مسجد زیرک (پیش از بازدید بخوانید)

مسجد زیرک استانبول

مسجد زیرک (Zeyrek Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است که ساختمان آن به دوره بیزانس تعلق دارد. در‌ واقع بنای این مسجد پیش از فتح استانبول توسط ترکان عثمانی، کلیسای جامع ارتدکس بود. مسجد زیرک از زمان ساخت تا به امروز به دفعات تغییر کاربری داده اما در فراز و نشیب تاریخ استوار باقی‌مانده است. ساختمان منحصر به فرد و قدمت طولانی مسجد زیرک باعث شده تا در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردد.

 

از آنجایی که مسجد زیرک نسبت به دیگر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استانبول کمتر شناخته شده است، تصمیم گرفتیم مطلبی کوتاه را به معرفی آن اختصاص دهیم. اگر می‌خواهید به استانبول سفر کنید و فرصت کافی برای بازدید از نقاط مختلف را دارید به مسجد زیرک نیز سری بزنید. همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر با ما همراه باشید.

 

نمای داخلی مسجد زیرک

 

مسجد زیرک استانبول

 

مسجد زیرک استانبول در منطقه فاتح قرار گرفته و جاذبه‌های گردشگری بسیاری در نزدیکی آن وجود دارند. پیش از ورود به این مسجد تحت تأثیر ابهت ساختمان آن قرار می‌گیرد. احتمالا با یک نگاه متوجه خواهید شد که بنای مسجد زیرک با دیگر مساجد تاریخی استانبول تفاوت بسیاری دارد. همان‌ طور که در بخش مقدمه هم اشاره کردیم، ساختمان در‌ واقع به دوران امپراطوری روم شرقی تعلق دارد و به سبک بیزانس میانی ساخته شده است. نمای سنگی و گنبدهای متعدد مسجد زیرک مهم‌ترین ویژگی سبک معماری بیزانس را منعکس می‌کنند. در سال ۱۱۱۸ میلادی ساختمان اصلی و هسته مرکزی بنا نهاده شد که این محل را به نام صومعه Pantokrator می‌شناختند.

 

پس از مدتی ساختمان‌های دیگر مانند آسایشگاه سالمندان، مدرسه و محراب نیز به این صومعه اضافه شدند. آرامگاه پادشاه و ملکه‌ای که صومعه را بنا کردند در محوطه داخلی ساختمان قرار دارد. پس از آنکه استانبول توسط ترکان عثمانی فتح شد، صومعه را به ملا زیرک محمت افندی تحویل دادند. ملا زیرک از جمله دانشمندان بزرگ آن دوران بود که صومعه را تبدیل به مدرسه نمود. سال‌ها بعد مدرسه تعطیل شد و ساختمان به عنوان مسجد فعالیت خود را آغاز نمود. امروزه تنها بخش جنوبی بنا فعال است که نماز و دیگر مراسم مذهبی را در آن برپا می‌دارند. گردشگران می‌توانند از تمام بخش‌های ساختمان دیدن کنند. مطمئن باشید مسجد زیرک در بین جاهای دیدنی استانبول کمتر شناخته شده اما حتما ارزش بازدید دارد.

 

جاهای دیدنی نزدیک مسجد زیرک

 

گفتیم که مسجد زیرک در منطقه فاتح قرار گرفته که خود یک منطقه گردشگری و محبوبی است. مخاطبان محترم می‌توانند با خرید تور استانبول از این منطقه و دیگر نقاط جذاب شهر دیدن کنند. جاهای دیدنی نزدیک مسجد زیرک نیز شامل موارد زیر است:

 

  • مسجد شاهزاده

  • مسجد نور عثمانیه

  • میدان قیزتاسی

  • مسجد فاتح

  • مجموعه تاریخی گل

  • بازار بزرگ استانبول

  • بنای آبی والنس

  • و...

 

برای سفر به استانبول یا اطلاع از انواع تور داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.

 

نحوه دسترسی به مسجد زیرک

 

از آنجایی که مسجد زیرک در منطقه فاتح قرار گرفته دسترسی به آن بسیار آسان است. اگر از مترو استفاده می‌کنید از مبدأ خود به ایستگاه Vezneciler بروید (این ایستگاه فاصله کوتاهی با مسجد زیرک دارد). همچنین اگر انتخاب شما برای تردد، خطوط اتوبوس هستند، کافی است به ایستگاه ANCAPANI بروید و سپس فاصله کوتاهی را تا مسجد زیرک پیاده طی کنید.

 

نکته: از آنجایی که در مسجد زیرک عملیات بازسازی در حال انجام است، برای اطلاعات درباره ساعات بازید و قیمت بلیط به وب سایت‌های گردشگری استانبول مراجعه نمایید.

 

آدرس مسجد زیرک

استانبول، منطقه فاتح، خیابان Ibadethane

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد زیرک (Zeyrek Camii) از جمله مساجد تاریخی استانبول است که ساختمان آن به دوره بیزانس تعلق دارد. در‌ واقع بنای این مسجد پیش از فتح استانبول توسط ترکان عثمانی، کلیسای جامع ارتدکس بود. مسجد زیرک از زمان ساخت تا به امروز به دفعات تغییر کاربری داده اما در فراز ونشیب تاریخ استوار باقی‌ مانده است. ساختمان منحصر به فرد و قدمت طولانی مسجد زیرک باعث شده تا در لیست میراث جهانی یونسکو ثبت گردد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
نمای داخلی مسجد زیرک
  • نمای داخلی مسجد زیرک
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد