مسجد اورتاکوی (پیش از بازدید بخوانید)

مسجد اورتاکوی استانبول

مسجد اورتاکوی (Ortaköy Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است که به اواخر دوران حکومت عثمانیان تعلق دارد. این مسجد زیبا و با شکوه به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شد و جزو جاهای دیدنی بسیار محبوب در شهر استانبول است. معماری منحصر به فرد، رنگ نمای بیرونی و موقعیت مسجد اورتاکوی باعث شده توریست‌های زیادی به این مکان تاریخی رفت و آمد داشته باشند. احتمالا تصویر این مسجد برای شما نیز آشنا است چرا که به عنوان یکی از نمادهای شهر استانبول محسوب می‌گردد.

 

با اینکه مطالب بسیاری درباره مسجد اورتاکوی در فضای مجازی وجود دارد، گفتن و شنیدن درباره این مکان تاریخی همچنان خالی از لطف نیست. اگر قرار است در آینده به استانبول سفر کنید حتما از مسجد اورتاکوی نیز بازدید نمایید. همچنین برای اطلاعات بیشتر درباره این مسجد با ما همراه باشید.

 

نمایی از مسجد اورتاکوی

 

مسجد اورتاکوی استانبول

 

مسجد اورتاکوی استانبول مانند دیگر بناهای زیبای تاریخی سرگذشت پر فراز و نشیبی دارد. ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که سلطان عبدالمجید اول دستور ساخت این مسجد را صادر کرد. او آرزو داشت مانند دیگر پادشاهان عثمانی مسجدی بسازد که برای قرن‌ها یادآور نام عبدالمجید اول باشد. ابتدا نام مجیدیه برای این بنای زیبا انتخاب شد اما دست سرنوشت ورق را تغییر داد و امروزه نام اورتاکوی بسیار معمول‌تر است. از آنجایی که میدان اورتاکوی در نزدیکی این مسجد قرار دارد، مردم استانبول بیشتر نام اورتاکوی را به کار می‌برند.

 

عبدالمجید اول در سال ۱۸۵۴ به معماران ارمنی دربار دستور داد تا مسجدی زیبا در نزدیکی تنگه بسفر و پل بوغاز کاسن بسازند. معمار کسی نبود جز میکونوس بالیان که به همراه تعدادی از اعضای خانواده‌اش جزو معماران دربار عثمانی بودند. نکته جالب درباره مسجد مجیدیه این بود که برخی ویژگی‌های آن با کاخ دلمه باغچه مطابقت دارد. خانواده بالیان طراح کاخ دلمه باغچه بودند و به عبارتی قصد داشتند سبک معماری آن دوره را مشخص کرده و با نام خود ثبت کنند. بنابراین اگر برای شما سؤال پیش آمده که چرا مسجد اورتاکوی شبیه کاخ دولما باغچه است، به نام معماران این بناها دقت کنید.

 

مسجد برای سال‌های فعال بود تا اینکه در اواخر ۱۹ بر اثر زلزله بخشی از آن تخریب شد. البته این بنا مورد بازسازی قرار گرفت و بار دیگر دچار آتش سوزی شد. مسجد اورتاکوی همواره در حال مرمت است تا به عنوان نگینی زیبا در کنار تنگه بسفر میزبان نمازگزاران و گردشگران باشد. برای بازدید از این بنای تاریخی و دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر با تور استانبول سفر کنید.

 

جاذبه‌های مسجد اورتاکوی و اطراف آن

 

مسجد اورتاکوی دقیقا در کنار تنگه بسفر است. خانم‌ها می‌توانند در بخش زنانه این مسجد نماز بخوانند و از منظره زیبای دریا لذت ببرند. بدون شک یکی از زیباترین و معنوی‌ترین نماز‌های خود را در اورتاکوی تجربه خواهید کرد. گردشگرانی که از مسجد اورتاکوی بازدید کرده‌اند بر این باور هستند که نمای بیرونی مسجد بسیار زیبا‌تر از داخل آن است. شما می‌توانید در محوطه خارجی، عکس‌های زیبایی ثبت کنید و همچنین به مرغ‌های دریایی غذا بدهید. در نزدیکی مسجد اورتاکوی اغذیه فروشی‌های کوچکی وجود دارند که خوراکی‌های خیابانی استانبول را به فروش می‌رسانند.

 

اسکله اورتاکوی هم فاصله کمی با مسجد اورتاکوی دارد که می‌توانید از منظره آن لذت ببرید یا مشغول ماهیگیری شوید. تمام این زیبایی‌ها در مجموعه باعث شده که مسجد اورتاکوی در بین جاهای دیدنی استانبول بسیار محبوب باشد.

 

نحوه دسترسی به مسجد اورتاکوی

 

برای دسترسی به مسجد اورتاکوی اتوبوس بهترین انتخاب است. برای مثال در میدان تکسیم، سوار اتوبوس خط DT1 شده و در ایستگاه کاباتاش پیاده شوید. فاصله این ایستگاه تا مسجد اورتاکوی تنها ۳ دقیقه پیاده است. همچنین برای بازدید از استانبول تور مناسب را انتخاب کنید. برای اطلاعاتی بیشتر با گروه پشتیبانی تورگردان تماس بگیرید.

 

بازدید از مسجد اورتاکوی

همه روزه، از ساعت ۹ صبح تا ۶ عصر

(بازدید از مساجد تاریخی در استانبول رایگان است)

 

آدرس مسجد اورتاکوی

استانبول، منطقه بشیکتاش، محله مجیدیه، میدان اسلکه اورتاکوی

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد اورتاکوی (Ortaköy Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است که به اواخر دوران حکومت عثمانیان تعلق دارد. این مسجد زیبا و با شکوه به دستور سلطان عبدالمجید اول ساخته شد و جزو جاهای دیدنی بسیار محبوب در شهر استانبول است. معماری منحصر به فرد، رنگ نمای بیرونی و موقعیت مسجد اورتاکوی باعث شده توریست‌های زیادی به این مکان تاریخی رفت و آمد داشته باشند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
نمایی از مسجد اورتاکوی
  • نمایی از مسجد اورتاکوی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد