جزیره هنگام در قشم | معرفی، دسترسی، آدرس، تصاویر

جزیره هنگام

زیباترین جزیره ایران کدام است؟ جزیره‌ای که از نظر موقعیت جغرافیایی، قدمت تاریخی، گوناگونی حیات وحش، صیادی، پوشش گیاهی، فرهنگ بومی و … بی‌نظیر باشد. درست حدس زدید! جزیره هنگام استان هرمزگان، یکی از زیباترین جزیره‌های خلیج فارس است و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود فرا می‌خواند. این جزیره در آب‌های جنوبی جزیره قشم قرار گرفته و موقعیت استراتژیک مهمی دارد.

 

معرفی جزیره هنگام

تاریخچه جزیره هنگام

موقعیت جغرافیایی جزیره هنگام

جاهای دیدنی جزیره هنگام

دسترسی به جزیره هنگام

توصیه های محیط زیستی درباره جزیره هنگام

 

معرفی جزیره هنگام

 

جزیره هنگام قشم جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد و برای توصیف زیبایی‌های این منطقه یک مقاله کافی نیست. ما به گردشگان توصیه می‌کنیم پیش از سفر به هنگام یا هر نقطه دیگری ابتدا کمی درباره آن اطلاعات کسب کنند تا بتوانند سفر بهتری برنامه‌ریزی نمایند. همچنین بسیار حائز اهمیت است که در سفر با واقعیت هر مکان آشنا شویم و به خصوصیات منحصر بفرد آن پی ببریم.

البته حتی اگر جاهای دیدنی قشم برای شما تنها جنبه تفریح و گذراندن اوقات فراغت داشته باشد باز هم می‌توانید از جزیره هنگام حسابی لذت ببرید. جزیره هنگام سخاوتمندانه تمام زیبای‌های خود را به میهمانان عرضه می‌کند و قطعاً سفر شما به این منطقه بسیار لذت‌بخش خواهد بود. اگر مایل هستید پیش از سفر اطلاعات جالبی درباره هنگام بدست بیاورید به تیتر‌های بعدی توجه کنید.

 

تاریخچه جزیره هنگام

 

می‌خواهیم نگاه مختصری به تاریخ جزیره هنگام داشته باشیم. متوجه می‌شویم این جزیره به دلیل موقعیت استراتژیک همواره مورد توجه حاکمان و یا متجاوزان خارجی بوده است. به قسمتی از تاریخ پر فراز و نشیب جزیره هنگام اشاره می‌کنیم. در زمان صفویان که پرتغالی‌ها مشغول کشف سواحل جدید و اعمال استعمار به کشور‌های مختلف بودند، جزیره هنگام را برای مدتی تحت سلطه خود در آوردند. هنوز هم بقایای بنا‌هایی که پرتغالی‌ها در جزایر هرمزگان ساخته‌اند قابل مشاهده است.

پس از آن در دوره حکومت بی‌کفایت قاجار، انگلیس از جنوب ایران دست به اختلال و استعمار زد. انگلیسی‌ها در قلعه‌ای در هنگام مستقر شدند و اسکله و تشکیلات دریایی ساختند. انگلیسی‌ها با سیاست تفرقه‌اندازی توانسته‌اند چندین سال در جزیره هنگام بمانند و به بهره‌برداری از ثروت ملی ایران مشغول باشند. در آن زمان یک حاکم از قبیله بنی فلاسی بر جزیره هنگام تسلط داشت همچنین حاکم مسقط به دفعات به هنگام سفر کرده بود و رؤیای تصاحب آن را در سر می‌پروراند.

انگلیسی‌ها به ظاهر به مشروعیت حکومت مرکزی ایران بر جزیره هنگام اذعان داشتند ولی با کمک کردن به حاکم بنی فلاسی و حاکم مسقط، حکومت بر جزیره را دچار سردر گمی کرده بودند. نهایتاً پس از به سلطنت رسیدن رضاشاه، ناوگان دریایی ایران به سمت جزیره هنگام حرکت کردند و با دستور صریح شاه، انگلیسی‌ها وادار به تخلیه جزیره هنگام شدند. از آن پس جزیره هنگام جزو قلمرو قطعی ایران محسوب می‌گردد.

 

موقعیت جغرافیایی جزیره هنگام

مانند هر مکانی دیگر بر روی کره زمین، بیش از هر چیزی شرایط جغرافیایی می‌تواند بر وقایع سیاسی و فرهنگی یا محیط زیست تأثیر داشته باشد. جزیره هنگام هم از این قاعده مستثنی نیست. جزیره هنگام قشم در استان هرمزگان است و یکی از بخش‌های شهرستان قشم محسوب می‌شود. این جزیره ۵۰ کیلومتر مربع مساحت دارد و فاصله آن تا جزیره قشم ۲۹ مایل دریایی می‌باشد. جزیره هنگام دارای معادن نمک، خاک و سرب است و نقش استراتژیک آن در زمان فعلی بسیار کمتر از گذشته می‌باشد.

جزیره هنگام دارای کوه‌های مسطح است که ارتفاع آن از پایه به ۱۰۰ متر می‌رسد و از جنس آهکی می‌باشند. مردم جزیره به شغل صیادی مشغول هستند ولی با افزایش گردشگران در منطقه، مشاغلی مانند ساخت و فروش صنایع دستی، پخت غذا و اغذیه فروشی نیز بوجود آمده‌اند.

لازم به ذکر است که در جزیره هنگام خیابانی وجود ندارد. می‌توانید به دور از شلوغی شهر‌ها در منطقه زیبا به آرامش برسید.

 

جا‌های دیدنی جزیره هنگام

اگر قصد دارید به جزیره هنگام سفر کنید بهتر است درباره تعدادی از جاذبه‌های گردشگری آن اطلاعات کسب کنید تا با برنامه‌ریزی دقیق از تمام وقت خود نهایت استفاده را ببرید.

 

۱. سواحل هنگام

یکی از ساده‌ترین و عادی‌ترین تفریحات در جزیره هنگام، لذت بردن از سواحل زیبا است. می‌توانید در ساعت‌های مختلف روز در سایه کوه‌های آهکی جزیره از زیبایی آبهای نیلگون خلیج فارس لذت ببرید. در سفر به هنگام، طلوع و غروب خورشید بر روی خلیج فارس مناظر به یاد ماندنی برای شما ایجاد خواهد کرد.

یکی از منحصر بفرد‌ترین سواحل جهان، ساحل نقره‌ای هنگام است. در شن و ماسه این ساحل نوعی کانی نقره‌ای و براق وجود دارد که با تابش خورشید مانند اکلیل‌های نقره‌ای به نظر می‌رسند. متأسفانه بسیاری از گردشگران در بازدید از این ساحل، خاک آن را با خود برده‌اند که صدمات جبران ناپذیری به ساحل نقره‌ای وارد آمده است. بنابراین ممکن است در زمان سفر شما به این منطقه، مجوز ورود به ساحل نقره‌ای دریافت نکنید.

ساحل درخشان هم بسیار زیبا است به صورتی که بسیاری از گردشگران را برای بازدید از جزیره هنگام تشویق می‌کند. در آبهای این ساحل، نوعی فیتوپلانکتون زندگی می‌کنند که در شرایط خاص دریا، در شب از خود نور آبی و درخشانی ساطع می‌نمایند. این پدیده زیبا در دنیا بسیار کم نظیر است که در برخی سواحل کالیفرنیا، مالدیو و ژاپن قابل مشاهده می‌باشد.

 

۲. زیستگاه گونه‌های جانوری هنگام

در بخش‌های قبلی درباره این نکته صحبت کردیم که شرایط جغرافیایی خاص جزیره هنگام باعث جذب جانوران بسیار زیادی شده است که در منطقه ایران، نادر می‌باشند. قطعاً مشاهده این جانوران در محیط زیست طبیعی خود بسیار لذت بخش است.

تماشای دلفین‌ها

سواحل جزیره هنگام دلفین دارد. البته دلفین‌ها در اواسط فصل پاییز تا اوایل بهار به سواحل جزیره هنگام می آیند. می‌توانید با تور‌های قایقرانی همراه شوید و در آبهای خلیج فارس از نزدیک بازیگوشی دلفین‌ها را تماشا کنید. این جانوران باهوش به ارتباط با انسان‌ها علاقه دارند و تا نزدیکی قایق‌ها پیش می‌آیند.

جبیر

جبیر یکی دیگر از جانورانی است که در جزیره هنگام زندگی می‌کند. جبیر گونه‌ای از آهو است که در مناطق خشک و صخره‌ای به راحتی به حیات خود ادامه می‌دهد و آب مورد نیاز خود را از گیاهان بیابانی بدست می‌آورد. جبیر بسیار انسان گریز است و با سرعت از شما دور خواهد شد. باید خیلی خوش شانس باشید تا بتوانید در جزیره هنگام جبیر را مشاهده کنید.

آکواریوم طبیعی خلیج فارس

یکی از سواحل جزیره هنگام با نام آکواریوم شناخته می‌شود. آبهای این ساحل بسیار شفاف هستند که می‌توانید ماهی‌های رنگارنگ را در آن تماشا کنید. بسیاری از گردشگران غذای ماهی یا خرده‌های نان همراه خود می‌آورند تا بتوانند ماهی‌های رنگارنگ را به سطح آب بکشانند. تماشای این ماهی‌های زیبا نیز یکی از تجربه‌های لذت بخش در جزیره هنگام است.

 

۳. بازار هنگام

برای آشنا شدن با فرهنگ بومی جزیره هنگام حتما سری به بازار بزنید. غرفه‌های این بازار از مصالح طبیعی ساخته شده است. می‌توانید انواع صنایع دستی ویژه منطقه را از این مکان تهیه کنید. همچنین برخی غذا‌های محلی و لذیذ استان هرمزگان در بازار هنگام طبخ می شود. پیشنهاد می‌کنیم حتماً تعدادی از غذا‌ها را امتحان کنید و از مزه ادویه‌های جنوب لذت ببرید.

خانم‌ها می‌توانند در بخش‌های مختلف بازار، افرادی را پیدا کنند که با حنا نقش‌های زیبایی روی دست‌ها ایجاد می‌کنند.

 

۴. شنا در سواحل جزیره هنگام

در جزیره هنگام پلاژی برای شنا وجود ندارد اما در قسمت‌های کم عمق می‌توانید شنا کنید. برای انتخاب ساحلی برای شنا حتماً از اهالی بومی یا تور لیدر راهنمایی بخواهید. موقع شنا به موجوداتی مانند ژله دریایی، طوطیا و خرچنگ دقت کنید زیرا این موجودات می‌توانند با گزش باعث درد در دست و پای شما شوند.

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

جزیره هنگام کجاست؟ (دسترسی به جزیره هنگام)

جزیره هنگام در آبهای جنوبی جزیره قشم قرار گرفته است. برای دسترسی به این جزیره باید از شهر قشم به سمت روستای شیب دراز بروید. سپس از اسکله شیب دراز یا کندالو با شناور‌ها به جزیره هنگام برسید.

 

بهترین فصل سفر به جزیره هنگام

بهترین فصل برای سفر به جزیره قشم و هنگام، اواخر پاییز تا اوایل بهار است. توصیه می‌کنیم حتماً یک شبانه‌روز در جزیره بمانید و از تمام زیبایی‌های آن لذت ببرید.

 

اقامت در جزیره هنگام

در جزیره هنگام هتل و اقامتگاه‌های مجلل وجود ندارند اما می‌توانید خانه روستاییان را اجاره کنید. همچنین کمپ در طبیعت نیز یک گزینه هیجان انگیز است.

 

توصیه های محیط زیستی درخصوص جزیره هنگام

 

  • در حفظ محیط زیست جزیره هنگام کوشا باشید. در جزیره و سواحل آن زباله نریزید، زیستگاه جانوران را دستکاری نکنید، خاک سواحل را به عنوان سوغاتی برندارید.
  • ر سفر به جزیره هنگام، فرهنگ بومی جزیره را دچار شوک نکنید. در برخورد با اهالی بومی با رعایت آداب محلی، از حفظ رسوم کهن حمایت نمایید.
  • اگر قرار است در طبیعت کمپ کنید حتماً با یک گروه حرفه‌ای طبیعت گردی همراه باشید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

زیباترین جزیره ایران کدام است؟ جزیره‌ای که از نظر موقعیت جغرافیایی، قدمت تاریخی، گوناگونی حیات وحش، صیادی، پوشش گیاهی، فرهنگ بومی و … بی‌نظیر باشد. درست حدس زدید! جزیره هنگام استان هرمزگان، یکی از زیباترین جزیره‌های خلیج فارس است و گردشگران ایرانی و خارجی زیادی را به خود فرا می‌خواند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/733/جزیره-هنگام
  • جزیره هنگام
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد