معرفی خور دبی ( کریک دبی ) Dubai Creek

خور دبی

خور دبی یک پیش آمدگی رودخانه‌ای شکل از خلیج فارس به داخل خاک دبی در امارات متحده است. این خور شهر دبی را به دو قسمت تقسیم می‌کند که یک قسمت را بردوبی و قسمت دیگر را دیره می نامند. به این دلیل که خور دبی، عمق چندانی ندارد منطقه مناسبی برای ماهیگیری و پهلو گرفتن قایق ها می باشد. این نکته باعث شد تا از قرن‌ها پیش‌ سواحل خور دبی، محل مناسبی برای زندگی افراد باشد. از آنجایی که شهر دبی و امارات متحده از چندین دهه پیش توسعه پیدا کرده‌اند، سواحل خور دبی هم پیشرفت کرده و به یکی از جاذبه های گردشگری دبی تبدیل شده است. حال که خور دبی منطقه گردشگری است می خواهیم درباره آن اطلاعات بیشتری ارائه دهیم تا در سفر بعدی خود به دبی از این منطقه دیدنی هم بازدید کنید.

 

خور دبی

 

معرفی خور دبی

 

گفتیم که خور دبی، دو قسمت دیره و بر دبی را ایجاد کرده است. در انتهای این خور، به منطقه ابو الکدره می‌رسیم که شبیه سر یک قلاب است  و آن را  راس الخور می نامند. در این قسمت خور عریض‌تر شده و در آن دو جزیره به وجود آمده است. این جزایر محل استراحت پرندگان مهاجر و مرغان دریایی هستند. همچنین لازم به ذکر است که دو طرف خور دبی به وسیله ی چهار گذر به یکدیگر متصل می‌شوند.

از قرن ها پیش خور دبی شامل چندین بندرگاه کوچک برای کشتی ها و قایق های ماهیگیری بود همچنین اقوام بسیار مهم و قدرتمند امارات مانند آل مکتوم در اطراف خور ساکن بودند. در اوایل قرن بیستم بندرگاهی که در خور دبی قرار داشت توسعه پیدا کرد. علاوه بر قایق های ماهیگیری، کشتی هایی که از شرق دور، قاره آفریقا و یا هند برای تجارت به خاورمیانه می‌آمدند در خور پهلو می گرفتند و به مبادله کالا می‌پرداختند. در سال ۱۹۳۰ میلادی متوجه شدند که خور دبی محل  مناسبی برای صید مروارید است به همین دلیل تعداد قایق ها در این منطقه افزایش پیدا کرد. هم‌زمان با پیشرفت امارات و مخصوصا تور دبی، خور و ساختمان‌های اطراف آن نیز توسعه پیدا کردند. در حال حاضر تنها بخشی کوچکی از سواحل اطراف خور دبی شامل بافت تاریخی می‌باشند و بقیه ناحیه های ساحلی خور،  پر از آسمان خراش ها و ساختمان‌های مدرن شده‌اند. هتل‌ها و مراکز تجاری بزرگ در این منطقه بسیار می‌باشند پس اگر به دبی سفر کردید، حتما از خور بازدید کرده و از جاذبه‌های گردشگری آن لذت ببرید.

 

نمای هوایی خور دبی

 

گذرهای خور دبی

 

در بخش ابتدایی گفتیم که دو طرف خور دبی به وسیله ۴ گذر به هم متصل شده‌اند. در ادامه این چهار گذر را نام می بریم.

پل مکتوم: پل مکتوم اولین پل خور دبی در سال ۱۹۶۵ میلادی ساخته شد. این راه ارتباطی مهمی بین دیره و بر دبی می باشد.

تونل الشندغه:  تونل الشندغه گذر بعدی است که بر دبی را به دیره اتصال می‌دهد. این تونل در سال ۱۹۷۳ احداث شد.

پل قرهود: پل  قرهود را در سال ۱۹۷۷ ساختند تا دیره و بر دبی به هم متصل شوند.

پل معبر خلیج التجاری: پل معبر خلیج التجاری جدید ترین پل در خور دبی است که در سال ۲۰۰۷ ساخته شده است.

 علاوه بر پل هایی که در خور دبی ساخته شده‌اند، قایق های کوچک و بزرگی وجود دارند که افراد را بین بر دبی و دیره جابه جا می کنند. قایق های قدیمی چوبی که امروزه بیشتر جنبه گردشگری دارند عبره نامیده می شوند.

 

قایق سواری در خور دبی

 

ایستگاه‌های خور دبی

ایستگاه‌های متعددی در ساحل خور دبی وجود دارند که در آنها قایق ها و کشتی‌های مختلف پهلو گرفته اند. همان طور که در بخش قبلی هم گفتیم تعدادی از قایق ها مخصوص جا به جایی مسافران بین دیره و بر دبی می‌باشند. تعدادی از ایستگاه ها شامل ایستگاه سوقل الکبیر، ایستگاه الشندغه، ایستگاه بندر طالب و ایستگاه السبخه هستند. همچنین کشتی‌های تفریحی کروز و کشتی‌هایی که رستوران آبی نامیده می شوند در ساعات مشخصی در ایستگاه هایی که نام بردیم، پهلو می‌گیرند و گردشگران را سوار می کنند. در ایستگاه‌های خور دبی کشتی‌های تجاری و باربری هم مشاهده می‌گردند.

 

جاهای دیدنی خور دبی

 

خور یکی از جاهای دیدنی دبی است که مهمترین جاذبه آن برای گردشگران منظره زیبای خلیج فارس و آسمان خراش ها در افق می باشند. مخصوصا در منطقه الشندغه می توانید طلوع آفتاب را مشاهده کنید و تصویر زیبایی ثبت نمایید. ساختمان های تاریخی غریب التراث و خانه‌های تاریخی حاکمان پیشین دبی در منطقه الشندغه قرار گرفته‌اند. این خانه‌ها دقیقا به شکل قدیمی حفظ شده‌اند و با گچبری‌های زیبا و بادگیرهای مجلل یکی از جذاب ترین مکان‌ها برای مشاهده بافت تاریخی دبی هستند. در دهانه خور دبی کشتی‌ها در حال حرکت می باشند که مناظر جذابی به وجود می آورند. در دو سمت خور رستوران‌های عربی متعددی وجود دارند که گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کنند. از دیگر جاهای دیدنی خور دبی می توانیم به دهکده الغوث و خانه شیخ سعید، پدربزرگ حاکم فعلی دبی اشاره کنیم. چندین مسجد تاریخی به سبک خلیجی، یک موزه اسکناس و تمبر قدیمی نیز در الشندغه قرار گرفته‌اند. در شرق این منطقه می توانید ساختمان های زیبای مجلل، کتابخانه عمومی، هتل‌های مدرن، بازار دارو‌های گیاهی، مراکز خرید و اسکله کشتی‌های تجاری را ببینید‌‌.

در راس الخور یک پناهگاه حیات وحش وجود دارد که بهترین منطقه در امارات متحده برای پرنده نگری می‌باشد. محله بستکیه و منطقه قلعه الفهیدی از دیگر محله های قدیمی دبی هستند که در راس الخور می باشند. یک شهربازی مدرن برای کودکان در منطقه خور ساخته شده که کودکان می توانند در آن از بازی‌هایی مانند واقعیت مجازی، انواع بازی‌های جدید دیجیتالی، کنسول‌های بازی اختصاصی و... استفاده کنند.

یکی از قدیمی ترین و مهم‌ترین جاذبه های گردشگری خور، قایق‌های سنتی چوبی هستند که با نام عبره شناخته می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم در هنگام بازدید از جاهای دیدنی  دبی سری به خور دبی بزنید و سوار کشتی های عبر شوید. البته باید توجه داشته باشید که قیمت بلیط عبره گران است زیرا این قایق‌ها، اشیای تاریخی و ارزشمند محسوب می‌شوند.


در آخر

 امروزه دبی را به عنوان یکی از مدرن‌ترین شهر‌های جهان می‌شناسیم. بلندترین سازه بشری یعنی برج خلیفه هم در این شهر قرار دارد و هر روز شاهد به حقیقت پیوستن رؤیاهای بشری در دبی می‌باشیم. شاید افراد بسیار کمی به تاریخ دبی و امارات متحده توجه داشته باشند با این حال در اطراف خور دبی، یادگار‌های تاریخی زیادی وجود دارند که برآمده از تاریخ کهن حاشیه خلیج فارس هستند. امیدواریم در سفر بعدی خود به دبی، از بخش‌های ساحلی خور دیدن کرده و خاطرات خوشی برا خود و خانواده بسازید.
 

برای رزرو تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

خور دبی یک پیش آمدگی رودخانه‌ای شکل از خلیج فارس به داخل خاک دبی در امارات متحده است. این خور شهر دبی را به دو قسمت تقسیم می‌کند که یک قسمت را بردوبی و قسمت دیگر را دیره می نامند. به این دلیل که خور دبی، عمق چندانی ندارد منطقه مناسبی برای ماهیگیری و پهلو گرفتن قایق ها می باشد. می خواهیم درباره آن اطلاعات بیشتری ارائه دهیم تا در سفر بعدی خود به دبی از این منطقه دیدنی هم بازدید کنید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
نمای هوایی خور دبی
  • نمای هوایی خور دبی
  • خور دبی
  • قایق سواری در خور دبی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد