مسجد فاتح (تارخچه، معماری و ساعات بازدید)

مسجد فاتح

مسجد فاتح (Fatih Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است که در منطقه شاخ طلایی قرار دارد. این بنای با شکوه به دستور سلطان محمد فاتح در قرن ۱۵ میلادی ساخته شد. مسجد فاتح اولین عبادتگاهی بود که به دستور ترکان عثمانی احداث گردید. به همین دلیل از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است. همچنین معماری آن با دیگر مسجد‌های استانبول متفاوت بوده و نمونه‌ای از سبک خالص معماری ترک در آن دیده می‌شود. در حال حاضر گردشگران می‌توانند بدون پرداخت ورودی از این مکان تاریخی زیبا دیدن کنند.

 

معماری منحصر به فرد، تاریخ پر فراز و نشیب و قدمت مسجد فاتح از جمله ویژگی‌های این جاذبه گردشگری است. بر آن شدیم در مطلبی کوتاه درباره مسجد فاتح (مسجد سلطان محمد) بیشتر صحبت کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

 

مسجد فاتح

 

 

معرفی مسجد فاتح استانبول

 

زمانی که سلطان محمد فاتح (اولین سلطان عثمانی) قسطنطنیه را فتح کرد، تصمیم داشت با بنا نهادن مسجد‌های متعدد غلبه اسلام را به رومیان بیشتر نشان دهد. به همین دلیل مسجد‌های بسیاری به دستور او ساخته شدند. اولین مسجد هم در محل کلیسای حواریون احداث گردید. در‌ واقع کلیسای حواریون در دوران امپراطوری روم شرقی تقریبا ویران شده و تنها چند ستون و دروازه باقی‌مانده بود. سلطان مهم این محل را برای احداث اولین مسجد عثمانیان برگزید. به این ترتیب مسجد سلطان محمد (فاتح) توسط معمار مشهور سینان‌الدین یوسف ساخته شد.

شکوه و ابهت مسجد فاتح این مکان را به یکی از جاهای دیدنی استانبول تبدیل کرده که بین گردشگران بسیار محبوب است. اگر از سایر مسجد‌های استانبول دیدن کرده باشید، نشانه‌هایی از سبک معماری بیزانس یا امپراطوری روم شرقی را در هر یک از این مکان‌ها مشاهده نموده‌اید. از این نظر مسجد فاتح استانبول با دیگر مساجد شهر متفاوت است. سینان‌الدین یوسف برای طراحی مسجد تنها به معماری ترک تکیه کرد و به همین دلیل سبک معماری کاملا خالصی خلق شد. مسجد فاتح را در سال ۱۴۷۰ میلادی بنا نهادند که تا سالیان طولانی پا بر جا بود. در سال ۱۷۶۶ ساختمان مسجد در اثر زلزله‌ای مهیب تقریبا ویران شد و پس از مدتی مورد بازسازی قرار گرفت. پس از چند سال آتش سوزی در این محل رخ داد که خسارات زیادی به ساختمان مسجد وارد کرد.

 

مسجد فاتح به صورت نیمه ویران رها شده بود که سلطان عبدالحمید اول دستور داد بنای آن را مرمت نمایند. بنابراین ساختمانی که امروزه مشاهده می‌کنید متعلق به قرن ۱۸ میلادی است. توجه داشته باشید که دروازه‌ها و ستون‌های مسجد در طی زلزله و آتش سوزی تخریب نشدند و تا امروز استوار مانده‌اند. در تور استانبول شما می‌توانید از مسجد فاتح و سایر جاذبه‌های شهر دیدن کنید.

 

جاهای دیدنی نزدیک مسجد فاتح

 

معماری زیبا و بنای با شکوه مسجد فاتح مهم‌ترین ویژگی این مکان تاریخی هستند که گردشگران بسیاری را فرا می‌خواندند. شما نیز می‌توانید به رایگان از این مسجد دیدن کنید و در فضای معنوی آن آرامش بگیرید. مسجد فاتح در منطقه شاخ طلایی قرار دارد که جاذبه‌های گردشگری بسیاری را در خود جای داده است. برای مثال در نزدیکی این مسجد یک چهارشنبه بازار برگزار می‌شود که برای خرید سوغاتی‌های استانبول پیشنهاد می‌گردد. پس روز چهارشنبه را برای بازدید از مسجد فاتح انتخاب کنید تا بتوانید به این بازار هم سری بزنید. همچنین موزه Chora، موزه فاتح و مسجد سلطان سلیم نیز در نزدیکی مسجد فاتح قرار دارند. اگر قصد سفر به استانبول را دارید، برای اطلاع از انواع تور ترکیه با تورگردان همراه باشید.

 

ساعات بازدید از مسجد فاتح

همه روزه، از ۹ صبح تا ۶ بعد از ظهر

 

آدرس مسجد فاتح

استانبول، شاخ طلایی، محله فاتح، خیابان Hattat Nafiz

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد فاتح (Fatih Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است که در منطقه شاخ طلایی قرار دارد. این بنای با شکوه به دستور سلطان محمد فاتح در قرن ۱۵ میلادی ساخته شد. مسجد فاتح اولین عبادتگاهی بود که به دستور ترکان عثمانی احداث گردید. به همین دلیل از نظر تاریخی بسیار ارزشمند است. همچنین معماری آن با دیگر مسجد‌های استانبول متفاوت بوده و نمونه‌ای از سبک خالص معماری ترک در آن دیده می‌شود.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مسجد فاتح
  • مسجد فاتح
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد