کاخ ییلدیز (پیش از بازدید بخوانید)

کاخ ییلدیز استانبول

 کاخ ییلدیز (Yildiz Sarayi) در قرن ۱۹ ساخته شده و در محله بشیکتاش استانبول قرار گرفته است. در‌ واقع سرای ییلدیز به معنی کاخ ستاره بوده که به مجموعه‌ای از ویلاها و عمارت‌های سلطنتی اطلاق می‌شد. این مجموعه زیبا به دستور عبدالحمید دوم احداث گردید و اطراف آن را پارک جنگلی فرا گرفته است. برای سال‌های طولانی کاخ ییلدیز به عنوان استراحتگاه تفریحی پادشاهان عثمانی و درباریان به کار می‌رفت. در حال حاضر این مجموعه با شکوه به کاخ موزه تبدیل شده است. همچنین برخی مهمانی‌های خصوصی اعیان در کاخ ییلدیز برگزار می‌شوند.

 

اگر می‌خواهید به استانبول سفر کنید و به جاذبه‌های تاریخی علاقه دارید، بازدید از کاخ ییلدیز را در برنامه‌های ‌خود قرار دهید. علاوه بر معماری زیبای کاخ می‌توانید از پارک جنگلی اطراف آن نیز دیدن کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر با مطالعه مطلبی کوتاه درباره کاخ ییلدیز با ما همراه شوید.

 

نمای داخلی کاخ ییلدیز

 

معرفی کاخ ییلدیز استانبول

 

کاخ ییلدیز استانبول در سال ۱۸۸۰ میلادی و به دستور سلطان عبدالحمید دوم ساخته شد. سلطان عبدالحمید دوم از جمله پادشاهان عثمانی بود که به معماری علاقه زیادی داشت و کاخ‌های متعددی در استانبول احداث نمود. کاخ ییلدیز در جنگل‌های اطراف شهر استانبول قرار گرفته است. این اراضی در زمان سلطان احمد اول جزو املاک سلطنتی نامگذاری شد. پادشاهان عثمانی و درباریان در این جنگل به شکار و تفریح می‌پرداختند. سال‌ها بعد سلطان عبدالحمید دوم تصمیم گرفت کاخی مجلل به عنوان استراحتگاه در میان جنگل احداث نماید.

 

پس از ساخت کاخ اصلی، عمارت‌های دیگری نیز در اطراف ییلدیز بنا نهادند. پس از پیروزی انقلاب استقلال ترکیه، سلسله عثمانیان منقرض شد. بدیهی است که کاخ ییلدیز و تمام عمارت‌های اطراف آن تحت سلطه دولت درآمد. ابتدا ساختمان کاخ را تبدیل به یک کازینوی لوکس کردند البته در فرصت کوتاهی برنامه‌ها تعطیل شدند. سپس دولت تصمیم گرفت کاخ ییلدیز را به عنوان مهمان‌سرایی برای اجلاس دولتی به کار بگیرد. امروزه کاخ موزه ییلدیز برای بازدید عموم دایر است اما باید پیش از رفتن به این محل از برنامه موزه اطلاع دقیق کسب کنید.

 

از آنجایی که کاخ ییلدیز در برخی روز‌ها برای برگزاری میهمانی‌های اعیان به کار می‌رود، امکان بازدید برای گردشگران (همه روزه) وجود ندارد. با این حال مجموعه زیبای ییلدیز از جمله جاهای دیدنی استانبول بوده و بین گردشگران محبوب است. دکوراسیون داخلی و متنوع عمارت‌ها، اشیای ارزشمند مانند ظروف چینی و مبلمان سلطنتی در کاخ ییلدیز در معرض نمایش قرار دارند.

 

دسترسی به کاخ ییلدیز

 

کاخ ییلدیز از دیگر جاذبه‌های استانبول فاصله دارد. به همین دلیل ممکن است دسترسی به آن کمی مشکل باشد. اگر در بخش آسیایی استانبول هستید و قصد دارید از کاخ ییلدیز دیدن کنید، با قایق‌های عمومی به اسکودار یا محله بشیکتاش بروید. از اسکله اصلی بشیکتاش تا کاخ ییلدیز فاصله کوتاهی است که می‌توانید پیاده آن را طی کنید. همچنین می‌توانید از میدان تکسیم با اتوبوس به ایستگاه دانشگاه ییلدیز بروید سپس مسیر کوتاهی را تا کاخ پیاده ادامه دهید. برای سفر به استانبول یا اطلاع از انواع تور ترکیه با تورگردان همراه باشید.

 

بازدید از کاخ ییلدیز

 

پیش از اینکه به سمت کاخ حرکت کنید به وب سایت‌های گردشگری استانبول مراجعه نمایید. همان‌طور که اشاره کردیم ممکن است کاخ به خاطر برگزاری میهمانی یا عملیات بازسازی تعطیل باشد. همچنین می‌توانید با خرید تور استانبول به راحتی از کاخ ییلدیز و دیگر جاذبه‌های گردشگری این شهر زیبا دیدن کنید.

 

آدرس کاخ ییلدیز

استانبول، محله بشیکتاش

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

کاخ ییلدیز (Yildiz Sarayi) در قرن ۱۹ ساخته شده و در محله بشیکتاش استانبول قرار گرفته است. در‌ واقع سرای ییلدیز به معنی کاخ ستاره بوده که به مجموعه‌ای از ویلاها و عمارت‌های سلطنتی اطلاق می‌شد. این مجموعه زیبا به دستور عبدالحمید دوم احداث گردید و اطراف آن را پارک جنگلی فرا گرفته است. برای سال‌های طولانی کاخ ییلدیز به عنوان استراحتگاه تفریحی پادشاهان عثمانی و درباریان به کار می‌رفت.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
نمای داخلی کاخ ییلدیز
  • نمای داخلی کاخ ییلدیز
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد