بازار بزرگ استانبول | تاریخچه، صنایع دستی، ساعت کار، آدرس

بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار‌های سرپوشیده دنیا است. به زبان ترکی این بازار را با نام‌های Capali carsi (کاپالی چارشی) و یا Buyuk carsi (بویوک چارشی) می‌شناسند که به ترتیب به معنی بازار سرپوشیده و بازار بزرگ می‌باشد. بازار بزرگ استانبول در سال ۱۹۸۵ میلادی به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو ثبت شد.

از آنجایی که بازار بزرگ یک مرکز خرید مهم و یک اثر تاریخی است می‌خواهیم در این مطلب درباره آن صحبت کنیم. تاریخچه، موقعیت، ویژگی‌ها و شرایط بازدید از بازار بزرگ استانبول را بررسی خواهیم کرد.

 

صنایع دستی بازار بزرگ استانبول

 

بازار بزرگ استانبول ترکیه

 

بازار بزرگ یا Grand Bazaar Istanbul یکی از جاهای دیدنی استانبول است. قدمت این بازار به سال ۱۴۵۵ می‌رسد. در ابتدا یک بازار کوچک ساخته شد و سپس گسترس پیدا کرد. گسترش بازار به این صورت بود که چندین خیابان مسقف شدند و مجموعه بازار بزرگ استانبول را بوجود آوردند. در حال حاضر ۶۱ راهرو در این بازار وجود دارند که در‌ واقع قبلا خیابان بوده‌اند. ۳ هزار مغازه در بازار بزرگ فعالیت می‌کنند و روزانه ۳۰۰ هزار نفر بازدیدکننده دارند. این بازدیدکنندگان شامل توریست‌ها و افراد محلی هستند که برای خرید و یا تفریح به این مکان می‌آیند.

در سال ۲۰۱۴ حدود ۹۱ میلیون نفر از بازار بزرگ استانبول بازدید کردند و این مکان به عنوان پربازدید‌ترین جاذبه گردشگری در دنیا معرفی شد. حتی اگر قصد خرید کردن ندارید بازدید از بازار بزرگ در استانبول جالب است.

 

لوسترفروشی در بازار بزرگ استانبول

 

تاریخچه بازار بزرگ استانبول

بازار بزرگ استانبول به دستور سلطان محمد یا محمت دوم بنا شد. او که فاتح استانبول بود دستور داد بازار را بر روی ویرانه‌های یک بازار از دوران امپراطوری بیزانس بسازند. در آن زمان، فقط منسوجات و جواهرات در بازار فروخته می‌شد. با قدرت گرفتن حکومت عثمانی، بازار استانبول هم رونق گرفت. انواع کالاها مانند ادویه، صندل، ظروف و … در این بازار داد و ستد می‌شدند. بازار بزرگ استانبول در قرن ۱۷ به اوج رونق خود رسید. بازار بزرگ استانبول در مسیر جاده ابریشم قرار داشت و ارتباط اصلی بین شرق و غرب بود. می‌توان گفت این بازار در قرن ۱۷ میلادی قطب اقتصادی مدیترانه شناخته می‌شد.

بازار‌ها همیشه جزو ارکان اصلی برای اداره یک حکومت بودند برای همین بازار بزرگ استانبول با وجود فراز و نشیب‌های بسیار پا بر جا ماند. وقتی در دهه ۹۰ میلادی، دولت ترکیه بر صنعت توریسم تمرکز کرد، به تعداد مغازه‌های بازار بزرگ هم اضافه شد. بسیاری از این مغازه‌ها فروشنده کالاهای جذاب برای گردشگران می‌باشند. برای مثال کالاهایی مانند صنایع دستی، سوغات مخصوص استانبول و … گرداشگران را برای خرید تشویق می‌کنند.

 

ورودی بازار بزرگ استانبول

 

بخش‌های بازار بزرگ استانبول

ابتدا باید بگوییم که بازار بزرگ دارای ۴ درب ورودی است. نام خیابان‌ها با نوع کالای مغازه‌ها شناخته می‌شود برای مثال بازار کفش فروش‌ها، بازار فرش فروش‌ها و … همچنین از آنجایی که بازار سرپوشیده است، حتی در هنگام روز، نور خورشید به میزان زیادی به آن راه پیدا نمی‌کند. مهم‌ترین بخش‌های بازار استانبول را در ادامه نام می‌بریم:

 

کیف و کفش

انواع کیف و کفش‌های مدرن و سنتی در بازار بزرگ استانبول به فروش می‌رسند. اگر در این بازار کمی جستجو کنید می‌توانید کفش‌های سنتی مربوط به دوران عثمانی و سلجوقی را هم بیابید.

 

پوشاک چرم طبیعی

یکی از مشهور‌ترین پوشاک چرم دست‌دوز متعلق به کشور ترکیه است. بخشی از بازار بزرگ استانبول به فروش کفش و لباس چرم طبیعی اختصاص دارد.  برخی از این اجناس دست دوز و برخی صنعتی می‌باشند.

 

بازار بزرگ استانبول

 

قالی و قالیچه

در بخشی از بازار بزرگ استانبول می‌توانید قالی و قالیچه‌های سنتی و مدرن ترکیه را مشاهده کنید. بسیاری از این قالی‌ها دست بافت است که در شهر‌ها و روستاهای اطراف استانبول بافته می‌شوند. هنر قالیبافی در ترکیه، پیشینه بسیار طولانی دارد.

 

ادویه و داروهای گیاهی

ادویه‌های ترکی طرفداران زیادی دارند همچنین می‌توانید ادویه‌های هندی و عربی را در بازار بزرگ استانبول بیابید. علاوه بر این‌ها انواع دمنوش‌های ترکی هم در بازار بزرگ استانبول یافت می‌شوند. نکته جالب توجه درباره بخش ادویه‌ها این است که قدمت آن به قرن ۱۵ میلادی می‌رسد.

 

عتیقه و آنتیک

جذاب‌ترین بخش بازار بزرگ استانبول مربوط به عتیقه و آنتیک است. در مغازه‌های این بخش می‌توانید انواع وسایل عتیقه را مشاهده کنید. حتی اگر قصد خرید نداشته باشید تماشای اشیای قدیمی لذت بخش است.

 

صنایع دستی بازار بزرگ استانبول

 

بخش صنایع دستی و سوغات

در این بخش از بازار بزرگ استانبول، انواع صنایع دستی کشور ترکیه به فروش می‌رسند. کالاهایی مانند گلیم، تذهیب، مینیاتور، وسایل چوبی، خوشنویسی و… در بخش صنایع دستی دیده می‌شوند. همچنین فروشگاه‌های کوچک و بزرگی در این بخش قرار دارند که بدلیجات، اشیاء تزیینی و… عرضه می‌کنند که به عنوان سوغاتی مناسب می‌باشند.

 

کافه و رستوران

چندین رستوران و کافه در بازار بزرگ استانبول وجود دارند. این رستوران‌ها جای مناسبی هستند تا کمی استراحت کنید و از طعم غذای سنتی ترکی لذت ببرید. همچنین نوشیدن یک فنجان قهوه ترک در محیط جالب بازار، خالی از لطف نیست.

 

خرید از بازار بزرگ استانبول

فروشندگان بازار بزرگ استانبول از جمله سمج‌ترین فروشندگان دنیا می‌باشند. اگر برخی از فروشندگان متوجه شوند پول همراه دارید یا می‌خواهید سوغاتی بخرید، به شما برای خرید اصرار می‌کنند تا بالاخره مجاب شوید. در این بازار بزرگ می‌توانید حسابی چانه بزنید و تخفیف بگیرید. در‌ واقع تخفیف گرفتن از فروشندگان بازار بزرگ استانبول بسیار مرسوم است. اگر با قیمت فروشنده موافق نبودید به راحتی فروشگاه را ترک کنید. همان‌ طور که در بخش‌های ابتدایی اشاره کردیم، بازدیدکنندگان این بازار شامل توریست‌ها و اهالی محلی می‌باشند. اگر دوست دارید با فرهنگ شهر استانبول آشنا شوید حتما سری به بازار بزرگ استانبول بزنید.

 

چه زمانی به بازار بزرگ استانبول برویم؟

با اینکه بازار بزرگ استانبول سرپوشیده است با این حال باید بدانید که شرایط آب و هوایی بر بازار تأثیر دارد. برای مثال در فصل تابستان که هوای استانبول شرجی و گرم است، هوای بازار آزار‌دهنده می شود. همچنین در مواقعی که بارندگی شدید باشد، معابر بازار بزرگ پر از آب می‌گردند.

بهترین زمان برای بازدید از بازار بزرگ استانبول ماه‌های ژوئن، می، سپتامبر و اکتبر می‌باشند.

اگر بخواهید سوغاتی‌های با قیمت مناسب تهیه کنید، بازار بزرگ استانبول گزینه مناسبی است.

 

ساعات کاری بازار بزرگ استانبول

همه روزه از ۹ صبح تا ۹ شب

بازار در روزهای تعطیل رسمی دایر نمی‌باشد.

 

آدرس بازار بزرگ استانبول

استانبول، منطقه فاتح، محله بایزید

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور استانبول با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

بازار بزرگ استانبول یکی از بزرگترین و قدیمی‌ترین بازار‌های سرپوشیده دنیا است. به زبان ترکی این بازار را با نام‌های Capali carsi (کاپالی چارشی) و یا Buyuk carsi (بویوک چارشی) می‌شناسند که به ترتیب به معنی بازار سرپوشیده و بازار بزرگ می‌باشد. بازار بزرگ استانبول در سال ۱۹۸۵ میلادی به عنوان میراث جهانی در سازمان یونسکو ثبت شد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
صنایع دستی بازار بزرگ استانبول
  • صنایع دستی بازار بزرگ استانبول
  • صنایع دستی بازار بزرگ استانبول
  • ورودی بازار بزرگ استانبول
  • بازار بزرگ استانبول
  • لوسترفروشی در بازار بزرگ استانبول
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد