گنجنامه همدان (معرفی امکانات، آدرس و تصاویر)

گنجنامه همدان (2)

استان همدان یکی از مناطق بسیار قدیمی سرزمین ایران است. پیدایش تمدن بسیار کهن در شهر هگمتانه نشانه‌ای بر این ادعا می‌باشد که همدان نقش مهمی در فرهنگ ایرانی دارد. در بین شواهد تاریخی، سنگ نوشته‌های گنجنامه همدان جایگاه ویژه‌ای داشته و مورد توجه باستان‌شناسان می‌باشد. موقعیت جغرافیایی این اثر تاریخی باعث شده تا در اطراف گنجنامه همدان تفریحات مهیج و مفرح بسیاری احداث گردد.

در این مطلب می‌خواهیم به طور مفصل به معرفی سنگ نوشته گنج نامه همدان و تمام جا‌های دیدنی اطراف آن بپردازیم.

 

آکواریوم گنجنامه

 

گنجنامه همدان کجاست؟

 

گنجنامه همدان بر دل صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و در انتهای دره‌ای در عباس آباد حکاکی شده است. هر کتیبه در سه ستون و ۲۰ سطر به زبان‌های پارسی باستان، زبان عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. صخره‌های کوه الوند در نزدیکی شهر هگمتانه قرار داشتند که یکی از مهمترین شهر‌های هخامنشنیان بوده است. گنجنامه همدان نیز در زمان داریوش کبیر و خشیارشا حکاکی شده‌اند. این صخره‌ها بر سر راه شاهنشاهی قرار داشته‌اند یعنی راهی که از استان فارس تا همدان و بابِل کشیده شده است.

 

معنای کتیبه‌های گنجنامه همدان

در سال ۱۲۲۰ خورشیدی معنای کتیبه‌ گنجنامه همدان، توسط دو باستان شناس فرانسوی و انگلیسی رمز گشایی شد. کتیبه‌ها از زبان دو پادشاه هخامنشی، داریوش کبیر و خشایارشا بودند:

«خدای بزرگ است اهورامزدا، که این زمین را آفرید، که آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که شادی را برای مردم آفرید، که داریوش را شاه کرد، شاهی از بسیاری، فرمانروایی از بسیاری. منم داریوش، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه سرزمین‌هایی که نژادهای گوناگون دارند، شاه سرزمین دور، پسر ویشتاسب هخامنشی.»

«خدای بزرگ است اهورامزدا، که بزرگ‌ترین خدایان است، که این زمین را آفرید، که آسمان را آفرید، که مردم را آفرید، که برای مردم شادی آفرید، که خشایارشا را شاه کرد، یگانه از میان شاهان بسیار، یگانه فرمانروا از میان فرمانروایان بی‌شمار. من خشایارشا، شاه بزرگ، شاه شاهان، شاه کشورهای دارای ملل بسیار، شاه این سرزمین بزرگ دوردست پهناور، پسر داریوش شاه هخامنشی.»

 

آبشار گنجنامه همدان

 

جاهای دیدنی اطراف گنجنامه همدان

علاوه بر کتیبه‌های گنجنامه جا‌های دیدنی بسیاری در اطراف گنجنامه همدان وجود دارند که تعدادی از آنها را نام می‌بریم ...

 

کوهستان الوند

گنجنامه همدان بر صخره‌های کوه الوند حکاکی شده است. اگر در بازدید از گنجنامه کفش‌های مناسب پوشیده باشید می‌توانید به کوهنوردی بپردازید. همچنین در دشت‌های سرسبز اطراف پیاده‌روی کنید. دشت‌های اطرافی کوهستان الوند دارای چشمه‌سار‌ها و برکه‌های فصلی متعدد است.

 

آبشار گنجنامه همدان

یک آبشار دائمی به ارتفاع ۱۲ متر از فراز صخره‌های الوند جریان دارد. این آبشار منظره زیبایی ایجاد می‌کند. در فصل گرما آبشار باعث رطوبت هوا شده و اگر کودکان همراه شما باشند قطعاً از بودن در نزدیکی آبشار بسیار لذت خواهند برد. در فصل زمستان نیز آبشار گنجنامه همدان زیبایی خود را دارد. در فصل سرما آبشار یخ می‌بندد و همچون دیواره‌ای یخی به نظر می‌آید. این آبشار میزبان یخ نوردان و صخره نوردان بسیاری می‌باشد.

 

تخت نادر گنجنامه همدان

تخت نادر یکی از جاهای دیدنی همدان و دشتی مسطح در نزدیکی گنجنامه است. این دشت پوشیده از علفزار است. از آنجایی که این دشت دارای چشمه‌ساران و جوی‌های متعدد است برای کمپ کوهنوردان بسیار مناسب می‌باشد. همچنین شیب این دشت بسیار کم است برای همین نام تخت برای آن مصطلح شده است. اگر برای بازدید از گنجنامه همدان به این شهر سفر کنید می‌توانید سری هم به تخت نادر بزنید.

 

دشت میشان

یکی دیگر از دشت‌های نزدیک به گنجنامه همدان دشت میشان است. این دشت نیز سرسبز و مسطح است. می‌توانید برای دسترسی به این دشت از مسیر‌های کوهنوردی یا تله کابین استفاده کنید.

 

دهکده گنجنامه همدان

همان‌ طور که در بخش ابتدای اشاره کردیم، کتبه‌ها در موقعیت جغرافیایی جذابی قرار گرفته‌اند برای همین گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کنند. این کتیبه‌ها در دشتی زیبا بر صخره‌های کوه الوند در نزدیکی شهر همدان حکاکی شده‌اند. در نزدیکی گنجنامه همدان دره عباس آباد قرار دارد که از دیرباز محیط مناسبی برای استراحت و فراغت مسافران بوده است. در حال حاضر نیز یک دهکده تفریحی زیبا در این مکان وجود دارد که یک روز کامل در آن می‌توانید به تفریح و استراحت بپردازید.

 

الواح گنجنامه همدان

در سال ۱۳۷۳ شهرداری همدان اقدام به ترجمه الواح گنجنامه نمود و این ترجمه‌ها زیر کتبه‌های اصلی نصب کرد. اگر به آثار ارزشمند تاریخی علاقه دارید می‌توانید برای دقایقی به تماشای این شواهد تاریخی باشکوه مشغول شوید.

 

غار آکواریوم گنجنامه همدان

در سال ۱۳۹۰ پروژه‌ای به نام غار آکواریم در دهکده تفریحی گنجنامه همدان اجرایی شد. این آکواریوم به صورت تونل‌هایی است که در آن صخره‌های دریایی شبیه‌سازی شده و درون هر صخره آکواریوم‌‌های آب شیرین و آب شور قرار گرفته‌اند. آبزیان کمیاب و خزندگان مختلفی در این آکواریوم‌ها زندگی‌ می‌کنند. صخره‌های غار آکواریوم‌ هم با نورپردازی‌های زیبا روشن‌ می‌شوند.

 

شهربازی گنجنامه همدان

در دهکده تفریحی گنجنامه همدان یک شهربازی وجود دارد. می‌توانید از ایرهاکی، سینِما ۵ بعدی، صندلی ماساژ به همراه سرو قهوه و … استفاده کنید. برای کودکان نیز سرگرمی‌هایی مانند استخر توپ و ترامبولینگ، فوتبال دستی و … وجود دارد.

 

سورتمه ریلی گنجنامه همدان

طولانی‌ترین و پرسرعت‌ترین سورتمه ریلی ایران سورتمه ریلی گنجنامه همدان است. این سورتمه ریلی با مسیر ۱۱۵۰ کیلومتر در مسیر صخره‌های الوند با منظره‌ دره عباس آباد بسیار هیجان انگیز است. سرعت سورتمه ریلی، ۴۵ کیلومتر بر ساعت بوده و ایمن‌ترین سورتمه ریلی ایران می‌باشد. این سورتمه ریلی از ساعت ۱۰ صبح تا ۸ شب فعال است.

 

تله کابین گنجنامه همدان

تله کابین گنجنامه همدان مناظر زیبایی از دره عباس آباد و کوهستان الوند را به شما نمایش خواهد داد. مسیر رفت و برگشت حدود ۱۵ دقیقه طول می‌کشد. ارتفاع از سطح دریا در بیشترین حالت حدود ۲۸۰۰ متر خواهد بود.

 

دیواره سنگنوردی گنجنامه همدان

در دهکده تفریحی گنجنامه همدان یک دیواره ۱۸ متری وجود دارد. این دیواره سنگنوردی دارای ۳ مسیر برای افراد مبتدی و حرفه‌ای می‌باشد. یک مربی حرفه‌ای نیز برای راهنمای افراد آماده ارائه خدمات است.

 

بانجی جامپینگ گنجنامه همدان

در دهکده تفریحی گنجنامه همدان، یک بانجی جامپینگ ۴۲ متر وجود دارد که عنوان بلندترین بانجی جامپینگ ایران را کسب کرده است. این بانجی جامپینگ محدوده وزنی ۴۵ کیلوگرم تا ۹۰ کیلوگرم را داشته و خارج از محدوده را نمی‌پذیرد.

 

تعادل هوایی در گنجنامه همدان

در دهکده تفریحی گنجنامه همدان می‌توانید ورزشی به نام تعادل هوایی را امتحان کنید. در این ورزش برای ایمنی با یک طناب از ارتفاع ۱۲ متری آویزان می‌شوید و موانعی را می‌گذرانید.

 

بهترین فصل برای سفر به گنجنامه همدان

در تمام فصل‌ها می‌توانید به گنجنامه سفر کنید. اگر حوصله شلوغی و رفت و آمد را دارید، نوروز فصل مناسبی می‌باشد. شکوفه‌ها و گل‌های شقایق در دشت، مناظر زیبایی بوجود می آورند. فصل تابستان نیز برای بودن در کنار آبشار گنجنامه مناسب است. اگر فصل پاییز و زمستان به این نقطه سفر کردید حتماً لباس گرم و کفش مناسب همراه ببرید.

 

اقامت در گنجنامه همدان

فاصله گنجنامه همدان تا شهر همدان تنها ۵ کیلومتر است. می‌توانید برای اقامت به یکی از هتل‌ها یا اقامتگاه‌های شهر همدان مراجعه کنید.

 

آدرس گنجنامه همدان

استان همدان، ۵ کیلومتری جنوب غرب همدان، انتهای دره عباس آباد

 

 

وضعیت آب و هوا
خلاصه مقاله

گنجنامه همدان بر دل صخره‌های الوند در فاصله ۵ کیلومتری غرب شهر همدان و در انتهای دره‌ای در عباس آباد حکاکی شده است. هر کتیبه در سه ستون و ۲۰ سطر به زبان‌های پارسی باستان، زبان عیلامی و بابلی نو نوشته شده‌اند. صخره‌های کوه الوند در نزدیکی شهر هگمتانه قرار داشتند که یکی از مهمترین شهر‌های هخامنشنیان بوده است. گنجنامه همدان نیز در زمان داریوش کبیر و خشیارشا حکاکی شده‌اند. این صخره‌ها بر سر راه شاهنشاهی قرار داشته‌اند یعنی راهی که از استان فارس تا همدان و بابِل کشیده شده است.

انتشار :  3 خرداد 1402 به روزرسانی :  4 مرداد 1402 نویسنده :   شیوا معین
تصاویر مرتبط
آبشار گنجنامه همدان
  • آبشار گنجنامه همدان
  • آکواریوم گنجنامه
اشتراک گذاری
درباره این مطلب دیدگاهی بنویسید
در رابطه با این مطلب دیدگاهی وجود ندارد