روملی حصار (پیش از رفتن بخوانید)

روملی حصار استانبول

روملی حصار (Rumeli Hisari) قلعه‌ای قدیمی در شهر استانبول است و به دوران حکومت سلطان محمد فاتح تعلق دارد. این قلعه در ساحل تنگه بسفر ساخته شده و از جمله مشهورترین بناهای تاریخی ترکیه است. قلعه روملی حصار به دستور سلطان محمد فاتح احداث گردید و در ابتدا کاربردی نظامی داشت. پس از آنکه استانبول فتح شد، از روملی حصار به عنوان قلعه دیده‌بانی استفاده می‌کردند. امروزه این قلعه زیبا به موزه تبدیل شده و گاهی برنامه‌های هنری در آن برگزار می‌گردد.

 

روملی حصار جزو نماد‌های شهر محسوب می‌شود و جلوه زیبایی به ساحل تنگه بسفر داده است. در سفر آینده خود به استانبول به این قلعه زیبا نیز سری بزنید و از مناظر کم‌نظیر آن لذت ببرید. همچنین می‌توانید پیش از بازدید، مطلب کوتاهی را که درباره روملی حصار آماده کرده‌ایم، مطالعه نمایید.

 

نمای داخلی روملی حصار

 

روملی حصار کجاست؟

 

روملی حصار قلعه‌ای سنگی در شهر استانبول (ساحل تنگه بسفر) است. اگر با قایق‌های تفریحی یا کشتی‌های کروز به گشت و گذار در تنگه بسفر بپردازید منظره زیبایی از روملی حصار مشاهده خواهید. در‌ واقع این قلعه از جمله نمادهای شهر استانبول بوده و بین گردشگران بسیار محبوب است. زمانی که سلطان محمد فاتح وارد استانبول شد، همچنان تعدادی از درباریان امپراطوری روم شرقی و کنستانتین دوم درون حصار شهر بوده و مقاومت می‌کردند. سلطان محمد دستور داد روملی حصار بر ساحل تنگه بسفر بنا شود تا از ورود کشتی‌های جنگی رومی جلوگیری کنند. به این ترتیب بود که حلقه محاصره کنستانتین دوم و یارانش تنگ‌تر شد و سرانجام شکست خورد.

 

پس از آنکه استانبول (قسطنطنیه) فتح شد، روملی حصار اهمیت خود را به عنوان یک قرارگاه نظامی از دست داد. سپس حکومت عثمانی تصمیم گرفت قلعه روملی حصار را تبدیل به گمرک دریایی کند. در اواخر قرن ۱۸ میلادی این قلعه برای نگهداری زندانیان به کار می‌رفت و سرانجام پس از پیروزی استقلال ترکیه به موزه تبدیل شد. روملی حصار جزو محبوب‌ترین و مشهور‌ترین جاهای دیدنی استانبول به شمار می‌رود.

 

معماری روملی حصار

 

روملی حصار دارای یک برج کوچک و سه برج بزرگ‌تر است. ۱۳ سنگر دیدبانی بر روی دیوار‌های قلعه ساخته شده که با مسیری به یکدیگر متصل هستند. یکی از سنگر‌های دیدبانی به شکل چهار ضلعی و شش برج دیگر به شکل منشور ساخته شده‌اند. باقی سنگر‌ها نیز به فرم استوانه‌ای ساده هستند. برج اصلی با نام ساریسا پاشا شناخته می‌شود و در بخش شمالی قلعه قرار دارد. برج ساریسا حدود ۲۸ متر است و ۹ طبقه مجزا تشکیل‌دهنده آن هستند. دیوار‌های سنگی قلعه نیز دارای ۷ متر ضخامت بوده و از زمان ساخت تا کنون بارها مورد بازسازی قرار گرفته‌اند. شما می‌توانید برای بازدید از این قلعه زیبا تور استانبول را خریداری نمایید.

 

دسترسی به روملی حصار

 

دو مسیر دسترسی به روملی حصار وجود دارد که بر اساس مبدأ خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید. می‌توانید در اسکله‌های مختلف استانبول سوار کشتی شوید و به مقصد ساری یر بروید. در ساری یر قلعه روملی حصار دقیقا روبروی شما است. همچنین می‌توانید در ایستگاه‌های اصلی اتوبوس مانند میدان تکسیم، سوار اتوبوس خط 25E شوید و به ایستگاه روملی حصار بروید. برای اینکه بتوانید از روملی حصار و ده‌های جای دیدنی دیگر در استانبول دیدن کنید، انواع تور ترکیه را بررسی نمایید. جهت کسب اطلاعات بیشتر با تورگردان همراه شوید.

 

بازدید از روملی حصار

 

بهتر است در فصل‌هایی که بارندگی کمتر است از روملی حصار دیدن کنید. همچنین به یاد داشته باشید که برای بازدید از قلعه باید پلکان طولانی را طی کنید. بنابراین بازدید از روملی حصار برای کودکان، سالمندان و افرادی که محدودیت حرکتی دارند، مناسب نیست.

 

ساعات بازدید از روملی حصار

همه روزه، غیر از چهارشنبه، از ساعت ۹ صبح تا ۵ بعد از ظهر

(برای اطلاعات دقیق‌تر به وب سایت‌های گردشگری استانبول مراجعه کنید.)

 

آدرس روملی حصار

استانبول، ساری یر، خیابان یحیی کمال

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

روملی حصار (Rumeli Hisari) قلعه‌ای قدیمی در شهر استانبول است و به دوران حکومت سلطان محمد فاتح تعلق دارد. این قلعه در ساحل تنگه بسفر ساخته شده و از جمله مشهورترین بناهای تاریخی ترکیه است. قلعه روملی حصار به دستور سلطان محمد فاتح احداث گردید و در ابتدا کاربردی نظامی داشت. پس از آنکه استانبول فتح شد، از روملی حصار به عنوان قلعه دیده‌بانی استفاده می‌کردند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
نمای داخلی روملی حصار
  • نمای داخلی روملی حصار
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد