مسجد جامع عتیق شیراز (معرفی، آدرس، معماری، پلان، تصاویر)

Koda-Khaneh

مسجد جامع عتیق شیراز قدیمی‌ترین مسجد این شهر است. شیراز یکی از شهرهای دیدنی ایران می‌باشد که آثار تاریخی زیادی را درون خود جای داده است. از زمان‌های قبل از ورود اسلام به ایران این شهر و اطراف آن اهمیت بالایی داشتند و در دوران بعدی آن نیز این اهمیت را حفظ کردند. مساجد به جا مانده از زمان‌های قدیم نشان دهنده اهمیت بالای مذهب در بین مردم این شهر بوده است. مسجد جامع عتیق این روزها به عنوان یکی از آثار باستانی و جاذبه‌های گردشگری شیراز شناخته می‌شود که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب میکند. در ادامه مطلب از تورگردان بیشتر در خصوص مسجد جامع عتیق شیراز صحبت خواهیم کرد.

 

مسجد جامع عتیق شیراز

 

تاریخچه مسجد جامع عتیق شیراز

مسجد جامع عتیق شیرازبه عنوان قدیمی‌ترین مسجد این شهر شناخته می‌شود و قدمت ساخت بنای اصلی آن به سال 281 هجری قمری باز میگردد. این مسجد در دوران عمرولیث صفاری ساخته شده و در طول دوره‌های تاریخی بخش‌های مختلف آن تخریب و مجددا بازسازی شده‌اند. بررسی‌های انجام شده روی بعضی از قسمت‌های زیر بنایی مسجد نشان می‌دهد قبلا در این مکان یک ساختمان متعلق به قبل از اسلام که احتمالا عبادتگاه زرتشتیان بوده، وجود داشته است.

 

مسجد جامع عتیق شیراز

 

 

میتوان گفت معماری مسجد جامع عتیق شیراز تحت تاثیر نقشه بنای قبلی بوده که قبلا در این محل وجود داشته، البته به دلیل محدودیت‌هایی که برای کاوشگران وجود دارد هنوز هم به طور دقیق پیشینه ساخت عبادتگاه در این مکان مشخص نیست. در ضمن جالب است بدانید که بسیاری از بزرگان شیراز قدیم، مانند حافظ شیرازی در این مسجد به عبادت می‌پرداختند.

 

معماری مسجد جامع عتیق شیراز

 

معماری مسجد جامع عتیق شیراز

بخش‌های مختلف مسجد جامع عتیق از مهمترین جاهای دیدنی شیراز متعلق به دوره‌های تاریخی مختلف هستند و به این صورت در زمان بازدید آن شاهد این خواهید بود که معماری بعضی بخش‌های آن میتواند متفاوت باشد. به عنوان مثال عمارت میانی این مسجد که "دارالمصحف" نام دارد مربوط به دوران زندگی حافظ شیرازی و حدود قرن هفتم می‌باشد، تزئینات مسجد جامع عتیق شیراز در این بخش عبارتند از: "کتیبه‌های خطاطی شده که در آن شعرهای ایرانی و آیات قرآن به خط ثلث نوشته شده و اثر دست پیر یحیی جمال صوفی بوده است." همچنین هر چهار ضلع مسجد جامع عتیق شیراز دارای تزئینات خاصی است که با رفتن به این مکان شگفت زده خواهید شد. هر کدام از این قسمت‌ها در دوره‌های مختلف تاریخی مورد بازسازی قرار گرفته‌اند و تزئینات زیبایی به آن اضافه شده است.

 

معماری مسجد جامع عتیق شیراز

 

بنای خدایخانه در میان مسجد جامع عتیق شیراز

در میان مسجد ساختمانی به نام خدایخانه یا دارالمصحف وجود دارد که از مهمترین بخش های آن است. خدایخانه به دست شاه اسحق اینجو در سال ۷۵۲ هجری قمری ساختمانی در میان مسجد بنا شد تا مکان نگهداری قرآن و محلی برای تلاوت قرآن باشد. کتیبه سنگی خدایخانه از نمونه‌های با ارزش هنر خطاطی به‌شمار می‌رود. این کتیبه به خط یحیی الجمالی الصوفی خطاط نامدار زمان شاه اسحق نوشته شده و دارای جملاتی قرآنی است.

به این محل کعبه ثانی یا بیت المقدس یا دروازه زمان نیز می گویند. در زمان‌های گذشته که سفر حج توسط کاروان انجام می شد و حاجی ها نزدیک به 2 ماه در راه بودند امکان ارسال روحانی همواره وجود نداشت. به دلیل پیچیدگی مراحل حج از مسجد عتیق به عنوان مسجد الحرام و خدایخانه به عنوان کعبه استفاده می شد تا آموزش کامل و عملی به حجاج داده شود.

 

خدایخانه مسجد جامع عتیق شیراز

 

مسجد جامع عتیق شیراز کجاست

مسجد جامع عتیق در شیراز و ضلع جنوب شرقی شاهچراغ قرار گرفته است. همین باعث شده که دوستداران جاذبه‌های تاریخی مذهبی با رفتن به امامزاده شاه چراغ بتوانند از این مسجد تاریخی زیبا نیز دیدن کنند. برای بازدید از این مکان باید بین ساعات 8 تا 19 به این مکان بروید. زمان حدودی مورد نیاز برای بازدید از این اثر تاریخی بین 30 دقیقه تا 1 ساعت است. در ضمن این مکان فاصله نسبتا کمی با دیگر دیدنی‌های درون شهر شیراز دارد و به راحتی بعد از آن میتواند از آرامگاه حافظ، حمام وکیل، بازار وکیل و… نیز دیدن کنید. 

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و استعلام قیمت تور شیراز با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد جامع عتیق شیراز قدیمی‌ترین مسجد این شهر است و قدمت ساخت بنای اصلی آن به سال 281 هجری قمری باز میگردد. این مسجد در دوران عمرولیث صفاری ساخته شده و در طول دوره‌های تاریخی بخش‌های مختلف آن تخریب و مجددا بازسازی شده‌اند. قبلا در این مکان ساختمانی متعلق به قبل از اسلام و احتمالا عبادتگاه زرتشتیان وجود داشته است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   بابک بیاتی
تصاویر مرتبط
مسجد جامع عتیق شیراز
  • مسجد جامع عتیق شیراز
  • خدایخانه مسجد جامع عتیق شیراز
  • معماری مسجد جامع عتیق شیراز
  • مسجد جامع عتیق شیراز
  • معماری مسجد جامع عتیق شیراز
  • Koda-Khaneh
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد