روستای پالنگان کردستان

پالنگان

روستای پالنگان کردستان ترکیب صلح آمیز  انسان و کوهستان


بین سالهای 2011 تا 2013 ، عکاس مسافرتی آموس چاپل سه بار به ایران سفر کرد. کارهای او مورد تحسین گسترده قرار گرفت و در مجلاتی مانند The Atlantic ، The Guardian و National Geographic منتشر شد. یک تصویر خاص قابل توجه تر از همه چیز بود. این عکس دهکده کوچکی را نشان می داد که به نظر می رسید در کوه ها حک شده است و هر خانه در ظلمت تاریکی مانند جواهر می درخشد. این دهکده چیزی شبیه به رویایی خارج از این جهان و شبیه به افسانه بود. 
با این حال روستای پالنگان کردستان یک افسانه نیست و مطمئنا واقعی است. شاید همچون جاذبه های مشهد و  تفریحات آبی کیش مشهور نباشد ، اما برای کاشفان طبیعت و عاشق پیاده روی از مسیر فرسوده کوهستان حیرت انگیز است. معماری بی نظیر، طبیعت زیبا، غذاهای خوشمزه ، زندگی در روستاهایی معتبر و تاریخی مرموز طبیعت گردان زیادی را راغب میکند به این روستا سفر کنند. 

آیین برگزاری نوروز در روستای پالنگان


پالنگان به معنی پلنگ در حدود 50 کیلومتری شمال غربی شهر کامیاران در استان کردستان واقع شده است. براساس آخرین سرشماری ، حدود 1000 نفر در اینجا زندگی می کنند که بیشتر آنها در صنعت ماهیگیری محلی مشغول به کار هستند. این دهکده در دو طرف یک دره شیب دار وسعت یافته است. در وسط رودخانه جریان آبی خروشان قرار دارد که سرانجام در رودخانه سیروان ریخته می شود و به سمت شرق عراق جاری می شود. اتصال هر دو طرف روستا چندین پل باریک است. مانند اکثر روستای کردستان ، طبیعت اطراف آن مملو از نقاط دیدنی بی پایان برای کاوش ، پیک نیک یا فقط استراحت است.
پالنگان به دلیل ساختاری مجزا از خانه های سنگی مشهور است. سقف هر خانه حیاط خانه ای دیگر در بالای آن است. این طرح بکر باعث می شود کل دهکده مانند یک پله شیب دار حک شده در شکاف صخره ای به نظر برسد. پالنگان تنها روستای ایران با این طرح نیست (ماسوله ، در سواحل دریای خزر یا کنگ در مشهد نیز مشابه است) اما به دلیل فرهنگ بی نظیر کردهای این روستا با سایر روستاها تفاوت دارد. ما در تورگردان برگزار کننده تور کرمانشاه در حوالی پالنگان برای گردشگران علاقمند به طبیعت گردی و مراسم آئینی هستیم.

روستای پالگان هنگام غروب خورشید

فرهنگ روستای پالنگان کردستان


پالنگان نگاهی اجمالی به زندگی ساده و رویایی امروزی است که از دنیای مدرن ناپدید شده است. زندگی ساده روستایی به دور از حواس پرتی های بی پایان شهرهای بزرگ پر از آرامش است. تماشای گذر دامها از روی پل ها ، گوش دادن به صدای آرامش بخش رودخانه و زنگوله های متصل به دامها و استراحت ساده در زیر سایه درختان توت این امکان را به فرد می دهد تا دوباره با طبیعت مادر ارتباط برقرار کند و به حس عمیق و آرامش درونی برسد.
روزهای جمعه اهالی روستا با لباس سنتی کردی در جامعه حاضر می شوند و بعد از نماز جمعه برای استراحت به خانه می روند. برخی از فعالیت های اوقات فراغت مشترک شامل مسابقات سوارکاری ، اسباب کشی جنگی و رقص مردمی است.
بدون شک بهترین زمان برای بازدید از پالنگان در جشن سالانه نوروز (سال نو ایرانی) است که معمولاً در اواسط ماه مارس برگزار می شود (روز دقیق چند هفته قبل توسط شورای روستا اعلام می شود و سال به سال متفاوت است) همیشه چند روز قبل از سال نو برگزار می شود). در این زمان کل روستا در کنار رودخانه حاضر می شوند. مشعل بزرگی روشن است (و این فعالیت چند روز ادامه دارد) ، اهالی سرشناس روستا سخنرانی می کنند و سپس آواز و رقص سنتی کردی آغاز می شود.
سایر جشن های ویژه در شب یلدا (طولانی ترین شب سال) ، در هنگام عروسی ها چند بار در سال و در مناسبت های ویژه مذهبی مانند عید فطر در اواخر ماه رمضان برگزار می شود.

مراسم نوروز در روستای پالنگان کردستان

تاریخ روستای پالنگان کردستان


هیچ کس نمی داند تاریخ دقیق ظهور پالنگان چه زمانی بوده اما از زمان قبل از اسلام مردم در آن ساکن بودند. خود این شهر چندین بار کاملاً از بین رفته و با استفاده از سنگ دوباره ساخته شده است. مکان فعلی 500 سال پیش ساخته شده است. ویرانه های دهکده قبلی در فاصله 2 کیلومتری واقع شده اند.
تکه های تاریخ در پالنگان پراکنده اند. قطعه ای از یک دروازه باستانی توسط باستان شناسان در نزدیکی روستا کشف شد. کتیبه ای باستانی که تا امروز ترجمه نشده است. چندین پل ویران شده در رودخانه وجود دارد که بهترین آنها از دوران صفویه (حدود 500 سال قدمت) حفظ شده است. قدیمی ترین آنها حداقل 1000 سال تخمین زده می شود. علاوه بر این، این دهکده حاوی یک قبرستان بسیار قدیمی است که دارای قبرهایی است که به خط کوفی نوشته شده اند (حدود قرن هشتم میلادی است).
کمتر از یک کیلومتر دورتر در بالای کوه  ویرانه های یک قلعه قدیمی قرار دارد. دقیقاً مانند دهکده ، هیچ کس واقعاً نمی داند چه کسی ابتدا آن را ساخته است. این خانه ها مملو از اتاق است و با ویرانه های پل ها ، مساجد و باغ ها احاطه شده است. بسیاری از حاکمان و اشراف مختلف، از موقعیت مکانی منحصر به فرد آن، چه از لحاظ استراتژیک و هم به عنوان یک مکان تفریحی بهره می گرفتند. این قلعه به مدت سه ماه با حمله به نیروهای عربی در قرن 7 تحت محاصره بود ( اگرچه پس از تسلیم مردم روستا آزاد شد). قرن ها بعد این قلعه به عنوان کاخ برای روسای قبیله کلهر مورد استفاده قرار گرفت. در نزدیکی قلعه ، گورهای حتی باستانی بیشتری وجود دارد که ادعایی افسانه ای توسط مردم محلی بر این قرار است که این قبرها قبر لهستانی ها و یهودی های فراری از جنگ است.

روستای پالنگان نزدیک به کرمانشاه

بازدید روستای پالنگان کردستان


بهترین راه برای رسیدن به پالنگان استفاده از تاکسیهای  شهر کامیاران است. این شهر حدود یک ساعت با سنندج و حدود 3 ساعت با همدان فاصله دارد. تاکسی های پالنگان بیشتر در یک منطقه متوقف می شوند ، به طور معمول در خیابان صلاح الدین ایووبی  در نزدیکی میدان امام شافعی می توان آنها را یافت. از مارس 2016 ، کرایه سفر به پالنگان حدود 35،000 تومان (حدود 10 دلار ، هرچند که شاید شما مجبور شوید کمی چانه بزنید). مسافرانی که با تور کرمانشاه همراه نیستند باید در نظر داشته باشند محلی را انتخاب کنند که به آنها اعتماد دارند. یک تاکسی معتبر پیدا کنند تا به راحتی به مقصد برسند.
ماشین سواری باید کمی کمتر از یک ساعت طول بکشد. مناظر زیبای طبیعی ، گل های رنگارنگ و درختان میوه و جاده های کوهستانی نفس گیر را که در این راه قرار دارند فراموش نکنید. جاده شما را به چندین روستای سنگی کردی دیگر می رساند که ارزش کاوش در آن نیز وجود دارد. جاده کاملاً آسفالت شده و در تمام طول سال نگهداری و تعمیر می شود. با این حال توجه داشته باشید که خود روستا می تواند در زمستان بسیار سرد باشد (طبیعت گردی کمی دشوارتر است).
هنگام بازدید حتما از طعم های معروف ماهی پالنگان غافل نباشید (این یک ناهار عالی است). تمام روستا را می توان در 2 یا 3 ساعت مشاهده کرد اما اگر کسی بخواهد اکتشاف کند می تواند به راحتی کل روز را در آنجا صرف بازدید از اماکن تاریخی و لذت بردن از طبیعت اطراف کند.

روستای پالنگان کردستان

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

روستای پالنگان کردستان با کرمانشاه دیدنی تنها دو ساعت فاصله دارد. اگر به کرمانشاه یا همدان سفر میکنید بازدید از روستای پالنگان انتخابی زیرکانه به نظر می رسد. این روستا در دل کوههای کردستان قرار دارد و علاوه بر زیبایی طبیعی دارای تاریخ ارزشمند و آثار تاریخی به جا مانده از آن است.

انتشار :  2 آبان 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عاطفه غفوریان
تصاویر مرتبط
روستای پالگان هنگام غروب خورشید
  • روستای پالگان هنگام غروب خورشید
  • روستای پالنگان نزدیک به کرمانشاه
  • آیین برگزاری نوروز در روستای پالنگان
  • مراسم نوروز در روستای پالنگان کردستان
  • روستای پالنگان کردستان
  • پالنگان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد