معرفی بخش های مختلف موزه دبی

موزه دبی

موزه دبی که به عربی متحف دبی و به انگلیسی Dubai Museum شناخته می‌شود، مهم‌ترین موزه امارات متحده در شهر دبی است. این موزه بیش از اینکه به منظور نگهداری از اشیای قدیمی باشد، مکانی برای معرفی فرهنگ بومی امارات متحده عربی است. برای مثال در موزه دبی از مجسمه های مومی در اندازه واقعی انسان استفاده شده تا پوشش،‌ آداب و سنن، مشاغل و موارد دیگری که در دوران گذشته در دبی رواج داشته به نمایش گذاشته شوند. ساختمان موزه یک قلعه قدیمی است که زمانی محل زندگی حاکمان دبی بوده و بنایی با معماری عربی خلیجی می باشد.

 

آثار موجود در موزه دبی

 

اگر در آینده به شهر دبی سفر کردید و تمایل داشتید درباره تاریخ آن اطلاعاتی به دست بیاورید می‌توانید از موزه دبی دیدن نمایید. این موزه در نزدیکی خور دبی است و دسترسی به آن آسان می‌باشد. برای آشنایی با موزه دبی لطفا در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

 

معرفی موزه دبی

 

ساختمان موزه دبی در‌ واقع یک قلعه قدیمی به نام قلعه فهیدی است. قلعه فهیدی حدود ۲ تا ۳ قرن پیش به عنوان یک ساختمان نظامی ساخته شد. این قلعه را در نزدیکی خور دبی ساختند تا بتوانند از طریق آن از شهر دبی در برابر مهاجمان دفاع کنند. پس از مدتی که ساختمان قلعه فهیدی توسعه پیدا کرد به عنوان محل زندگی حاکم شهر به کار می رفت. چند تن از حاکمان قبلی شهر دبی در این خانه زندگی کردند. سرانجام در سال ۱۹۷۱ میلادی حاکم دبی تصمیم گرفت قلعه فهیدی را بازسازی کرده و با نام موزه دبی بازگشایی کند.

 

موزه دبی

 

همچنین در سال ۱۹۹۵ بخش‌های جدیدتری به موزه دبی اضافه کردند که شامل نگارخانه و بخش صمعی بصری موزه بود. این موزه از آن جهت اهمیت دارد که یکی از جاهای دیدنی دبی می‌باشد و در عین حال معرف بخش تاریخی و فرهنگی امارات متحده عربی است. موزه دبی قسمت‌های زیادی را به مردم شناسی و نحوه زندگی اهالی بومی اختصاص داده و در هیچ کجای امارات نمی‌توانیم چنین مجموعه‌ای را مشاهده کنیم. واقعیت این است که امارات و مخصوصا شهر دبی پیش از کشف نفت در منطقه، فضای بسیار متفاوتی داشتند. زندگی افراد به صیادی و بازرگانی وابسته بود و ابدا یک شهر مدرن در زمان خود محسوب نمی‌شد.

پس از اینکه امارات متحده عربی به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق صادر کننده سوخت‌های فسیلی توسعه پیدا کرد، سیاست‌های مختلفی در آن اجرا شدند. امروزه دبی به یکی از مهم‌ترین و مشهور‌ترین شهرهای خاورمیانه تبدیل شده است. در بخش‌های کوچکی از امارات متحده افرادی زندگی می‌کنند که به همان شیوه بدوی به زندگی مشغول هستند. قلعه فهیدی به عنوان قدیمی‌ترین ساختمان دبی و همچنین موزه دبی مکان مناسبی برای آشنایی با فرهنگ اصیل شیخ نشین‌های خلیج فارس می‌باشند.

 

بخش‌های موزه دبی

 

مانند تمام موزه‌های مردم شناسی، موزه دبی نیز دارای چندین بخش است. بسیاری از اشیایی که در تور دبی در این موزه مشاهده خواهید کرد قدمت زیادی دارند و برخی دیگر به صورت نمونه‌های قدیمی ساخته شده‌اند. اجازه بدهید تا در ادامه بخش‌های مختلف این موزه را نام ببریم.

 

بخش های موزه دبی

 

ساختمان موزه‌ دبی

در بخش‌های قبلی اشاره کردیم که ساختمان موزه دبی همان قلعه فهیدی است. قلعه فهیدی در قرن ۱۷ میلادی ساخته شده و خود به عنوان یکی از جاذبه‌های گردشگری دبی مورد توجه است. دیوار‌های قلعه فهیدی با صخره‌های مرجانی ساخته شده که ملات آن آهک می‌باشد. مرجان‌ها در آبهای کم عمق خلیج فارس رشد می‌کنند و در پایان عمر به صخره‌های مرجانی محکمی تبدیل می‌شوند. برای ساخت طبقه دوم قلعه فهیدی ستون‌های چوبی به کار رفته است. به شیوه تمام ساختمان‌های قدیمی که در کویر ساخته می‌شوند، سقف این قلعه از برگ‌های درخت نخل، گل و گچ تشکیل شده است. تمام این مصالح باعث می‌شوند هوای داخلی اتاق‌های قلعه در فصل گرما، خنک باشند.

 

نگارخانه موزه دبی

بخشی از موزه دبی را به نگارخانه اختصاص داده‌اند. این نگارخانه در سال ۱۹۹۵ میلادی به مجموعه اضافه شد. در این بخش از موزه دبی می‌توانید نقاشی‌های قدیمی از شهر دبی، نقشه‌های قدیمی و غیر چاپی از خلیج فارس و امارات، تصاویر هوایی از شهر دبی در دهه‌های مختلف، تصاویر مربوط به صید مروارید، تصاویر ماهیگیران اماراتی، مساجد، زندگی بادیه نشینان، زندگی ساحل نشینان و... را مشاهده کنید.  در بخش صمعی بصری نیز فیلم‌های مختلفی از نحوه شکل‌گیری دبی کنونی نمایش داده می شوند.

 

سلاح‌های قدیمی در موزه دبی

بخشی از موزه دبی مربوط به سلاح های سرد و گرم می‌باشد. در این بخش سلاح‌ها و ادوات جنگی مانند شمشیر، زره، تیر و کمان و... در معرض دید عموم قرار دارند. همچنین شمشیر‌ها و خنجر‌هایی که با جواهرات تزیین شده‌اند در این قسمت از موزه نگهداری می‌شوند. تعدادی تپانچه قدیمی متعلق به خانواده‌های ثروتمند دبی نیز در این بخش وجود دارند.

 

ظروف قدیمی در موزه دبی

در موزه دبی بخشی را برای نمایش ظروف نفیس و قدیمی در نظر گرفته‌اند. تمام این ظروف در قلعه فهیدی در زمان سکونت حاکم دبی استفاده می‌شدند. این ظرف‌ها از جنس نقره، مس و مرمر هستند.

 

اشیای باستانی در موزه دبی

یک اتاق در موزه دبی به موضوع اشیای باستانی اختصاص دارد. اشیای این بخش ظروفی هستند که از منطقه القصیص امارات کشف شده‌اند و قدمت برخی از آن‌ها به هزار‌ه‌های پیش از میلاد باز می‌گردد. جواهراتی که از گور‌های باستانی منطقه القصیص کشف شده‌ نیز در بخش اشیای باستانی موزه دبی قرار دارند.

 

آلات موسیقی در موزه دبی

آلات موسیقی محلی و قدیمی امارات متحده در موزه دبی نگهداری می‌شوند. این آلات موسیقی شامل فلوت عربی، طبل، چنگ، نی انبان و... می‌باشند. آلات موسیقی در امارات عربی در مراسم شادی، مراسم عزاداری، شب نشینی‌ها، جنگ‌ها و... کاربرد داشته‌اند.

 

اشیای دیگر در موزه دبی

اشیای قدیمی و تاریخی دیگری در موزه دبی قرار گرفته‌اند که در مکان‌های مختلف قلعه فهیدی نگهداری می‌شوند. برای مثال چند قایق چوبی، ادوات آب و... در محوطه باز قلعه هستند. همچنین می‌توانید وسایل زندگی و مشاغل مختلفی که در دوران گذشته رواج داشتند در این محوطه ببینید.

 

جاهای دیدنی نزدیک موزه دبی

قلعه فهیدی در محله بستیکه قرار دارد بنابراین می‌توانید علاوه بر بازدید از موزه دبی، از این محله قدیمی هم دیدن کنید. خور دبی نیز در نزدیکی قلعه است که بسیاری از جاهای دیدنی دبی در آن قرار گرفته‌اند. از جمله مراکز خرید مدرن، هتل‌ها، ایستگاه قایق رانی خور دبی، شهربازی کودکان و... مکان‌های دیدنی در این منطقه می‌باشند.

 

ساعات بازدید از موزه دبی

شنبه تا پنجشنبه، از ۸:۳۰ صبح تا ۷:۳۰ عصر

جمعه‌ها، از ۱۴ بعد از ظهر تا ۷:۳۰ عصر

 

آدرس موزه دبی

امارات متحده عربی، دبی، خیابان علی بن ابیطالب (ع)، قلعه فهیدی (Alfahidi)

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه دبی که به عربی متحف دبی و به انگلیسی Dubai Museum شناخته می‌شود، مهم‌ترین موزه امارات متحده در شهر دبی است. این موزه بیش از اینکه به منظور نگهداری از اشیای قدیمی باشد، مکانی برای معرفی فرهنگ بومی امارات متحده عربی است. برای مثال در موزه دبی از مجسمه های مومی در اندازه واقعی انسان استفاده شده تا پوشش،‌ آداب و سنن، مشاغل و موارد دیگری که در دوران گذشته در دبی رواج داشته به نمایش گذاشته شوند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
موزه دبی
  • موزه دبی
  • آثار موجود در موزه دبی
  • بخش های موزه دبی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد