شیرینی های شیراز و استان فارس (10 شیرینی و دسر معروف)

شیرینی--های-شیراز

نمی دانم تا به حال شیراز رفته اید یا نه! ولی مسلما با شیرینی ها و دسرهای وسوسه برانگیز این شهر و کل استان فارس آشنا شده اید. تابستان ها خیلی ها دلخوشی شان خوردن فالوده و بستنی است و همیشه پای ثابت دسرهای یخی تابستان، فالوده شیرازی است.

برای خوردن فالوده شیرازی نیازی نیست خودتان به استان فارس سفر کنید چون این دسر خوشمزه تقریبا در همه استان های کشور پیدا می شود ولی اگر هوس مسقطی، برشیلک یا رنگینک کردید، دیگر باید چمدانتان را ببندید و تور شیراز را تجربه کنید. کدبانوهای ایرانی و شیرینی پزهای حرفه ای معمولا تهیه بعضی از این شیرینی ها را بلدند ولی هیچ وقت طعم و مزه آن ها به پای شیرینی هایی که از خود استان فارس تهیه کنید نمی رسد. پس تا دیر نشده دست به کار شوید و بلیط سفر به شیراز را تهیه کنید. هم از جاذبه های گردشگری استان فارس دیدن می کنید و هم کامتان را با خوردنی های ریزه میزه و دسرهای خوشمزه شیرین می کنید.

امروز در مجله تورگردان در نظر داریم به معرفی 10 شیرینی شیراز و استان فارس بپردازیم و دستور تهیه شیرینی های این استان را نیز ارائه کنیم. پس با ما همراه باشد و شما هم نظرهایتان را برایمان ارسال کنید.

 

شیرینی های شیراز و استان فارس

 

1. مسقطی شیراز

مسقطی یکی از شیرینی های شیراز است که بسیار خوشمزه بوده و در دهان آب می شود. کمی شبیه ژله به نظر می رسد ولی از آن سفت تر است و از میوه درست نمی شود. مسقطی از آب، نشاسته، شکر، روغن مایع، گلاب، جوهر لیمو و بسته به عطر و طعمش از زعفران یا چیزهای دیگر درست می شود. تقریبا همه گردشگرانی که به شیراز سفر می کنند به عنوان سوغات برای خود یا دوستان و فامیلشان از این شهر مسقطی تهیه می کنند. این شیرینی خوش مزه و مثال زدنی را باید از بهترین شیرینی فروشی ها تهیه کرد چون کیفیت آن در جاهای مختلف متقاوت است. بنابراین هر چه بیشتر هزینه کنید مسقطی های بهتری نصیبتان می شود.

 

شیرینی های شیراز

 

2. رنگینک شیرازی

رنگینگ یکی از شیرینی های شیراز است که خیلی خاطره انگیز شده و دوست داشتنی است. شاید بعضی از شما در کودکی تان آن را امتحان کرده باشید چون طرز تهیه آن بسیار راحت است و نیازی به گذاشتن در فر و پخته شدن ندارد. رنگینک در واقع از شیرینی های سنتی استان فارس به شمار می رود و به دلیل داشتن خرما و مواد گرم بسیار مقوی و انرژی زاست. شیرازی های این شیرینی را بیش از همه در ماه رمضان برای سفره های افطار تهیه می کنند تا روزه داران با میل کردن آن انرژی لازم برای روزه داری را به دست بیاورند.

مواد اولیه رنگینک خرما، آرد گندم، خاک قند یا شکر آسیاب شده و روغن است ولی برای مجلسی تر شدن معمولا در آن از پودر دارچین، گردوی خرد شده، پسته نیز استفاده می شود و بعد از آماده شدن باز هم با پودر قند یا پودر پسته و هل و دارچین تزئین می کنند تا حسابی طبع گرم به خودش بگیرد. این شیرینی بسیار انرژی زاست و برای خانم های باردار و افرادی که ضعف انرژی و کم خونی دارند توصیه می شود. برای تهیه رنگینک باید این مواد را در ظرفی ریخته و با فشرده کردن بر روی همدیگر بین آن ها چسبناکی به وجود آورد. پس از آن مواد به دست آمده را برش زده و در اندازه های کوچک در سینی می چینند.

 

شیرینی های شیراز

 

3. کلوچه شیراز

در میان شیرینی های شیراز، کلوچه ها نیز بسیار وسوسه انگیز است. این کلوچه ها به بزرگی کلوچه های استان مازندران و گیلان نیست ولی عطر و مزه آن ها دل خیلی ها را برده است. کلوچه ها با یک فنجان چای یا یک لیوان شیر بسیار می چسبد و مثل یک میان وعده کامل، آدم را سیر می کند. کلوچه های استان فارس را باید با آرد برنج یا آرد سفید، تخم مرغ، شکر، روغن جامد و گلاب تهیه نمود. طرز تهیه کلوچه های استان فارس به صورت عمده بسیار راحت است و در یک سینی فر می توان کلی از آن ها را جای داد. بر روی آن ها معمولا با سیاه دانه و دانه های ریز و تزئین می شود و برای طرح دادن به آن ها از قالب های آماده استفاده می شود. 

 

شیرینی های شیراز   

 

4. نان فسا

نان فسا در واقع نان نیست؛ یکی از شیرینی های شیراز است که خشک و کوچک بوده و سوغات شهرستان فسا در استان فارس محسوب می شود. شیرینی فسا که شباهت زیادی به شیرینی برنجی دارد با آرد گندم با آرد نان سنگک، پودر شکر، روغن جامد، جوش شیرین، پودر زنجبیل (یک ادویه گرم)، زعفران و کنجد آماده می شود. این مواد همگی موادی گرم و مقوی می باشند و این شیرینی های ریزه میزه را به موادی مغذی و انرژی زا تبدیل می کنند. معمولا روی شیرینی فسا را با تخم خرفه و کمی زعفران و تخم مرغ تزئین می کنند.

 

شیرینی های شیراز، نان فسا

 

5. حلوای خارک

حلوای خارک یک نوع حلوا است که ظاهر آن شبیه به سایر حلواها است ولی در واقع از خارک درست می شود. برای آن هایی که هنوز با خارک آشنا نشده اند باید بگوییم که خرمای خارک خرمایی است که هنوز نرسیده و زرد رنگ است. خرمای خارک برعکس خرمای رسیده شده کمی گس است و طعمی شبیه به خرمالو دارد. حلوای آن نیز کالری بسیار بالایی دارد و سوغات شهرستان جهرم در استان فارس به شمار می رود. ماده اصلی این نوع حلوا، آرد، شکر، زعفران، هل و گلاب و خرمای خارک یا خرک است. حلوای خارک منبع سرشار فیبر، کلسیم، آهن، پتاسیم، گوگرد، فسفر، منکنز و مس است و برای اختلالات یبوست، مشکلات روده و حتی مشکلات قلبی توصیه می شود. 

 

بنر عکس بنر کیش

 

ایرانی ها معمولا در مراسم عزاداری و مناسبت های دینی برای عزاداری خرما درست می کنند ولی بد نیست برای تنوع هم که شده یک بار هم خرمای شیرازی یا حلوای سایر مناطق کشور را امتحان کنند. حلوای خارک در شیراز بیشتر یک شیرینی خانگی است ولی در بعضی از شیرینی فروشی ها نیز عرضه می شود.

 

شیرینی های شیراز،

 

6. شیرینی برشلیک شیراز

برشلیک از شیرینی های شیراز و سوغات شهرستان فیروزآباد استان فارس است. با این حال در بعضی شیرینی فروشی ها در مغازه های نزدیک به جاهای دیدنی شیراز نیز می توان سراغ آن را گرفت. برشلیک را گرماگرم می خورند و سرد شده آن مزه ندارد. مواد اولیه آن آرد گندم، روغن حیوانی، هل، زنجبیل، میخک و پودر قند است و مثل سایر شیرینی های شیراز طبع گرم دارد. بیش از همه روغن حیوانی است که این شیرینی را متمایز می کند و عطر و طعم ادویه های گرم مثل هل و زنجبیل نیز آن را مقوی تر می کند.

 

7. نان مشت

نان مشت هم جزو شیرینی های شیراز محسوب می شود و سوغات شهرستان جهرم در استان فارس است. این شیرینی گرم با عطر دارچین و زنجبیل تازه و مواد اولیه خرما، خمیر مایع، آرد گندم، روغن زردچوبه و دارچین آماده می شود. خانم ها در ایام ضعف انرژی از این شیرینی که پر از مواد طبع گرم است استقبال زیادی می کنند.

 

شیرینی های شیراز

 

8. بادام سوخته

بادام سوخته در ظاهر شبیه به آجیل است ولی طعم آن شبیه به سوهان عسلی بادامی است. با این تفاوت که در این شیرینی شیرازی بادام بیشتر از سوهان به چشم می خورد. بادام سوخته شیرینی مخصوص شب یلدا و عید نوروز است و معمولا خانم ها یا خودشان آن را درست می کنند یا از شیرینی فروشی ها برای پذیرایی جشن ها آن را تهیه می کنند. بادام تلخ طعمی شور و شیرین و ملس دارد و افزودنی های مضر ندارد. بادام سوخته با مغز بادام، شکر، آب، روغن و آبلیمو تهیه می شود و در میان شیرازی ها و مردم استان فارس طرفداران زیادی دارد.

اگر در سفر شیراز چشمتان به این بادام های خوش رنگ  رو افتاد حتما آن ها در خریداری کنید و در طول سفر به همراه داشته باشید. هم سرتان گرم می شود و هم یک طعم جدید و متفاوت را تجربه می کنید.

 

9. فالوده شیرازی

فالوده شیرازی جزو شیرینی های شیراز نیست بلکه جزو دسرهای شیرازی (shiraz desserts) و دسرهای پرطرفدار کل ایران است. این دسر تابستانی نه تنها در خود شیراز که در بیشتر بستنی فروشی های سنتی کشور پیدا می شود. فالوده رشته های ریز نودل مانندی است که با شیره و شهدهای شیرین مزه دار می شود. شهرهای دیگری مثل کرمان و یزد نیز فالوده دارند و به خصوص فالوده کرمانی نیز به اندازه فالوده شیرازی معروف است. فالوده شیرازی از رشته های نودل چینی، آب، شکرف گلاب و شهد شیرین درست می شود و دسری بی نهایت لذیذ و دلچسب است.

 

شیرینی های شیراز

 

10. یوخه یا کاک شیراز

یوخه از شیرینی های شیراز است که بین خودشان خیلی شهرت دارد. البته بسیاری از شیرینی فروشی های معروف کل کشور آن را عرضه می کنند. این شیرینی تُرد و پر شکر به کاک نیز معروف است. یوخه بسیار سبک است و با بیشتر شیرینی هایی که به طور معمول می خوریم تفاوت دارد. بیشتر گردشگران این نوع شیرینی را در بسته بندی های کوچک و بزرگ به عنوان سوغات از شیراز به یادگار می برند. مواد اولیه کاک شامل روغن محلی، پودر قند، پودر هل، پودر بادام، آب، نمک و مایه خمیر است.

 

شیرینی های شیراز

 

اگر به شیراز سفر کردید حتما به بازارهای سنتی و قدیمی شهر سر بزنید و با شکم گردی پخت شیرینی های شیراز را هم فرا بگیرید.

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شیرینی های شیراز - برای آن هایی که هوس مسقطی، رنگینک یا برشیلک کرده اند مستلزم آن است که چمدانشان را ببندند و تور شیراز را تجربه کنند. شیرینی پزهای حرفه ای معمولا تهیه بعضی از این شیرینی ها را بلدند ولی هیچ وقت طعم و مزه آن ها به پای شیرینی هایی که از خود استان فارس تهیه کنید نمی رسد. تا دیر نشده دست به کار شوید و بلیط سفر به شیراز را تهیه کنید. هم از جاذبه های گردشگری استان فارس دیدن می کنید و هم کامتان را با خوردنی های ریزه میزه و دسرهای خوشمزه شیرین می کنید.

انتشار :  4 آذر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
شیرینی های شیراز و استان فارس
  • شیرینی های شیراز و استان فارس
  • شیرینی های شیراز
  • شیرینی های شیراز، نان فسا
  • شیرینی های شیراز
  • شیرینی های شیراز
  • شیرینی های شیراز
  • شیرینی های شیراز،
  • شیرینی های شیراز
  • شیرینی های شیراز
  • بنر عکس بنر کیش
  • شیرینی--های-شیراز
  • رنگینک-شیرازی
  • مسقطی-شیرازی
  • نان-مشت-شیرینی-شیرازی
  • فالوده-شیرازی
  • کاک-شیرازی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد