راهنمای سفر به وان ترکیه؛ سفر زمینی به وان، مراکز خرید و هتل‌ها

راهنمای سفر به وان

سفر به وان، ارزانترین سفر خارجی است که فرصتش را نباید از دست بدهید. مطالعه راهنمای سفر به وان ترکیه برای آن‌هایی که می‌خواهند بدون تور لیدر یا راهنمای تور، سفر کنند؛ چراغ راه گرمابخشی است. هزینه سفر به وان ترکیه ۱۴۰۲ و ارزانترین یا بهترین زمان سفر به وان ترکیه، نکات مهمی است که می‌تواند تجربه سفر شما را چندبرابر بیشتر کند. در این مطلب از مجله تورگردان، این نکات مهم را یادآوری می‌کنیم. در این راهنمای سفر به وان با مواردی مثل دیدنی‌ها، هزینه‌های سفر، معرفی مراکز خرید، روش‌های سفر به وان ترکیه، تفریحات و هتل‌های قیمت‌مناسب تا لاکچری این شهر آشنا می‌شوید.  

فهرست مطالب

وان ترکیه کجاست؟

 

وان یکی از شهرهای ترکیه است و از نظر موقعیت مکانی در شرقی‌ترین بخش آن قرار دارد. این شهر، هم مرز با کشورمان ایران است و جمعیت آن، کردنشین و بسیار خون‌گرم‌اند. شهر وان در مرکز استان وان به دریاچه بزرگی که دارد، معروف است. این دریاچه، بزرگترین دریاچه داخلی ترکیه است و در بخش غربی شهر وان، قرار دارد. برای معرفی و درک موقعیت آن باید گفت که دریاچه وان در نزدیکی مرزهای ایران است. از نظر رده‌بندی، دریاچه وان بعد از دریاچه ارومیه، دومین جایگاه بزرگترین دریاچه خاورمیانه را دارد. 

چرا به وان سفر کنم؟

 

جذابیت‌های سفر به وان ترکیه، همیشه تازگی دارد. یکی از آن عامل‌های جذاب‌کننده سفر وان، پایین بودن قیمت و هزینه‌های این سفر در مقایسه با گرانی‌هاست. ارزان بودن تور‌ وان در مقایسه با تورهای داخلی و حتی تورهای خارجی، هر مسافری را وسوسه می‌کند تا دست کم برای یکبار به این شهر سفر کند. 

دومین عامل مهم برای محبوب واقع شدن وان در مقایسه با آنتالیا و حتی استانبول، ارزان‌قیمت بودن پوشاک است. علاوه‌براین، به‌دلیل هم‌مرز بودن وان با ایران، هزینه‌های تردد سفر با خودروی شخصی و اقامت در هتل‌های آن به‌طور قابل توجهی ارزان است. 

جزیره‌ها، گربه‌ها و تفریح در پارک‌های آبی، این مقصد را به یکی از پرطرفدارترین مقصدهای مسافران ایرانی تبدیل کرده است. 

سفر به وان پاسپورت می‌خواهد؟

 

برای مسافرت زمینی به وان لازم است تا پاسپورت‌تان، دست کم 6 ماه اعتبار داشته باشد. در مورد ویزا هم براساس توافق اعلام‌شده بین کشور ما و کشور ترکیه، هر شهروند ایرانی حداکثر تا 90 روز می‌تواند بدون ویزا به ترکیه سفر کند. پس تنها چیزی که نیاز است برای آن اقدام کنید، درخواست برای دریافت پاسپورت با حداقل 6 ماه اعتبار است. 

چطور به وان سفر کنیم؟

 

‌تنها راه رفتن به وان برای مسافران ایرانی، از طریق حمل و نقل زمینی است. چگونگی سفر به وان و رسیدن به آن‌جا، به نوع وسیله نقلیه‌ و بازه سفرتان بستگی دارد. مثلا اگر قطار تهران به وان یا تبریز به مقصد وان فعال باشد، می‌توانید این روش را پیش بگیرید. در اکثر وقت‌ها، رایج‌ترین روش سفر به وان، سفر زمینی و با خودروی شخصی است. با این حال، عده‌ای از مسافران ایرانی برای اولین‌بار، سفر به وان با تور ترکیه را ترجیح می‌دهند. در ادامه این راهنمای سفر به وان، روش‌های سفر به این شهر توریستی را کاملا بررسی می‌کنیم تا آشنایی پیدا کنید.

 

سفر به وان با اتوبوس و خودروی شخصی

 

برای سفر زمینی به وان می‌بایست با 3 مرز مشترک آن با ایران آشنایی داشته باشید. سه مرز بازرگان، رازی و سرو از جمله مرزهای مشترک ایران با وان ترکیه‌اند. براساس تجربه سفر زمینی به وان، مرز رازی در اکثر اوقات، شلوغ‌ترین مسیر تردد برای سفر با خودروی شخصی و اتوبوس است؛ چرا که این مرز، کوتاه‌ترین مسیر را برای رفتن به وان دارد. به‌همین خاطر، دو مرز دیگر یعنی مرز بازرگان و سرو را برای سفر به وان با ماشین شخصی و حتی اتوبوس پیشنهاد می‌کنیم. 

 

  • راهنمای سفر به وان از مرز سرو

شهر ارومیه، نزدیک‌ترین شهر مرزی به شهر وان در کشور ترکیه است. برای شروع حرکت زمینی به وان می‌بایست خودتان را به شهر ارومیه برسانید. ارومیه، 148 کیلومتر بعد از شهر تبریز است. بعد از اینکه به ارومیه رسیدید، به شهر مرزی سرو بروید. فاصله مرز سرو تا شهر وان، تقریبا 250 کیلومتر است. اگر با خودروی شخصی، مرز سرو تا وان را طی کنید، نزدیک به 4 ساعت در مسیر هستید.

 

  • راهنمای سفر به وان از مرز بازرگان

برای شروع سفر به وان از مرز بازرگان می‌بایست خودتان را به شهر بازرگان در یک کیلومتری شهرستان ماکو استان آذربایجان غربی برسانید. با رسیدن به گذرگاه مرزی بازرگان، تقریبا 3 ساعت در مسیر هستید تا به شهر وان برسید. فاصله بین مرز بازرگان تا وان ترکیه، حدودا 200 کیلومتر است. 

 

  • راهنمای سفر به وان از مرز رازی

نزدیک‌ترین مرز ایران تا وان، مرز رازی است و حدودا 100 کیلومتر فاصله دارد. در مسیر رسیدن به وان از دو شهر سرای و اوزار عبور می‌گذرید. حرکت از مرز رازی تا وان، حدودا یک ساعت و نیم طول می‌کشد؛ اما اگر عوارض خروج از کشور را پرداخت نکرده باشید، نزدیک به نیم ساعت در مسیر متوقف می‌شوید.

 

سفر به وان با قطار

 

یکی دیگر از راه‌های سفر زمینی به وان، سفر با قطار است. طی 2 سال پیش، قطار تبریز به وان برای سفری ارزان، راه‌اندازی شده بود و فعالیت داشت. طبق تجربه‌های مسافران، سفر به وان با قطار به‌دلیل توقف نسبتا طولانی قطار برای بازرسی از مسافران، این نوع سفر با اتلاف وقت زیادی همراه است. با توجه به معطلی‌ و طولانی شدن زمان رسیدن به این شهر توریستی، خیلی بهتر است که سفر به وان با ماشین شخصی یا اتوبوس را انتخاب کنید.

 

سفر هوایی به وان

 

با اینکه شهر وان فرودگاه دارد، اما بلیط هواپیما مستقیم از ایران به وان را نمی‌توانید رزرو کنید؛ زیرا کشورمان به فرودگاه وان، پرواز مستقیم ندارد. در صورتی که سفر هوایی به وان را به هر روشی دیگر ترجیح می‌دهید، بلیط هواپیما تهران به استانبول یا تور استانبول بگیرید. سپس با قطار یا اتوبوس به وان سفر کنید. 

آب و هوای وان ترکیه

 

به‌دلیل موقعیت قرارگیری وان در منطقه‌ای کوهستانی، آب و هوای آن، بسیار سرد است. به بیانی دقیق‌تر، شرایط آب و هوایی وان، خیلی شبیه به شهرهای غربی ایران مثل تبریز و اردبیل بوده و در زمستان‌ها می‌توانید شاهد برف‌های طولانی و پوشیده شدن مناظر باشید. در تابستان و بهار هم آب هوا نسبتا سرد و معتدل بوده شدت سرما مثل پاییز یا زمستان نیست. خیلی کم پیش می‌آید که دمای گرم‌ترین روز تابستانی وان به ۳۰ درجه سانتی‌گراد هم برسد. 

نکته مهمی که برای مسافرت زمینی به وان باید بدانید، اختلاف دمای 20 درجه‌ای بین دمای شب و روز آن است. به‌همین خاطر، بهتر است لباس‌های گرم‌تان را برای استراحت در شب‌های وان بردارید!
 

بهترین زمان سفر به وان چه فصلی است؟

 

براساس تجربه‌های سفر مسافران قبلی، بهترین فصل برای مسافرت به شهر وان ترکیه، 1 تا 10 شهریور هر سال است. در این بازه خاص، همه‌چیز تقریبا ارزان بوده و هم درون شهر، آنقدر شلوغ نیست که در صف‌‎های طولانی و بلند بایستید. در صورتی که شرایط سفر وان در شهریور را نمی‌توانید داشته باشید، بهار یا تابستان هم بهترین موقعیت برای مسافرت است.

در نگاهی کلی، بهار تا تابستان هر سال، بهترین فرصت مسافرت زمینی به وان است؛ چرا که آب و هوا معتدل بوده و در مسیر رسیدن به این شهر، زیباترین مناظر طبیعی را می‌بینید.
 

ارزانترین زمان سفر به وان چه زمانی است؟

 

سردترین فصل سال یعنی زمستان، ارزانترین و کم‌هزینه‌ترین بازه برای مسافرت زمینی به شهر وان است. بعد از آن، اواخر فصل پاییز هم ماه جزو بازه‌های مناسب برای سفر ارزان به این شهر کوهستانی محسوب می‌شود. دلیل قیمت پایین هزینه‌های سفر به شهر وان در این دو بازه هم آب و هوای به‌شدت سرد آن است.
اگر در زمستان، تجربه سفر زمینی به وان از خوی را داشته باشید، به‌خوبی می‌دانید که در طی این مسیر با منظره‌های کاملا پوشیده از برف روبرو هستید. 

در فصل زمستان و سپس اواخر پاییز، حتی قیمت اجناس و پوشاک هم در فروشگاه‌ها و مراکز خرید وان، بسیار ارزان است.
 

جاذبه‌های گردشگری وان

 

علاوه‌بر پاساژها و مراکز خرید وان که بیشتر افراد، سفر به وان برای خرید را حتی به جاذبه‌هایش ترجیح می‌دهند، جاذبه‌های گردشگری زیادی در این شهر وجود دارد. به‌طور کلی، وان از نظر تاریخی، قدمت بالایی داشته و در کنار آن هم دیدنی‌های طبیعی بسیاری را در دل خود جای داده است. اگر تفریحات شبانه در وان ترکیه را فاکتور بگیریم، چند نقطه گردشگری واقعا خاص در این شهر وجود دارد. این مراکز دیدنی عبارتند از:

دریاچه وان

 

اولین جاذبه سفر به وان، دریاچه آن بوده که به‌عنوان دومین دریاچه بزرگ خاورمیانه شناخته می‌شود. آب این دریاچه بزرگ از نوع شور است و فقط هم یک نوع ماهی در آن زندگی می‌کند. قایق سواری و ‌ماهیگیری از فعالیت‌های سرگرم‌کننده برای خوش‌گذرانی در کنار این دریاچه است. 

در صورتی که هم وقت بیشتری دارید، می‌توانید به جزیره‌هایی مثل آدیر و آکدامار سر بزنید. کلیسای آلتینساج و گورستان گواش هم از جاهای دیدنی اطراف این دریاچه برای بازدید نیم‌روزه مناسب‌اند.
 

جزیره و کلیسای آکدامار

 

در میان آب‌های دریاچه وان، جزیره آکدامار قرار دارد. جذاب‌ترین نقطه روی جزیره آکدامار، کلیسایی به همین نام است. در کنار کلیسا، جاذبه‌ گردشگری دیگری در این جزیره قرار دارد. چشمه‌ای جوشان در دل این جزیره بوده که سرسبزی فضای اطرافش را رقم زده است. 

درباره کلیسای آکدامار یا کلیسای ارمنی صلیب مقدس می‌توانیم به تاریخچه بلندبالای آن اشاره کنیم. پیشینه تاریخی کلیسای آکدامار به قرن 10 مربوط می‌شود که از نظر علم باستان‌شناسی از ارزش بالایی برخوردار است. جالب است بدانید که بعد از حمله مغول‌ها هم آسیب زیادی به دیوارهای این کلیسا وارد نشده است. آخرین بازسازی آن به سال 2005 مربوط می‌شود که باعث ارتقای آن و افزایش پتانسیل‌های گردشگری‌اش شده است.
 

شهر احلات وان

 

شهری با تاریخ غنی و طبیعتی مسحور‌کننده در شهر وان و کشور ترکیه، همه این‌ها توصیفی از شهر احلات است. دلیل معروف بودن شهر احلات، گورستان باستانی است که دارد. این گورستان شامل 8 هزار قبر است که هر کدام‌شان نزدیک به 2 تا 3 متر ارتفاع دارند. با سر زدن به این شهر قدیمی اما خرم، می‌توانید نوشته‌های عربی و فارسی را در مورد هر کدام از شخصیت‌ها بخوانید. 

ساحل ادرمیت

 

از جاذبه‌های طبیعی وان، ساحل ادرمیت است. این ساحل، پلی شیشه‌ای دارد که برای عکاسی توریست‌ها، حس و حال زیبایی را رقم می‌زند. به‌طور کلی، ساحل ادرمیت به ساحل شیشه‌ای شهر وان معروف است. فاصله ساحل ادرمیت تا شهر وان در حدود 20 کیلومتر است. از نظر موقعیت مکانی، ساحل ادرمیت در غربی‌ترین بخش دریاچه وان قرار دارد. امکانات تفریحی که در کنار این ساحل قرار دارند، متنوع‌اند، از جمله مسیر پیاده‌روی، دوچرخه‌سواری، رستوران‌های متنوع و کافه‌های دنج!
 

موزه وان

 

از جاذبه‌های تاریخی وان می‌توانیم نگین آن یعنی موزه وان را معرفی کنیم. موزه وان، قدمت بسیار بالایی دارد و شامل دو سالن مجزا و یک باغ موزه است. در این دو سالن، آثار تاریخی و مجسمه‌هایی وجود دارد که مربوط به 500 هزار سال پیش (دوران پارینه سنگی) است. تمامی اثرهای تاریخی مثل ظرف‌های سرامیکی و سفالی، سکه‌ها و لوازم برنزی که در این موزه‌ قرار دارند، متمرکز روی دوران اوراتورهاست.

سنگ‌نوشته خشایارشا در وان

 

وقتی به نزدیکی دریاچه وان می‌روید، سنگ‌نوشته خشایارشا را در کنار یک قلعه می‌بینید. طبق اسناد تاریخی، این سنگ‌نوشته را داریوش بزرگ آماده کرده؛ اما به دلایل نامشخصی، بعد از آن خالی رها شده است. بعد از او، پسرش یعنی خشایارشا، آن را ادامه داد و از خود به یادگار گذاشت. روی این کتیبه به سه زبان پارسی باستان، اکدی و عیلامی، متنی نوشته شده که ارزش تاریخی بالایی دارد.

قلعه وان ترکیه

 

بزرگترین اثر به‌جامانده از دوره پادشاهی اورارتویی، قلعه وان ترکیه است. این قلعه در شرقی‌ترین بخش دریاچه وان قرار گرفته و پیشینه آن، متعلق به قرن 7 تا 9 میلادی است. با نزدیک شدن به محل قرارگیری آن متوجه می‌شوید که تنها ستون‌های سنگی عظمیمی از آن باقی است.

آبشار مرادیه

 

آبشار مرادیه از جاذبه‌های طبیعی وان ترکیه است که برای تازه کردن نفس و پرکردن ریه‌ها از اکسیژن و خنکای آب پیشنهاد می‌کنیم. از نظر موقعیت مکانی، این جاذبه طبیعی در بخش شمالی شهر وان قرار گرفته است. مسافران و توریست‌ها برای سر زدن به این آبشار از روی پل معلق کابلی عبور می‌کنند. مناظر طبیعی در کنار صدای گوش‌نواز آبشار از جذابیت‌های حضور در کنار آبشار مرادیه است.

پارک‌های آبی وان 

 

در حال حاضر، 3 پارک آبی در میان جاذبه‌های سفر به وان، بیشتر موردپسند توریست‌های ایرانی است. پارک آبی چاغداش، پارک آبی وان و پارک ساحلی دیوان از جمله آن‌ها هستند. توضیحات کامل و معرفی بیشتر این جاذبه‌های تفریحی را در ادامه راهنمای سفر وان آورده‌ایم.

 

پارک آبی چاغداش (اولین پارک آبی منطقه آناتولی)

 

در میان پارک‌های آبی وان، پارک آبی چاغداش (Cagdas Aqua Park) معروف‌تر است؛ زیرا چاغداش، اولین پارک آبی منطقه آناتولی بوده و در سال 2011 افتتاح شده است. هر مسافری که به وان سفر می‌کند، دست کم یکبار به این پارک آبی سر زده و اوقات خوشی را آن‌جا تجربه کرده است. 

استخر، سونا، جکوزی به‌همراه سرسره‌های آبی و امکانات لازم برای فعالیت‌هایی مثل زومبا، باله و یوگا در این مرکز تفریحی وان برای تمامی رده‌های سنی حتی کودکان فراهم شده است. از فعالیت‌های تفریحی مخصوص کودکان در پارک آبی چاغداش می‌توانیم به بازی در استخر ویژه کودکان، شنا در رودخانه، تفریح در آبشار یا کلاس‌های آموزشی ژیمناستیک و شنا اشاره کنیم. 

همچنین اگر بخواهید به فعالیتی به‌غیر از تفریحات آبی بپردارید، پارک آبی چاغداش، حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. ورزش‌هایی مثل پیلاتس، فیتنس، هوازی و تنیس را با استفاده از دستگاه‌های تعبیه‌شده در این مجموعه آبی می‌توانید انجام بدهید؛ حتی اگر زمانی کوتاه برای سرگرمی دارید!

 

پارک آبی Van Aqua Park در ساحل دریاچه وان

 

بعد از پارک آبی چاغداش، پارک آبی وان، محبوب‌ترین جای تفریحی و روبازی است که می‌توانید در سفر پیش‌روی‌تان تجربه کنید. این مجموعه، مجهزترین و کامل‌ترین پارک آبی در شهر وان ترکیه است؛ چرا که همه امکانات لازم برای تفریحات آبی را دارد، از جمله استخرهای مجزا برای کودکان و رده‌های سنی بالا، سرسره‌های آبی، جکوزی، سونا، مکان‌هایی برای استراحت و صندلی‌های آفتاب‌گیر.

با رفتن به این مجموعه آبی می‌توانید منظره زیبای دریاچه وان را هم تماشا کنید. همچنین در مکان‌های اطراف این پارک آبی می‌توانید نوشیدنی و غذا صرف کنید که مسافران دیگر هم مثل شما، از آن‌ها استقبال کرده‌اند.

 

پارک آبی و روباز ساحلی دیوان Divan Beach Aqua Park

 

مهم‌ترین تفاوت پارک آبی و روباز ساحلی دیوان Divan Beach Aqua Park نسبت به سایر پارک‌های آبی شهر وان، موقعیت جغرافیایی آن است. این پارک در فاصله 10 کیلومتری از شهر وان قرار داشته و شامل بخش‌های متعددی است، از جمله استخر ویژه بزرگسالان و کودکان، 3 نوع سرسره آبی، سالن ماساژ، چتر، صندلی‌های ساحلی و سالن ماساژ. از بخش‌های دیگر این پارک آبی می‌توانیم به چایخانه، رستوران و خانه کباب اشاره کنیم.

بهترین مراکز خرید وان

 

سفر به وان برای خرید، رایج‌ترین مسافرتی است که فروشندگان پوشاک ترک در ایران تجربه می‌کنند. در همین راستا، علاقه فروشندگان و حتی مسافران ایرانی برای سر زدن به مراکز خرید وان و معروف‌ترین خیابان آن یعنی خیابان جمهوری بسیار زیاد است. به‌طوری که بازار گردی و سر زدن به بهترین پاساژهای وان، بخشی از جذابیت‌های سفر به وان است که نمی‎توان از آن غافل شد.

علاوه‌بر پوشاک، چمدان‌های این فروشگاه‌ها واقعا ارزان است. کمتر گردشگری پیدا می‌شود که به این شهر سفر کند و چمدان ارزان، خریداری نکند! این نکته را هم بدانید که مراکز خرید وان در ترکیه، محصولات یک‌سری از برندها را مثل زارا، برشکا و منگو را ندارد.

 

مرکز خرید AVM

 

معروف‌ترین برندهای خرید لباس را می‌توانید در سفر به وان و سر زدن به مرکز خرید AVM پیدا کنید. معروف‌ بودن مرکز خرید ای وی ام به‌ دو دلیل ارزان بودن و متنوع‌ بودن برندهای لباسی است که می‌توانید برای تمامی رده‌های سنی خریداری کنید. البته از یاد نبرید که مدرن‌ترین و بزرگ‌ترین مرکز خرید شهر وان هم این مرکز خرید است. 

پوشاک برندهایی مثل ال سی وایکیکی، دیفکتو، کوتون و بسیاری از برندهای معروف جهان در این مرکز خرید به مشتریان ارائه می‌شود.

 

فروشگاه زنجیره‌ای فلو

 

ارزانترین مرکز خرید وان برای کفش را می‌خواهید؟ فروشگاه زنجیره‌ای فلو هم تخفیف‌های باورنکردنی دارد که در سفر وان حتما بهتر است سر بزنید. لوازم برندهایی مثل آدیداس، پوما، نایک و... تا 70 و حتی 80 درصد شامل تخفیف می‌شوند. در بعضی از مواقع هم کمترین میزان تخفیف برای کفش‌ها، 50 درصد است. اگر کردیت کارت داشته باشید، حتی می‌توانید به‌صورت اقساطی از این فروشگاه خرید کنید.

 

بازار روس‌ها در وان ترکیه

 

بهترین بازار وان ترکیه که قیمت‌های آن واقعا مناسب‌تر بوده، بازار روس‌هاست. کالاها و اجناسی که این بازار دارد، بیشتر در کشورهایی مثل روسیه، اوکراین و بلاروس و قزاقستان تولید شده است.
 

 

فروشگاه زنجیره‌ای میگروس وان

 

میگروس، نام فروشگاه زنجیره‌ای است که در سرتاسر کشور ترکیه، شعبه دارد. این فروشگاه در شهر وان هم شعبه دارد و طیف متنوعی از کالاها مثل خوراکی‌های روزمره، وسایل برقی و لوازم خانگی و حتی کتاب هم در بین محصولات ارائه‌شده آن به چشم می‌خورند. 

 

مرکز خرید تورکوز وان

 

ارزانی واقعی را می‌توانید در مرکز خرید تورکوز وان پیدا کنید. حتی اگر به‌دنبال مکانی برای تجدید انرژی هستید، تورکوز وان برای تفریح و بازگردان انرژی از دست رفته، همانی است که به‌دنبالش هستید. از بخش‌های دیگر این مرکز خرید ارزان می‌توانیم به سالن سینما و زمین بولینگ اشاره کنیم.

 

مرکز خرید آیدین پریهان وان
 

در خیابان جمهوری شهر وان تا هر کجا که چشم‌ کار می‌کند، مراکز خرید متنوعی قرار گرفته است. براساس نظر مسافران، کالاهایی که در مرکز خرید آیدین پریهان به فروش می‌رسند، نسبت به سایر بازارها در وان، کمی گران‌تر است؛ اما بوی خوشی که در طبقه اول آن دارد، وسوسه‌تان می‌کند تا حتما سری به این مرکز خرید بزنید.

 

اقامت در شهر وان

 

سفر به وان ویزا نمی‌خواهد. این موضوع وسوسه‌کننده، هر مسافری را به چالش انتخاب بهترین هتل برای اقامت در شهر وان می‌اندازد. قبل از بررسی هر نکته‌ای، این را بدانید که در بازه‌های شلوغ سفر زمینی به وان، پیدا کردن هتل و اتاق خالی، خیلی سخت و زمان‌بر است. به‌همین خاطر، توصیه می‌کنیم تا قبل از شروع سفرتان، هر طور که شده، به فکر رزرو هتل در وان باشید. از بابت هزینه‌ هتل در وان هم خیال‌تان راحت باشد؛ چون تا جایی که امکان دارد، قیمت هتل‌های 4ستاره آن ارزان بوده و حتی مبلغش از هزینه تور قشم برای هتل‌های 4ستاره هم کمتر است.
 

بهترین هتل های وان ترکیه


پارامترهای متعددی برای انتخاب بهترین هتل‌های وان ممکن است وجود داشته باشد. مثلا اگر سفر به وان را برای خرید اجناس و کالاهای قیمت‌مناسبش به ارزانترین تورهای داخلی کشور ترجیح دادید، هتل‌های خیابان جمهوری، بهترین‌ها هستند. علاوه‌بر هتل، سوئیت‌ها و هاستل‌های خیابان جمهوری هم قیمت پایینی دارند. 

در صورتی که تفریحات آبی و خوش‌گذرانی در کنار سواحل را ترجیح می‌دهید و دوست دارید آرامش داشته باشید، هتل‌های ساحلی از پیشنهادات خوبی‌اند. 
 

هتل ددمان (Dedeman) وان (5ستاره و ساحلی)

 

هتل 5ستاره ددمان وان از نوع هتل‌های ساحلی و بسیار خوب است. از نظر موقعیت مکانی، این هتل در خارج از محدوده شهر اما نزدیک به دریاچه وان و ساحل ادرمیت واقع شده است. هتل ساحلی ددمان، استخر روباز و پارک آبی دارد و تمامی اتاق‌های آن، ویوی دریاچه را دارند. 

 

هتل رویال پالاس وان در خیابان جمهوری

 

شیک و مدرن بودن هتل 4ستاره رویال پالاس را که فاکتور بگیریم، نزدیک بودنش به مراکز خرید وان، شما را هم متقاعد می‌کند که جایگزینی ندارد! تمیزی هتل، قیمت مناسب و دسترسی خوب به رستوران‌ها و کافه‌ها جزو سایر نقاط قوت این هتل محسوب می‌شوند. 

 

هتل هالدی وان (تاپ‌ترین هتل 4ستاره)

 

بهترین هتل برای مسافرت خانوادگی به وان از نظر قیمت، موقعیت جغرافیایی و امکانات، هتل هالدی 4ستاره است. در خاطرات سفر به وان، مسافران مکررا درباره نزدیک بودن آن به مراکز خرید معروف و صبحانه مفصل این هتل، نظرات خوبی دارند. هتل 4ستاره و تاپ هالدی، اتاق‌های بزرگ و فوق‌العاده تمیزی دارد و از ساعت 8 الی 10 شب هم با مواد غذایی مثل سوپ، سالاد، آبمیوه، دسر و ماکارانی از تمامی مسافرها پذیرایی می‌کند. 

 

هتل پرا وایت وان (3ستاره، تازه تاسیس و ارزان)

 

نزدیک‌ترین هتل به مرکز خرید آیدین پریهان، هتل پرا وایت وان است. پذیرش 24ساعته و محیط آرام و ساکت در کنار غذاهای ترکی و بین‌المللی از نقاط قوت این هتل 3ستاره‌اند.

 

هتل رویال برک وان (3 ستاره و نزدیک به جاذبه‌ها)

 

در بسیاری از مواقع، هتل رویال برک در مقایسه با هتل رویال پالاس، ارزان‌تر است. هتل رویال برک به جاذبه‌های گردشگری شهر وان نزدیک‌تر است. از این لحاظ، هتل رویال برک، بهترین اقامتگاهی است که برای سفر زمینی به وان می‌توانید انتخاب کنید. رستوران‌های محلی هم جزو نقاط تفریحی و نزدیک به این هتل‌اند. 
 

هزینه‌ سفر به وان زمینی چقدر است؟


تمامی هزینه‌هایی که برای سفر زمینی به وان می‌پردازید، شامل عوارض خروج از کشور، وعده‌هایی غذایی، گشت شهری، تفریحات آبی در پارک‌ها و قیمت رزرو اتاق برای هر شب است. جزئیات بیشتر هر کدام از قیمت‌ها و هزینه سفر به وان ترکیه سال 1402 را در ادامه می‌بینید.

 

هزینه سفر به وان ترکیه با ماشین شخصی

 

مسافرانی که قصد سفر به وان با خودروی شخصی را دارند، می‎بایست هزینه‌های بیمه ماشین، گواهینامه بین المللی، هزینه پلاک بین المللی و عوارض خروج از کشور را بپردازند. مقدار هزینه‌ای که برای دریافت گواهینامه بین المللی در سال 1402 برای سازمان گردشگری و اتومبیل رانی کشور اعلام‌شده، 335 هزار تومان است. علاوه‌بر این، لازم است تا هزینه بنزین خودرو را هم اضافه کنید.

 

هزینه سفر به وان زمینی با اتوبوس

 

سفر به وان بدون تور، معمولا هزینه‌های کمتری دارد. برای مسافرت به وان از تهران و هر شهری که هستید، خودتان را به استان آذربایجان شرقی برسانید. به مرکز استان یعنی شهر تبریز بروید و بعد از آن هم به سمت خوی حرکت کنید. در مرزهای زمینی با وان می‌توانید سوار ون‌ها شوید تا به شهر وان برسید. تمامی این هزینه‌ها به‌صورت زیر است:

 

  • هزینه اتوبوس تهران تا خوی: 255 هزار تومان 
  • کرایه ون خوی به وان: 300 هزار تومان به بالا
  • کرایه ون مرز رازی تا شهر وان: بالای 100 لیر ترکیه


هزینه اقامت در شهر وان

 

ارزان‌ترین اتاق‌ها برای یک شب اقامت و برای یک نفر، از 2 میلیون تومان به‌ بالاست. در صورتی که بخواهید در هتل‌های گران‌قیمت و خیلی خوب وان اقامت کنید، این هزینه به 5 میلیون تومان هم می‌رسد. در سال 1402، گران‌قیمت‌ترین هتل وان، شبی 5 میلیون تومان هزینه دارد. 

بسیاری از مسافران، ارزان بودن هتل آپارتمان‌ها را به هر چیزی ترجیح می‌دهند. هزینه هر شب اقامت در هتل آپارتمان‌های وان در 1402، از 1000 لیر بیشتر است.

 

هزینه خورد و خوراک در وان ترکیه
 

به‌طور معمول، میانگین هزینه خورد و خوراک در رستوران‌های نسبتا خوب وان از 120 لیر شروع می‌شود. اگر بتوانید فست‌فود ارزان‌قیمت‌تری را هم پیدا کنید، این هزینه به 50 تا 100 لیر هم کاهش پیدا می‌کند. 
قیمت غذاهای محبوب وان برای توریست‌ها در لیست زیر به‌صورت خلاصه آمده:

  • دونر کباب: بالای 120 لیر
  • پیتزا: 160 لیر
  • کوفته: 130 لیر
  • جوجه کباب: 130 لیر
  • میوه: بالای 80 لیر

از بین نوشیدنی‌های پرمصرف توریست‌ها، قیمت یک فنجان قهوه در وان، 20 لیر و هزینه یک بطری آب بین 6 تا 10 لیر است. 

 

هزینه حمل و نقل در وان

 

اگر نخواهید از گشت شهری تور وان استفاده کنید، هزینه حمل و نقل وان را حتما لازم است بدانید. اتوبوس، تاکسی، ون و مینی بوس جزو وسایل نقلیه رایج برای تردد در شهر وان ترکیه‌اند. هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در وان به‌صورت زیر است:
 

  • هزینه مینی بوس: از 7 لیر به بالا
  • هزینه تاکسی: حداقل بالای 50 لیر
  • هزینه یک لیتر بنزین: از 20 تا 30 لیر
  • هزینه خرید سوغاتی در وان
     

خرید لباس و کالاهای مختلف در فصل حراجی‌ یا همان اوت لت، بسیار هزینه کمتری دارد. از نگاه مسافرانی که چندین‌بار هم تجربه سفر زمینی به وان را دارند، حتی مراکز لوکس آن هم ارزان‌قیمت‌اند. در میان حراجی‌ها، مغازه‌هایی که پوشاک عمده می‌فروشند، انتخاب خوبی برای ارزانترین خرید در وان‌اند. 

 

هزینه بازدید از جاهای دیدنی وان

 

بسیاری از جاذبه‌های تاریخی وان، هزینه‌ای ندارند و به‌طور رایگان می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید. در میان این‌ها، قلعه و موزه تاریخی وان، بلیط ورودی با هزینه دارند. از میان جاهای تفریحی مدرن وان هم پارک‌های آبی این شهر با بلیط ورودی، قابل استفاده‌اند.
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

چندروز سفر به وان ترکیه، ارزانتر از چیزی است که فکرش را می‌کنید! در این راهنمای سفر به وان در ترکیه به اطلاعات مهم و جامعی مثل هزینه سفر به وان ترکیه سال 1402 براساس تجربه مسافران قبلی اشاره کردیم. بسیاری از مسافران معتقدند که صرفا با استفاده از اطلاعات راهنمای مسافرت به وان، دیگر نیازی به تور لیدر ندارید و ارزانترین سفر خارجی را می‌‎توانید تجربه کنید. برای سفر به وان نیاز به مشاوره تخصصی دارید؟ از طریق شماره 02147627800 با پشتیبانی‌های سایت تورگردان تماس بگیرید.

انتشار :  6 آبان 1402 به روزرسانی :  13 آبان 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
اشتراک گذاری
نظرات کاربران
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد