برج خلیفه دبی بلندترین آسمان‌خراش و بلندترین سازه بشری

برج خلیفه دبی

برج خلیفه دبی بلندترین آسمان‌خراش و بلندترین سازه بشری است که در امارات متحده عربی قرار دارد. این برج در حال حاضر به نماد دبی تبدیل شده و جزو جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم و لاکچری در سطح جهانی می‌باشد. برج خلیفه از بسیاری جهات یک ساختمان همه چی تمام است و به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک، برج دیگری بتواند رکورد‌های برج خلیفه را بشکند. حتما تصاویری از این برج زیبا در رسانه‌ها دیده‌اید و اطلاعاتی درباره آن دارید. از آنجایی که برج خلیفه سر آمد معماری مدرن در جهان و در زمینه برج‌ها می‌باشد، تصمیم گرفتیم یک مقاله را به معرفی این ساختمان عظیم اختصاص دهیم. برج خلیفه تنها یک ابر سازه نیست بلکه در خود جاذبه‌های گردشگری زیادی را جای داده که ارزش بازدید دارند.

 

اگر با خواندن این مقدمه درباره برج خلیفه کنجکاو شدید، لطفا با ما همراه شوید تا اطلاعات بیشتری در اختیار شما قرار دهیم...

 

معرفی برج خلیفه

 

پیش از اینکه برج خلیفه ساخته شود، دبی با برج العرب و یا جزیره پالم شناخته می‌شد. در سال ۲۰۰۴ پروژه‌ای در دست اجرا قرار گرفت که هدف آن ساختن برجی تفریحی، تجاری و مسکونی بود. همچنین قرار بود نام این برج دبی باشد. وقتی ارتفاع اسکلت فلزی ساختمان به ۵۴۰ متر رسید، تصمیم مدیران پروژه تغییر کرد و پیمانکاران و طراحان دیگری را برای ادامه و تکمیل ساخت به کار گماشتند. چند شرکت آمریکایی مشهور مسئول طراحی و ساخت برج خلیفه یا همان برج دبی شدند. نتیجه این شد که در سال ۲۰۱۰ بلندترین برج جهان با حضور شیخ محمد بن راشد آل مکتوم افتتاح گردید. بن راشد آل مکتوم به احترام شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، نام برج را به خلیفه تغییر داد.

 

امروزه برج خلیفه به عنوان مهم‌ترین نماد دبی شناخته می‌شود. طراح اصلی این برج، از نوعی گل نرگس کویری برای طراحی برج الهام گرفته است. همچنین این ساختمان را به شکلی ساختند که با آب و هوای کویری دبی هماهنگی داشته و در مقابل دمای بالا یا طوفان‌ها دوام بیاورد. برج خلیفه از فاصله ۹۵ کیلومتری نیز قابل مشاهده است یعنی در هر نقطه از دبی می‌توان برج را در خط افق مشاهده کرد. در بخش‌های بعدی درباره ویژگی‌های برج خلیفه بیشتر صحبت می‌کنیم.

 

برج خلیفه چند متر ارتفاع دارد؟

 

برج خلیفه ۸۲۸ متر ارتفاع دارد که بلندترین آسمان‌خراش و سازه بشری می‌باشد. بخش‌های مختلف این برج شامل آپارتمان مسکونی، دفاتر تجاری، مراکز خرید، هتل، کافه، رستوران، تأسیسات رادیویی و مخابراتی، سالن‌های ورزشی، مسجد، کلاب و... می‌باشند.

 

برج خلیفه چند طبقه دارد؟

 

برج خلیفه دبی دارای ۱۶۳ طبقه قابل استفاده می‌‌باشد. برای مثال در طبقه اول کافه، قنادی، رستوران، زمین بازی کودکان، ۱۶۰ اتاق هتل در بیش از ۱۱ طبقه، استخر طبقه ۷۶، طبقه ۱۲۲ رستوران، طبقه ۱۵۸ مسجد، طبقه ۱۴۴ کلاب و... قرار گرفته‌اند.

 

رکورد‌های برج خلیفه

 

وقتی این برج در سال ۲۰۱۰ میلادی افتتاح شد همه می‌دانستند قرار است با ساختمانی بسیار هیجان انگیز و لاکچری روبرو شوند که بسیاری از رکورد‌ها را جابه جا می‌کند. تعدادی از رکوردهای برج خلیفه عبارتند از:

 

- بلندترین آسمان‌خراش و سازه بشری با ارتفاع ۸۲۸ متر

- بلندترین سازه بشری که بدون تکیه گاه و یا کابل استوار است

- بیشترین طبقات قابل استفاده

- سریع‌ترین آسانسور جهان

- طولانی‌ترین آسانسور جهان

- طولانی‌ترین آسانسور باربری جهان

- بیشترین مساحت طبقات

- بزرگترین بالکن در برج

- مرتفع‌ترین مسجد در جهان

- مرتفع‌ترین استخر در جهان

- بزرگترین آتش بازی سال نو

 

بخش‌های مجموعه برج خلیفه

 

مجموعه برج خلیفه شامل برج و محوطه اطراف آن است که در قالب یک پروژه اجرا شدند. بسیاری از این بخش‌ها در مجموعه برج خلیفه، رکوردها را جا به جا کرده‌اند یا در نوع خود کم نظیر می‌باشند. در ادامه به معرفی تعدادی از این بخش‌ها و امکانات در مجموعه برج خلیفه، از معروف ترین جاهای دیدنی دبی می‌پردازیم.

 

پارک برج خلیفه

 

یک پارک ۱۱ هکتاری در جوار برج خلیفه است که برای طراحی آن از نوعی گل کویری الهام گرفته‌اند. برای آبیاری چمن و گیاهان این پارک از فاضلاب تصفیه شده برج خلیفه استفاده می‌شود. انواع گلکاری‌ها و نخل‌های زیبا که با طبیعت دبی سازگار هستند در پارک برج خلیفه دیده می‌شوند.

 

آبنمای دبی

 

آبنمای دبی که یکی از بزرگترین و مرتفع‌ترین فواره‌های جهان می‌باشد در نزدیکی برج خلیفه ساخته شده است. فواره ۲۷۵ متر ارتفاع دارد و می‌تواند آب را تا ارتفاع ۱۵۰ متری به شکل عمودی پرتاب کند.

 

آسانسور‌های برج خلیفه

 

برج خلیفه دارای ۵۸ آسانسور می‌باشد. همان‌ طور که در بخش رکورد‌ها گفتیم، این آسانسور‌ها سریع‌ترین بالابر‌های جهان هستند. در برج خلیفه هر آسانسور می‌تواند در ۱ ثانیه ۱۰ متر بالا یا پایین برود.

 

نمای بیرونی برج خلیفه

 

برج خلیفه دبی با پنجره‌های شیشه‌ای در بخش بیرونی تزیین شده است. ۲۴۳۴۸ قطعه شیشه برای ساخت نمای بیرونی برج خلیفه به کار رفته‌اند که مساحت این شیشه‌ها به طور کلی ۱۲ هزار متر مربع می‌باشد. برای تمیز کردن شیشه‌ها و پنجره‌های بیرونی برج خلیفه از ماشین‌های مخصوص و یا افراد ماهری که در ارتفاعات این کار را انجام می‌دهند کمک می‌گیرند. شستشوی کامل پنجره‌های بیرونی ۳ تا۴ ماه زمان نیاز دارد.

 

هتل آرمانی

 

هتل آرمانی در برج خلیفه دبی یکی از لاکچری‌ترین و گران‌ترین هتل‌های جهان می‌باشد. این هتل توسط جورجیو آرمانی طراح و دکوراتور مشهور ایتالیایی طراحی شده است. هتل آرمانی در برج خلیفه دارای ۱۶۰ اتاق در ۱۱ طبقه می‌باشد.

 

رستوران آرمانی

 

رستوران آرمانی نیز توسط جورجیو آرمانی طراحی شده و در طبقه اول برج قرار دارد. این رستوران غذاهای ایتالیایی و درجه یک ارائه می‌دهد که جزو رستوران‌های لاکچری دبی محسوب می‌گردد.

 

رستوران اتمسفر

 

رستوران اتمسفر در برج خلیفه دبی، در طبقه ۱۲۲ قرار دارد. این رستوران یکی از مرتفع‌ترین رستوران‌های جهان به حساب می‌آید که دارای دکوراسیون بسیار زیبا و لاکچری نیز می‌باشد.

 

رستوران امل

 

رستوران امل Amal یکی دیگر از رستوران‌های لاکچری برج خلیفه است که در طبقه‌های بالایی ساخته شده و دکوراسیون خاصی دارد. این رستوران جزو گرانترین‌های دبی است.

 

استخر برج خلیفه

 

برج خلیفه دبی دارای ۴ استخر می‌باشد. یک استخر به سایز استخر المپیک است که در طبقه ۷۸ قرار گرفته و توانسته رکورد مرتفع‌ترین استخر جهان را به خود اختصاص دهد.

 

دبی مال

 

یک مجموعه مراکز خرید در برج خلیفه قرار دارد که با نام دبی مال شناخته می‌شود. این مجموعه چندین طبقه از برج خلیفه را به خود اختصاص داده و در آن می‌توانید نمایندگی بسیاری از برند‌های مشهور جهانی را در زمینه لباس یا وسایل خانگی بیابید. گردش در مراکز خرید دبی مال نیاز به چندین ساعت زمان دارد.

 

بالکن برج خلیفه

 

بالکن برج خلیفه در ارتفاع ۴۰۰ متری قرار دارد که منظره کاملی از دبی می‌توان در آن مشاهده کرد. این بالکن مرتفع‌ترین بالکن جهان بود که رکورد آن توسط یک برج در کشور چین تصاحب شد.

 

بخش‌های دیگر برج خلیفه

 

علاوه بر بخش‌هایی که در قسمت‌های قبلی نام بردیم، در برج خلیفه دبی سالن‌های لوکس اسپا، کتابخانه اختصاص برای ساکنین، دفتر‌های تجاری، خانه‌های مسکونی، سالن‌های ورزشی و … نیز وجود دارند.

 

برج خلیفه در هالیوود و شبکه‌های اجتماعی

 

بخش‌هایی از فیلم هالیوودی ماموریت غیر ممکن با بازی تام کروز در برج خلیفه تصویر برداری شده است. در شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام می‌توانید تصاویر گردشگران را در بالکن برج خلیفه یا بخش‌های دیگر به وفور مشاهده کنید.

 

 حوادث تلخ و شیرین برج خلیفه

 

مهم‌ترین رویداد مربوط به برج خلیفه دبی همان آتش بازی‌ها و نورپردازی‌های مشهور است. مراسم آتش بازی سال نو برج خلیفه در جهان حدود ۲ میلیارد بیننده دارند. در اتفاقات خاص که در سطح منطقه یا جهانی اهمیت داشته باشند، نورپردازی برج با موضوع مورد نظر تغییر کرده و تصویر جالبی می‌سازد.

 

از جمله حوادث تلخ برج خلیفه می‌توان به سقوط یک کارگر از ارتفاع بیش از ۱۰۰ متر و خودکشی یک گردشگر پرتغالی اشاره کرد. از آن پس نکات ایمنی بیشتری برای جلوگیری از این اتفاقات اعمال شد. فراموش نکنیم که برای ساخت برج خلیفه بیش از ۱۲ هزار کارگر در شرایط سخت دبی و در هوای گرم فعالیت کردند. در نیمه‌های اجرای پروژه این کارگران چندین روز اعتصاب کرده و به شرایط سخت کاری اعتراض داشتند.

 

سخن آخر

 

امیدواریم معرفی برج خلیفه برای شما موضوع جالبی بوده و اطلاعات جذابی به دست آورده باشید. این برج از مهم‌ترین جاهای دیدنی دبی می‌باشد که دیگر امروزه به نمادی از این شهر مدرن تبدیل شده است. در شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با هشتگ برج خلیفه تصاویر زیبایی از برج جستجو کنید.

 

برای رزرو تور دبی و همچنین تور به مقاصد داخلی و خارجی با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

برج خلیفه دبی بلندترین آسمان‌خراش و بلندترین سازه بشری است که در امارات متحده عربی قرار دارد. این برج در حال حاضر به نماد دبی تبدیل شده و جزو جاذبه‌های گردشگری بسیار مهم و لاکچری در سطح جهانی می‌باشد. برج خلیفه از بسیاری جهات یک ساختمان همه چی تمام است و به نظر نمی‌رسد در آینده‌ای نزدیک، برج دیگری بتواند رکورد‌های برج خلیفه را بشکند. حتما تصاویری از این برج زیبا در رسانه‌ها دیده‌اید و اطلاعاتی درباره آن دارید.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  21 آبان 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
detail/874/برج-خلیفه-دبی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد