بندر لافت روستای بادگیرهای قشم

بندر لافت

روستای لافت در جزیره قشم که با نام بندر لافت هم شناخته می‌شود یکی از جا‌های دیدنی قشم است. اگر به خلیج فارس زیبا علاقه دارید می‌توانیم بگوییم بندر لافت دقیقاً همان نقطه‌ای است که باید به آن سفر کنید چرا که آب و هوا، مناظر و فرهنگ مردم بومی بسیار ناب و خوشایند می‌باشد.  روستای لافت از نظر معماری و ارزش تاریخی مورد توجه بوده و سالانه گردشگران زیادی جذب می‌کند.

روستای لافت

 

بندر لافت کجاست؟

 

بندر یا روستای لافت در شمال غربی جزیره قشم قرار دارد و نزدیکترین بخش جزیره به سرزمین اصلی (بندر پل) است. روستای لافت یکی از بخش‌های شهرستان قشم در استان هرمزگان می‌باشد. شرایط اقلیمی این بندر در دسته‌بندی گرم و مرطوب قرار می‌گیرد که در بیشتر ماه‌های سال، هوا به شدت شرجی بوده به طوری که تحمل آن برای افراد غیر بومی دشوار می‌باشد. بنابراین بهتر است در فصل پاییز و زمستان به این بندر سفر کنید.

میانگین دمای هوا در بندر لافت ۲۶ درجه سانتیگراد است و جریان‌ هوایی که از شمال و غرب وارد جزیره می‌گردند باعث بارش هستند.

 

مسجد روستای لافت

 

تاریخچه بندر لافت

روستای لافت پیشینه بسیار کهنی دارد. باستان‌شناسان بر اساس شواهد موجود در این روستا، قدمت آن را هزاره پیش از میلاد مسیح می‌دانند. دلایل زیادی در منطقه لافت وجود داشته که در زمان‌های دور انسان‌ها را برای انتخاب آن تشویق کرده است. به عبارتی قرن‌ها پیش به دلیل شرایط مساعدی مانند نزدیکی به سرزمین اصلی ایران، موقعیت مناسب برای صیادی، وجود جنگل‌های حرا و … انسان‌ها روستایی در لافت امروزی بنیان نهادند.

از جمله شواهد تاریخی مهم در روستای لافت می‌توانیم به سنگ نوشته‌های گورستان تاریخی و همچنین آب انبار‌های قدیمی اشاره کنیم. این شواهد گواهی از وجود تمدن در روستای لافت در بیش از ۲ هزار سال قبل می‌باشند.

 

معماری روستای لافت

همان‌طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم، روستای لافت به سبب معماری خاص خود بسیار مورد توجه است. یکی از مهم‌ترین خصوصیات معماری در روستا وجود بادگیر‌های بلند است که با طرح زیبایی ساخته شده‌اند. بادگیر‌ها نسیم خنکی که از دریا می‌وزد را به ساختمان خانه هدایت می‌کنند و به این ترتیب هوای مطبوعی بوجود می‌آورند. همچنین کوچه‌ها و گذر‌ها در بافت قدیمی روستا بسیار تنگ و تو در تو هستند ولی در بافت جدید، ساختمان‌ها و گذر‌ها مانند بسیاری از شهر‌ها و روستا‌های جدید ایران می‌باشند.

 

جا‌های دیدنی بندر لافت

بندر لافت دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است برای همین توصیه می‌کنیم حتماً به این روستای بندری زیبا سفر کنید. می‌توانید با گردش در بافت قدیمی لافت از مشاهده معماری آن لذت ببرید و سری به گورستان تاریخی روستا بزنید. همچنین در بندر لافت با قایق‌های موتوری به گشت و گذار در آب‌های نیلگون خلیج فارس بپردازید. فراموش نکنید که فاصله لافت تا جنگل حرا بسیار کوتاه است پس می‌توانید بازدید از جنگل را هم در برنامه خود قرار دهید.

حتماً در سفر به روستای لافت غذا‌های محلی را امتحان کنید و زمانی را برای بازدید از اکوموزه لافت اختصاص داده با فرهنگ بومی روستا آشنا شوید.

 

دسترسی به بندر لافت

برای دسترسی به بندر لافت دو راه وجود دارد:

۱. به قشم بروید و بعد با خودرو عازم روستای لافت شوید.

۲. به استان هرمزگان، بندر پل بروید و با قایق یا لندیگراف به بندر لافت برسید.

 

برای رزرو تور قشم و سایر تورهای داخلی و خارجی به منوی مربوطه در سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

روستای لافت در جزیره قشم که با نام بندر لافت هم شناخته می‌شود یکی از جا‌های دیدنی قشم است. اگر به خلیج فارس زیبا علاقه دارید می‌توانیم بگوییم بندر لافت دقیقاً همان نقطه‌ای است که باید به آن سفر کنید چرا که آب و هوا، مناظر و فرهنگ مردم بومی بسیار ناب و خوشایند می‌باشد. روستای لافت از نظر معماری و ارزش تاریخی مورد توجه بوده و سالانه گردشگران زیادی جذب می‌کند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مسجد روستای لافت
  • مسجد روستای لافت
  • روستای لافت
  • بندر لافت
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد