مسجد سلیمانیه استانبول (همه آنچه پیش از رفتن باید بدانید)

مسجد سلیمانیه استانبول

مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول است. این مسجد زیبا در سال ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ به دستور سلطان سلیمان قانونی ساخته شد. مسجد را معمار مشهور سنان آغا طراحی کرده است. مسجد سلیمانیه دارای ۴ مناره می‌باشد (در دوران عثمانی‌ها مسجد‌هایی که به دستور شاهان ساخته می‌شدند ۴ مناره داشتند). معمار سنان آغا برای طراحی این مسجد از معماری بیزانسی و اسلامی الهام گرفته است. مسجد سلیمانیه یک مسجد جامع است و در کنار آن مدرسه، کتابخانه، حمام، کاروانسرا و مطبخ است. مسجد سلیمانیه از جا‌های دیدنی استانبول می‌باشد.

صبحانه روبروی مسجد سلیمانیه

 

معرفی مسجد سلیمانیه

 

مسجد سلیمانیه دارای گنبدی بزرگ به ارتفاع ۵۳ متر و قطر ۲۸ متر می‌باشد. در آن زمان ۳۵۰۰ صنعتگر ۷ سال مشغول بودند تا توانستند این شاهکار معماری را بسازند. مسجد دارای یک حیاط بزرگ در ضلع غربی است. این حیاط با ستون‌های مرمرین و سنگفرشی از سنگ‌های آذرین تزیین شده است. گردشگران می‌توانند از این بخش بازدید کنند. در انتهای مسجد مقبره سلطان سلیمان به همراه همسر، مادر، خواهر و دخترش قرار دارد. در قسمت خارجی نیز آرامگاه سنان آغا است که گردشگران نمی‌توانند از محوطه آرامگاه‌ سنان دیدن کنند

همان‌ طور که در بخش ابتدایی هم اشاره کردیم مسجد سلیمان دارای بخش‌های مختلفی مانند کتابخانه، مسجد، حمام و کاروانسرا بوده است. در زمان عثمانی‌ها به چنین مسجدی، جامی کولیه سی می‌گفتند. یک آشپزخانه عمومی هم در کنار مسجد قرار داشته که به صورت خیریه برای فقرا غذا تهیه می‌کرده است.

 

فضای داخلی سلیمانیه

 

پلان مسجد سلیمانیه

 

پیش از ورود به مسجد سلیمانیه می‌توانید باغ‌های زیبایی را ببینید که در زمان‌های گذشته دقیقا به همین صورت بوده‌اند. پس از عبور از باغ‌ها یک وضوخانه قابل مشاهده است. همچنین آبنمای زیبایی در حیاط مسجد قرار دارد. پیش از ورود به مسجد متوجه ۴ مناره بلند می شوید. همان‌طور که گفتیم وقتی پادشاهی عثمانی دستور ساخت مسجد می‌داد، تعداد ۴ مناره نشان می‌داد که مسجد به دستور سلطان ساخته شده است. مناره‌های این مسجد ۱۰ بالکن دارند و نشان‌دهنده این واقعیت است که سلطان سلیمان دهمین پادشاه سلسله عثمانی می‌باشد.

گنبد اصلی مسجد با نیم‌گنبدها محافظت می‌شود. این ویژگی در بسیاری از مساجد دوران عثمانی وجود دارد. محراب و منبر مسجد بسیار ساده طراحی شده و با سنگ مرمر تزیین شده‌اند. در برخی دیواره‌های مسجد و گنبدها از چوب، عاج و مروارید برای تزیین استفاده شده که نظرها را به خود جلب می‌کنند.

 

مسجد سلیمانیه استانبول

 

دسترسی به مسجد سلیمانیه

 

برای رسیدن به مسجد سلیمانیه بهتر است از خیابان پروفسور صدیق سامی از حومه بازار وارد شوید. اهالی استانبول نام این خیابان را به کوچه معتاد‌ها (معتادلار کوچه‌سی) می شناسند. در سال‌های گذشته چایخانه‌ای در این خیابان بوده که مواد مخدر میفروخته و به همین دلیل کوی را به چنین نامی می‌شناسند. در معتادلار کوچه‌سی می‌توانید دیوار‌های مسجد سلیمانیه را مشاهده کنید.

 

گنبدهای  سلیمانیه استانبول

 

جاهای دیدنی نزدیک مسجد سلیمانیه

 

برای اینکه بتوانید از تمام روزهای اقامت خود در استانبول بهتر استفاده کنید، برنامه‌ای تنظیم کنید تا جاهای دیدنی استانبول که نزدیک به هم هستند را در یک روز بازدید نمایید. در نزدیکی مسجد سلیمانیه جاهای دیدنی مختلفی مانند بازار بزرگ استانبول (کاپالی چارشی)، مسجد جامع آهی احمد چلبی (آهی احمت چلبی جامی)، حمام سلیمانیه (سلیمانیه حامامی) و … وجود دارند.

بازدید از مسجد سلیمانیه رایگان است.

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

مسجد سلیمانیه دومین مسجد بزرگ استانبول است. این مسجد زیبا در سال ۱۵۵۰ تا ۱۵۵۷ به دستور سلطان سلیمان قانونی ساخته شد. مسجد را معمار مشهور سنان آغا طراحی کرده است. سجد سلیمان دارای بخش‌های مختلفی مانند کتابخانه، مسجد، حمام و کاروانسرا بوده است. در زمان عثمانی‌ها به چنین مسجدی، جامی کولیه سی می‌گفتند. یک آشپزخانه عمومی هم در کنار مسجد قرار داشته که به صورت خیریه برای فقرا غذا تهیه می‌کرده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  3 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
فضای داخلی سلیمانیه
  • فضای داخلی سلیمانیه
  • مسجد سلیمانیه استانبول
  • گنبدهای  سلیمانیه استانبول
  • صبحانه روبروی مسجد سلیمانیه
  • no_image
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد