پل طبیعت (معرفی پل و جاذبه‌های آن)

پل طبیعت

پل طبیعت یکی از نماد‌های مدرن شهر تهران است و در منطقه عباس آباد قرار دارد. این پل، پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل کرده و روی بزرگراه مدرس ساخته شده است. پل طبیعت بین جوانان بسیار محبوب بوده و جزو زیباترین فضاهای گردشگری تهران محسوب می‌گردد. منظره سرسبز، کافه‌ها و رستوران‌ها، مسیر‌های پیاده روی و... جاذبه‌های پل طبیعت هستند. بسیاری از افراد برای قرار‌های دوستانه یا تفریح‌های خانوادگی پل طبیعت را انتخاب می‌کنند.

 

مطلب پیش رو به معرفی دقیق‌تر پل طبیعت می‌پردازد. می‌خواهیم درباره ایده ساخت و ویژگی‌های این پل صحبت کنیم. همچنین جاذبه‌های گردشگری پل طبیعت را نام ببریم. لطفا با ما همراه باشید.

 

 

معرفی پل طبیعت تهران

 

پل طبیعت در منطقه عباس آباد تهران قرار دارد و از جمله نماد‌های مدرن شهر تهران محسوب می‌گردد. این پل پیاده‌رو دارای سه طبقه است و دو پارک بزرگ را به یکدیگر متصل می‌کند. پل طبیعت به عنوان بزرگترین پل غیر خودرویی خاورمیانه و اولین پل غیر خودرویی ایران شناخته می‌شود. منظره زیبایی که از روی این پل مشاهده می‌شود شامل چشم‌اندازی از پارک طالقانی، فانوس دریایی پارک بنادر، برج‌های آتش پارک آب و آتش، بنای گنبد مینا و بزرگراه مدرس هستند. اگر هوای تهران پاک باشد می‌توانید رشته کوه البرز و قله دماوند را نیز از فراز پل طبیعت ببینید.

 

طراحی پل طبیعت

 

پل طبیعت سازه‌ای ارگانیک است که با محیط زیست سازگار بوده و ستون‌های آن شبیه به درخت طراحی شده‌اند. خانم لیلا عراقیان برای طراحی پل طبیعت از سی و سه پل و خواجو ایده گرفته است. ماهیت اصلی پل‌ها متصل کردن دو نقطه به یکدیگر بوده و همواره به همین منظور به کار رفته‌اند. خانم عراقیان ایده ساخت پلی را در ذهن داشت که تنها محل عبور نباشد و مجالی برای استراحت و تماشا به رهگذران بدهد. همان‌ طور که پل خواجو و سی و سه پل در اصفهان با محیط زیست در هماهنگی کامل هستند و محلی برای تجمع مردم به حساب می‌آیند، پل طبیعت نیز چنین ماهیتی دارد.

مسیر پل طبیعت پیچ و خم دارد به طوری که در ابتدای مسیر نمی‌توان انتهای آن را مشاهده کرد. این ویژگی باعث شده تا پیاده روی در این محل ملا‌ل آور نباشد. همچنین ستون‌های پل طبیعت شبیه به درخت هستند و از نظر بصری هماهنگی کاملی با فضای پر درخت پارک‌های آب و آتش و طالقانی دارند. پل طبیعت در بین تهرانی‌ها بسیار محبوب است. اگر در شهر دیگری زندگی می‌کنید می‌توانید، در سفر آینده خود به تهران سری به پل طبیعت بزنید. برای اطلاع از انواع تور داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید.

 

طبقات پل طبیعت

 

در بخش‌های قبلی گفتیم که پل طبیعت در سه طبقه ساخته شده است. هر طبقه محیط زیبا و منحصر به فردی دارد که برای پیاده روی و تفریح پیشنهاد می‌شوند. در این بخش می‌خواهیم درباره ویژگی هر طبقه از پل طبیعت صحبت کنیم.

 

طبقه اول پل طبیعت

طبقه اول محبوب‌ترین و شلوغ‌ترین بخش پل طبیعت است. فود کورت‌های بین المللی، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها و فروشگاه‌های دیگری در این طبقه از پل طبیعت وجود دارند. می‌توانید در مسیر پیاده روی کنید، از تماشای منظره اطراف پل لذت ببرید و در آخر سری به فود کورت‌ها بزنید. مساحت این بخش حدود ۱۴۵۰ مترمربع است و دیوار‌های آن برای زیبایی و امنیت بیشتر با شیشه پوشانده شده‌اند.

 

طبقه دوم پل طبیعت

طبقه دوم پل فضای خلوت و طراحی ساده‌تری دارد. اگر تمایل دارید در فرصت کوتاهی مسیر پل را طی کنید و به انتهای آن برسید این طبقه را انتخاب کنید. در طبقه دوم چندین نیمکت در مسیر قرار دارند که امکان استراحت برای رهگذران را فراهم کرده‌اند. مساحت این بخش از پل حدود ۲۸۷۰ متر مربع است.

 

طبقه سوم پل طبیعت

طبقه سوم حدود ۵۷۱ متر مساحت داشته و بهترین بخش پل برای تماشای مناظر اطراف است. در طبقه سوم پل طبیعت می‌توانید تصاویر زیبایی ثبت کنید. همچنین این طبقه برای پیاده‌روی پیشنهاد می‌شود. در بخش شمالی و جنوبی پل دو سکوی تماشا وجود دارد که برای مشاهده مناظر اطراف مناسب هستند.
 

 

جاهای دیدنی نزدیک پل طبیعت
 

همان‌ طور که در بخش‌های قبلی توضیح دادیم پل طبیعت دارای جاذبه‌های بسیاری بوده و جزو جاهای دیدنی تهران محسوب می‌گردد. در نزدیکی این پل جاذبه‌های گردشگری بسیاری وجود دارند که برای گذراندن اوقات فراغت و تفریحات سالم پیشنهاد می‌شوند. پارک طالقانی و پارک آب و ‍آتش در دو سوی پل طبیعت قرار گرفته‌اند و مناظر زیبایی دارند. همچنین امکانات رفاهی و تفریحات متنوعی در پارک‌های مذکور تعبیه شده است. گنبد مینا (آسمان نما) نیز در نزدیکی پل طبیعت و در پارک آب و آتش قرار دارد. به طور کلی پارک طبیعت و جاذبه‌های اطراف آن برای همه سنین جذاب و مناسب هستند.
 

بازدید از پل طبیعت

پل طبیعت هزینه ورودی ندارد و در تمام ساعات شبانه‌روز می‌توانید از این مکان بازدید کنید. همچنین بازدید از پارک‌های دو سوی پل طبیعت در همه ساعات شبانه‌روز ممکن است. پیشنهاد می‌کنیم در فصل بهار سری به پل طبیعت بزنید و از مناظر سرسبز اطراف آن لذت ببرید.

 

آدرس پل طبیعت

تهران، چهار راه جهان کودک، انتهای کوچه ژوبین، بوستان آب و آتش

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

پل طبیعت یکی از نماد‌های مدرن شهر تهران است و در منطقه عباس آباد قرار دارد. این پل، پارک طالقانی را به پارک آب و آتش متصل کرده و روی بزرگراه مدرس ساخته شده است. پل طبیعت بین جوانان بسیار محبوب بوده و جزو زیباترین فضاهای گردشگری تهران محسوب می‌گردد. منظره سرسبز، کافه‌ها و رستوران‌ها، مسیر‌های پیاده روی و... جاذبه‌های پل طبیعت هستند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  11 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد