انواع تورهای مسافرتی و گردشگری + معرفی با توضیحات کامل

انواع تور های مسافرتی و گردشگری

شناختن انواع تورهای مسافرتی و گردشگری از آن جهت اهمیت دارد که نیازهای سفرتان را ارزیابی کرده و آژانس درستی را انتخاب می‌کنید. با مجله تورگردان همراه باشید تا با جزئیات بیشتری از تنوع تورهای مسافرتی داخلی و خارجی آشنا شوید. 

فهرست مطالب

انواع تورهای مسافرتی

 

یک دسته‌بندی کلی برای تورهای مسافرتی وجود دارد. تور گروهی (به انگلیسی: Group Tour) و تور مستقل (به انگلیسی: Independent Tour) انواع تورهای مسافرتی و گردشگری را شامل می‌شوند. تعریف و مشخصات هر کدام از آن‌ها در بخش زیر آمده است:
 

  • تورهای گروهی به تورهایی گفته می‌شود که گروه‌هایی متشکل از افراد یا خانواده‌ها به همراه تور لیدر سازماندهی می‌شوند و خدمات ارائه‌شده برای آن‌ها مشابه همه گردشگران در همان گروه است. این افراد لزوما از قبل با هم آشنایی ندارند و فرآیند برنامه‌ریزی‌های سفر لزوما برعهده آژانس گردشگری است. 
تور مسافرتی گروهی از انواع تورهای مسافرتی
 
  • تورهای مستقل، تورهایی هستند که از مسافر از خدمات حمل و نقل هوایی و اقامت در هتل بهره‌مند می‌شود، اما تور لیدر ندارند و لزوما گروهی سفر نمی‌کنند. این نوع از گردشگران تورها، فرصت بیشتری برای انتخاب بسته‌های سفر خود دارند. آن‌ها می‌توانند همسفر داشته باشند یا نه و همچنین، روش رفت و برگشت، برنامه بازدید از جاهای دیدنی و نوع اقامتگاه را می‌توانند خودشان انتخاب کنند. در این نوع از تورهای گردشگری، آژانس‌های مسافرتی نقش مجری و هماهنگ‌کننده را دارند و ارتباط خاصی بین مسافر و آژانس وجود ندارد. 


علاوه براین دو نوع تور، دسته‌بندی‌های دیگری را هم می‌توانیم برای انواع تورهای مسافرتی خارجی و داخلی در نظر بگیریم که در ادامه می‌خوانید. 
 

انواع تورهای گردشگری داخلی و خارجی

 

اهدافی مثل زیارت و سیاحت، گردش در زمان تعطیلات، بازدید از نمایشگاه‌ها و حضور در سمینارهای کاری، ماجراجویی در دل طبیعت و خیلی از اهداف دیگر باعث متنوع شدن تورهای گردشگری داخلی و خارجی شده‌اند. در ادامه، خصوصیت‌های هر کدام از تورهای مسافرتی را بررسی کردیم تا آشنایی کاملی با انواع سفرها داشته باشید.  

تور گردشگری با هدف ماجراجویی

 

اکثرا تورهای ماجراجویانه برای اماکن طبیعی با جاذبه‌های بکر است. مثلا تور شمال از مشهد جزو تورهای ماجراجویانه است. از آنجایی که تورگردان جزو مجموعه‌های ارائه‌کننده تورهای مستقل بوده، صرفا مجری تورهای شمال است. در طول سفر برای سر زدن به جاهای دیدنی شمال، این خود شما هستید که برنامه‌ریزی می‌کنید. 

انواع تور گردشگری با هدف ماجراجویی
 


پیشنهاد می‌کنیم برای سفر با تورهای طبیعت‌گردی، تجهیزات و مراقبت‌های پزشکی‌تان تکمیل باشد. 
 

تورهای زیارتی و سیاحتی

 

برای معرفی تورهای زیارتی و سیاحتی، یک مثال خیلی معروف در بین ما ایرانیان وجود دارد. تور مشهد و تور کربلا از تورهای زیارتی است که در زیرمجموعه اصلی‌ترین تورهای مسافرتی برای ایرانیان قرار دارد. علاوه بر مشهد و کربلا، تور برای شهرهای تاریخی و توریستی که از جنبه سیاحتی برجسته هستند، جزو محبوب‌ترین انواع تورهای سیاحتی و زیارتی محسوب می‌شوند. 

تورهای زیارتی و سیاحتی از انواع تورهای گردشگری داخلی و خارجی
منبع: تورگردان


 

تور برای گردش در تعطیلات

 

بازار تورهای گردشگری تعطیلات فقط در روزهای تعطیل، پذیرای مسافران هستند مثل تعطیلات عید نوروز و روزهای تعطیل آخر هفته. معمولا فروش تورهای ویژه نوروز 1403 یک ماه قبل از رسیدن فصل بهار و شروع تعطیلات 14 روزه عید شروع می‌شود. تورهای ویژه نوروز برای مقصدهای مختلف در سایت تورگردان نیز ارائه می‌شوند. اگر دوست دارید حساب‌شده سفر کنید، از اوایل اسفندماه به سایت تورگردان سر بزنید. 


آگهی تورهای مخصوص تعطیلات آخر هفته، بیشتر در شبکه‌های اجتماعی به چشم می‌خورند و حداکثر تا یکی دو روز، اعتبار ندارند. مثلا تور شمخال باجگیران یا تور تنگه رغز شیراز و تور جنگل ابر شاهرود از مشهد جزو تورهای گردشگری تعطیلات آخر هفته‌ها هستند. 
به طور کلی، مقصد تورهای گردشگری برای تعطیلات می‌تواند هر نقطه از نقشه باشد و تا حدودی به بازه زمانی تعطیلات شما وابسته است. 
 

تورهای گردشگری تجاری

 

هدف تورهای گردشگری تجاری روی اسم همین تورهاست. افرادی که قصد داشته باشند برای اهداف تجاری خود سفر کنند، از این تورها استقبال می‌کنند. معروف بودن تورهای مخصوص اهداف تجاری به دلیل آسان‌تر کردن شرایط سفر برای افراد علاقه‌مند است. 
این تورهای ویژه سفرهای کاری در زمان‌های مشخصی از سال شامل تخفیف‌های خوبی می‌شوند. مثلا همزمان با برگزاری کنفرانس‌ها یا نمایشگاه‌های بین‌المللی، تورهای گردشگری با تخفیف به فروش می‌رسند. 
 

تورهای گردشگری ورزشی

 

اگر برای حضور در بازی‌های المپیک، از بسته‌های سفر جام جهانی قطر استفاده کردید، احتمالا تور گردشگری ورزشی مورد علاقه‌تان باشد. خوبی و مزیت آن‌ها، برنامه‌ریزی برای تمامی جنبه‌های سفر از سوی آژانس‌های مسافرتی است. مشتریان اصلی این تورها، علاقه‌مندان تماشای مسابقات از کشورهای دیگرند. 
 

تور از نوع گردشگری درمانی

 

با آمدن تورهای درمانی، سفر با هدف درمان و دسترسی به علم پزشکی در نقاط مختلف دنیا، پذیرفتنی شد. مهم‌ترین تفاوت میان سفر با تورهای درمانی و گردشگری در مقایسه با سفرهای شخصی، تکمیل بودن تمامی ملزومات است. بنابراین، فرد بیمار و همراه یا همراهانش برای رزرو اقامتگاه و بلیط هواپیما چندان دغدغه ندارند. 

تور از نوع گردشگری درمانی
 


 

سفر با تورگردان

 

مجموعه گردشگری و آنلاین تورگردان ارائه‌کننده انواع تور ارزان برای مقصدهای داخلی و خارجی است. در تعریف دقیق‌تر، تورگردان مجری مستقیم انواع تورهای مسافرتی داخلی و خارجی است و بسته‌های سفر آماده‌شده را به صورت مستقیم در اختیار مسافران قرار می‌دهد. برای رزرو انواع تور مسافرتی می‌توانید با تیم پشتیبانی تورگردان به شماره 02147627800 تماس بگیرید.  
 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تور مستقل و تور گروهی، دو دسته‌بندی کلی برای انواع تورهای مسافرتی و گردشگری‌اند. تورهای گردشگری با هدف زیارت و سیاحت، تعطیلات، تجارت، ماجراجویی و طبیعتگردی، حضور در برنامه‌های بین‌المللی ورزشی و درمان در زیرمجموعه یکی از تورهای مستقل و گروهی قرار می‌گیرند. همچنین، تور گردشگری داخلی و خارجی هم یک نوع دسته‌بندی رایج دیگرند که از قبل وجود داشته‌اند.

انتشار :  19 شهریور 1402 به روزرسانی :  19 شهریور 1402 نویسنده :   فائزه حسین زاده خسرویه
تصاویر مرتبط
تورهای زیارتی و سیاحتی از انواع تورهای گردشگری داخلی و خارجی
  • تورهای زیارتی و سیاحتی از انواع تورهای گردشگری داخلی و خارجی
  • تور مسافرتی گروهی از انواع تورهای مسافرتی
  • انواع تور گردشگری با هدف ماجراجویی
  • تور از نوع گردشگری درمانی
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد