جزیره هندورابی کیش (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

هندورابی

جزیره هندورابی کیش قسمتی از این جزیره ی دوست داشتنی در بندر لنگه است. جزیره ای کوچک و بکر که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بستر جزیره هندورابی برای گردشگری مناسب است و برای همین دولت قصد دارد امکانات بیشتری در آنجا فراهم کرده و اکوتوریسم را در آنجا توسعه دهد. اگر علاقه دارید به جزیره‌های خلیج فارس سفر کنید حتما هندورابی را هم در لیست خود قرار دهید. در مطلب پیش رو درباره جزیره هندورابی کیش صحبت می‌کنیم و اطلاعات کاملی درباره آن در اختیار شما قرار می‌دهیم. با تورگردان همراه باشید. 

 

نمای هوایی هندورابی

 

جزیره هندورابی کجاست؟

 

جزیره هندورابی کجای ایران است؟ هندورابی در خلیج فارس قرار گرفته و به طور دقیق‌تر بین دو جزیره کیش و لاوان واقع شده است. فاصله جزیره هندورابی تا کیش ۲۸ کیلومتر دریایی می‌باشد اما نزدیکترین محل به هندورابی بندر چیرویه است. از بندر چیرویه با قایق تندرو در عرض ۲۰ دقیقه به هندورابی می‌رسید. لازم به ذکر است که چیرویه جزو بخش لنگه می‌باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند هندورابی خالی از سکنه است ولی در واقعیت ۱۹۱ نفر در هندورابی ساکن هستند که اهالی بومی می‌باشند. این جزیره کوچک تنها  ۲۲ کیلومتر مربع مساحت دارد و بسیار مسطح است. بلندترین نقطه در هندورابی ۴۵ متر از سطح دریا ارتفاع داشته پس به طور کلی می‌توان گفت این جزیره عوارض طبیعی چندانی ندارد.

بسیاری از گردشگران جزیره هندورابی کیش را با جزایر هرمز و هنگام مقایسه می‌کنند. جزیره هندورابی مانند جزایر مذکور پدیده زمین شناسی خاصی ندارد اما بسیار بکر است و در آن می‌توان فرصتی برای آرامش واقعی پیدا کرد. در این جزیره کوچک خبری از ازدحام مسافران، مراکز خرید، هتل‌های پر زرق و برق، تفریحات دریایی و … نیست اما آبهای خلیج فارس در اطراف آن بسیار شفاف هستند و جاندران دریای به دور از ستم انسان‌ها زندگی می‌کنند.

 

عکس از هندورابی

 

جمعیت جزیره هندورابی کیش

همان‌ طور که در بخش قبلی اشاره کردیم جمعیت هندورابی حدود ۱۹۱ نفر است به عبارتی کمتر از ۱۰۰ خانوار در جزیره زندگی می‌کنند. مردم جزیره هندورابی کیش به ماهیگیری و غواصی اشتغال دارند. غواصان حرفه‌ای در این جزیره وجود دارند که با کمترین امکانات به قعر آبهای خلیج فارس می‌روند و صدف‌هایی را برای صید مروارید جمع آوری می‌کنند. در این جزیره یک پاسگاه و مدرسه هم وجود دارد.

 

جزیره هندورابی

 

بازار جزیره هندورابی

 

در جزیره هندورابی به عنوان یکی از جاهای دیدنی کیش هیچ بازار و یا مرکز خریدی وجود ندارد. در هندورابی تنها یک فروشگاه کوچک مواد غذایی وجود دارد که اجناس آن شامل موارد ضروری است. گردشگران برای کمپ در طبیعت هندورابی به این جزیره سفر می‌کنند بنابراین باید بدانید که از مراکز خرید و هتل در این منطقه خبری نیست. در سال‌های اخیر تعدادی چادر به عنوان کمپ‌های جزیره در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد. اگر قصد دارید با تور‌های گردشگری به جزیره هندورابی سفر می‌کنید بهتر است وسایل ضروری بهداشتی و مواد غذایی را به همراه خود بیاورید.

 

 

تور هندورابی

 

تفریحات در جزیره هندورابی

 

در جزیره هندورابی امکانات رفاهی و تفریحی خاصی وجود ندارد اما در فصل‌هایی که مسافران به آنی جزیره می‌آیند، تفریحاتی مانند جت اسکی، فلای برد، قایق‌های تندرو و… به اطراف جزیره آورده می‌شود. آب‌های اطراف جزیره هندورابی کم عمق و شفاف هستند که برای شنا کردن مناسب می‌باشند. در ساحل شمالی جزیره می‌توانید جمعیت زیادی از ستاره‌های دریایی را مشاهده کنید. اگر از دوستداران طبیعت هستید و به اکوسیستم جزیره بکری مانند هندورابی اهمیت می‌دهید، ستاره‌های دریایی را صید نکنید و اجازه بدهید به حیات خود ادامه دهند. متأسفانه بسیاری از گردشگران در سفر به خلیج فارس، ستاره‌های دریایی را از آب بیرون می‌آورند تا بمیرند و خشک شوند سپس آن‌ها را به عنوان سوغات و یادگاری به شهر خود می‌برند. برای حفظ اکوسیستم جزیره هندورابی سعی کنید پس از ترک جزیره، هیچ ردپایی از وجود شما در منطقه باقی نماند.

 

هندورابی

 

هنگام شب در جزیره هندورابی می‌توانید ستارگان را رصد کنید. آسمان در این جزیره کاملاً صاف است (اگر هنگام بارندگی نباشد) بنابراین بازوی کهشکشان راه شیری به راحتی مشخص می‌شود. می‌توانید با دوربین‌های چشمی آسمان را رصد کنید. همچنین با دوربین‌های حرفه‌ای تصاویر زیبایی از آسمان شب ثبت می‌شوند. تعدادی از تصاویر شبهای هندورابی را در فضای مجازی مشاهده کنید تا برای سفر به جزیره انگیزه کافی داشته باشید.

اگر در فصل مناسبی به همراه تور‌های گردشگری به تور کیش و جزیره هندورابی بروید، بهترین و لذت بخش‌ترین تفریح در این منطقه، شنا کردن در آبهای شفاف خلیج فارس است. اگر تجهیزات غواصی داشته باشید در برخی قسمت‌های اطراف جزیره می‌توانید غواصی کنید و صخره‌های مرجانی را به همراه ماهی رنگارنگ تماشا کنید. علاوه بر این‌ها از اواخر فصل پاییز تا اواسط فصل بهار، لاک پشت‌ها به ساحل جزیره هندورابی می‌آیند که تماشای تخم‌گذاری آن‌ها در ساعات شب، تجربه جالبی است.

 

جزیره هندورابی کیش

 

آثار تاریخی جزیره هندورابی کیش

 

در جزیره هندورابی یک روستا به نام هندورابی وجود دارد در نزدیکی این روستا می‌توان بقایای روستایی تاریخی به نام الدورات را مشاهده کرد. ویرانه‌های روستای باستانی دیگری به نام الصرات در جزیره هندورابی وجود دارد. همچنین حدود ۵۰۰ سال پیش که دریانوردان پرتغالی، خلیج فارس را تحت سلطه خود در آورده بودند در جزیره هندورابی تأسیسات دفاعی داشتند. ویرانه‌های این قلعه‌ها نیز در هندورابی باقی‌ مانده است.

یک گورستان بسیار قدیمی هم در جزیره هندورابی قشم وجود دارد که درگذشتگان بومی در آن به خاک سپرده شده‌اند. همچنین سرباز‌های پرتغالی نیز در اهمیت گورستان دفن شده‌اند. هیچگونه سنگ نوشته‌ای در این گورستان وجود ندارد. تنها گور مردان یک سنگ و گور زنان دو سنگ دارد.

 

فرودگاه جزیره هندورابی کیش

فرودگاه جزیره هندورابی در سال ۱۳۹۶ با حضور معاون رئیس جمهور افتتاح شد. این فرودگاه بسیار کوچک است و دو فروند هواپیمای سبک دارد. این فرودگاه باعث اشتغال زایی برای تعدادی از ساکنان جزیره و بندر‌های نزدیک آن شده است.

 

چگونه به جزیره هندورابی برویم؟

 

دسترسی به جزیره هندورابی به دو روش هوایی و دریایی ممکن است. غالبا رفت و آمد به این جزیره از طریق دریایی انجام می‌شود. برای رفتن به جزیره هندورابی از کیش باید با سازمان‌های مربوطه هماهنگی انجام دهید. اگر با تور‌های گردشگری همراه باشید، مجوز‌ها توسط تور اخذ می‌شوند. همچنین می‌توانید از بندر چیرویه (در نزدیکی بندر لنگه) با قایق تندرو خود را به جزیره هندورابی برسانید. اگر از چیرویه به هندورابی بیایید حدود ۲۰ دقیقه در مسیر خواهید بود.

همچنین پیشنهاد می‌کنیم در اواخر پاییز تا اوایل بهار به جزیره هندورابی سفر کنید. در دیگر فصل‌های سال، تحمل گرما و شرجی برای افراد غیر بومی دشوار است.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جزیره هندورابی کیش قسمتی از این جزیره ی دوست داشتنی در بندر لنگه است. جزیره ای کوچک و بکر که در سال‌های اخیر توجه زیادی را به خود جلب کرده است. بستر جزیره هندورابی برای گردشگری مناسب است و برای همین دولت قصد دارد امکانات بیشتری در آنجا فراهم کرده و اکوتوریسم را در آنجا توسعه دهد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
جزیره هندورابی کیش
  • جزیره هندورابی کیش
  • تور هندورابی
  • نمای هوایی هندورابی
  • عکس از هندورابی
  • هندورابی
  • جزیره هندورابی
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد