راهنمای سفر به نور | هر آنچه باید از شهرستان نور بدانید

راهنمای سفر به نور

اگر چمدان خود را به مقصد شمال بستید، از گشت و گذار در نور غافل نشوید. طبیعت نور، سرسبزی جنگل‌ها، پر آبی رودخانه‌ها، آبشارهای خروشان و ساحل آرام و تمیز همگی باعث شده‌اند تا شهرستان نور، عنوان پایتخت ساحلی ایران را به خود اختصاص دهد. در این مطلب از مجله تورگردان با راهنمای سفر به نور همراه ما باشید.

فهرست مطالب

بهترین فصل سفر به نور

 

شاید باورتان نشود، اما سفر به نور در هر چهار فصل لذت خاص خودش را دارد. بهار و تابستان با جنگل‌های سرسبز و آب تنی در دریا، پاییز با طبیعت رویایی و برگ‌های زرد و نارنجی و زمستان با درخت‌های پوشیده از برف، تصویری شگفت‌انگیز است که کمتر جایی آن را به چشم دیده‌اید. با این حال ممکن است آب و هوای گرم و شرجی تابستان یا بارش و سرمای زمستان برای عده‌ای آزاردهنده و غیرقابل تحمل باشد. در نتیجه بهترین فصل سفر به نور بهار و اوایل پاییز است. در این زمان از گرما و سرمای طاقت فرسا خبری نیست و می‌توان از طبیعت و آب و هوای عالی نور لذت برد.

 

بهترین فصل سفر به نور

سفر به نور با هواپیما

 

اگر می‌خواهید سریع و بدون دردسر خود را به این شهرستان زیبا برسانید، سفر به نور با هواپیما بهترین راه است. برای سفر هوایی نور باید بلیط هواپیما را برای فرودگاه بین المللی ساری بگیرید که کمترین فاصله را تا نور دارد و پس از آن با اتوبوس یا ماشین خود را به نور برسانید.
 

سفر به نور با قطار

 

سفر به نور با قطار در مسیرهای ریلی که از میان جنگل‌های سرسبز می‌گذرد و عبور از پل تاریخی ورسک، لذتی غیرقابل وصف است. شهرستان نور ایستگاه راه‌آهن ندارد اما نزدیک‌ترین ایستگاه راه‌آهن به آن، ایستگاه قائم‌شهر است. فاصله این ایستگاه تا نور حدود 90 کیلومتر است که باید با خودرو یا اتوبوس طی شود. مسیر تهران به قائم‌شهر با قطار بین 6 الی 7 ساعت به طول می‌انجامد و از ایستگاه‌های شهر ری، ورامین، پیشوا، گرمسار، بنکوه، کبوتردره، سیمین دشت، زرین دشت، فیروزکوه، ورسک، سرخ آباد، سوادکوه، پل سفید، زیرآب و شیرگاه عبور خواهید کرد.

 

سفر به نور با قطار

سفر به نور با خودروی شخصی

 

بدون شک مسیر شمال آنقدر جذاب است که شاید با سفر هوایی یا قطار بخش زیادی از دیدنی‌های آن را از دست بدهید. به همین دلیل عده زیادی ترجیح می‌دهند با ماشین خودشان سفر کنند تا هم از جاذبه‌های گردشگری بسیاری که در طول مسیر وجود دارد دیدن کنند و هم هر زمان که خسته شدند با توقف و استراحتی کوتاه خستگی خود را از تن بیرون کنند. این شهرستان نزدیک‌ترین شهر شمالی به تهران است و برای سفر به نور با خودروی شخصی از تهران دو مسیر پیش روی شماست:

مسیر اول، همان جاده کرج و چالوس است. اگر بخواهید از این مسیر به نور بروید حدود 220 کیلومتر فاصله دارید و بین 3 تا 4  ساعت در راه خواهید بود. همچنین در این مسیر از شهرهای سیاه بیشه، نوبر، مرزن آباد، چالوس، چلندر و رویان عبور می‌کنید.
مسیر دوم که در راهنمای سفر به نور آمده، جاده هراز است. این راه طولانی‌تر است و تقریبا 241 کیلومتر بدون ترافیک تا شهرستان نور فاصله دارد و حدود 4 تا 5 ساعت به طول می‌انجامد. با انتخاب جاده هراز، شهرهای پردیس، بومهن، آمل، محمودآباد، ایزدشهر و رستم رود در مسیر شما قرار دارند.

 

سفر به نور با خودروی شخصی

جاهای دیدنی نور که نباید از دست بدهید

 

شهرهای شمالی کشور مملو از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی هستند و شهرستان نور هم از این قاعده مستثنی نیست. برای بازدید از جاهای دیدنی نور باید برنامه‌ریزی خوبی داشته باشید تا به بهترین شکل از زمان خود برای گشت و گذار در نور استفاده کنید. در ادامه لیست بهترین جاهای دیدنی نور را برایتان آورده‌ایم: 
 

  • جنگل نور، بزرگ‌ترین جنگل غرب آسیا
  • روستا و آبگرم معدنی لاویج از معروف‌ترین دیدنی‌های نور
  • دریاچه الیمالات با امکان قایق‌رانی و ماهیگیری
  • خانه نیما یوشیج از مکان‌های تاریخی شهر نور
  • قلعه پولاد از دوران سلجوقیان
  • پارک جنگلی کشپل در بخش چمستان
  • آبشار‌های آب پری، آلاشور، سیسنگان و سواسره
  • کاخ تیمشان، یادگار از دوران محمدرضا شاه پهلوی
  • مجموعه تفریحی سد آبیدر یا سد صلاح الدین
  • امام‌زاده سید محمد بی جن

 

جاهای دیدنی نور

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

شهرستان نور یا به قول بومیان آنجا سولده از زیباترین شهرستان‌های استان مازندران است که با طبیعت بکر و آب و هوای عالی همواره میزبان گردشگران از سراسر کشور بوده است. راهنمای سفر به نور، نقشه راه شماست. اگر قصد دارید به نور سفر کنید، راهنمای سفر در داشتن سفری خاطره‌انگیز و باکیفیت به شما کمک خواهد کرد. در مقاله راهنمای سفر به شهرستان نور هر آنچه باید درباره نوع سفر، بهترین زمان مسافرت به نور، سوغات، اقامتگاه‌ها و جاذبه‌های گردشگری نور بدانید را خواهید خواند.

انتشار :  16 مرداد 1402 به روزرسانی :  17 مرداد 1402 نویسنده :   زهرا بادفرسا
تصاویر مرتبط
سفر به نور با خودروی شخصی
  • سفر به نور با خودروی شخصی
  • سفر به نور با قطار
  • جاهای دیدنی نور
  • بهترین فصل سفر به نور
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد