سایت سماح اربعین ۱۴۰۲ + ورود به سایت و ثبت نام

سایت سماح اربعین

اربعین حسینی نزدیک بوده و ورود به سایت سماح اربعین (https://samah.haj.ir/) و ثبت نام در آن، از کارهای الزامی قبل از شروع سفر هر زائری است. راهنمای ورود به سامانه سماح اربعین ۱۴۰۲ و ثبت نام در طی دو مرحله برای شرکت در مراسم پیاده روی اربعین، مطلبی است که در ادامه می‌خوانید. طبق «آموزش ثبت نام سامانه سماح کربلا» در این مطلب از تورگردان، مسافران ایرانی با داشتن شرایط می‌توانند برای ثبت نام اقدام کرده و حق بیمه (فردی یا گروهی) را پرداخت کنند. تاریخ شروع نام نویسی در این سامانه از 3 مرداد امسال اعلام شده است. اگر به موقع و قبل از تاریخ شروع سفرتان اقدام به نام نویسی نکنید، روادید عراق به شما تعلق نمی‌گیرد و مجاز به خروج از مرزهای ایران به سمت عراق نخواهید بود. آنچه که برای ورود به این سامانه، پیش ثبت نام و ثبت نام قطعی نیاز دارید، در این مطلب از مجله تورگردان آمده است.

فهرست مطالب

سامانه سماح اربعین 1402 + ورود و ثبت نام برای اربعین

 

1- برای ثبت نام لازم است وارد سامانه سماح جدید به آدرس اینترنتی samah.haj.ir شوید. هر چه به روزهای شروع پیاده روی اربعین کربلا نزدیک‌تر می‌شویم، این سایت با حجم زیادی درخواست روبرو می‌شود و ممکن است سایت لود نشود و برای چند دقیقه تا چند ساعت معطل بمانید. 

ورود به سامانه سماح اربعین
منبع: سامانه سماح 1402

 

2- بعد از ورود به سایت، ابتدا شرایط ثبت نام را می‌بینید. با آمدن به پایین صفحه، تیک موافقت با شرایط و عبارت امنیتی را وارد کنید و روی گزینه “شروع ثبت نام” بزنید.

3- کمی منتظر بمانید و شماره موبایل‌تان را در محل مربوطه وارد کنید. روی گزینه “ارسال کد” کلیک کنید و به محض دریافت، آن را در مستطیل مربوطه بنویسید. 

 

ادامه مراحل ثبت نام در سامانه سماح اربعین کربلا
ادامه مراحل ثبت نام در سماح

 

وارد کردن شماره موبایل برای ثبت نام در سماح
وارد کردن تلفن همراه در سایت سماح

 

وارد کردن کد تایید موبایل ارسالی از سامانه سماح کربلا
وارد کردن کد تایید برای ورود به صفحه ثبت نام

 

4- اکنون که فرم ثبت نام باز شده، اطلاعاتی مثل کد ملی، تاریخ تولد شمسی، موبایل، شماره گذرنامه و تاریخ انقضای آن را هم وارد کنید. اگر سرگروه هستید، تیک “این فرد سرگروه می‌باشد” را نیز بزنید؛ استان و شهر محل سکونت به همراه کد پستی، تلفن ثابت و آدرس را وارد کنید. اگر سرگروه نیستید، نیازی به مشخص کردن این اطلاعات ندارید و به مرحله تایید و پرداخت هدایت می‌شوید. 

 

فرم ثبت نام سایت سماح اربعین
مراحل ثبت نام سایت سماح اربعین 1402 در یک نگاه

 

بعد از تمام شدن این 4 مرحله، شما پیش ثبت نام اربعین سامانه سماح را انجام دادید و کد رهگیری دریافت می‌کنید. بعد از اینکه ظرفیت پذیرش زائر از سوی دولت عراق اعلام شد، لیست افراد مجاز به سفر از طریق همین سامانه اعلام می‌شود. افراد برای قطعی کردن روند ثبت نام، وارد سایت و سامانه سماح اربعین می‌شوند و درخواست خود را ثبت می‌کنند.


اگر در خارج از زمان مهلت مشخص شده برای ثبت نام در سایت سماح اقدام کردید، انجام این مراحل میسر نیست. در صورتی که بازه ثبت نام در  samah اربعین تمدید شود، از جاماندگان اربعین نیستید و می‌توانید مراحل نام نویسی را انجام بدهید. 

سفر به کربلا در ایام اربعین، یک سفر زیارتی است و اغلب مسافران به صورت پیاده روی گروهی، مسیر مرز تا حرم سید الشهدا را طی می‌کنند. اگر شرایط پیاده روی طولانی را ندارید، با تور مشهد از اصفهان، تور مشهد از تبریز و تور مشهد از تهران سفر زیارتی را تجربه کنید.
 

کد رهگیری سامانه سماح چیست؟

 

بعد از اینکه وارد سایت سماح شدید و پیش ثبت نام اربعین را انجام دادید، کد رهگیری دریافت می‌کنید. این کد رهگیری برای پیگیری وضعیت پیش ثبت نام شماست. اگر بعد از پایان پیش ثبت نام و مرحله آخر، به هر دلیلی فراموش کردید که کد رهگیری را یادداشت کنید، جای نگرانی نیست، زیرا کد رهگیری بعد از آخرین مرحله پیش ثبت نام به شماره موبایل شما ارسال شده است. در صورتی که آخرین مرحله پیش ثبت نام را انجام دادید و حتی پیام کد رهگیری را دریافت نکردید، دوباره وارد سایت سماح شوید و روی گزینه ویرایش و پیگیری کلیک کنید. 

 

ویرایش و پیگیری در سامانه سماح
پیگیری وضعیت و ویرایش اطلاعات نام نویسی

 

بعد از وارد کردن کد ملی و شماره شناسنامه به صفحه پیگیری وضعیت و ویرایش وارد می‌شوید و می‌توانید کد رهگیری‌تان را ببینید و دریافت کنید.

امسال هزینه ثبت نام در سامانه سماح چقدر است؟

 

در مرحله آخر ثبت نام اربعین ۱۴۰۲ در سامانه سماح، 65 هزار تومان پرداخت می‌کنید. این هزینه در سال گذشته برای هر نفر 35 هزار تومان بود. این هزینه برای فرصت دو ماهه سفر به کشور عراق است، اما زائران از زمانی که وارد خاک عراق می‌شود، تنها به مدت یک ماه می‌توانند در خارج از مرزهای ایران بمانند و اسکان کنند. 


این هزینه برای پوشش خسارت‌های احتمالی در طول سفر است. مواردی مثل فوت به هر علتی (به جز آسیب شخص به خودش، هزینه‌های بستری در بیمارستان به دلیل حوادث مسیر یا بیماری و هزینه‌های مفقود شدن مدارک و گذرنامه است. 
 

شرایط ثبت نام در سامانه سماح در سال ۱۴۰۲ چیست؟


منظور از ثبت نام در سایت برای اربعین همان ثبت نام در سایت سماح است که خیلی‌ها این سایت را به اسم "سایت سما" هم می‌شناسند. ثبت نام در این سامانه که در بعضی از ساعت‌های روز با اختلال همراه است، شرایط ویژه‌ای دارد. اطلاع و مرور از این شرایط برای شما که قصد ثبت نام قطعی سامانه سماح ۱۴۰۲ را دارید، لازم و ضروری است. شرایط اولیه افرادی که مجاز به ثبت نام در این سامانه نیستند، در بخش زیر به طور کامل آمده است:

  • بیماران دیابتی با زخم یا عفونت اندام؛
  • افرادی که مشکل کلیوی و کنترل نامطلوب قند دارند یا قند ناشتای آن‌ها بالای ۲۵۰ است؛
  • بیماران رتینوپاتی پیشرفته؛
  • افراد مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق؛
  • بیمارانی که به سرطان مبتلا بوده و اکنون در حال درمان هستند و یا شرایط جسمی نامطلوبی دارند؛
  • بیماران مبتلا به آسم یا COPD شدید و کنترل نشده؛
  • مبتلایان به بیماری‌های واگیردار به خصوص بیماری‌های تنفسی، گوارشی و پوستی؛
  • و افراد مبتلا به بیماری حاد تب‌دار (اگر تا ۷۲ ساعت بدون استفاده از داروهای تب‌بر بهبود پیدا نکنند، نمی‌توانند به این سفر بروند)
     
شرایط ثبت نام در سامانه سماح
مطالعه شرایط ثبت نام

 

شرایط الزامی ثبت نام در سایت سماح برای اربعین

 

پیش ثبت نام و همچنین ثبت نام قطعی اربعین در سایت سماح براساس رعایت کردن شرایط الزامی است. این شرایط واجب که هر زائری باید داشته باشد، عبات است از:

 

  • تزریق حداقل 2 دوز واکسن کرونا 
  • داشتن گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار از تاریخ اعزام یا گذرنامه مخصوص اربعین با اعتبار یک ماهه
  • شماره همراه منطبق با کد ملی دارنده آن 
     

چه کسانی بهتر است ثبت نام سامانه سماح را انجام ندهند؟

 

در بخش زیر، توصیه‌های ایمنی سفر به کربلا اربعین و ثبت نام در سامانه سماح را آورده ایم. مثلا خانم‌های باردار بهتر است سفر خود را به سال بعد موکول کرده یا سفر زیارتی دیگری مثل تور مشهد را با امکانات بیشتری انتخاب کنند. توضیحات بیشتر این گروه‌ها در ادامه آمده:

 

  • خانم‌ها باردار
  • افراد رده سنی بیشتر از 60 سال
  • افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای
  • مبتلایان به دیابت با قند خون کنترل نشده
  • افراد دارای ضریب توده بدنی بالای 40 سال
  • مبتلایان به بیماری‌های نقض سیستم ایمنی
  • مصرف کنندگان داروهای حاوی سالیسیلات
     

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

سایت سماح اربعین کربلا برای پیش ثبت نام و نام نویسی قطعی زائران است. سامانه سماح ثبت نام اربعین ۱۴۰۲ مثل سال‌های گذشته تا قبل از تاریخ شروع پیاده روی، قابل دسترسی است. چگونه در سامانه سماح ثبت نام کنیم؟ برای ثبت نام، وارد آدرس سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ شوید. بعد از ورود به سایت سماح، شرایط افراد مورد پذیرش را بخوانید و تیک تایید را بزنید. عبارت امنیتی را وارد کرده، شماره همراه و کد تایید یکبار مصرف را وارد نمایید تا وارد فرم ثبت نامی سایت سماح شوید. کد ملی، تاریخ تولد، شماره گذرنامه و تاریخ انقضای آن را در طی مراحل وارد کنید. بعد از آن، مشخص می‌کنید که سرگروه هستید یا خیر. در نهایت بعد از مشخص کردن مرز خروج از کشور، هزینه بیمه خودتان یا اعضای گروه را از طریق درگاه آنلاین واریز کنید. برای خواندن جزئیات بیشتر در مجله تورگردان همراه ما باشید.

انتشار :  31 مرداد 1402 به روزرسانی :  31 مرداد 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
ویرایش و پیگیری در سامانه سماح
  • ویرایش و پیگیری در سامانه سماح
  • فرم ثبت نام سایت سماح اربعین
  • وارد کردن کد تایید موبایل ارسالی از سامانه سماح کربلا
  • ورود به سامانه سماح اربعین
  • شرایط ثبت نام در سامانه سماح
  • ادامه مراحل ثبت نام در سامانه سماح اربعین کربلا
  • وارد کردن شماره موبایل برای ثبت نام در سماح
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد