موزه عصر آهن تبریز یا سایت موزه عصر آهن

اسکلت-انسان-در-موزه-عصر-آهن-تبریز

موزه عصر آهن تبریز یا سایت موزه عصر آهن یکی از موز‌ه‌های صحرایی ایران می‌باشد که در نزدیکی مسجد کبود قرار گرفته است. محل سایت موزه در منطقه شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود می‌باشد. برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ خاکبرداری‌هایی در این منطقه انجام شد که در نتیجه آن تعدادی ظروف سفالی قدیمی و گور‌های جنینی از خاک بیرون آمدند. پس از کشف این اشیاء و گور‌ها بود که محوطه را تبدیل به سایت باستان‌شناسی و تحقیق کردند. بعد از تحقیقات بیشتر، گورها و اشیای قدیمی‌تری بدست آمد. سرانجام در سال ۱۳۸۵ سایت به عنوان موزه عصر آهن تبریز شروع به فعالیت کرد.

 

سایت موزه عصر آهن تبریز

 

موزه باستانی عصر آهن تبریز

 

گور‌ها و اشیایی که در ابتدای خاکبرداری کشف شدند حدود ۴۰۰ تا۵۰۰ سال قدمت داشتند. پس از تحقیقات و خاکبرداری‌های گسترده‌تر، گور‌هایی کشف شدند که قدمت آن‌ها به هزاره اول پیش از میلاد باز می‌گردد. هزاره اول پیش از میلاد با نام عصر آهن شناخته می‌شود و به همین دلیل نام موزه عصر آهن برای این مجموعه انتخاب شد. تقریباً تمام اجسادی که در گور‌ها خوابیده‌اند به شکل جنینی به خاک سپرده شده‌اند. اطراف دیواره گور سنگ‌های مرمر یا لعابی قرار داده شده به شکلی که گور و حالت اسکلت دقیقاً شبیه به جنین در رحم مادر است.

گور‌هایی که متعلق به کودکان و نوزادان هستند شکل ساده‌تری دارند. معمولاً کودکان به همراه اسباب‌بازی‌هایشان به خاک سپرده شده‌اند. گور نوجوانان به شکل مربع است. زنان با جواهرات و مردان با ابزار جنگی خود به خاک سپرده شده‌اند. در کنار برخی اجساد تعدادی ظروف سفالی هم دفن شده که مشخص است در گذشته پر از غذا بوده‌اند. شیوه خاکسپاری اجساد و وجود اشیاء در کنار آن‌ها نشان می‌دهند این افراد دارای مذهب مهر پرستی بوده و به این شیوه خاص دفن شده‌اند. معمولاً در کنار افراد ثروتمند ظروف و غذاهای بیشتری دیده می‌شود.

آیین مهر پرستی یا خورشید پرستی یکی از آیین‌های قدیمی ایرانیان بوده که قدمت آن بیش از دین زرتشت است.

 

جمجمه انسانی در موزه عصر آهن تبریز

 

ساختمان موزه عصر آهن تبریز

موزه عصر آهن در‌ واقع یکی از جاهای دیدنی تبریز است که به عنوان سایت کاووشگری و باستان شناسی ظاهر و ساختمان آن به شکل اولیه حفظ شده است. این سایت بر یک تپه شکل گرفته و شبیه به غار می‌باشد. برای ورود به سایت موزه عصر آهن بایستی از یک در کوچک وارد شوید و بلیط تهیه کنید. راهها و پلکان چوبی در سایت ساخته شده که بالاتر از سطح زمین هستند بنابراین می‌توانید از بالا گور‌ها و اشیای دیگر موزه را مشاهده کنید. موزه دارای دو بخش است که توسط یک دالان به هم مرتبط می‌باشند. در بخش اول می‌توانید گور‌ها را مشاهده کنید و در بخش دوم اشیایی مانند ظروف سفالی، جواهرات و ابزار جنگی که همراه اجساد دفن شده‌اند را ببینید.

 

بازدید از موزه عصر آهن تبریز

همان‌ طور که در بخش‌های قبلی اشاره کردیم این موزه در‌ واقع یک سایت باستان شناسی می‌باشد و ساختمان آن به شکل اولیه حفظ شده است. سایت در هر زمان تنها ۱۵ نفر ظرفیت دارد و تعداد بیشتری را نمی‌پذیرد تا افراد قبلی خارج شوند.

 

ساعات بازدید موزه عصر آهن تبریز

همه روزه از ساعت ۹ صبح تا ۳ بعد از ظهر

 

آدرس موزه عصر آهن در تبریز

تبریز، خیابان خاقانی، خیابان روشنایی، جنب پارکینگ مسجد کبود

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

موزه عصر آهن تبریز یا سایت موزه عصر آهن یکی از موز‌ه‌های صحرایی ایران می‌باشد که در نزدیکی مسجد کبود قرار گرفته است. محل سایت موزه در منطقه شمال، شمال شرقی و شمال غربی مسجد کبود می‌باشد. برای اولین بار در سال ۱۳۷۶ خاکبرداری‌هایی در این منطقه انجام شد که در نتیجه آن تعدادی ظروف سفالی قدیمی و گور‌های جنینی از خاک بیرون آمدند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
جمجمه انسانی در موزه عصر آهن تبریز
  • جمجمه انسانی در موزه عصر آهن تبریز
  • سایت موزه عصر آهن تبریز
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد