تالاب پرندگان قشم ( معرفی کامل به همراه آدرس و تصاویر )

تالاب پرندگان در قشم

تالاب پرندگان یا تالاب دوکوهک قشم یک پهنه گلی در ساحل شمال شرقی و شمال جزیره قشم است. در زمان جزر دریا، عرض پهنه گلی به حدود یک کیلومتر می‌رسد. در این ساحل به دلیل عمق کم و جریان بسیار ملایم آب، گونه‌های مختلفی از آبزیان مانند نرم‌تان، بی‌مهره‌ها و … یافت می‌شوند. وجود این آبزیان باعث شده تالاب پرندگان قشم همچون سفره‌ای پر از غذا برای پرندگان بومی و مهاجر باشد. پس از جنگل‌های حرا و صخره‌های مرجانی، این پهنه گلی یکی از زیستگاه‌های پربازده از نظر تولید مثل جانداران است.

 

تالاب پرندگان در قشم

 

معرفی تالاب پرندگان (دو کوهک) قشم

همان‌ طور که در بخش ابتدایی اشاره کردیم، این پهنه گلی در ساحل جزیره قشم است. به دلیل ویژگی‌های خاص این تالاب، محیط مناسبی برای تولید مثل برخی گونه‌های میگو و ماهی حلوا سفید بوجود آمده است. چشم انداز زیبا، تنوع پرندگان و آبزیان در این تالاب باعث شده تالاب دو کوهک یکی از جاهای دیدنی قشم باشد. یکی از کارشناسان سازمان یونسکو پیشنهاد داده، تالاب دو کوهک جزو ژئو پارک قشم ثبت گردد.

 

تالاب پرندگان قشم

 

پوشش گیاهی تالاب پرندگان قشم

پوشش گیاهی خاصی در این پهنه گلی وجود ندارد تنها می‌توان در برخی بخش‌ها تعدادی درخت حرا مشاهده کرد.

 

گونه‌های جانوری تالاب پرندگان قشم

در هنگام جزر دریا می‌توان در تالاب دوکوهک سخت پوستانی مانند خرچنگ ویولن زن و گلخورک را مشاهده کرد. در بسیاری فصل‌های سال انواع پرندگان غواص در اطراف تور ماهیگیران و درختان حرا تالاب دیده می‌شوند. وقتی زمستان فرا می‌رسد، تالاب دو کوهک قشم تبدیل به یکی از مهم‌ترین مکان‌های استراحت برای سفر پرندگان مهاجر می‌گردد. پرندگانی که از مناطق سرد شمالی به سمت جنوب مهاجرت می‌کنند، مدت نسبتاً طولانی در این تالاب می‌مانند. ۱۲۰ گونه پرنده مهاجر از جمله حواصیل‌ها، کاکایی‌ها، فلامینگوها، عقاب ماهیخوار، پلیکان‌ها، پاشلک‌ها، سلیم‌ها، پرستو‌های دریایی و … در فصل زمستان به تالاب پرندگان قشم می‌آیند.

 

آدرس تالاب پرندگان قشم

جزیره قشم، ساحل شمالی، حد فاصل روستای هلر و شهر درگهان

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

تالاب پرندگان یا تالاب دوکوهک قشم یک پهنه گلی در ساحل شمال شرقی و شمال جزیره قشم است. در زمان جزر دریا، عرض پهنه گلی به حدود یک کیلومتر می‌رسد. در این ساحل به دلیل عمق کم و جریان بسیار ملایم آب، گونه‌های مختلفی از آبزیان مانند نرم‌تان، بی‌مهره‌ها و … یافت می‌شوند. وجود این آبزیان باعث شده تالاب پرندگان قشم همچون سفره‌ای پر از غذا برای پرندگان بومی و مهاجر باشد.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
تالاب پرندگان در قشم
  • تالاب پرندگان در قشم
  • تالاب پرندگان قشم
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد
مقالات مرتبط