راهنمای شمال از مشهد (مسیر مشهد به شمال)

جاذبه های بین راهی مشهد شمال

کم کم تابستان رو به پایان می رود و تعطیلات مدارس به روزشمار آخر می رسد. خانواده را راضی کرده ام که چمدان هایشان را ببندند و راهی شوند. برادرم کنکورش را داده و من هم می خواهم تا درس های دانشگاه شروع نشده آب و هوایی عوض کنم. خوشبختانه همه پایه اند و بعد از چند سالی که به شمال نرفته بودیم این بار با عزمِ جزم در حال آماده شدن هستیم؛ منتها هنوز درباره اینکه از مسیر نیشابور و سبزوار برویم یا اینکه از جاده چناران شروع کنیم مردّد هستیم...

قرار است من هم ماشین بردارم و اولین سفر جاده ای خودم را با خودروی شخصی تجربه کنم. نظر من این است که از مسیر چناران و خراسان شمالی سفرمان به شمال را شروع کنیم چون این مسیر، خوش آب و هواتر است و از همان ابتدا می توانیم در توس و چناران از جاذبه های مهم تاریخی بازدید کنیم؛ در فاروج و قوچان کلی تخمه بخریم و از آبشار بجنورد و بش قارداش بازدید کنیم ولی پدرم که خیلی تعریف جاذبه های شاهرود را شنیده، می گوید بعد از دیدن نیشابور و سبزوار بکوبیم و تا شاهرود برویم و دو روز را کامل برای دیدن جنگل ابر و آبشار مجن وقت بگذاریم. اختلاف نظر که بالا گرفت من تصمیم گرفتم درباره جاهای دیدنی مشهد تا شمال تحقیق کنم و چون نتیجه تحقیقاتم چیز جالبی از آب درآمد، تصمیم گرفتم آن را منتشر کنم تا دیگران هم اگر دچار این تردیدها شدند بتوانند از آن استفاده کنند و به راحتی برای تور شمال از مشهد برنامه بریزند و نزدیک ترین دریا به مشهد را مورد بازدید قرار دهند.

 

 اگر هوس کیش کردی می تونی با بهترین قیمت تور کیش از مشهد رو از تورگردان رزرو کنی! هر هتلی که بخوای با هر پروازی با هر بودجه ای برات فراهمه.

فهرست مطالب

مسیر شمال از مشهد از جاده چناران و خراسان شمالی

 

اگر برای رفتن به شمال از مسیر چناران شروع کنید اول از همه به سه راهی فردوسی می رسید و می توانید وارد بلوار شاهنامه شده و چند ساعتی را برای بازدید از آرامگاه فردوسی و بقعه هارونیه وقت بگذارید. آنگاه بعد از عبور از چناران، وارد قوچان شده و به روستای فاروج می رسید. شیروان، بجنورد، آشخانه و شهر زیبا و کوچک قاضی دیگر شهرهای خراسان شمالی هستند که باید از آن ها عبور کنید و  بعد از آن، کم کم وارد خراسان شمالی شوید. پس از رد کردن گالیکش، مینودشت، قره چشمه، فاضل آباد، فیض آباد و شهرهای بین راهی به گرگان می رسید. بهتر است کمی مفصل تر درباره بعضی از این شهرها صحبت کنیم. 

 

بقعه هارونیه

بقعه هارونیه

 

از آنجایی که ما هم مثل خیلی از مردم مشهد خودمان در منطقه فردوسی باغ و ویلا داریم تقریبا هر چند هفته یک بار با نیم ساعت رانندگی خودمان را به آرامگاه فردوسی می رسانیم و خدمت این استاد شیرین سخن پارسی گوی عرض ارادت می کنیم. من خودم به ساحت فردوسی ارادت زیادی دارم و فضای باغی که آرامگاه او در آن قرار گرفته خیلی می پسندم. حال و هوای خاصی دارد و به نوعی تبدیل به پاتوق هنرمندان و ادب دوستان شده است. همه از حضور مقبره فردوسی در این مکان اطلاع دارند ولی بیشتر افراد نمی دانند که آرامگاه شاعران بزرگی چون مهدی اخوان ثالث، متخلص به م امید، نیز در همین مجموعه قرار گرفته است و علاوه بر آن مقبره الشعرای دیگری نیز در نزدیکی آرامگاه قرار دارد و بسیاری از شعرا و نامداران ادب خراسان در آن مدفون اند. 

در بلوار شاهنامه یعنی همان بلواری که انتهای آن آرامگاه فردوسی قرار گرفته، در سمت چپ، بقعه ای آجری و بزرگ توجه همه را جلب می کند. این بقعه در گذشته خانقاهی بوده که اهل تصوف و عرفان و اهالی ادب در آنجا جمع می شده اند. این اثر تاریخی از نظر هنر معماری اهمیت زیادی دارد. درست در کنار این بقعه سایتی باستان شناسی احداث شده که شهری زیرزمینی در آن وجود داشته و حفاری ها و کاوش های باستان شناسی هنوز آنجا ادامه دارد.

بعد از بازدید کامل از جاذبه های توس و اماکن دیدنی موجود در بلوار شاهنامه می توانید سری هم به منطقه گلبهار زده و با شهرک های جدید و جوان اطراف مشهد آشنا شوید. تا چند سال آینده متروی مشهد به گلبهار نیز می رسد. این منطقه مسکونی آب و هوای خیلی خوبی دارد و از انجا به بعد، مقاصد زیادی برای طبیعت گردی در روستاها و مناطق اطراف مشهد وجود دارد که می توان برای آن ها برنامه ریزی کرد.

 

چشمه گیلاس مشهد

چشمه گیلاس

 

وقتی وارد جاده چناران می شوید با تابلوهای زیادی روبرو می شوید که اگر با نامشان آشنا باشید وسوسه می شوید مسیر را کج کرده و نصف روز را در آن مناطق طبیعت گردی کنید. جاذبه های طبیعی همچون کاهو، گلمکان، آبشار اخلمد، آبشار آبقد، دره اجنه، چشمه سبز، چشمه گیلاس، و سایر ییلاقات خراسان شمالی چنان روح بخش و سرسبز اند که ممکن است از ادامه مسیر به سمت شمال پشیمان شوید و بگویید با این همه زیبایی، من چرا به شمال بروم؟! بهتر است بدانید در شهرستان چناران جاذبه های تاریخی مهمی نیز قرار دارد چرا که این منطقه از گذشته در مسیر جاده تجاری قرار داشته و رفت و آمد زیادی از طریق آن صورت می گرفته است. اماکای همچون قلعه اسجیل، میل اخنگان، ارگ رادکان چناران و غیره تنها گوشه ای از این جاذبه ها به شمار می روند.

 

میل اخنگان

میل اخنگان

 


این را نیز می پسندید: جنگل فندقلو از زیباترین جنگل های شمال غرب کشور


 

قوچان دانشگاه های مهمی دارد که احتمالا دانشگاه آزادش را در جاده خواهید دید. بسیاری از بچه های مشهدی در این دانشگاه ها درس می خوانند. حتی خیلی از اساتید و اعضای هیئت علمی نیز از مشهد به آنجا می روند. پس از قوچان یا همان خبوشان قدیم، شهری به نام فاروج قرار دارد که به دلیل داشتن تخمه هایی بی نظیر به «شهر آجیلی» معروف است. حتما در میدان فاروج توقف کنید و انواع تخمه به خصوص تخمه آفتابگردانِ ریز برای ادامه مسیر خریداری کنید. توقفگاه بعدی می تواند شهرستان بجنورد باشد.

گردشگاه بابا امان در بجنورد از گذشته مهمترین ایستگاهی بوده که نه تنها مشهدی هایی که به شمال می روند، که آن هایی که سفر به مشهد را انتخاب کرده اند در آن توقف می کنند. بابا امان آبشاری زیبا و تفرجگاهی با امکانات کامل دارد. منطقه بعدی در بجنورد تفرجگاه بش قارداش است. بش قارداش در 7 کیلومتری بجنورد و ابتدای جاده بجنورد به اسفراین است. درباره این منطقه باستانی داستان هایی از دوره هخامنشی نقل می کنند. در بجنورد حتما آبنبات را برای سوغات یا مصرف خودتان تهیه کنید چون این منطقه به داشتن بهترین آبنبات ها معروف است. امروزه نیز با درست شدن انواع آبنبات ها با طعم های مختلف نارگیلی، زعفرانی، پسته ای، دارچینی، کنجدی، کاکائویی، با زرشک، زنجبیل و... با بسته بندی های جذاب، توجه همه را جلب کرده اند.   

 

بعد از بجنورد و گذر از آشخانه، دیگر راه چندانی تا استان گلستان ندارید. در این استان زیبای شمالی کم کم با زیبایی های پارک جنگلی گلستان مواجه می شوید و طبیعت زیبای شمال را درک می کنید ولی هنوز از دریا خبری نیست. همین که وارد مازندران شوید، رنگ آبی دریا را نیز خواهید دید.

سفر شمال از مشهد از طریق جاده نیشابور و شاهرود

 

نیشابور پر از باغستان های میوه و روستاهای سرسبز است. بسیاری از میوه فروشی های مشهد، میوه و سبزی نیشابوری را عرضه می کنند. همه فصول سال وانت ها در حال رفت و آمد بین این دو شهر هستند تا این محصولات بینظیر را به مشهد برسانند. روستای بوژان در 21 کیلومتری شمال شرقی نیشابور در دامنه ارتفاعات بینالود، از مناطق خوش آب و هوایی است که بیشتر مشهدی ها در قالب تورهای گروهی طبیعت گردی به آنجا می روند. این روستای پلکانی به لحاظ تاریخی نیز جاذبه هایی دارد. روستای دیگر روستای باغرود است که از مناطق سرسبز و حیرت انگیز نیشابور با طبیعتی خارق العاده است. آبشار بار در 55 کیلومتری نیشابور و در جوار رشته کوه های بینالود، آبشار گرینه در شمال روستای گرینه، روستای بار و بسیاری مناطق دیدنی در این شهرستان جای گرفته اند. جاذبه های تاریخی و فرهنگی نیشابور مثل آرامگاه خیام، آرامگاه عطار، مقبره کمال الملک، دهکده چوبین، قدمگاه و... است. 

 

آبشار گرینه در روستای گرینه

آبشار گرینه

 

بعد از بازدید از نیشابور و سبزوار کم کم وارد استان سمنان می شوید و می توانید خود را برای جاذبه های این استان به خصوص پارک های حیات وحش و آبشارهای زیبای شهر شاهرود آماده کنید. شاهرود را بهشت طبیعت گردان می دانند چون هم کویر دارد هم رودخانه و آبشار، هم جنگل های سرسبز هم آثار باستانی و مذهبی. از مهمترین مناطق طبیعی و تفریحی شاهرود می توان به جنگل ابر اشاره کرد که در روستایی به همین نام قرار گرفته است. تا وارد این روستا نشوید و ابرهای زیبا را در همه جا مشاهده نکنید نمی توانید از راز زیبایی های آن سر در بیاورید. جنگل ابر از بکرترین و قدیمی ترین جنگل های ایران است. پیرترین موجودات زنده جهان در این جنگل شناسایی شده اند. این منطقه مملو از گونه های گیاهی و جانوری است. از دیگر جاذبه های شاهرود می توان به خانه یغمایی ها، روستای پلکانی مُجن با چشمه ای هفت رنگ، پارک ملی خارتوران، روستای قلعه بالا، شقایق های دشت آفتابگردان، آبشار نکارمن، کاروانسرای شاه عباسی میاندشت، آبشار و قندیل های یخی آوستا، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی و غیره اشاره کرد.

 


برای آشنایی با تمامی جنگل ها و مناطق بگر شمال کشور مقاله « جنگل های شمال کشور » را مطالعه کنید. 


 

بعد از استان سمنان و شهر شاهرود، وارد جاده علی آباد-گرگان شده و استان گلستان می شوید. از اینجا به بعد جاذبه های شمالی کشور آغاز می شود و آرام آرام سرسبزی از هر گوشه و کنار بیرون می زند. دیگر خبری از جاده های کویری و خار و خاشاک نیست. هر جا که چشم بیندازی طبیعتی سبز جلوه گر می شود. بعد از استان گلستان و عبور از گرگان و مناطق مهم آن مثل روستای زیارت، وارد استان مازندارن شده، می توانید در پلاژهای مختلف شنا کنید. مسیر جاده مشهد به شمال در استان مازندارن به خصوص شهرهایی مثل نوشهر، رویان، محمود آباد و غیره از کنار ساحل می گذرد. 

نزدیک ترین شهر شمال به مشهد

 

راهنمای شمال از مشهد، نزدیک ترین شهر شمال به مشهد

 

نزدیک ترین شهر شمال به مشهد استان گلستان به مرکزیت شهر گرگان است. جالب است بدانید بسیاری از گردگشران که قصد سفر به مشهد را دارند، سعی می کنند از سمت شمال به مشهد بروند و با گذر از مسیر گلستان، گرگان جاذبه های دیدنی اطراف را هم ببینند. سفر از میان جنگل های گلستان و تماشای زیبایی های طبیعت هر گردشگری را هیجان زده می کند. اگر شما بخواهید از مشهد به مقصد شهرهای شمالی سفر کنید، می توانید شهرهایی مانند: گرگان، گنبد کاووس، بندر ترکمن، مینودشت، آزادشهر، آق قلا و کرد کوی را مورد بازدید قرار بدهید. هر یک از این شهرها با طبیعت بکر و جاذبه های دیدنی فوق العاده اش گردشگران را به سوی خود جذب می کند. جاذبه هایی نظیر: سرای باقری ها، کاخ آقا محمد خان قاجار، خانه شیرنگی، مدرسه عمادیه، خانه امیر لطفی، جنگل النگدره، روستای زیارت، آبشار رنگو، سد نومل، بازار نعلبندان، جنگل شصت کلا، دریاچه توشن، پارک جنگلی قرق، کوه تل انبار و کوه تاورنراب در گرگان قرار دارند که می توانید به همراه خانواده یک روز به یادماندنی را در کنار عزیزانتان تجربه کنید. حتی اگر با ماشین به نزدیک ترین شهر شمال سفر کنید، می توانید بهترین مسیر مشهد به شمال را زمانی انتخاب کنید که تمامی جاذبه های شهر های شمالی نزدیک به مشهد را بشناسید. تالاب آلماگل از جمله معروف ترین جاذبه های گنبد کاووس است که با وسعت 207 هکتار توجه شما را به خود جذب می‌کند. 

 

این دو مسیر راه های جاده ای برای سفر زمینی شمال از مشهد هستند. با این حال راه های دیگری نیز برای سفر شمال پیش روی شما قرار دارد. می توانید تور شمال از مشهد با قطار را تجربه کنید یا اینکه سری به پکیج های هوایی شمال بزنید. انتخاب با خود شماست.  حتی اگر بخواهید تور مشهد از شمال را رزرو کنید ما همراه شما هستیم. 

نزدیک ترین دریا به مشهد

 

نزدیک ترین دریا به مشهد دریای خزر است که شامل شهر های ساحلی مانند: بندر ترکمن، بندر گز و گلوگاه می شود. اگر با ماشین شخصی از مشهد به سوی شمال و استان گلستان حرکت کنید، با اولین شهر ساحلی بندرترکم برخورد خواهید داشت و می توانید نزدیک ترین دریا به مشهد را ببینید و از مناظر زیبایش لذت ببرید. فاصله مسیر مشهد تا شمال 739 کیلومتر است و در بین مسیر می توانید نزدیکترین شهر شمالی به مشهد را مورد بازدید قرار دهید. در این قسمت نقشه مسیر مشهد به شمال را جهت بررسی قرار داده ایم:

 

راهنمای تور شمال از مشهد، نقشه مسیر مشهد به شمال

 

اگر شما هم نگاهی به نقشه فوق داشته باشید متوجه می شوید که از مشهد به شمال کدام جاده بهتر است و حتی نزدیکترین شهر شمال به مشهد را بیابید و به همراه عزیزانتان گشتی در طبیعت بزنید و شاید دلتان بخواهد قبل از مسیر برگشت از مشهد به شمال سری به بهترین جاذبه های دیدنی شمال بزنید. 

برای رزرو انواع پکیج های سفر شمال از طریق سایت تورگردان اقدام کنید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کم کم تابستان رو به پایان می رود و تعطیلات مدارس به روزشمار آخر می رسد. خانواده را راضی کرده ام که چمدان هایشان را ببندند و راهی شوند. برادرم کنکورش را داده و من هم می خواهم تا درس های دانشگاه شروع نشده آب و هوایی عوض کنم. خوشبختانه همه پایه اند و بعد از چند سالی که به شمال نرفته بودیم این بار با عزمِ جزم در حال آماده شدن هستیم...

انتشار :  26 اردیبهشت 1401 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
بقعه هارونیه
  • بقعه هارونیه
  • میل اخنگان
  • آبشار گرینه در روستای گرینه
  • چشمه گیلاس مشهد
  • راهنمای شمال از مشهد، نزدیک ترین شهر شمال به مشهد
  • راهنمای تور شمال از مشهد، نقشه مسیر مشهد به شمال
  • Shomal-tour-from-mashhad
  • 1hoo33thmt
  • fvvka05tmv
  • g2c388ld70
  • 1jflfhi8dv
  • 52q3guc4gs
  • fssqhep702
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
15 دیدگاه در رابطه با این مطلب وجود دارد .
طاهری
سلام دوست عزیز فاروج که اشاره کردید، شهر هست نه روستا ونه از توابع قوچان بلکه شهری از خراسان شمالی محسوب میشه. بعد از شهر فاروج «معروف به شهر آجیلی»، شهر شیروان هست که روستاهای بی‌نظیری مثل باغان، گلیان، هنگامه با هوای دلپذیر و غارهای باستانی و.... قرار دارد.
خدنگیعفیفه خدنگی
ممنون از توضیحات تکمیلی تون دوست عزیز
علی
سلام اگه ازنیشابورقصدرفتن به دریادارین بهترین مسیردامغان چشمه علی وقصدرفتن به گرگان دارین نزدیکترین راه شاهرودجاده توسکستان البته زمستون به خاطرپیچهای زیادخوب نیست که بهتره ازمسیرقوچان بجنوردسفرکنیدودرشهرخانببین ازهفت ابشاردیدن کنیدبهرحال هرجاده جاذبهای خودشو داره
فرهاد
بسیار عالی و کاربردی بود و من رو به عنوان کسیکه اولین بار میخواست این مسیر رو بره از دو دلی نجات داد
حسین
بسیار عالی ممنون
زهرا بادفرسا

ممنون از توجه شما دوست عزیز ?

مجید
عالی
خاموشیان
سلام بسیار عالی و جامع نوشته بودید بسیار سپاسگزارم
زهرا بادفرسا

سلام بر شما

ممنون از توجهتون ?

شهاب
باسلام و احترام میشه راهنمائی بفرمائید برای مسافرت با اتومبیل از خراسان شمالی به شهرهای ساحلی (شمال) میشه از جاده دیگری (بجز جاده معمول یا همون استان مازندران) استفاده کرد؟ سپاسگذارم
سحر علیزاده

با سلام خیر دوست عزیز بهترین مسیر همان مسیر مشهور است و اگر بخواهید از سایر مسیرها مانند خراسان شمالی- سمنان-  مازندران استفاده کنید، مسیرتان دورتر می شود. 

محمدعلی رحمتی
آمادگی رفتن سفر یکهفته ای به شمال دارم ،؛لطفآ تاریخ ثبت نام وحرکت ومبدآ ومقصدوهزینه وچگونگی ثبت نام را اعلام فرمایید
حسینیسیده تکتم حسینی

برای اطلاعات از مشخصات تور با شماره های پشتیبانی تماس بگیرید لطفا

زیبا
مجن خیلی قشنگ بود، به نظر من حتما از راه سمنان برید و 2 روز شاهرود بمونید. جنگ ابر و مجن حتما برید
خدنگیعفیفه خدنگی
طبیعت شاهرود بی نظیره. نمیشه ازش گذشت