مسجد جمیرا از زیباترین مساجد دبی

مسجد جمیرا دبی

مسجد جمیرا دبی از مهم‌ترین مسجد‌ها در امارات متحده عربی است. این مسجد با تلفیقی از معماری شرقی و غربی ساخته شده و نمای بیرونی بسیار جذابی دارد. گردشگرانی که به دبی سفر می‌کنند از این مسجد زیبا به عنوان یک عبادتگاه و همچنین اثر هنر معماری بازدید می‌نمایند. مسجد جمیرا در منطقه اعیان نشین جمیرا قرار گرفته و جلوه ویژه‌ای بین ساختمان‌های مدرن منطقه دارد. توجه داشته باشید که این مسجد مانند دیگر بناهای شهر دبی، بسیار مدرن است و با مفهومی که از شهر پر زرق و برق دبی می‌شناسیم هم‌خوانی دارد.

 

مسجد جمیرا دبی

 

برای معرفی مسجد جمیرا در دبی می‌خواهیم مطلبی را به شما ارائه دهیم. در این مطلب درباره ویژگی‌های معماری مسجد، امکانات، زمان بازدید از مسجد و... صحبت خواهیم کرد.

 

مسجد جمیرا در دبی

 

اگر درباره تاریخ امارات متحده و مخصوصا شهر دبی مطالعاتی داشته‌اید می‌دانید که این منطقه بعد از کشف نفت توسعه پیدا کرد. پیش از این اتفاق، زندگی افراد در امارات متحده وابسته به مشاغلی مانند ماهیگیری و بازرگانی بود. بسیاری از اهالی بومی امارات نیز بادیه نشین بودند و در کویر زندگی می‌کردند. به همین دلیل است که در دبی نمی‌توانید بناهای تاریخی چشمگیری پیدا کنید. تقریبا تمام جاهای دیدنی دبی جدید و مدرن هستند و در طی چندین دهه قبل ساخته شده‌اند. البته این یک نکته منفی نیست بلکه می‌خواهیم خاطر نشان کنیم که برای بازدید از مسجد جمیرا انتظار یک مکان تاریخی نداشته باشید.

مسجد جمیرا در سال ۱۹۷۶ میلادی ساخته شده و با این حال یکی از قدیمی‌ترین مسجد‌های شهر دبی به حساب می‌آید. برای ساخت این بنا از سبک معماری فاطمیان الهام گرفته‌اند که چندین قرن پیش در شمال آفریقا و مخصوصا مصر به قدرت رسیده بودند. سبک معماری فاطمیان به اندازه‌ای برای مناطق عربی جذاب بود که همچنان برای ساخت مسجد‌ها از آن‌ها الهام می‌گیرند. اجازه بدهید در بخش‌های بعدی ویژگی‌های معماری مسجد جمیرا در دبی را نام ببریم.

 

معماری مسجد جمیرا

 

برای ساخت مسجد جمیرا از بهترین صالح مانند سنگ‌های مرمر و گرانیت استفاده کرده‌اند. همان‌ طور که در بخش‌های قبلی هم اشاره کردیم سبک معماری این مسجد با الهام از معماری حکومت فاطمیان در مصر می‌باشد. همچنین می‌توانید در بنا ویژگی‌هایی از معماری عربی،‌ معماری بیزانس و معماری غربی کلاسیک را مشاهده نمایید. گنبد اصلی مسجد حدود ۱۶ متر ارتفاع دارد و اندازه دو مناره آن ۴۰ متر می‌باشد. اگر وارد مسجد جمیرا شوید در صحن اصلی زیر گنبد قرار می‌گیرید که سقف بسیار بلندی داشته و با چلچراغ‌های مدرن تزیین شده است.

در تمام قسمت‌های مسجد جمیرا می‌توانید ویژگی‌های مجلل را مشاهده نمایید. باید به این نکته اشاره کنیم گردشگران ایرانی از تماشای این مسجد چندان به وجود نمی آیند زیرا در کشورمان مسجد های بزرگ و شاهکار‌های معماری داریم که قرن‌ها قدمت دارند. با تمام این نکات بازدید از مسجد جمیرا خالی از لطف نیست. برای نمای بیرونی مسجد جمیرا از سنگ‌هایی به رنگ سفید، کرون و صورتی روشن استفاده کرده‌اند. این سنگ‌ها در ساعات شب و با نورپردازی مسجد، جلوه کم‌نظیری پیدا می‌کنند.

دقیقا مانند فاطمیان که برای تزیین مساجد از کاشی‌های خوشنویسی استفاده می‌کردند در مسجد جمیرا هم خوشنویسی‌های زیادی به زبان عربی مشاهده خواهید کرد. همچنین منبر‌های مسجد فاطمیان بسیار پر زرق و مجلل بوده که در مسجد جمیرا نیز محراب به همین شکل است. نماز جمعه در مسجد جمیرا برگزار می‌شود و امام جماعت از این منبر برای خطبه استفاده می‌نماید.

 

چرا باید از مسجد جمیرا بازدید کنیم؟

 

در بخش قبلی به این نکته اشاره کردیم که مسجد جمیرا حالت معنوی خاصی ندارد و با مسجد‌های زیبای ایرانی یا مسجد های استانبول قابل مقایسه نیست. با این همه نکات دیگری درباره مسجد جمیرا وجود دارند که باعث می‌شود برای گردشگران جذاب باشد. برای مثال گردشگران از تمام ادیان می‌توانند وارد این مسجد شده و گرداگرد یکدیگر بنشینند و به صحبت‌های راهنمای گردشگری دبی گوش بدهند. بودن در جمع گردشگران بین‌المللی در مسجد جمیرا تجربه خاصی است.

علاوه بر این مسجد جمیرا در منطقه اعیان نشین جمیرا قرار داشته و به همین دلیل به بسیاری از جاهای دیدنی دبی نزدیک است. می‌توانید چند دقیقه را به بازدید از این مسجد اختصاص دهید و سپس به جاهای دیدنی دیگری مانند ساحل جمیرا ساحل کایت، ساحل ام سقیم، مراکز خرید و... بروید. ویژگی دیگری که درباره این مسجد وجود دارد این است که سوژه جذابی برای عکاسی می باشد. نمای بیرونی مسجد جمیرا و همچنین معماری داخلی آن برای عکاسی جالب هستند. اگر در ساعات شب هم از این مسجد دیدن کنید، نورپردازی زیبای آن را مشاهده خواهید کرد.

 

قوانین بازدید از مسجد جمیرا

 

امارات متحده عربی کشوری مسلمان است و با اینکه به یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری جهان تبدیل شده، همچنان بسیاری از قوانین اسلامی را برای همگان ضروری می‌داند. برای بازدید از این مسجد نیز قوانینی وضع شده تا در انجام فریضه‌های دینی اختلالی ایجاد نشود. تعدادی از مهم‌ترنی قوانین بازدید از مسجد جمیرا عبارتند از:

 

- خانم‌ها باید لباس‌های پوشیده و حجابی مانند روسری داشته باشند.

- آقایان نمی‌توانند با شلوار کوتاه و بلوز‌های بدون آستین وارد مسجد شوند.

- برای ورود به مسجد جمیرا باید حتما جوراب به پا داشته باشید و بدون کفش وارد شوید.

- در زمان برپایی نماز های پنج‌گانه و نماز‌های جمعه افراد غیر مسلمان نمی‌توانند وارد مسجد شوند.

- اگر در زمان اقامه نماز در مسجد جمیرا هستید، اجازه عکاسی ندارید.

 

ساعات بازدید از مسجد جمیرا

افراد مسلمان: از اذان صبح تا نماز عشا

افراد غیر مسلمان: از ساعت ۱۰ صبح تا نماز عشا

بازدید از مسجد جمیرا رایگان است.

 

آدرس مسجد جمیرا

دبی، جاده ساحل جمیرا، جمیرا یک

 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی و همچنین تور دبی با تورگردان همراه باشید .

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد جمیرا دبی از مهم‌ترین مسجد‌ها در امارات متحده عربی است. این مسجد با تلفیقی از معماری شرقی و غربی ساخته شده و نمای بیرونی بسیار جذابی دارد. گردشگرانی که به دبی سفر می‌کنند از این مسجد زیبا به عنوان یک عبادتگاه و همچنین اثر هنر معماری بازدید می‌نمایند. مسجد جمیرا در منطقه اعیان نشین جمیرا قرار گرفته و جلوه ویژه‌ای بین ساختمان‌های مدرن منطقه دارد

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
مسجد جمیرا دبی
  • مسجد جمیرا دبی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد