سوباتان طبیعتی سحرانگیز و جادویی در گیلان

subatan-gilan-tour-tourgardan-com (14)

کم کم گرمای هوا به معنای واقعی خودنمایی می‌کند و حالا وقت بستن چمدان‌ها و رفتن به ییلاقات استان گیلان است. از سحرانگیزترین مناظر این استانِ دوست داشتنی، طبیعت زیبای سوباتان است که در این فصل از سال خنکی و طراوت دلنشینی دارد. سوباتان ییلاقی آمیخته با کوهستان‌ها و دشت‌های سرسبز است. دشت‌هایی که مِه گرفته و پر از گل است. در سوباتان علاوه بر مناظر طبیعی، چشمه ها و آبشارها، جلوه‌گری‌های دیگری نیز چشم‌ها را خیره می‌کند. کلبه‌های چوبی، اسب‌های اصیل، گله‌های گوسفند، یک پهنه دشت سبز، یک پهنه سفیدیِ مه و یک آسمانِ آبی، دست به دست هم داده‌اند تا قاب‌هایی بی نظیر خلق کنند و نگذارند گردشگران به راحتی از سوباتان دل بکنند. این مناظر، روح را نوازش می‌دهند و از عمر انسان حساب نمی‌شوند. با مجله تورگردان همراه باشید تا با هم سفری به ییلاق سوباتان داشته باشیم. سخن گفتن از این زیبایی‌ها به اندازه درک کردن آن‌ها از نزدیک نیز لذت بخش است.

 

سوباتان تالش گیلان
عکس سوباتان تالش گیلان - منبع گوگل مپ

فهرست مطالب

سوباتان به چه معناست؟

 

سوباتان در زبان ترکی به معنی محل فرود و ریزش آب است. این منطقه از نعمت باران، آبشار و چشمه‌های متعدد برخوردار است و با معنی سوباتان ارتباط عمیقی دارد. بعضی نیز می‌گویند «سو» به معنی گلپر است. ضمن اینکه در زبان محلی «وتون» یعنی روییدن؛ در نتیجه سوباتان به معنی روییدن گلپر است. معنی روییدن گلپر نیز به این دلیل به کار رفته که در سوباتان گلپر فراوان است. حالا که صحبت از گلپر شد بد نیست اشاره کنیم که دشت‌ها و دره‌های سوباتان به داشتن گل‌های فراوان مشهور‌اند. چه بسا در فصل بهار دشت‌هایی را به رنگ سفید، صورتی، زرد یا قرمز می‌بینید که از یک کنار گل‌هایی از آن‌ها سر بر آورده‌اند. دشت، یک جا رنگ گل می‌گیرد و رنگی به رنگ‌های سوباتان می‌افزاید.

 

سوباتان کجاست؟
سوباتان بهشت ایران - منبع گوگل مپ

 


تور شمال از تهران با ارزان‌ترین قیمت


طبیعت سوباتان

 

سوباتان منطقه‌ای بکر و ناشناخته میان جنگل و دشت است. در یک سو جنگل‌های انبوه تالش و در سوی دیگرش ییلاقات اردبیل پهن شده‌اند. کوهستان‌های متنوع با نمایی از صخره و علف یا گل‌های رنگارنگ از میان دشت‌ها و دره‌ها عبور کرده‌اند. در میان این دشت‌های سبز کلبه‌هایی انگشت شمار خودنمایی می‌کنند. خبری از ویلاهای متعدد و مناطق گردشگری پر ازدحام نیست. همه چیز در طبیعت سوباتان بکر است. چشم اندازهایی عریض و رنگارنگ از سرسبزی و گل در زیر آسمانی آبی.

در سوباتان چشمه‌های متعدد و آبشارهایی دیدنی وجود دارد که هر کدام ارزش یک روز وقت گذاشتن دارند. چشمه‌های خنکی مثل باتمان بلاق، آبشارهای کوچک و بزرگی مثل آبشار ورزان، آبشار ماهار و... منطقه را خوش آب و هواتر کرده‌اند. از این‌ها مهم‌تر دریاچه نئور است که باید بازدید از آن را در اولویت قرار دهید.  

 

طبیعت سوباتان
طبیعت زیبای سوباتان در گیلان - منبع گوگل مپ

دریاچه نئور

 

دریاچه نئور در مناطق غربی سوباتان قرار گرفته و جزو ییلاقات اردبیل به شمار می‌رود. از مهم‌ترین بخش‌های تور رشت و تور سوباتان پیاده روی از دریاچه نئور تا ییلاق سوباتان است. فصل بهار که به پایان می‌رسد تورهای سوباتان رونق می‌گیرد و گردشگران زیادی برای فرار از گرمای هوا به این منطقه می‌ٰروند. این منطقه حتی در فصل تابستان، خنکی مطبوعی دارد. هوای اینجا از جنس دیگری است. طراوتی از جنس طبیعت تالش و به بکریِ اقلیم اردبیل. در شمال نئور رودخانه‌ای پرخروش به نام لیسار قرار گرفته است. در ییلاقات خطبه سرا نیز برای گردشگران امکانات خوبی فراهم آورده‌اند. در جنوب نئور نیز مناطق ییلاقی آسبومار قرار دارد.

 

سوباتان در بهار - منبع گوگل مپ
سوباتان در بهار و تابستان - منبع گوگل مپ

 

یکی از زیبایی‌های سوباتان کلبه‌هایی چوبی است که به صورت پراکنده در میان دشت قرار گرفته‌اند. کلبه‌هایی از جنس چوب بلوط با پنجره‌هایی چوبی. بعضی از این کلبه‌ها سقف‌هایی رنگی دارند و در میان دشت‌های سبز تنوعی مثال زدنی به وجود آورده‌اند. اسب‌های اصیل، گله‌های گوسفند و مناظری روستایی نیز در این میان به چشم می‌خورند که تجربه یک گردشگری روستایی را برای افراد رقم می‌زنند.

 

ییلاق سوباتان تالش
ییلاق سوباتان - منبع گوگل مپ

سوباتان کجاست؟

 

سوباتان در 22 کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش قرار گرفته است. به عبارت دیگر این منطقه در 36 کیلومتری شمال غرب تالش (هشت پر) قرار دارد و ارتفاعش از سطح دریا 1900 تا 2500 متر است.  

بهترین فصل سفر به سوباتان اواخر بهار و اوایل تابستان به خصوص تیرماه است.

 

برای برخورداری از تورهای خاطره انگیز گیلان و تور شمال از مبادی مختلف کشور به سایت تورگردان مراجعه کنید.

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

سوباتان تابستان ها طبیعت‌گردان را برای فرار از گرما و رفع خستگی به خود جذب می کند. این منطقه از بکرترین مناطق استان گیلان است و مناظری سحرانگیز و خیره‌کننده دارد. چشم‌اندازهای سوباتان شباهت زیادی به مناظر اروپایی دارد و بعضی قسمت‌های آن را می‌توان با طبیعت سوئیس مقایسه کرد. همه چیز بکر است و طبیعت انسان را فرا می‌خواند.

انتشار :  22 خرداد 1398 به روزرسانی :  19 شهریور 1402 نویسنده :   عفیفه خدنگی
تصاویر مرتبط
سوباتان تالش گیلان
  • سوباتان تالش گیلان
  • سوباتان کجاست؟
  • ییلاق سوباتان تالش
  • طبیعت سوباتان
  • سوباتان در بهار - منبع گوگل مپ
  • subatan-gilan-tour-tourgardan-com (14)
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد