هتل قدیم رامسر از گذشته تا کنون

old-hotel-Ramsar-tourgardan-com (12)

از معدود هتل های ایرانی که علاوه بر امکانات بی نظیر و جذابیت تاریخی در فهرست میراث ملی قرار گرفته، هتل قدیم رامسر است. احتمالا بخش های مختلفی از این هتل را در سریال هایی مثل «کارآگاه علوی» یا شاهکارِ علی حاتمی، «هزار دستان»، دیده باشید. از این گذشته، هتل قدیم رامسر به دلیل مجاورت با کاخ مرمر رامسر در دوره پهلوی میزبان شخصیت ها و رویدادهای مهم تاریخی بوده است. از جمله اینکه جلسات مخفیانه متفقین در آن صورت می گرفته و رویداد های مهمی مثل کنوانسیون حفظ تالاب ها در سال 1327 در آن برگزار شده است. در محوطه پشتی هتل نمادهایی از کشورهای مختلف قرار گرفته که یادآور حضور نمایندگانی از ده ها کشور با هدف صلح و دوستی در رامسر و هتل سلطنتی آن است. هتل رامسر از مشهورترین هتل ها در خاورمیانه بوده و هنوز نیز تحت نام هتل های آزادی یا گروه هتل های پارسیان به کار خود ادامه می دهد. در ادامه به معرفی این هتلِ شاهانه از گذشته تا کنون می پردازیم.

 

برای رزرو هتل قدیم رامسر از طریق تورگردان اقدام کنید.

 

هتل قدیم رامسر

 

تاریخچه احداث هتل قدیم رامسر

 

عملیات ساخت هتل قدیم رامسر از سال1307 یا به قولی 1311 یعنی مقارن با ایام حکومت پهلوی اول شروع شد. همزمان با این کاخ چندین پروژه بزرگ شهری و ساختمانیِ دیگر نیز در مازندران و تهران از سر گرفته شد. آن ایام، آغازِ اعزام دانشجویان ایرانی به اروپا بود ولی هنوز مهندسین و جوانان ایرانی به مرحله ای نرسیده بودند که به تنهایی بتوانند پروژه های مهندسی را انجام دهند و یا شاید اعتماد لازم به آن ها وجود نداشت. به همین دلیل در پروژه ساختمانی هتل قدیم رامسر نیز( همچون کاخ سلطنتی رامسر که در نزدیکی آن قرار داشت) از مهندسین آلمانی کمک گرفته شد. به علاوه طراحان داخلیِ انگلیسی و طراحانِ نمای خارجیِ ایتالیایی نیز در این هتل دستی به کار داشتند. بنابراین هتل رامسر شباهت زیادی به معماری اروپای قرون وسطی و ابتدای رنسانس دارد. عملیات ساختمانیِ هتل در سال 1317 به پایان رسید و هتل قدیم رامسر آغاز به کار کرد.

 

هتل قدیم رامسر

 

بخش های مختلف کاخ

 

هتل قدیم رامسر دارای 4 طبقه با زیرزمین است. اتاق های هتل که مشتمل بر 25 اتاق و 5 سوئیت می باشند در طبقه سوم جای گرفته اند. اتاق ها نمای شگفت انگیزی از کوهستان های سرسبز را در قاب پنجره ها ارائه می کنند. به علاوه یک تالار اجتماعات نیز در این طبقه قرار داشته است.

طبقه اول به عنوان لابی و استراحتگاه مهمانان مورد استفاده قرار می گیرد. عصرها در آنجا پیانو نواخته می شود و فضای خوبی برای نوشیدن قهوه و لذت بردن از آرامش نوستالوژیک هتل فراهم می شود. رستوران و تالار پذیرایی در طبقه دوم واقع شده و علاوه بر آن سفره خانه ای سنتی نیز در سال های اخیر در طبقه زیرزمین احداث شده است.

 

هتل قدیم رامسر

 

باغ سازی هتل قدیم رامسر

 

زیربنای هتل 5 هزار متر است و در میان باغی بسیار بزرگ به مثابه یک شهرک جنگلی یا پارک قرار گرفته است. از سوی دیگر در پشت هتل، در جانب شمالی، کوهستان های سرسبز نیز قرار گرفته و بر آن اشراف دارند. باغ به شیوه ای مجلل طراحی شده و خیابان کشیِ بسیار دور و درازی دارد. این سبک، یادآور سبک باغ های ایرانی است که در آن یک عمارت در مقابل خیابان اصلی باغ و در انتهای آن قرار می گیرد. باغچه بندی ها و گل آرایی ها به خوبی توانسته فضای باغ را تزئین کرده و به آن رنگ و رو بدهد. محدوده وسیع سبزی که این هتل در اختیار قرار گرفته فرصت خوبی را برای پیاده روی و لذت بردن از چشم انداز شهر فراهم کرده است. در گوشه های باغ، استخر و فواره هایی نیز به چشم می خورد.

 

هتل قدیم رامسر

 

برای رفتن به محوطه پشتی هتل قدیم رامسر باید از طریق هتل جدید وارد شوید. بازدید از این بخش که جزو مهمترین جاذبه های گردشگری رامسر محسوب می شود، برای عموم آزاد است.

 

هتل قدیم رامسر

 

 

    تور شمال از تهران در کمترین قیمت   

 

 

معماری و تزئینات هتل

 

همانطور که اشاره شد هتل قدیم رامسر مشتمل بر 3 طبقه و یک زیرزمین است. در جای جای هتل عناصر و تزئیناتی به چشم می خورد که بعد از گذشت 80 سال از عمر آن هنوز جلال و شکوه خود را حفظ کرده است. ستون ها و طاق های متعدد، گچبری ها و تندیس های کوچک و بزگ انسانی، حیوانی و اساطیری. مجسمه هایی از دخترانی با مشعل، شیرها، گلدان ها و تندیس اساطیری رستم و سهراب زینت بخش ورودی هتل از سمت شمال بوده اند، ولی متاسفانه بخش مهمی از آن ها بعد از سال 57 تخریب شده است. مجسمه های باقی مانده نیز به شدت نیاز به تعمیر و مرمت دارند ولی متاسفانه این اتفاق به ندرت می افتد.

 

هتل قدیم رامسر

 

خوشبختانه ستون هایی سنگی با تزئینات گچی و طاق های هلالی هنوز پا برجا مانده اند. سقف ها و ورودی اتاق ها گچ بری هایی با نقوش نباتی و طرح های پر طاووس و شمسه دارند و نرده های چوبی با تزئینات خراطی شده از طرح های گلدانی شکل خودنمایی می کنند. درب ورودی هتل نیز از مصالح چوب ساج و بتن ساخته شده و بسیار حیرت انگیز است.  

 

هتل قدیم رامسر

 

چشمه آب گرم

 

از همان سال های آغازین ساخت هتل، بانیان به دنبال چشمه ای معدنی با آب گرم در نزدیکی هتل بوده اند و همان ایام چشمه ای را به دست آوردند که در میان 110 چشمه آب گرم در جهان رتبه هفتم را به خود اختصاص داده است. این چشمه به صورت مجموعه ای در آمده که برای آب درمانی در اختیار گردشگران سلامت قرار می گیرد.

 

وضعیت فعلی هتل قدیم رامسر

 

هتل قدیم رامسر در گذشته «هتل بنیاد پهلوی» نام داشته ولی هم اکنون مجموعه ای از هتل های جدید در کنار آن احداث شده که مجموعه آن ها به نام هتل های آزادی یا گروه هتل های پارسیان به فعالیت ادامه می دهند. هم اکنون این مجموعه یک هتل 80 ساله، یک هتل 50 ساله و هتل هایی 20 ساله دارد. می توانید به انتخاب خودتان سراغ هتل های مدرن یا سنتی و کلاسیک آن بروید.

مهمانان خارجی که در هتل قدیم رامسر اقامت داشته اند معتقدند این هتل جواهری است که متاسفانه در ایران به خوبی از آن مراقبت نمی شود و قدرش به نیکی دانسته نمی شود چرا که این مکان می توانست به اقامتگاهی رمانتیک برای کل جهان تبدیل شود.

 

هتل قدیم رامسر

 

 

  رزرو تور رامسر با ارزان ترین قیمت  

 

 

از مزایای این هتل نزدیکی به کاخ مرمر رامسر و مرکز شهر؛ حال و هوای نوستالوژیک و در عین حال مجلل؛ چشم اندازهای جادویی و امکانات خوب آن است. تقریبا همه مهمانان ایرانی و خارجی تور رامسر از فضای نوستالوژیک و جنبه تاریخی هتل راضی بوده اند ولی عموما درباره پارکینگ شکایت داشته اند. از دیگر مزایای هتل صبحانه های خیلی خوب با منویی کامل و رفتار خوب و محترمانه پرسنل آن است. هنگام رزرو دقت کنید که اگر اتاق های هتل قدیمی مد نظرتان است حتما آن را مشخص کنید. اگر از سایت تورگردان خرید کردید برای اطمینان می توانید این موضوع را با پشتیبانان سایت در میان بگذارید. با این همه نباید فراموش کرد که هتل های جدید نیز از همان چشم اندازها و فضای باغ برخوردارند و در ضمن اتاق هایی لوکس تر و مدرن تر برخوردارند. مجموعه هتل های آزادی یا پارسیان برای هر سلیقه ای گزینه هایی برای انتخاب دارد.  

 

هتل قدیم رامسر

 

برای رزرو، مشخصات کامل اتاق های هتل آزادی رامسر را می توانید از طریق سایت تورگردان به دست بیاورید.

 

 

منبع عکس ها: تریپ ادوایزر

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

هتل قدیم رامسر از هتل های تاریخی و شاهانه ایران است که بعد از گذشت 80 سال هنوز به کار خود ادامه می دهد. این هتل لوکیشن سریال هایی مثل هزار دستان و کارآگاه علوی بوده و فضاهایی بسیار مجلل با چشم اندازهایی جادویی از کوهستان های سرسبز و پارک های جنگلی دارد. در ادامه به معرفی این هتل از گذشته تا کنون پرداخته ایم.

انتشار :  1 مرداد 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • هتل قدیم رامسر
  • old-hotel-Ramsar-tourgardan-com (12)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد