موزه ژئوپارک قشم (نمونه های جانوری، مردم شناسی)

موزه-ژئوپارک-جزیره-قشم

موزه ژئوپارک قشم یکی از کامل‌ترین و بزرگترین موزه‌های طبیعی ایران می‌باشد. این موزه در مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع احداث شده و یکی از جاهای دیدنی شهر قشم است. در موزه ژئوپارک جهانی قشم حدود ۳۰۰۰ گونه جانوری جمع آوری شده و موضوعات قابل ارائه در آن بسیار متنوع است. در سال ۱۳۸۴ موزه ژئوپارک توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسیس شد. تمام نمونه‌های تاکسیدرمی که در این مجموعه مشاهده خواهید کرد با همکاری استاد رضا پارسا شکل گرفته‌اند. در این مطلب کوتاه به معرفی موزه ژئو پارک قشم می‌پردازیم، بخش‌های مختلف آن را بررسی می‌کنیم و در انتها آدرس دقیق موزه را در اختیار شما قرار می‌دهیم.

 

معرفی موزه جهانی ژئو پارک قشم

 

جزیره قشم تنها منطقه در خاورمیانه می‌باشد که در مجموعه ژئوپارک‌های جهانی یونسکو قرار گرفته است. ژئوپارک‌ها دارای خصوصیات ممتازی هستند که در آن‌ها می‌توان انواع ریخت شناسی زمین، فرهنگ بومی خاص، حیات وحش، گونه های گیاهی و … را مشاهده کرد که نشان‌دهنده دوره‌های مختلف زمین شناسی و تکامل طبیعت می‌باشند.

ژئوپارک قشم دارای ۲۵ ژئو سایت است که یکی از آن‌ها موزه ژئو پارک قشم می‌باشد. ویژگی مهمی که درباره این موزه وجود دارد بومی بودن ۹۵ درصد از نمونه‌های حیات وحش آن می‌باشد. به عبارتی ۹۵ درصد از گونه های جانوری و گیاهی که در موزه به شما معرفی می‌شوند متعلق به جزیره قشم هستند. علاوه بر این در موزه ژئوپارک جهانی قشم، قسمتی را به معرفی مردم شناسی جزیره اختصاص داده‌اند. در بخش مردم شناسی می‌توان صنایع دستی، لباس‌های محلی، ابزار ابتدایی زندگی، بخشی از معماری و آلات موسیقی که متعلق به جزیره قشم است را مشاهده کرد.

 

نمونه‌های جانوری موزه ژئوپارک قشم

 

در بخش جانوری موزه ژئوپارک قشم می‌توانید اسکلت بزرگترین پستاندار تاریخ یعنی وال گوژپشت را مشاهده کنید. در کنار این اسکلت، چند نوع لاک پشت قرار گرفته‌اند. محل قرار گیری اسکلت‌ها شبیه به سواحل قشم طراحی شده است. همچنین کوچکترین پستاندار دنیا (حشره‌خوار کوتوله) نیز در موزه ژئوپارک قرار دارد. این حیوان شبیه به موش است ولی از آن‌گونه نیست. حشره‌خوار کوتوله خرطومی دارد که از آن برای خوردن حشرات ریز استفاده می‌کند. وزن این جانور تنها ۲ گرم است.

انواع مختلفی از پرندگان بومی و مهاجر جزیره نیز در موزه تاکسیدرمی شده و در معرض دید هستند. پرندگانی مانند شهدخوار کوچک، پلیکان پا خاکستری، فلامینگو، لک لک و … را مشاهده خواهید کرد. بخش مهیج موزه ژئوپارک، مربوط به بخش ماهی‌ها و جانداران دریایی است. انواع مختلفی از ماهی‌ها مانند ماهی بادکنکی، ماهی پرنده، اره ماهی و … از این جمله می‌باشند. بخش فسیل‌های موزه نیز بسیار ارزشمند و کم‌نظیر است که فسیل‌های مختلفی از ماهی‌ها و صدف‌ها در آن قرار دارد.

 

ماکت‌های موزه ژئوپارک قشم

در موزه ژئوپارک از مهترین جاهای دیدنی قشم، ماکت تمام ژئو سایت‌های جزیره ساخته شده که تماشای آن‌ها بسیار لذت بخش است مخصوصاً اگر فرصت بازدید از همه ژئو سایت‌ها را نداشته باشید. در این بخش ماکت دره ستارگان، غار نمکدان، جنگل‌های حرا و … وجود دارد.

 

مردم شناسی موزه ژئوپارک قشم

در بخش مردم شناسی موزه می‌توانید عکس‌های زیبا از چهره و لباس اهالی جزیره را تماشا کنید. همچنین صنایع دستی که توسط بانوان قشم طراحی و ساخته شده‌اند در این بخش قرار دارند. برای مثال هنرهای سوزن دوزی، خوس دوزی، گلابتون دوزی، گلیم، صنایع چوبی، سازهای محلی جزیره و … در بخش مردم شناسی قرار گرفته‌اند.

 

آدرس موزه ژئوپارک قشم

جزیره قشم، شهر قشم، جنب بازار بین‌المللی ستاره قشم

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه ژئوپارک قشم یکی از کامل‌ترین و بزرگترین موزه‌های طبیعی ایران می‌باشد. این موزه در مساحتی بیش از ۱۰۰۰ متر مربع احداث شده و یکی از جاهای دیدنی شهر قشم است. در موزه ژئوپارک جهانی قشم حدود ۳۰۰۰ گونه جانوری جمع آوری شده و موضوعات قابل ارائه در آن بسیار متنوع است. در سال ۱۳۸۴ موزه ژئوپارک توسط سازمان منطقه آزاد قشم تاسیس شد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط