غذاهای ترکیه در بهترین رستوران های استانبول

آدانا کباب غذاهای ترکیه

غذاهای ترکیه با ذائقه ایرانی هماهنگی دارند. برای همین در سفر به ترکیه انتخاب‌های هیجان انگیزی برای غذا خواهید داشت. اگر از آن دسته افراد هستید که در سفر به امتحان کردن غذاهای مختلف علاقه دارید، استانبول مقصد ایده‌آل شماست. البته غذاهای خوشمزه ترکی را می‌توانید در تمام شهرهای ترکیه امتحان کنید. می‌خواهیم در این مطلب غذاهای ترکیه را معرفی کنیم، طرز تهیه آن‌ها را توضیح دهیم و ببینیم کدام رستوران‌ها به بهترین شکل این غذاها را طبخ می‌کنند. همان‌ طور که گفتیم غذاهای ترکی به ذائقه ایرانی نزدیک هستند. همچنین اکثر غذاها حلال بوده و مطابق دستورات اسلامی تهیه می‌شوند.

 

غذاهای ترکیه

 

چند نکته درباره غذاهای ترکیه وجود دارند که می‌خواهیم با شما در میان بگذاریم. ترک‌ها علاقه چندانی به استفاده از ادویه‌های مختلف برای پخت غذا ندارند. همچنین میزان نمک و روغن در بیشتر غذاهای ترکیه اندک است پس غذاهایی مانند سوپ و آش در ترکیه ممکن است چندان باب طبع شما نباشند. ترک‌ها علاقه زیادی به فلفل‌های سبز و تند دارند بنابراین اگر به غذاهای خیلی تند علاقه ندارید در هنگام سفارش غذا به این نکته توجه کنید. بدیهی است که قیمت غذا در رستوران‌های لوکس یا محله‌های تاریخی گران‌تر از جاهای دیگر می‌باشد.

 

آدانا کباب ترکیه

 

خب حالا اجازه بدهید تا به دنیای جذاب غذاهای ترکیه در استانبول برویم و خود را برای سفر‌های آینده به ترکیه آماده کنیم.

 

۱. دونر کباب

 

دنر کباب ترکیه

 

دونر یکی از غذاهای ترکیه است که در ایران به نام کباب ترکی می‌شناسیم. این غذا در تمام شهر‌های ترکیه طبخ می‌شود جزو فست فود محسوب می‌گردد. برای پخت دونر گوشت گوساله، گوسفند و یا مرغ را در دستگاه مخصوص پخت دونر قرار می‌دهند. این دستگاه در‌ واقع یک فر است که سیخ گردانی در آن وجود دارد. وقتی گوشت با حرارت مستقیم پخته شد به صورت نواری بریده شده و سرو می‌شود. برای پخت انواع دونر از ادویه‌های سبک استفاده می‌کنند تا طعم واقعی کباب از بین نرود.

دونر به دو شکل دوروم و اسکندر کباب سرو می‌شود. دروم، کباب ترکی است که درون نان لواش پیچیده شده و معمولا در اغذیه فروشی‌های سیار سرو می‌شود. اسکندر کباب به شیوه‌ای گفته می‌شود گوشت نواری دونر را به همراه نان پیده، ماست، سس گوجه و کره سرو می‌کنند. نان پیده بافتی شبیه به نان بربری دارد که برای اسکندر کباب، آن را در آبگوشت غوطه ور کرده و بعد در بشقاب قرار می‌دهند. کباب نواری روی این نان قرار می‌گیرد و در کنارش ماست هم سرو می‌کنند.

دوروم یکی از رستوران های ارزان به شمار می رود که معمولا دانشجو‌ها و توریست‌ها طرفدار آن هستند. این غذا صد در صد با ذائقه ایرانی سازگاری دارد. کمترین قیمت دونر کباب دو لیر است.

 

رستوران‌های ترکیه برای دونر کباب

وقتی مشغول بازدید از جاهای دیدنی استانبول هستید حتما دونر کباب را هم امتحان کنید. تعدادی از بهترین پیشنهادها برای دونر کباب در استانبول را در ادامه ببینید:

Tarihi Karadeniz Doner (تاریهی کارادنیز دونر) در محله بشیکتاش

Kasap Osman (کاساپ عثمان) در محله سیرکسی

- Shahin Usta (شاهین اوستا) محله بایزید

- Sadik Usta (صادیک اوستا) در محله آکسارای

- Sedef (صدف) در محله سلطان احمد

 

۲. ایچلی کوفته

 

ایچلی کوفته ترکیه

 

ایچلی کوفته (icli kofte) نوعی کوفته مغزدار است که جزو غذاهای ترکیه محسوب می‌شود. ایچلی به معنی مغزدار می‌باشد که وجه تسمیه این نوع کوفته است. طعم این کوفته با تمام کوفته‌هایی که در ایران خورده‌اید تفاوت دارد چون به نوعی شبیه پیراشکی است و برای مواد دور آن از آرد سمولینا و بلغور گندم استفاده می‌شود.

 

طرز تهیه ایچلی کوفته‌

مواد لازم:

آرد سمولینا               ۱ لیوان

بلغور گندم                نیم کیلو

آب ولرم                    ۳ لیوان

نمک به میزان لازم

روغن مایع چند قاشق

تخم مرغ                   ۱ عدد

گوشت چرخکرده         نیم کیلو

گردو خرد شده           به میزان دلخواه

جعفری خرده شده       به میزان دلخواه

زیره و فلفل سیاه        به میزان دلخواه

عصاره گوشت           ۱ بسته

بلغور گندم را یک شب در آب بخیسانید سپس آن را با آرد سمولینا، روغن، نمک، تخم مرغ و آب مخلوط کرده و خمیر درست کنید. گوشت چرخکرده را با پیاز، جعفری، زیره، گردو خرد شده، فلفل و نمک تفت دهید. از خمیر گلوله‌‌ای درست کنید و مواد را میان آن قرار دهید. حال کوفته‌ها را در روغن سرخ کنید. در یک قابلمه جداگانه یک بسته عصاره گوشت را با یک لیوان آب مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا جوش بیاید. کوفته‌ها را در آب گوشت بریزید و اجازه دهید کاملا بپزند.

 

رستوران‌های ترکیه برای ایچلی کوفته‌

از آنجایی که ایچلی کوفته یک غذای سنتی ترکی است می‌توان نام آن را در منوی رستوران‌های سنتی ترکیه مشاهده کرد. بهترین پیشنهاد‌ها برای امتحان کردن ایچلی کوفته در استانبول رستوران‌های زیر هستند:

- Bitlisli Restaurant (بیتلیسی رستوران) در محله سیرکجی در منطقه فاتح

- Buhara Ocakbasi (بوهارا اوجاک باشی) در محله سلطان احمد

- Zia Sark Sofresi (ضیا سارک سوفرسی) رستوران زنجیره‌ای در محله‌های بیلربی، فاتح، سیرکجی، کاواجیک، فلوریا، کوشویولو، بیلیک دوزو

 

۳. آدانا کباب

 

آدانا کباب تریه

 

آدانا کباب یا Adana kebap یکی از کباب‌های محبوب در ترکیه می‌باشد. آدانا نام یکی از شهرهای بزرگ ترکیه است که برای نام این کباب انتخاب شده است. مواد لازم و طرز تهیه آدانا کباب دقیقا مانند کباب کوبیده می‌باشد با این تفاوت که همراه گوشت، فلفل سبز تند هم چرخ می‌شود. آدانا کباب را با سیخ‌های پهن فلزی روی منقل زغال می‌پزند. همچنین می‌توان این کباب را در تابه و فر قرار داد. در ترکیه آدانا کباب با نان پیتا، خیارشور، گوجه و جعفری سرو می‌گردد. طعم آدانا کباب بسیار شبیه کباب بناب است.

 

رستوران‌ها برای آدانا کباب‌

اگر به انواع کباب‌های ترکیه علاقه دارید و به شهر استانبول سفر کرده‌اید، توجه کنید که برخی اغذیه فروشی‌های سیار و یا بوفه‌ها، آدانا کباب را پیچیده در نان شبیه ساندویچ سرو می‌کنند.تعدادی از بهترین رستوران‌ها در استانبول برای امتحان کردن آدانا کباب عبارتند از:

- Buhara Ocakbashi در محله سلطان احمد

- Gaziantep Burc Ocakbasi  (گازیانیپ بورج اوجاک باشی) در محله شهر قدیمی

- Umut Ocakcasi (اوموت اوجاک باشی) در محله بیلر بی

 

۴. شیش کباب‌

 

سیس کباب ترکیه

 

شیش کباب یا Sis kebap یکی از کباب‌های مشهور در خاورمیانه است. شیش کباب در منطقه‌های مختلف به شکل‌های متفاوتی تهیه می شود. این کباب در ترکیه مخصوص مناطق کرد نشین است  ولی در استانبول هم می‌توانید شیش کباب عالی پیدا کنید. شیش کباب بسیار شبیه کباب شیشلیک ایران است ولی در مواد مرینت کمی تفاوت دارد.

 

طرز تهیه شیش کباب‌

گوشت راسته گوساله  به میزان میزان لازم

پیاز         ۳ یا ۴ عدد متوسط

روغن زیتون بکر  نصف لیوان

سیر خرد شده    ۳ حبه

جوز هندی          به میزان لازم

نمک

فلفل سیاه

پونه کوهی

آویشن

زیره

گوشت‌ را به قطعات مناسب خرد کنید، پیاز را رنده کرده به همراه بقیه مواد روی گوشت بریزید و یک شب در یخچال قرار دهید. سپس روی منقل زغال کباب کنید.

 

رستوران‌های ترکیه برای شیش کباب‌

معمولا شیش کباب با گوشت گوساله تهیه می‌شود و بهترین رستوران‌ها برای شیش کباب در استانبول، رستوران‌های زیر می‌باشند:

- رستوران لوکانتا مایا در خیابان کمانکش استانبول

- Buhara Ocakbashi در محله سلطان احمد

- Gaziantep Burc Ocakbasi  (گازیانیپ بورج اوجاک باشی) در محله شهر قدیمی

- Umut Ocakcasi (اوموت اوجاک باشی) در محله بیلر بی

 

۵. کوزو تندیر

 

کوزو به معنی گوسفند و  تندیر به معنی تنور است. Kuzu Tandir نام یک غذای ترکی است که در مهمانی‌های بزرگ طبخ می‌شود. البته کوزو تندیر را نمی‌توان به راحتی در خانه درست کرد زیرا باید یک بره درسته را همراه با مواد مختلف و ادویه‌های معطر در تنوری زمینی، آویزان کنید تا برای ساعت‌ها بپزد. وقتی گوشت بره با حرارت ملایم کاملا پخته شد آن را از تنور بیرون می‌آورند و به همراه پلو سرو می کنند. این پلو با آجیل، کشمش و سیب زمینی تنوری تزیین می‌شود.

 

رستوران‌ها برای کوزو تندیر

- Buhara Ocakbashi در محله سلطان احمد

- Gaziantep Burc Ocakbasi  (گازیانیپ بورج اوجاک باشی) در محله شهر قدیمی

- Umut Ocakcasi (اوموت اوجاک باشی) در محله بیلر بی

 

6.هونکار بیندی

 

غذاهای ترکیه مانند غذاهای ایرانی نام‌های جالبی دارند. یکی از این غذا‌ها هونکار بیندی یا Hunkar Begendi است. ترجمه دقیق برای نام این غذا شاه پسند یا غذای باب طبع سلطان می‌باشد. در‌ واقع هونکار بیندی غذایی بود که در زمان حکومت عثمانی مخصوصا برای سلطان پخته می‌شد. در ادامه طرز تهیه این غذا را توضیح می‌دهیم و بهترین رستوران‌ها را برای آن نام می‌بریم.

 

طرز تهیه هونکار بیندی

مواد لازم

گوشت خرد شده گوسفندی   نیم کیلو

پیاز متوسط                      ۲ عدد

گوجه‌فرنگی                       ۲ عدد

نمک و ادویه                      به میزان لازم

بادمجان                         ۱ کیلوگرم

شیر                              ۱ لیوان

آرد                                ۳ قاشق غذا خوری

جعفری خرده شده           به میزان دلخواه

پنیر موتزارلا                    ۱۰۰ گرم

پیاز را خرد کرده به همراه ادویه و گوشت تفت دهید سپس دو لیوان آب به آن اضافه کرده و اجازه دهید بپزد. بادمجان‌ها را پوست بگیرید و روی اجاق کبابی کنید. در یک ماهیتابه آرد را کمی تفت دهید تا بوی آرد خام از بین برود، شیر را اضافه کنید و اجازه بدهید حباب در آن ظاهر شود. بادمجان‌های کبابی را پوره کرده و به این مخلوط اضافه کنید. در آخر پنیر موتزارلا را بیفزاید و خوب هم بزنید تا یک‌دست شود. پوره را در سینی بزرگ بریزید و قطعات گوشت پخته را روی آن قرار دهید و با جعفری تزیین کنید.

 

رستوران‌ها برای هونکار بیندی

 

هونکار بیندی هم یک غذای سنتی است که در بسیاری از رستوران‌های سنتی استانبول طبخ می‌گردد.

- Gaziantep Burc Ocakbasi  (گازیانیپ بورج اوجاک باشی) در محله شهر قدیمی

- Umut Ocakcasi (اوموت اوجاک باشی) در محله بیلر بی

- Bitlisli Restaurant (بیتلیسی رستوران) در محله سیرکجی در منطقه فاتح

- رستوران لوکانتا مایا در خیابان کمانکش استانبول

 

7. بالیک اکمک

 

نوبتی هم باشد نوبت غذاهای دریایی ترکیه است. Balik به معنای ماهی و Ekmek به معنای نان است. بالیک اکمک در واقع نوعی ساندویچ ماهی می‌باشد. از آنجایی که بسیاری از شهر‌های توریستی ترکیه مانند استانبول و آنتالیا کنار دریا قرار دارند، غذاهای دریایی محبوب می‌باشند. بالیک اکمک با ذائقه ایرانی‌ها سازگاری دارد و غذای سالم و سبکی است. انواع ماهی‌های دریایی برای طبخ بالیک اکمک استفاده می‌شوند. ماهی را روی تابه مخصوص گریل می‌کنند و به همراه کاهو، کلم، جعفری و پیاز در باگت ترکی سرو می‌کنند.

بالیک اکمک یک غذای خیابانی است و طرفداران زیادی دارد. قیمت هر ساندویچ ماهی حدود ۱۰ لیر می‌باشد.

 

رستوران‌ها برای بالیک اکمک

همان‌ طور که گفتیم بالیک اکمک یک غذای خیابانی است بنابراین در بازار‌هایی که نزدیک ساحل هستند می‌توانید بالیک اکمک تهیه کنید. علاوه بر این غرفه‌ها می‌توانید در استانبول و شهرهای دیگر در مکان‌های زیر بالیک اکمک با کیفیت میل کنید. هنگام بازدید از جاهای دیدنی آنتالیا به بوفه‌های بالیک اکمک هم سری بزنید.

- استانبول: اغذیه فروشی‌های میدان امینونو در محله سلطان احمد

- وان: نوار ساحلی

- آنتالیا: رستوران مارتی بالیک اکمک، خیابان ترمسوس

 

8. ایزگارا بالیک

 

ایزگارا بالیک یک نوع غذای دریایی ترکیه است. ایزگارا به معنی رو سیاه و بالیک هم به معنای ماهی می‌باشد. وقتی ماهی را روی زغال قرار می‌دهند تا پخته شود قسمت‌هایی از پوست آن سوخته و سیاه می‌شود. ایزگارا بالیک با انواع ماهی‌های فصل قابل طبخ است. شکم ماهی را تمیز کرده آن را بر روی منقل زغال قرار می‌دهند و در آخر با پیاز و سزیجات دیگر سرو می‌کنند.

 

رستوران‌ها برای ایزگارا بالیک

در استانبول رستوران‌های زیادی ایزگارا بالیک طبخ می‌کنند. بدیهی است که رستوران‌های نزدیک به ساحل ماهی تازه‌تری دارند.

- Mavi Balik (ماوی بالیک) در محله کوروچشمه

- Balikci Sebahattin (بالیکچی صباحاتین) در محله جانکورتان

- Park Flora در محله اورتاکوی

 

9. کارنی یاریک

 

Karni Yarik یکی از غذاهای ترکیه است که با بادمجان تهیه می‌شود. Karn به معنای شکم و Yarik به معنای باز می‌باشد. بادمجان شکم پاره ترکی بسیار شبیه به نوع ایرانی این غذا است. تنها تفاوت این غذا در ترکیه مربوط به ادویه‌های می‌باشد. معمولا در تهیه این غذا از رزماری برای معطر کردن گوشت استفاده می‌شود. مواد لازم و طرز تهیه کارنی یاریک غیر از ادویه رزماری، دقیقا شبیه به نوع ایرانی آن می‌باشد.

 

رستوران‌ها برای کارنی یاریک

کارنی یاریک غذای سنتی و قدیمی ترکیه است بنابراین در رستوران‌های سنتی استانبول می‌توانید یک کارنی یاریک لذیذ سفارش دهید.

- Bitlisli Restaurant (بیتلیسی رستوران) در محله سیرکجی در منطقه فاتح

- Buhara Ocakbasi (بوهارا اوجاک باشی) در محله سلطان احمد

- Zia Sark Sofresi (ضیا سارک سوفرسی) رستوران زنجیره‌ای در محله‌های بیلربی، فاتح، سیرکجی، کاواجیک، فلوریا، کوشویولو، بیلیک دوزو

 

10. پیده

 

پیده از جمله غذاهای ترکیه است که شهرت جهانی دارد. می‌توان گفت پیده یک نوع پیتزای ترکی می‌باشد زیرا بسیار شبیه پیتزا است. پیده‌ها دقیقا مانند پیتزا، طعم‌های مختلفی دارند و حتما یکی از آن‌ها با سلیقه شما جور در می‌آید.

 

طرز تهیه پیده گوشت

آرد سفید              ۲ لیوان

شیر                     ۱/۲ لیوان

آب ولرم                به میزان لازم

مایه خمیر              یک قاشق مربا خوری

شکر                    یک قاشق مرباخوری

گوشت چرخ شده   ۲۰۰ گرم

پیاز کوچک خرد شده   ۱ عدد

نمک و فلفل            به میزان دلخواه

فلفل دلمه‌ای          ۱ عدد متوسط

پنیر موتزارلا           ۱۰۰ گرم

سس گوجه‌فرنگی     به میزان لازم

مایه خمیر را با مقداری آب ولرم مخلوط کنید و اجازه بدهید چند دقیقه در محیط اتاق بماند. شیر، شکر و آرد را مخلوط کنید و ورز دهید، کم کم مقداری آب اضافه کنید به اندازه‌ای که یک خمیر معمولی بدست بیاید. خمیر را جمع کنید و در ظرفی مناسب قرار دهید. یک پارچه نمدار روی خمیر پهن کنید و اجازه دهید خمیر دو ساعت استراحت کند. گوشت را به همراه پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و کمی آب اضافه کنید تا کاملا پخته شود. فلفل دلمه‌ای خرد شده را به گوشت اضافه کنید و باز هم تفت دهید.

خمیر پیده را با وردنه به شکل یک بیضی پهن کنید. روی خمیر را با سس گوجه‌فرنگی کاملا آغشته نمایید. مایه گوشت را روی آن به صورت یک‌دست بریزید. اطراف خمیر را جمع کنید تا شبیه قایق شود. در آخر پنیر موتزارلا را روی تمام پیده پخش کنید و آن را در یک ظرف مناسب درون فر قرار دهید. فر باید روی ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم شود. پس از ۳۰ دقیقه پیده حاضر است.

نکته: به جای گوشت چرخ شده می‌توانید از سوسیس، مرغ و قارچ، انواع سبزیجات یا گوشت ماهی استفاده کنید.

 

رستوران‌ها برای پیده

پیده غذای ساده‌ای به نظر می‌آید اما برای اینکه طعم واقعی یک پیده حرفه‌ای را بچشید به این رستوران‌ها در استانبول سری بزنید:

- رستوران تکبیر محله فاتح

- Buhara Ocakbasi (بوهارا اوجاک باشی) در محله سلطان احمد

- به اغذیه فروشی‌هایی که فقط پیده طبخ می‌کنند Pideci یا پیده چی می‌گویند. در گوشه و کنار استانبول می‌توانید پیده چی‌ها را بیابید.

 

11. لهمجون

 

لهمجون یا به ترکی Lahmacun یکی دیگر از غذاهای ترکیه است که در دسته بندی غذا‌های خیابانی قرار می‌گیرد. لهمجون یک خمیر نازک است که تمام سطح آن را گوشت چرخ شده، گوجه‌فرنگی و فلفل دلمه‌ای پر می‌کند. لهمجون هم مانند پیده است و شباهتهایی با پیتزا دارد. اگر به غذاهایی که دارای گوشت قرمز هستند علاقه دارید حتما لهمجون را امتحان کنید.

 

رستوران‌ها برای لهمجون

گفتیم که لهمجون یک غذای خیابانی است بنابراین در گوشه و کنار شهر استانبول می‌توان اغذیه فروشی‌هایی را یافت که لهمجون طبخ می‌کنند. تعدادی از بهترین رستوران‌ها برای لهمجون عبارتند از:

- Oz Kilis kebap (اوز کیلیس کباب) در منطقه فاتح

- Hamdi Restoran (رستوران حمدی) در محله امینونو

 

12. مانتی

 

اگر قرار باشد بین غذاهای ترکیه غذایی را انتخاب کنیم که رسپی مشکلی داشته باشد، حتما مانتی را انتخاب می‌کنیم. مانتی بسیار شبیه به غذای چینی دامپلینگ است و طعم لذیذ آن ارزش امتحان کردن دارد. مانتی غذای سنتی ترکیه می‌باشد و پختن آن زمان زیادی لازم دارد اما مطمئن باشید طعم خوش مانتی خستگی شما را در می‌کند. این غذا شامل خمیر‌هایی است که شبیه به بقچه هستند و درون آن‌ها با گوشت و مواد دیگر پر می‌شود. سپس این بقچه‌های خمیری درون آب جوش قرار گرفته و می‌پزند.

 

طرز تهیه مانتی

مواد لازم

آرد                   ۳ لیوان

تخم مرغ            ۲ عدد

آب گرم              ۱/۲ لیوان

نمک                   ۱ قاشق چایخوری

گوشت چرخ شده   ۳۵۰ گرم

پیاز                     ۱ عدد

جعفری خرد شده    به میزان لازم

نمک و فلفل          به میزان لازم

رب گوجه‌فرنگی     به میزان لازم

روغن زیتون          به میزان لازم

روی یک سطح صاف و تمیز، آرد را شبیه به یک تپه کوچک در آورید و دو تخم مرغ را وسط آن بشکنید. با یک چنگال تخم مرغ و آرد را هم بزنید و نمک را به آن اضافه کنید. وقتی مایه سفت شد، آن را با دست ورز دهید به شکلی که هیچ آردی باقی نماند. خمیر را کنار بگذارید. حالا برای آماده کردن مغز مانتی‌ها، گوشت را به همراه پیاز و ادویه تفت دهید سپس جعفری را اضافه کنید و اجازه دهید مواد کاملا پخته شوند.

حال خمیر را پهن کنید، با یک چاقو خمیر را به مربع‌های هم اندازه تقسیم کنید. اندازه مربع‌ها دلخواه است ولی بهترین اندازه ۵×۵ سانتی‌متر می‌باشد. مقداری مایه گوشت درون هر مربع قرار دهید و شبیه به یک بقچه آن را ببندید. در یک قابلمه مقداری آب و نمک بریزید و روی اجاق قرار دهید تا جوش بیاید. سپس مانتی‌ها را به مدت ۱۲ دقیقه در آب جوش قرار دهید تا پخته شوند. در مرحله آخر رب گوجه‌فرنگی را با روغن زیتون تفت دهید تا بوی خامی آن از بین برود. کمی آب روی مایه بریزید اجازه دهید در اثر حرارت غلیظ شود.

برای سرو مانتی، مانتی‌ها را آبکش کنید و در ظرف مناسبی قرار دهید. روی مانتی را با سسی که آماده کرده‌اید تزیین کنید. گاهی این غذا را با سماق و نعنا میل می‌کنند.

 

رستوران‌ها برای مانتی‌

مانتی معمولا به عنوان یک غذای خانگی شناخته می‌شود ولی در برخی رستوران‌های استانبول می‌توانید این غذا را در منو بیابید.

- Mantici (مانتی چی) در محله عثمان بی

- Sinop Manti (سینوپ مانتی) در محله بشیکتاش

 

13. بورک

بورک یا به ترکی Borek از جمله غذاهای ترکیه است که به عنوان صبحانه یا میان وعده صرف می‌شود. بورک را با خمیر بسیار نازکی درست می‌کنند که شبیه به خمیر یوفکا است. در ترکیه بسیاری از سرآشپز‌ها یا افراد ماهر می‌توانند خود این خمیر نازک را حاضر کنند. برای کسانی که تازه کار هستند انتخاب دیگری وجود دارد و آن هم استفاده از خمیر یوفکا بسته بندی است. بورک انواع مختلفی دارد مثلا می‌توان برای مغز آن از گوشت چرخ شده، سبزیجات، مرغ، سوسیس، پنیر فتا، اسفناج یا هر چیزی که دوست دارید استفاده کنید.

بورک را به روش‌های مختلفی می‌پیچند که شامل مدل رولی، رول مارپیچ در سینی، برتزل، چند لایه و … می‌باشد. پس از پیچیدن خمیر، بورک ها را درون فر قرار می‌دهند تا با حرارت ۲۲۰ درجه سانتیگراد پخته و ترد شود. بورک را با سس گوجه، سس سیر، ماست و … سرو می‌کنند.

 

رستوران‌ها برای بورک

- Buhara Ocakbasi (بوهارا اوجاک باشی) در محله سلطان احمد

- Gaziantep Burc Ocakbasi  (گازیانیپ بورج اوجاک باشی) در محله شهر قدیمی

به مکانی که تنها در آن بورک طبخ می‌کنند، بورک چی گفته می‌شود. در مناطق مختلف استانبول می‌توانید مغازه های بورک چی را مشاهده کنید.

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور استانبول با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

غذاهای ترکیه با ذائقه ایرانی هماهنگی دارند. برای همین در سفر به ترکیه انتخاب‌های هیجان انگیزی برای غذا خواهید داشت. اگر از آن دسته افراد هستید که در سفر به امتحان کردن غذاهای مختلف علاقه دارید، استانبول مقصد ایده‌آل شماست. البته غذاهای خوشمزه ترکی را می‌توانید در تمام شهرهای ترکیه امتحان کنید. می‌خواهیم در این مطلب غذاهای ترکیه را معرفی کنیم، طرز تهیه آن‌ها را توضیح دهیم و ببینیم کدام رستوران‌ها به بهترین شکل این غذاها را طبخ می‌کنند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
ایچلی کوفته ترکیه
  • ایچلی کوفته ترکیه
  • دنر کباب ترکیه
  • آدانا کباب تریه
  • سیس کباب ترکیه
  • آدانا کباب ترکیه
  • غذاهای ترکیه
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد