شاهچراغ شیراز |آدرس، معرفی، تصاویر، نقشه

شاهچراغ-در-شیراز

چرا شاهچراغ در شیراز مدفون است؟

احمد بن موسی، برادر بزرگتر امام رضاست که بنا بر منابع موثق از فرزندان محبوب موسی بن جعفر بوده است. گرچه در منابع اخبار زیادی درباره وی نیامده ولی آنچه مسلم است امام موسی کاظم وی را دوست داشته و ملکی را به وی بخشیده بوده است. احمد در راه سفر خراسان بود که از دنیا رفت. علت سفر ایشان نیز همانطور که می دانید پیوستن به برادرش امام رضا (ع) بوده است. ماموران خلیفه، مامون عباسی، در شهر شیراز این حضرت را دستگیر کرده و او را به شهادت رساندند. البته عده ای نیز معتقدند ایشان در اسفراین از دنیا رفته اند. در هر حال آرامگاه با شکوه ایشان در حال حاضر در شهر شیراز قرار دارد.

 

ایوان شاهچراغ شیراز

 

مادر شاهچراغ کیست؟

 

سید جعفر آل بحر العلوم در قرن چهاردهم درباره مادر شاهچراغ گفته است که مادر احمد بن موسی، از زنان بسیار محترم بوده که او را أمّ احمد می ‌نامیده اند. امام موسى بن جعفر(ع)، به وی علاقه زیادی داشته است. هنگامی که امام از مدینه به بغداد می رفتند، امانت‌ هاىی را نزد همسرشان می گذارند و می فرمایند: «هر کس در هر موقع آمد و این امانت ‌ها را از تو خواست، بدان من از دنیا رفته ‌ام و او جانشین من است و امامى است که اطاعتش بر تو و سایر مردم واجب است».

وقتى هارون، امام هفتم (ع ) را در بغداد مسموم کرد، امام رضا ( ع )، از ام احمد امانت‌ها را خواست. ام احمد گفت: واى پدرت شهید شد؟ فرمود: «آرى اکنون از دفن او فارغ شدم، آن امانت ‌هایى که پدرم هنگام رفتن به بغداد در اختیار شما گذاشته  بیاورید. من جانشین او و امام به حق بر جن و انس هستم». ام احمد گریبان درید و ناله کرد، امانت‌ها را تحویل داد و با امام رضا (ع) به امامت بیعت کرد.

 

 

صحن شاهچراغ در شب

 

علت نامگذاری شاهچراغ شیراز

تا زمان حکومت عضدالدوله دیلمی بر شیراز کسی از محل دفن احمد ابن موسی اطلاع نداشت و روی قبر ایشان را تلی از گل پوشانده بود و اطرافش خانه ها و محله ای شکل گرفته بود. پیرزنی در پایین آن تل، خانه داشت و طبق روایت شب های جمعه، چراغی در نهایت روشنایی در بالای تل خاک می دید که می‌ درخشد و تا طلوع صبح روشن است. وی به سرای عضدالدوله دیلمی رفت و ماجرا را تعریف کرد. امیر و حاضران از صحبت های پیرزن تعجب کردند.

عضدالدوله شخصا به خانه پیرزن رفت. امیر آنجا خواب بود که پیرزن روشنایی پرنوری قوی ‌تر از دیگر شب‌ های جمعه مشاهده کرد. پیرزن از شدت شعفی که به او دست داده بود بر بالین امیر عضدالدوله آمد و بی اختیار سه مرتبه فریاد زد: «شاهچراغ».

 

بنر عکس بنر

 

امیر شخصی را جهت کاوش در آن منطقه مأمور می‌کند و مقبره فرزند ارشد حضرت موسی بن جعفر(ع)، پیدا می‌شود و به دستور امیر بر بالای آن جایگاهی ساخته می‌شود که تا امروز زیارتگاه است.

 

معماری شاهچراغ شیراز

گنبدش به زیبایی کاشیکاری شده و صحن و سرایی باشکوه دارد که همواره مورد توجه است و به آن از نظر معماری رسیدگی می شود. گنبد فعلی شاهچراغ با اسکله فلزی بر پایه‌های گنبد قبلی احداث شده و با کاشی کاری‌های ظریفش جزو زیباترین گنبدهای ایران محسوب می شود.

اولین ایوان بنای شاهچراغ در دوره علاالدوله قاجار ساخته شد و اولین آستان مبارکه در دوره عضدالدوله دیلمی از سلاطین آل بویه احداث گردید.

گلدستهها به شکل قرینه در دو طرف ایوان مطهر ساخته شده و در آن از رنگ‌های طبیعی استفاده شده است. شاهچراغ موزه ای نیز دارد  که 1100 متر مربع وسعت داشته و در دو طبقه اش نزدیک به 4000 اثر با ارزش تاریخی، فرهنگی و مذهبی را جای داده است.

 

آدرس شاهچراغ شیراز

 

بازار شاهچراغ شیراز

بازار شاهچراغ بازاری قدیمی و سرپوشیده مثل تمامی بازارهای سنتی کشور است که در مجاورت بناهای مهم و مذهبی شکل می گیرد. در این بازار که از جاهای دیدنی شیراز نیز محسوب می شود، همه اصناف مشغول به فعالیت می باشند و مردم شیراز از آنجا استقبال زیادی می کنند. به علاوه زائرانی که از شهرهای دور و نزدیک به شاهچراغ می روند از آنجا سوغات تهیه می کنند. انواع البسه، خشکبار و غیره در بازار موجود است.

 

بازار شاهچراغ شیراز

 

شاهچراغ در کجای شیراز قرار دارد؟

آدرس شاهچراغ شیراز در خیابان 9 دی، ایستگاه اتوبوس 9 دی، خانه تاریخی منطقی نژاد، حرم مطهر شاه‌ چراغ می باشد.

 

برای رزرو تور شیراز از منوی تورهای داخلی تورگردان اقدام کنید. 

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شاهچراغ شیراز همان میرسید احمد فرزند امام موسی کاظم و برادر اماما رضا(ع) است. وی که به سیدالسادات شهرت دارد همواره مورد توجه اهالی شیراز و مردم سرتاسر ایران بوده و دلیل اصلی بسیاری از مردم برای مراجعه به تور شیراز بوده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  2 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
ایوان شاهچراغ شیراز
  • ایوان شاهچراغ شیراز
  • صحن شاهچراغ در شب
  • بنر عکس بنر
  • بازار شاهچراغ شیراز
  • آدرس شاهچراغ شیراز
  • شاهچراغ-در-شیراز
  • آبنمای-شاهچراغ
  • امامزاده--شاهچراغ-در-شیراز
  • ایوان-شاهچراغ-شیراز
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط