌های بسیاری فعالیت دارند که عموما به فروش اشیای سنتی مشغول هستند. برای بازدید از این جاذبه‌های گردشگری با تور استانبول سفر کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد رستم پاشا (Rüstem Paşa Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است و به دوران حکومت سلطان سلیمان تعلق دارد. این مسجد به دستور رستم پاشا (صدر اعظم عثمانیان) بنا شد. نمای بیرونی مسجد رستم پاشا ویژگی چشمگیری ندارد اما معماری داخلی آن بسیار منحصر به فرد است. زمانی که سلطان سلیمان نماز جمعه را واجب اعلام کرد، مسجدهای بسیاری در استانبول ساخته شدند که مسجد رستم پاشا هم جزو آن‌ها بود.

انتشار :  1 خرداد 1402 به روزرسانی :  22 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مسجد رستم پاشا استانبول
  • مسجد رستم پاشا استانبول
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
2 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
حسن
بسیار عالی
مرتضی
ممنون از مطالب خوب و عالیتون