دره ستارگان قشم ( همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

دره ستارگان

دره ستارگان قشم از جمله عجایب جزیره است که در جهان کم نظیر می‌باشد. در‌ واقع تنها نمونه شبیه به دره ستارگان، گرند کانیون آمریکا است که در طی میلیون‌ها سال تغییرات اقلیمی و زمین شناسی بوجود آمده‌اند. اگر قصد دارید از جا‌های دیدنی قشم بازدید کنید حتما دره ستارگان را در لیست خود قرار دهید. این دره زیبا از هر نظر منحصر بفرد است و مطمئن هستیم حتی خواندن سفرنامه دیگران درباره دره ستارگان می‌تواند باعث شگفتی شما شود.

 

دره ستاره های قشم

 

معرفی دره ستارگان

 

مقاله دره ستارگان قشم در ویکی پدیا بسیار مختصر بوده و تنها به مختصات جغرافیایی این نقطه پرداخته است. دره ستارگان در جنوب شرقی جزیره و نزدیکی روستای برکه خلف قرار دارد. مردم بومی جزیره و روستای برکه نام استاره کفته یا استاله کفته را برای این دره به کار می‌برند زیرا اعتقاد دارند در زمان‌های بسیار قدیم، ستاره‌ای از آسمان به زمین افتاده و اشکال مختلفی را بوجود آورده است.

 

زنی با لباس محلی در دره ستارگان

 

معمولا گردشگران ساعات روز را برای بازدید از دره انتخاب می‌کنند اما باید بدانید که دره ستارگان در همه ساعات شبانه‌روز زیبایی‌های خاص خود را دارد. اهالی بومی اعتقاد دارند گورستان گمشده‌ای نزدیک دره ستارگان قرار دارد که باعث شده ارواح و اجنه وارد دره شوند. به همین دلیل به گردشگران تاکید می‌کنند در ساعات شب وارد دره ستارگان نشوند. ظاهر صخره‌های دره به شکلی است که وقتی باد میان آن‌ها می‌وزد صدا‌های ترسناکی تولید می گردد.

مطمئن باشید هیچ ارواح و اجنه‌ای در دره ستارگان وجود ندارند و اگر اهل ماجراجویی هستید می‌توانید شب در این دره کمپ کنید. آسمان صاف دره در ساعات شب ستاره‌باران است و اگر کمی شانس بیاورید و هیچ غباری در آسمان وجود نداشته باشد، بازوی کهکشان راه شیری به وضوح پدیدار می‌شود.

 

دره ستارگان

 

زمین‌شناسی دره ستارگان

 

همان‌ طور که در بخش قبلی اشاره کردیم بومیان دلیل بوجود آمدن دره ستارگان را سقوط ستاره از آسمان می‌دانند. اگر از منظر علم زمین شناسی به بررسی دره ستارگان بپردازید متوجه می‌شوید که میلیون‌ها سال زمان صرف شده تا دره ستارگان به صورت فعلی بوجود بیاید. رگبار‌ها و تندباد‌های عظیم، صخره‌ها را دچار فرسایش کرده‌اند به طوری که گاهی می‌توانید اشکالی مانند کنده‌کاری صورت انسان یا حیوانات در اندازه‌های بزرگ مشاهده کنید.

ما به شما اطمینان می‌دهیم که تمام اشکال و واقعیاتی که در دره ستارگان وجود دارند شاهکار طبیعت هستند. دور افتادگی و ظاهر عجیب دره باعث شده تا افسانه‌ها و داستان‌های زیادی پیرامون آن شکل بگیرد. اگر کلات‌های کویر لوت را مشاهده کرده باشید در دره ستارگان متوجه شباهت آن‌ها خواهید شد. زمین شناسان بر این باورند که تمام کلات‌ها متعلق به دوره سنوزوئیک هستند.

 

افتاب در دره ستارگان قشم

 

مادر طبیعت میلیون‌ها سال زمان صرف کرده تا شاهکاری مانند دره ستارگان بوجود بیاورد. حال که این دره زیبا در میان جاهای دیدنی قشم قرار دارد می‌توانید در یک سفر به بازدید از آن بپردازید. نکته مهمی دیگری که درباره دره ستارگان وجود دارد این است که در برخی از قسمت‌های دره می‌توانید صدف یا فسیل‌های مختلفی پیدا کنید. این شواهد نشان می‌دهند که زمانی دور این منطقه زیر آب دریاها بوده و حالا به خشکی تبدیل شده است.

جنس صخره‌ها در دره ستارگان ماسه، سنگ و سیمان آهکی است. چنین به نظر می‌رسد که اگر باران شدیدی در منطقه ببارد باعث تغییر شکل صخره‌ها خواهد شد زیرا آهک بسیار سست است و در زمان کمی دچار فرسایش می گردد. ارتفاع دیوار‌ه‌های دره از ۷ تا ۱۰ متر متغیر می‌باشند.

 

دره ستارگان

 

افسانه‌های دره ستارگان

 

دره ستارگان قشم جن ندارد! در‌ واقع این مکان نیز مانند هر مکان دیگری در کره زمین است که می‌توانند ارواح یا اجنه داشته یا نداشته باشد. اگر دل را به دریا بزنید و یک شب را در دره ستارگان بگذرانید متوجه واقعیت خواهید شد. شکل ستون‌ها و دالان‌های طبیعی مارپیچ که در دره وجود دارند باعث می‌شود وزش نسیم در هنگام شب، وقتی که همه جا ساکت است شبیه به صدا‌های ترسناک باشد. همچنین اگر نور مهتاب بر اشکال و اجرام دره بتابد و تندیس‌های طبیعی را نشان دهد، تصاویر مرموزی ایجاد می‌شوند.

مانند هر طبیعت گرد یا ماجراجویی به جای تکیه بر افسانه‌ها خود را در دره ستارگان با تماشای آسمان پرستاره مشغول کرده و از سکوت و احساسات ناب لذت ببرید. به این موضوع فکر کنید که دره میلیون‌ها سال عمر دارد و همواره پابرجا مانده همچنین هزاران سال مردم بومی از موجودات خیالی دره داستان‌های جذاب ساخته‌اند.

 

دره ستارگان در قشم

 

اگر به داستان‌های دره ستارگان علاقه دارید می‌توانید درباره آن‌ها از بومیان سؤال کنید. آداب و رسوم مختلفی در استان هرمزگان و جزیره قشم وجود دارند که برای دور کردن انرژی‌های منفی اجرا می‌شوند. با سفر به جزیره قشم و دره ستارگان این فرصت را دارید تا با فضای مرموز و منحصر بفرد این مرز و بوم همراه شوید.

 

سفر به دره ستارگان

 

دره ستارگان قشم یکی از جا‌های دیدنی جزیره است که قطعاً ارزش بازدید دارد. از آنجایی که هوای جزیره گرم و مرطوب است توصیه می‌کنیم فصل‌های پاییز و زمستان را برای سفر انتخاب کنید. در این هنگام هوای قشم خنک و مطلوب است به صورتی که می‌توانید چندین ساعت به پیاده روی و گشت و گذار در دره ستارگان مشغول باشید.

همان‌ طور که در بخش قبلی گفتیم اهالی اعتقاد دارند ارواح و جن‌ها در هنگام شب، دره ستارگان را تحت سلطه خود در می‌آورند. اگر دره ستارگان را برای کمپ شبانه انتخاب کردید باید انتظار صدا‌های مرموز را داشته باشید که از بین صخره‌ها و ستون‌های دره به گوش می‌رسند. این صدای نسیم شبانگاهی بوده و پدیده ماورایی نیست. بسیاری از گردشگران که شب را در دره ستارگان طی کرده‌اند شاهد ریزش سنگریزه‌هایی از بالای صخره بوده‌اند که این اتفاق می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

 

دره ستارگان در جزیره قشم

 

توصیه های محیط زیستی در دره ستارگان

مانند هر جاذبه طبیعی دیگر، باید در حفظ محیط زیست دره ستارگان کوشا باشید. توصیه های زیر را هنگام مراجعه به دره ستارگان جدی بگیرید.

  • توصیه می‌کنیم با یک گروه مجرب طبیعت گردی همراه شوید و دره ستارگان در شب را ببینید.
  • اگر به فضای بالای دره رفتید سنگ و صخره‌ها را به پایین دره پرتاب نکنید.
  • صدف و فسیل‌ها را به عنوان سوغاتی برندارید.
  • در دره زباله نریزید.
  • به طور کلی هیچ رد پایی از خود در دره ستارگان به جا نگذارید.

 

دره ستاره ها قشم

 

دسترسی به دره ستارگان

دره ستارگان در استان هرمزگان، جزیره قشم قرار دارد. این دره در جنوب شرقی جزیره و در نزدیکی روستای برکه خلف است. فاصله دره تا شهر قشم حدود ۵ کیلومتر می‌باشد که می‌توانید با خودروی شخصی یا تاکسی به این نقطه برسید.

بازدید از دره ستارگان

ساعات بازدید: ۸ صبح تا غروب آفتاب

قیمت بلیط: ۵ هزار تومان

 

دره ستاره ها در قشم

 

اگر قصد دارید ساعات شب را در دره ستارگان بگذرانید بایستی مجوز این کار را از انتظامات ورودی دریافت کنید. اقامتگاهی در نزدیکی روستای خلف برکه وجود دارد. همچنین فروشگاه صنایع دستی، پارکینگ و سرویس بهداشتی در نزدیکی دره ستارگان وجود دارند.

 

برای رزرو تور قشم و سایر تورهای داخلی و خارجی به منوی مربوطه در سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دره ستارگان قشم از جمله عجایب جزیره است که در جهان کم نظیر می‌باشد. در‌ واقع تنها نمونه شبیه به دره ستارگان، گرند کانیون آمریکا است که در طی میلیون‌ها سال تغییرات اقلیمی و زمین شناسی بوجود آمده‌اند. اگر قصد دارید از جا‌های دیدنی قشم بازدید کنید حتما دره ستارگان را در لیست خود قرار دهید. این دره زیبا از هر نظر منحصر بفرد است و مطمئن هستیم حتی خواندن سفرنامه دیگران درباره دره ستارگان می‌تواند باعث شگفتی شما شود.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
دره ستارگان
  • دره ستارگان
  • دره ستاره های قشم
  • دره ستارگان در جزیره قشم
  • زنی با لباس محلی در دره ستارگان
  • افتاب در دره ستارگان قشم
  • دره ستاره ها در قشم
  • دره ستارگان
  • دره ستارگان در قشم
  • دره ستاره ها قشم
  • دره ستارگان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد