چاه های تل آب قشم ( همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید ) | تورگردان

چاه های تل آب

جاهای دیدنی قشم شامل آثار تاریخی، پدیده‌های طبیعی، مراکز خرید، سواحل زیبا و … می‌باشند. این جزیره زیبا از هر نظر برای گردشگران جذاب بوده و در گوشه و کنار خود شگفتی‌های زیادی جای داده است. یکی از آثار تاریخی جزیره قشم چاه‌های تل آب یا تلای قشم می‌باشند. این چاه‌ها در روستای لافت حفر شده‌اند و با چندین قرن قدمت جزو جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شوند. چاه‌های تل آب (تلا) قشم در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ به عنوان یکی از میراث ملی ایران به ثبت رسیدند.

 

تل آب

 

چاه های تل آب (تلا) قشم کجاست؟

 

چاه‌های تل آب در روستای لافت حفر شده‌اند. این روستا حدود ۷۶ کیلومتر با شهر قشم فاصله دارد. بر اساس شواهد تاریخی و اطلاعات مردم محلی، ۳۶۶ چاه تل آب در روستای لافت قرار داشته، یعنی به تعداد روزهای سال، یک چاه وجود داشته تا هر روز از یکی، آب برداشت شود. بر اثر فرسایش زمین تعدادی از چاه‌ها با خاک پر شده‌اند و در حال حاضر تنها ۱۰۰ چاه تل آب در روستای لافت وجود دارد. این چاه‌ها دقیقاً در موقعیتی پشت قلعه نادری حفر شده‌اند.

 

چاه های تل آب

 

تاریخچه چاه های تل آب (تلا) قشم

همان‌ طور که در بخش ابتدایی گفتیم قدمت چاه‌های تلا به چندین قرن می‌رسد. به بیان دقیق‌تر حدود ۴۰۰ سال پیش، خواجه کریم، حاکم لافت دستور حفر چاه‌های تل آب قشم را صادر کرد. این چاه‌ها در گودال بزرگی حفر شده‌اند. جنس کف گودال از سنگ سختی می‌باشد و می‌توان حدس زد با ابزار ابتدایی، حفر چاه‌ها بسیاری مشکل بوده است. گودال دارای شیب آرامی می‌باشد به این ترتیب در زمان بارندگی، آب باران به آرامی به سمت چاه‌ها جاری شده و در آنجا ذخیره می‌گردد. ارتفاع برخی چاه‌ها بین ۲ تا ۳ متر و ارتفاع برخی دیگر به ۶ متر می‌رسد. در گذشته برای تقسیم کردن آب چاه‌های تلا، میرابهایی تعیین می‌شدند که معمولاً زنانی از روستای لافت بودند.

 

تل آب قشم

 

آدرس چاه های تل آب (تلا) قشم

جزیره قشم، روستای لافت، پشت قلعه نادری

 

برای رزرو تور قشم با تورگردان همراه باشید. 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

جاهای دیدنی قشم شامل آثار تاریخی، پدیده‌های طبیعی، مراکز خرید، سواحل زیبا و … می‌باشند. این جزیره زیبا از هر نظر برای گردشگران جذاب بوده و در گوشه و کنار خود شگفتی‌های زیادی جای داده است. یکی از آثار تاریخی جزیره قشم چاه‌های تل آب یا تلای قشم می‌باشند. این چاه‌ها در روستای لافت حفر شده‌اند و با چندین قرن قدمت جزو جاهای دیدنی قشم محسوب می‌شوند.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
چاه های تل آب
  • چاه های تل آب
  • تل آب قشم
  • تل آب
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد