غار نمکدان قشم (همه آنچه قبل از رفتن باید بدانید)

غارنمکدان قشم

غار نمکدان قشم از عجایب هفتگانه جزیره است و قدمت آن به 570 میلیون سال پیش باز می گردد. غار نمکدان عنوان دومین غار طویل دنیا را نیز با خود یدک می کشد.  غار نمکدان قشم تا شهر قشم حدود 2 ساعت در جاده ای ناهموار راه دارد. همین موضوع سبب شده که تنها گردشگران طبیعت گرد حرفه ای که وقت کافی برای طبیعت گردی گذاشته اند، فرصت بازدید از آنجا را در طول سفر داشته باشند.

 

رنگهای غار نمکدان قشم

 

غارهای نمکی از زیباترین پدیده های طبیعی و جاهای دیدنی قشم محسوب می شوند که در اثر رسوب نمک به وجود آمده اند. این غارها در سایر نقاط کشور نیز وجود دارند و طبیعتی سرتاسر سفید شبیه به برف های زمستان را در فصل های گرم سال روبروی چشم علاقمندان قرار می دهند.

 

ورودی غار نمکدان قشم

 

طبیعت زیبای جزیره قشم گردشگران زیادی را به خود فرا می‌خواند. بسیاری از جا‌های دیدنی قشم کمتر شناخته شده‌اند با این حال در جهان کم نظیر بوده و قطعاً ارزش بازدید دارند. غار نمکی قشم یکی از همین جاهای دیدنی قشم است که ویژگی‌های کم نظیری داشته و در سطح جهانی مورد توجه می‌باشد. غار نمکی یا غار نمکدان علاوه بر ظاهر زیبا و منحصر بفرد حدود ۶۶۰۰ متر طول دارد که از نظر کارشناسان مساحت آن حتی بیشتر بوده ولی غیر قابل عبور است.

 

عکس غار نمکی قشم

 

غار نمکی قشم چگونه کشف شد؟

بر اساس اطلاعات زمین شناسی که درباره جزیره قشم در دسترس کارشناسان قرار داشت، یک تیم تحقیقاتی از جمهوری چک به همراه زمین‌شناسان دانشگاه شیراز برای کشف غار نمکی قشم عازم جزیره شدند. محققان چک توانستند غار نمکی را ابتدا با مشاهده گنبدهای آن کشف کنند سپس تا جایی که ممکن بود به بررسی داخلی غار پرداختند. به دلیل مساحت زیاد غار و قدمت آن، غار نمکی قشم به عنوان یکی از میراث مهم طبیعی مورد حمایت یونسکو قرار گرفته است. لازم به ذکر است که این غار در سال ۱۹۹۸ میلادی کشف گردید.

 

پیمایش غار نمکدان قشم

 

ویژگی‌های غار نمکی قشم

همان‌ طور که پیش از این گفتیم غار نمکدان قشم به دلیل ویژگی‌های منحصر بفرد خود مورد توجه قرار گرفته است. خوشبختانه از آنجایی که این غار کمتر شناخته شده، میزان رفت و آمد گردشگران بسیار کم بوده و باعث تخریب و فرسایش آن نشده است. غار نمکی قشم حدود ۲۳۷ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و مسیر داخلی و کشف شده آن ۶۶۰۰ متر می‌باشد.

از بدو ورود به غار متوجه حوضچه‌های آب نمک خواهید شد. همچنین هوای شرجی جزیره باعث شده است که غار همواره در حال قندیل سازی و تبلور نمک‌ها باشد. در غار نمکی قشم می‌توانید قندیل‌های بزرگ و کوچکی به رنگ صورتی، قهوه‌ای و سفید مشاهده کنید. کارشناسان قدمت غار را حدود ۷۵۰ میلیون سال قبل و به دوره کامبرین تخمین می‌زنند.

 

غار نمکی قشم

 

وجود عناصری مانند منیزم و کلسیم در غار نمکی قشم باعث شده تا رنگ قندیل‌ها متفاوت باشند. درباره خواص غار نمکی قشم بسیاری از افراد عقیده دارند تنفس هوای غار می‌تواند برای افرادی که به آسم یا حساسیت‌های دیگر ریوی مبتلا هستند، شفابخش باشد با این حال بایستی نظر پزشکان و متخصصان را در این باره در نظر بگیریم.

نمک به لحاظ درمانی نیز مورد توجه است و برای انواع درمان های روحی و جسمی از آن استفاده می شود. نمک های کریستاله غار نمکدان قشم نیز خاصیت طبی دارند. 

 

غار نمکدان در قشم

 

غار نمکی قشم کجاست؟

آدرس غار نمکی قشم واقع در ۹۰ کیلومتری شهر قشم می‌باشد. این غار از جاده حدود ۲ کیلومتر فاصله دارد که با خودرو‌های آفرود می‌توانید تا نزدیکی غار نمکدان قشم پیش بروید. حدود ۵۰۰ متر مانده به دهانه اصلی غار، سنگلاخ‌ است و مجبور هستید این مسافت را با پای پیاده طی کنید.

 

بازدید از غار نمکی قشم

بهترین فصل برای بازدید از غار نمکی قشم، فصل‌های پاییز و زمستان است زیرا در فصول دیگر هوای جزیره به شدت شرجی بوده و پیاده روی را طاقت فرسا می‌کند. توصیه می‌کنیم برای بازدید از غار نمکی حتماً با یک تور لیدر حرفه‌ای همراه شوید و ساعات روز را برای گردش در غار و اطراف آن انتخاب کنید. همچنین در حفظ طبیعت و محیط زیست غار کوشا باشید.

 

برای رزرو تور قشم و سایر تورهای داخلی و خارجی به منوی مربوطه در سایت تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

غار نمکدان قشم از عجایب هفتگانه جزیره است و قدمت آن به 570 میلیون سال پیش باز می گردد. غار نمکدان عنوان دومین غار طویل دنیا را نیز با خود یدک می کشد. غار نمکدان قشم تا شهر قشم حدود 2 ساعت در جاده ای ناهموار راه دارد. همین موضوع سبب شده که تنها گردشگران طبیعت گرد حرفه ای که وقت کافی برای طبیعت گردی گذاشته اند، فرصت بازدید از آنجا را در طول سفر داشته باشند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
غار نمکی قشم
  • غار نمکی قشم
  • ورودی غار نمکدان قشم
  • غار نمکدان در قشم
  • پیمایش غار نمکدان قشم
  • عکس غار نمکی قشم
  • رنگهای غار نمکدان قشم
  • غارنمکدان قشم
  • دریاچه-نمک-در-غار-نمکدان-قشم
  • ورودی-غار-نمکدان-قشم
  • غار-نمکدان-قشم-مثل-برف
  • غارنوردی-در-قشم
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد