مصلی مشهد (معرفی مصلی پایین خیابان)

مصلی مشهد

مصلی مشهد بنایی تاریخی است که کم کم مورد توجه گردشگران تور مشهد قرار می گیرد. قدمت آن به دوران حکومت شاه سلیمان صفوی می رسد. این بنا در زمان ساخت، خارج از حصار شهر مشهد بوده و با نام مصلی پایین خیابان شناخته می شود. معماری صفوی و تزیینات زیبا مانند کاشیکاری معرق باعث شده مصلی مشهد به عنوان یک اثر تاریخی و هنری ارزشمند مورد توجه باشد. کاربری جدیدی برای بنا در نظر گرفته شده و قرار است آن را به مجموعه‌ای فرهنگی تاریخی تبدیل کنند. مصلی مشهد در تاریخ ۱۵ دی سال ۱۳۱۰ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسید.

 

مصلی پایین خیابان مشهد در مقایسه با بسیاری از جاذبه‌های گردشگری این شهر کمتر شناخته شده است. حال قصد داریم اطلاعاتی درباره مصلی مشهد به شما ارائه کنیم. اگر به معماری بناهای قدیمی علاقه دارید در سفر بعدی به مشهد از مصلی بازدید نمایید. لطفا با ما در سفر کوتاهی به مصلی پایین خیابان همراه باشید.

 

مصلی پایین خیابان

 

مصلی مشهد کجاست؟

خیابان مصلی مشهد که به عنوان مصلی پایین مشهور است در شرق مشهد قرار گرفته است. زمانی که مصلی بنا نهاده شد خارج از حصار شهر مشهد بود. اگر درباره کاربری مصلی‌ها اطلاع داشته باشید می‌دانید که این مکان‌های مذهبی برای تجمع‌های بزرگ ساخته می شدند. برای مثال اگر مسجد جامع شهر چندان بزرگ نبود و نمی‌توانست تمام جمعیت نمازگزاران را در خود جای دهد، مراسم در مصلی شهر برگزار می‌شد. نماز عید فطر، مراسم عید قربان، دعای باران و... رویداد‌هایی بودند که در گذشته معمولا در مصلی انجام می‌شدند. به عبارتی می‌توان گفت مصلی نمازخانه‌ای در فضای باز بود.

 

مصلی مشهد

 

مصلی پایین خیابان مشهد نیز به همین دلیل در فضای وسیع و خارج از حصار شهر ساخته شده بود. در حال حاضر این بنای زیبا در بلوار مصلی است و می‌توانید از آن بازدید کنید. معماری و مصالح به اندازه‌ای استاندارد بودند که مصلی مشهد بعد از ۳۵۰ سال همچنان استوار است. شکوه این اثر تاریخی و هنری هر بازدیدکننده‌ای را به تحسین وا می‌دارد. چنانچه به بازدید از جاهای دیدنی مشهد علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مصلی پایین خیابان را نیز در لیست خود قرار دهید.

 

تاریخچه مصلی مشهد

 

پیش از اینکه مصلی پایین خیابان در عهد صفوی ساخته شود، مصلی دیگری در بخش جنوب شرقی حصار وجود داشت. مصلی مذکور را در دوران تیموریان بنا نهادند و مورد استفاده مردم بود. در اوایل حکومت سلسله صفوی، لشگر ازبک‌ها همواره بخش‌هایی از خراسان را تهدید می‌کردند. به این ترتیب بود که مصلی تیموری به مکان ناامنی تبدیل شد زیرا فاصله زیادی با شهر مشهد داشت.  در زمان حکومت شاه سلیمان صفوی تعدادی از خیرین شهر مشهد مقدس پیشنهاد ساخت مصلی را ارائه دادند. یکی از این خیرین میرزا صالح نام داشت که مدرسه‌های متعددی همچون مدرسه نواب را در مشهد ساخته بود.

شاید برای شما هم سوال باشد که بلوار مصلی مشهد کجاست ؟ مصلای مشهد را در گذشته با نام مصلای پایین خیابان می‌شناختند. همچنین امروزه هم بسیاری این نام را به کار می‌برند که وجه تسمیه خیابان محل ساخت مصلی است. در‌ واقع بالا خیابان خیابانی است بالای سر مبارک امام رضا (ع) بوده و پایین خیابان پایین پای حضرت قرار داشت. برای سفر به مشهد یا اطلاع از انواع تور داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.

 

معماری مصلی مشهد

 

مصلی پایین خیابان مشهد دارای ایوانی بلند است که دو رواق اطراف آن قرار گرفته است. همچنین یک گنبد آجری با کاشیکاری‌های معرق و گچکاری مقرنس به زیبایی مصلی می‌افزاید. محراب‌هایی در ایوان و رواق‌ها ساخته شده که آجری هستند. حدود ۳۰ درصد از کاشی‌های محراب اصلی ایوان تخریب شده است. بازسازی بنای مصلی مشهد را در سال ۱۳۸۶ آغاز نمودند اما این عملیات تا کنون به اتمام نرسیده است. امیدواریم در آینده سازمان میراث فرهنگی توجهی بیشتر نسبت به نگهداری و مرمت مصلی مشهد مبذول کند. شما هم می‌توانید با خرید تور مشهد سفر به یاد ماندنی به این شهر مقدس داشته و از بازدید آثار تاریخی آن لذت ببرید.

 

هنگام بازدید از بولوار مصلی مشهد می‌توانید ظرافت‌های بسیاری در تزیینات بنا مشاهده نمایید. برای مثال کتیبه‌های معرق کاری شده، گچ‌کاری، مقرنس کاری و درودگری جزو هنرهای ظریفی هستند که در مصلی مشهد به چشم می‌خورند. زیباترین تزیینات مصلی مشهد، طرح شمسه بزرگی است که در طاق ایوان دیده می‌شود. دو شمسه در طرفین طاق بوده و شمسه‌هایی نیز در پاکار ایوان با کاشیکاری‌های زیبا خلق شده‌اند. متأسفانه زمانی که روس‌ها به مشهد حمله کردند بخش‌هایی از بنای مصلی را از بین بردند. ایوان گنبددار مصلی با کاشی‌های معرق تزیین شده و برجسته‌ترین ویژگی معماری دوران صفوی هستند. علاوه بر این‌ها در داخل بنا کتیبه‌های از آیات قرآن با خط ثلث موجود هستند.

 

در بخش پایینی ایوان مصلی، نام بانی و معمار حک شده است. معمار حاجی شجاع اصفهانی بوده که از معماران برجسته قرن ۱۱ از او نام برده‌اند. حاجی شجاع اصفهانی پس از زلزله سال ۱۰۸۴ هجری قمری مسئول مرمت مسجد گوهرشاد شد. در جهت قبله و در نزدیکی ایوان محرابی وجود دارد که بقایای کتیبه‌ای در آن مشاهده می‌گردد. کتیبه سال احداث بنا را سال ۱۰۸۶ ذکر کرده که می‌دانیم مقارن با دوران حکومت سلطان سلیمان صفوی است.

 

بازدید از مصلی مشهد

 

همه روزه از ساعت ۸ صبح تا ۱ بعد از ظهر

 

قیمت بلیط مصلی مشهد

ورودی این بنا رایگان است.

 

آدرس مصلی مشهد

خراسان رضوی، مشهد، جلالیه، بلوار مصلی

اگر شما هم تور مشهد را رزرو می کنید و قصد دارید به این زودی ها به پابوس امام رضا (ع) مشرف شوید، پس از زیارت حرم مطهر رضوی به مشهدگردی بپردازید و در بازدید از جاهای دیدنی مشهد سری هم بولوار مصلی بزنید و بعد از آن به بازارهای مشهد سرک بکشید. با سر زدن به بازارها آشنایی بیشتری با نوع کسب و کار و سوغاتی های این شهر مصفا پیدا می کنید. مگر می شود تور مشهد را رزرو کرد اما به بازارهایش سر نزد!

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مصلی مشهد بنایی تاریخی است که به دوران حکومت شاه سلیمان صفوی تعلق دارد. این بنا در زمان ساخت، خارج از حصار شهر مشهد بوده و با نام مصلی پایین خیابان شناخته می شود. معماری صفوی و تزیینات زیبا مانند کاشیکاری معرق باعث شده مصلی مشهد به عنوان یک اثر تاریخی و هنری ارزشمند مورد توجه باشد. کاربری جدیدی برای بنا در نظر گرفته شده و قرار است آن را به مجموعه‌ای فرهنگی تاریخی تبدیل کنند.

انتشار :  27 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  11 بهمن 1402 نویسنده :   سحر علیزاده
تصاویر مرتبط
مصلی پایین خیابان
  • مصلی پایین خیابان
  • مصلی مشهد
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد