روستای درک چابهار را چه چیزی اعجاب‌انگیز کرده است؟

درک-تور-چابهار-تورگردان

روستای دَرَک (Darak) از مناطق شگفت انگیز و ناشناخته چابهار در استان سیستان و بلوچستان است. این منطقه به دلیل برخورداری از 4 نوع ساحل ماسه ای، مرجانی، شنی و صخره ای در طولِ تنها 6 کیلومتر خط ساحلی مشهور شده است. خاص ترین ساحل های دَرَک آنجایی است که ناگهان از پشت رمل ها و تپه های ماسه ای، آب های نیلگون نمودار می شود. در نزدیکی ساحل و درست چند متر آن طرف تر انواع درختان گرمسیری و جنگلی به چشم می خورد؛ آن هم با درختانی که از آب های شیرینِ چاه ها آبیاری می شوند و کاملا از آب های شور دریای عمان بی نیازند. این همه تضاد در این فاصله نزدیک، هم بسیار زیباست هم بسیار شگفت انگیز و خیره کننده است.

 

روستای درک در تور چابهار

 

معرفی روستای دَرَک

 

1. روستای دَرَک کجاست؟

 

روستای دَرَک در بخش زرآباد و 170 کیلومتری غرب چابهار و بخشی از شهرستان کنارک قرار گرفته است. دَرَک با مرکز شهرستان کنارک 120 کیلومتر فاصله دارد و در بخشی از جاده ترانزیتی بندر کنارک به بندر جاسک است. بله! درست متوجه شدید. بندر جاسک در استان هرمزگان قرار دارد و دَرَک به دلیل قرار گرفتن در منتهی الیه استان سیستان بلوچستان با مرز دریایی استان هرمزگان نیز همسایه شده است. این منطقه نزدیک ترین نقطه سیستان به تنگه هرمز است.

 

2.چرا نامِ دَرَک؟!

 

شاید دَرَک در ابتدا اسم عجیبی به نظر برسد ولی روستای دَرَک اصلا به معنی جهنم نیست. پس اگر کسی روزی به شما گفت برو به دَرَک؛ در جوابش بگویید چه دعای خوبی! چه جایی بهتر از روستای دَرَک در چابهار! از این مزاح که بگذریم بد نیست اشاره کنیم که دَرَک نامی بلوچی است که در معنی «سکونت» به کار می رود. بلوچ ها این منطقه را به دلیل قرار گرفتن در کنار دَرَگ یا دره است به نام درگ می خوانده اند و کم کم درگ به دَرَک تبدیل شده است.

دَرَک در لغت نامه دهخدا به معنی «در رسیدن» و ملحق شدن به چیزی دیگر نیز آمده است. شاید این معنی در این روستا به دلیل رسیدن کویر به دریای عمان و پیوند و الحاق این دو به کار رفته باشد. از دیگر معانی لغت دَرَک، «دور ترین نقطه از انتهای هر چیز» است. آنجا که در قرآن درباره جهنم صحبت کرده، جای منافقان را در «دَرَک اسفل = دورترین نقطه و پایین ترین بخش» معرفی کرده ولی خود واژه دَرَک به معنی جهنم نیست. با این حال عامه مردم کلمه «دَرَک» را به معنی جهنم به کار می برند.

 

روستای درک در تور چابهار

 

 

ساحل دَرَک چرا اینقدر زیباست؟

 

1.ساحل جنگلی درک

 

روستای دَرَک از نعمت چاه های آب شیرین برخوردار است. آب های زلال و قابل شربِ این روستا علاوه بر مصرف برای نوشیدن، در کشت و زرع نیز به کار می رود. همین موضوع سبب شده که جنگل های حرا و انواع پوشش گیاهی و نخلستان مثل درختان چش، انجیرمعابد، نخل سبز رنگ، هندوانه، ذرت و غیره در این منطقه رشد کند و مناطقی جنگلی را پدید بیاورد. در بعضی مناطق روستا درختان و گیاهان در نزدیکی ساحل شکل گرفته اند چون در چند متری دریا آب شیرین نیز از چاه ها استخراج می شود. در این روستا کافی است دو متر زمین را حفر کنی تا به چاه آب شیرین برسی.

 

 

2.ساحل ماسه ای درک

 

در بخش های دیگری از روستا منظره شگفت انگیزِ پیوستن رمل های ماسه ای و کویر بی آب و علف به دریای عمان را شاهد هستیم. گردشگران هنگامی که از رمل های ماسه ای و تپه های کویری بالا می روند، ناگهان در آن برهوت با آبی دریا روبرو می شوند و از تماشای این منظره حیرت انگیز لذت می برند. روستای دَرَک چابهار تنها ساحل متصل به کویر به شمار می رود. خور باستانی گالک، 6 کیلومتر طول و 52 هکتار مساحت دارد. سواحل ماسه ای و بدون سنگ درک جزو برترین سواحل چابهار به شمار می روند. آنجا گردشگران پاهای خود را برهنه کرده و با پوستشان طبیعت را لمس می کنند.

 

 

3.ساحل صخره ای درک

 

بخش دیگری از ساحل دَرَک که بخشی از ساحل مکران به شمار می رود، ساحل صخره ای است. این ساحل به دلیل نزدیک شدن آب دریا به کوه، شکل گرفته و مثل دیگر مناطق چابهار صخره هایی درست در مقابل آب شکل داده است. موج های خروشان دریای عمان در برخورد با این بخش های سنگی سر و صدای زیادی به پا می کنند و هیجان و پویایی را به روستا بر می گردانند.

 

 

4. ساحل مرجانی درک

 

ساحل های مرجانیِ روستای دَرَک نیز نزدیک به ساحل شنی قرار دارد.

 

برای آشنایی با تمامی جاذبه های شهرستان بهتر است حتما مقاله « جاهای دیدنی چابهار » را مطالعه کنید تا با آدرس و اطلاعات آن ها آشنا شوید.

 

روستای درک در تور چابهار

 

 

آداب و رسوم چابهار

 

 

امتیازات دَرَک در گردشگری چیست؟

 

ساحل دَرَک، پاک ترین ساحل کشور است و در طول کرانه آن هیچ زباله ای یافت نمی شود. البته باید دید این روند تا کی ادامه پیدا می کند و آیا بعد از مشهور شدن این منطقه و هجوم گردشگران به آنجا، باز هم پاک ترین ساحل ایران باقی خواهد ماند یا نه؟! متاسفانه بسیاری از گردشگران به محیط زیست احترام نمی گذارند و برای حفظ منابع طبیعی و گردشگری هیچ کوششی از خود نشان نمی دهند. بد نیست اشاره شود که در حال حاضر صنعت گردشگری در روستای دَرَک از سایر مشاغل مثل صیادی و کشاورزی که شغل قدیمی و اصلی مردم منطقه بوده، پیشی گرفته است. خوشبختانه این صنعت کمک زیادی به درآمد زایی در منطقه و رشد مشاغل کرده است.

شب های درک دیدنی است. از یک سو می توان آسمان پر ستاره را به تماشا نشست و از سوی دیگر کنار دریا از منظره غروب آفتاب لذت برد. هیچ چیز مانع از این قاب عکس بینهایت نمی شود و هیچ ساختمان و برجی تصویر زیبای طبیعت را مخدوش نمی کند. در درک خبری از هتل و رستوران نیست ولی می توان روی مهیمان نوازی مردمان بومی حساب باز کرد. مردم این روستا با جمعتی نزدیک به 350 نفر شما را به خوردن ماهی هایی لذیذ که خودشان صید کرده اند دعوت می کنند. 

علاوه بر وجود جذابیت های دیدنی این روستا، آن هایی که اهل غواصی هستند هم در بیشتر فصول به غواصی نیز مشغول می شوند و از مناظر زیر آب در این روستا لذت می برند.

 

روستای درک در تور چابهار

 

 

در دَرَک خودمان را درمان کنیم!

 

سواحل ماسه ای روستای دَرَک علاوه بر جنبه تفریحی از خاصیت درمانی نیز برخوردارند. شن های کنار ساحل، تپه های ماسه ای و رمل های سفید برای درمان دردهای عضلانی و استخوانی بسیار موثر است. افرادی که تمایل به برخورداری از خواص درمانی این سواحل دارند باید صبح زود و هنگام تابش آفتاب، به ساحل رفته و با درست کردن چاله های شنی یا پاشیدن ماسه ها روی بدنشان خود را با ماسه ها بپوشانند.

 

روستای درک در تور چابهار

 

 

چگونه به دَرَک برویم؟

 

گردشگران می توانند از راه های زمینی و هوایی خود را به روستای زیبای دَرَک برسانند. برای سفر هوایی به دَرَک باید تور هوایی چابهار را انتخاب کرد و بعد از رسیدن به فرودگاه کنارک با گذر از 135 کیلومتر مسیر زمینی به سمت زرآباد و روستای دَرَک رسید.  

 

بنر عکس بنر استانبول

 

بهترین مسیر برای دسترسی به منطقه گردشگری دَرَک، از تهران یا سایر شهرها، راه چابهار است. اگر در قالب تور چابهار بازدید از روستای دَرَک را نیز در برنامه خود قرار دهید، تجربه بهتری خواهید داشت چون می توانید در این مسیر از دیگر دیدنی های چابهار نیز برخوردار شوید.

گردشگرانی که از هرمزگان، تور چابهار را انتخاب می کنند، بعد از طی مسیر 160 کیلومتر از جاسک به زرآباد به روستای دَرَک می رسند.

 

روستای درک در تور چابهار

 

 

در درک چه غذایی بخوریم؟

 

در این روستای ساحلی به دلیل رونق زیاد صیادی در کنار ساحل تورهای ماهیگیری زیادی به چشم می خورد. همین موضوع سبب شده که گردشگران در این روستا بهرتین ماهی های تازه و میگوها را بتوانند نوش جان کنند. آشپزهای بلوچ غذاهای دریایی را به بهترن شکل ممکن طبخ می کنند. در ضمن در روستای درک از خورش شنبلیله و زغال اخته نیز فراموش نکنید. تمبر هندی موجود در این غذاها به آن ترشی و طعم بی نظیری می دهد و معمولا با ادویه های خاص و سنتی آماده می شود.

 

در درک کجا اقامت کنیم؟

 

در روستای درک هیچ هتل و مهمانسرایی وجود ندارد بنابراین اگر مصمم هستید که در روستا بمانید باید یا از خانه های محلی اجاره کنید یا اینکه کمپ بزنید. کمپ زدن در طبیعت این امکان را به شما می دهد که از زیبایی های آسمان شب و ستارگان کویری و ساحلی نیز لذت ببرید. بیشتر گردشگرانی که به تور چابهار می آیند معمولا یک روز برای بازدید از سواحل درک اختصاص می دهند و شب را به چابهار یا کنارک می روند. 

 

روستای درک در تور چابهار

 

 

مردم روستای درک

 

مردم روستای درک بلوچ هستند و به زبان بلوچی صحبت می کنندو اگر به این منطقه سفر کنید، به واقع گمان می کنید به یک کشور دیگر رفته اید چون احتمالا زبان شما را به درستی متوجه نشوند. لباس آن ها از نوع لباس های سیستان و بلوچستان و لباس های بلوچی است. زن ها لباس های سوزن دوزی شده با طرح های رنگارنگ می پوشند و دامن ها و روسری های بلندی دارند.

مردم بلوچ روستای درک به حسن خلق و مهربانی معروف اند. طبق آخرین سرشماری جمعیت این مردم بالغ بر 500 نفر در قالب صد خانوار است.

 

 

برای رزرو انواع تور لحظه آخری به مقصد چابهار به صورت زمینی یا هوایی به منوی تورهای ایران در تورگردان مراجعه کنید.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تا به حال شده در کویر سراب ببینید؟ در روستای درک هم این اتفاق برایتان می افتد ولی این بار، سراب نیست که دیده اید، دریای واقعی است؛ آن هم دریای آزاد عمان. در این روستا سواحل کویری و نخلستان ها به آب رسیده اند و کویر را به دریا پیوند زده اند. روستای درک چابهار شگفت انگیزترین، بکرترین و عجیب ترین ساحل ایران است که نمونه آن در جهان، کم پیدا می شود.

انتشار :  30 شهریور 1398 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • روستای درک در تور چابهار
  • بنر عکس بنر استانبول
  • درک-تور-چابهار-تورگردان
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد