دیوار عشق در شهر عشق و داستان های رومانتیک

دیوار-عشق

دیوار عشق (Le mur des je t'aime) یا همان دیوار دوستت دارم، یک جاذبه گردشگری در یکی از محله های پاریس است. پاریس را گردشگران به شهر عشق و داستان های رومانتیک می شناسند و این دیوار جذاب در محله مون مارتر(مونمارت) با هدف برتری دادن به مفهوم دوست داشتن در سرتاسر جهان ساخته شده است. سال 2000 دو هنرمند خوش ذوق این 612 کاشی را کنار هم چیدند و بر روی آن با کمک هنر خوشنویسی و نقاشی دیواری اثری هنری خلق کردند. بر روی این کاشی ها 311 مرتبه عبارت «دوستت دارم» به 250 زبان زنده دنیا دیده می شود و در این میان سه بار عبارت های فارسی از جمله «ترا دوست دارم» دیده می شود.

 

دیوار عشق پاریس

 

دیوار عشق در کجا قرار دارد؟

دیوارهای زیادی هستند که در سرتاسر جهان اهمیت پیدا کرده اند. بعضی دیوارها مثل دیوار برلین و دیوار چین از نظر تاریخی اهمیت دارند و بعضی دیوارها نیز اهمیت هنری و فرهنگی پیدا کرده یا جنبه سرگرم کننده دارند. دیوارها نماد جدایی و فاصله اند ولی در این میدان زیبا در پاریس، دیوار، جدایی نینداخته، بلکه به آدم ها عشق و دوست داشتن را یادآوری کرده، آن هم نه تنها در یک کشور و یک منطقه، که در همه سوی جهان؛ عشق مفهومی بین المللی است و اختصاص به قومی خاص ندارد.

بسیاری از عشاق در بازدید از پاریس، خود را به این دیوار می رسانند و در کنار آن با هم وعده های عاشقانه می بندند یا از فرد مورد علاقه شان خواستگاری می کنند. بعضی ها عکس یادگاری می گیرند و عده ای بخشی از عکس های عروسی شان را آنجا می اندازند. دیوار عشق پاریس 612 کاشی آبی نفتی را به مساحت 40 متر مربع در بر گرفته است. هنرمندانی که این اثر را خلق کرده اند فردریک بارون (خوشنویس) و کلر کیتو(نقاش) بوده اند. بر روی دیوار رنگ های قرمزی به چشم می خورد که طرح آن در نظر اول مشخص نیست ولی باید گفت این قطعات قرمز بخش های شکسته شده قلب های عاشقان اند. قلب هایی که برای عشق شکسته شده و در کنار این دیوار به هم پیوند خورده اند.

دیوارهایی همچون دیوار برلین یا دیوار چین نماد و یادآور جدایی و جنگ اند. بشری که حاضر است به راحتی میان ملت ها دیوار بکشد و بدون توجه به احساسات انسانی تنها به قدرت و پیشرفت های سیاسی بیندیشد. دیوار عشق زبان به اعتراض علیه آن دیوارها گشوده و صلح و دوستی را به انسان ها یادآوری می کند. به امید روزی که صلح در تمام جهان حاکم شود و دیوارهایی که آیندگان ما به عنوان دیوار تاریخی از آن بازدید می کنند یاودآور دوستی و انسانیت باشد و نه جنگ و کشتار.

 

دیوار عشق پاریس

 

عبارت فارسی «ترا دوست دارم» بر روی دیوار عشق

از درشت ترین و زیباترین عبارات بر روی این دیوار، کلمات «من ترا دوست دارم» است که در گوشه پایین سمت چپ دیده می شود. این نوشته ها ما ایرانی ها را به یاد یادگاری هایی می اندازد که روی نیمکت های چوبی مدرسه هایمان می نوشتیم. اینگونه دست نوشته ها هم اکنون در بسیاری از کافه ها و جاهایی از این دست به چشم می خورد. در ایران خودمان هم کم نیست. می توانی به راحتی آنجایی که نشسته ای یادگاری بنویسی و از خودت چیزی باقی بگذاری. در مقابل این دیوار نیمکت هایی وجود دارد که می توان روی آن نشست.

میدان جین در سال 1936 م بر روی بنایی تاریخی احداث شد. این میدان مثل یک بوستان است و در یکی از قدیمی ترین محله های پاریس قرار گرفته است.  

 

دیوار عشق پاریس

 

تصویر بالای دیوار عشق پاریس چیست؟

بر قسمت فوقانی دیوار ، جایی که کاشیکاری ها تمام شده، یک نقاشی دیواری به چشم می خورد که تصویری از یک زن و در کنارش یک روح به چشم می خورد. این اثر هنری به سبک نقاشی های خیابانی احداث شده و بر زمینه ای شبیه به سیمان است. به نظر می رسد این نقاشی سال ها بعد از ساخت دیوار به آن اضافه شده است. تصویر نقاشی شده متعلق به شخصی به نام ریتا هیوث است و روح دارد به او می گوید: عشق... عشق... شروع هرج و مرج.

فردریک بارون که یک موسیقی دان و خوشنویس با احساس بود احتمالا با نیتی عاشقانه ایده ساخت دیوار عشق را در سر می پروراند.  در سال 200 ایده اش را اجرایی کرد ولی برای جامه عمل دادن به آن به دور دنیا سفر کرد  و افرادی را به کار گرفت تا این عبارات را از سرتاسر جهان جمع آوری کنند. از دیگران می خواست عبارت دوستت دارم را به زبان خودشان برایش بنویسند. در نهایت این دست نوشته ها را به دست هنرمندی دیگر سپرد و دیوار عشق را احداث کرد. این دو نفر علاوه بر ساخت دیوار کتابی به نگارش در آوردند که در آن این عبارت 100 بار به 300 زبان مختلف آمده است.

این روزها کسی نیست که به پاریس برود و دیوار عشق را نشناسد. شاید این دیوار ، ساده و کوچک باشد ولی حرفی که برای گفتن دارد و مفهومی که با دیگران به اشتراک می گذارد به اندازه عمر تاریخی یک انسان عظمت دارد.

 

دیوار عشق پاریس

 

آدرس دیوار عشق پاریس:

دیوار عشق در محله مون مارت در حاشیه میدانی به نام جین ریکوس (ehan Rictus)، نزدیک به ایستگاه متروی آبسز(Abbesses) قرار گرفته و همیشه مملو از گردشگرانی از کشورهای اروپایی و آسیایی است.

 

برای رزرو تور پاریس و سایر تورهای خارجی و تور های لحظه آخری به سایت تورگردان اعتماد کنید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

دیوارهای زیادی هستند که در سرتاسر جهان اهمیت پیدا کرده اند. بعضی دیوارها مثل دیوار برلین و دیوار چین از نظر تاریخی اهمیت دارند و بعضی دیوارها نیز اهمیت هنری و فرهنگی پیدا کرده یا جنبه سرگرم کننده دارند. دیوارها نماد جدایی و فاصله اند ولی در دیوار عشق پاریس، حرف از جدایی نیست، بلکه سخن از عشق و دوست داشتن است. آن هم نه تنها در یک کشور و یک منطقه، که در همه سوی جهان؛ عشق مفهومی بین المللی است و اختصاص به قومی خاص ندارد.

انتشار :  9 آذر 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
دیوار عشق پاریس
  • دیوار عشق پاریس
  • دیوار عشق پاریس
  • دیوار عشق پاریس
  • دیوار عشق پاریس
  • دیوار-عشق
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد